Angajatorii trebuie să se asigure că politica lor internă de decontare a ochelarilor de vedere pentru salariați, dacă există și este aplicată, ține cont de regulile sistemului e-Factura. Adică decontarea ochelarilor să se facă în baza unei facturi emise pe numele firmei, nu pe numele salariatului, astfel încât documentul să poată fi înregistrat în contabilitate. Este o situație similară cu cea a deconturilor pentru deplasări, de exemplu. Citește articolul
Una dintre chestiunile ce (încă) necesită o clarificare, în contextul schimbării regulilor sistemului e-Factura de la 1 iulie 2024, este cea legată de facturile emise către firmele străine. Pe scurt, ideea este că aceste facturi nu trebuie transmise în e-Factura, deși uneori poate fi mai complicat să ajungem rapid la o concluzie. Citește articolul
Una dintre chestiunile care pot da bătăi de cap contribuabililor, în contextul obligativității folosirii e-Factura în relația B2B, este cea legată de momentul înregistrării unei facturi în contabilitate. Astfel, care este data corectă pentru înregistrare? Data emiterii facturii ori data încărcării facturii în Spațiul Privat Virtual (SPV), în e-Factura? Citește articolul
În contextul extinderii sistemului e-Factura și la relația business to consumer (B2C), mulți contribuabili au înțeles greșit că, de la 1 ianuarie 2025, vor trebui să emită facturi pentru toate tranzacțiile ce implică persoane fizice. Din acest motiv, specialiștii subliniază că transmiterea facturilor B2C în e-Factura se va face doar în cazurile în care legislația prevede în mod expres că trebuie emise facturi. Citește articolul
Inclusiv instituțiile și autoritățile publice au obligația de a folosi sistemul e-Factura atunci când emit facturi către contribuabili. Totuși, fiscaliștii atenționează că obligația se aplică doar în anumite situații, nu în absolut toate situațiile. Citește articolul
De multe ori se poate întâmpla ca o companie să aibă o factură clasică pentru o tranzacție, dar să mai dureze ceva până vine și factura electronică prin sistemul e-Factura. În aceste situații, cum pot fi înregistrate tranzacțiile fără a risca sancțiuni? De principiu, specialiștii spun că soluția cea mai prudentă este ca factura clasică să fie tratată ca o factură proformă. Citește articolul
Companiile care nu primesc în termenul legal, prin sistemul e-Factura, facturile de la furnizori nu pot începe să emită autofacturi fără acordul acestora, atenționează fiscaliștii. Cu alte cuvinte, firmele nu se pot folosi de această practică pentru a se asigura că au facturi electronice originale pentru tranzacții. Citește articolul
În urma diferențelor de opinie între Ministerul Finanțelor (MF) și specialiștii din domeniul juridic-fiscal cu privire la termenul de cinci zile calendaristice pentru transmiterea facturilor în sistemul e-Factura, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a venit recent cu o poziție în care spune că trebuie aplicate, totuși, regulile de calcul din Codul civil. Citește articolul
De câteva luni, e-Factura a devenit unicul canal oficial pentru transmiterea facturilor în relația B2B. În aceste condiții, contribuabilii semnalează tot felul de spețe problematice de care se lovesc, una dintre ele fiind legată de facturile emise în contextul folosirii platformelor de ridesharing. Cine are obligația transmiterii facturii în acest caz? Citește articolul
În contextul aplicării obligației generale de folosire a e-Factura, în relația B2B, de la 1 iulie 2024, Oficiul Național al Registrului Comerțului (ONRC) a clarificat recent în ce situații folosește sistemul și în ce situații nu-l folosește. Citește articolul