Prescripția dreptului de a stabili obligații fiscale a fost un subiect „fierbinte” în cadrul disputelor dintre contribuabili și autoritățile fiscale, legate de stabilirea datei de la care începe să curgă termenul de prescripție fiscală de 5 ani. Dacă acest aspect a fost clarificat începând cu anul 2016, prin prevederile Noului Cod (Legea 227/2015 privind Codul fiscal), Vechiul Cod (Ordonanța Guvernului 92/2003) a continuat să genereze confuzie pȃnă în anul 2020, când ICCJ a decis cu privire la modul de stabilire a prescripției fiscale. Astfel, datorită schimbărilor survenite, se pune problema identificării și stabilirii corecte a perioadei prescrise, luând în considerare atât modificările legislative, decizia ICCJ, precum și măsurile aplicate de autorități pe perioada stării de urgență generată de pandemia COVID-19.
Citește articolulDeși în mod normal anul fiscal 2015 trebuia să se prescrie la 1 ianuarie 2021, acest lucru se va întâmpla abia la 11 septembrie 2021, conform specialiștilor de la Radu și Asociații, casă de avocatură asociată EY România. Asta pentru că o ordonanță dată de Guvern anul trecut a suspendat, pentru 254 de zile, termenele de prescripție în care Fiscul putea stabili creanțe fiscale și putea cere executarea silită. Citește articolul
Înalta Curte de Casație și Justiție (ICCJ) a stabilit, printr-un recurs în interesul legii, care a devenit obligatoriu de vineri, că termenul de prescripție în care organele fiscale pot, conform vechiului Cod de procedură fiscală, să stabilească obligaţii fiscale reprezentând impozit pe profit şi accesorii ale acestuia, curge de data de 1 ianuarie a anului următor celui în care profitul impozabil a fost obținut. Hotărârea, practic, scurtează cu un an termenul de prescripție în cazul organelor fiscale care considerau că momentul de la care curgea acel termen era data de 1 ianuarie a anului următor celui în care era depusă declarația 101 privind impozitul pe profit. Citește articolul