Printre cele mai importante prevederi ale Codului de etica bancara sunt cele care se refera la raporturile pe care institutiile de credit le au cu autoritatile, clientii, si alte institutii bancare. Codul de etica bancara se aplica tuturor institutiilor de credit, membre ale ARB si sunt obligatorii pentru toate persoanele care isi desfasoara activitatea in cadrul acestora.
Relatia dintre institutiile bancare si clienti
In acest sens angajatilor unei banci le revine obligatia de a nu urmari un interes financiar sau personal si sa actioneze doar in interesul institutiei de credit pentru care lucreaza, al actionarilor acesteia si al clientilor.
O alta prevedere mentioneaza ca angajatii unei banci nu pot accepta cadouri sau recompense de la clienti, colaboratori, furnizori, exceptie facand cadourile cu valoare simbolica, participarile la evenimente al caror refuz ar putea afecta relatia institutiei de credit cu clientul.
Bancile vor avea obligatia ca, “la solicitarea de produse si servicii bancare, precum si pe parcursul derularii relatiilor cu clientii, asa prezinte toate caracteristicile, conditiile si costurile produselor si serviciilor oferite.”
De asemenea in Cod se mentioneaza ca “orice modificare a clauzelor contractuale pentru produsele si serviciile de care beneficiaza clientii se va face cu informarea si acceptul acestora.”
Codul de etica bancara permite angajatilor desfasurarea individuala a unor activitati politice, care se poate face in afara institutiei de credit, dupa orele de program, cu conditia ca angajatul sa nu se pozitioneze ca reprezentant al institutiei de credit in aceste relatii si sa nu obtina avantaje care decurg din calitatea de angajat al institutiei de credit.
Relatia institutiilor de credit cu autoritatile
In acest sens in Codul stipuleaza ca se va asigura cadrul necesar schimbului de informatii dintre institutiile de credit si autoritati, schimb de informatii care va fi menit exclusiv scopului indeplinirii sarcinilor prevazute de lege, atat in ceea ce priveste institutiile de credit, cat si autoritatile.
Relatia dintre institutiile de credit
Angajatii unei banci au in acest sens obligatia sa nu se lase antrenati in intelegeri, acorduri sau practici care ar putea avea ca efect restrangerea sau denaturarea concurentei si sa nu foloseasca in mod abuziv eventuala pozitie dominanta pe piata bancara, prin recurgerea la fapte anticoncurentiale care ar putea avea ca efect prejudicierea intereselor bancilor concurente.
Un alt punct al Codului de etica bancara prevede ca in exercitarea activitatii lor, angajatii nu trebuie sa comunice sau sa raspandeasca in public afirmatii referitoare la institutia de credit in care isi desfasoara activitatea, de natura sa creeze o situatie de favoare in dauna unor institutii de credit concurente prin folosirea unor tehnici contrare dispozitiilor legale;
Referitor la relatia dintre institutiile de credit si angajati in Cod se mentioneaza ca angajatii nu au voie sa transmita prin diferite mijloace si canale de comunicare, date si informatii cu privire la activitatea institutiei din care fac parte, a clientilor sau a sistemului financiar-bancar in general, fara aprobarea prealabila obtinuta de la conducerea nstitutiei.Aceste obligatii se vor aplica si dupa incetarea raporturilor contractuale de servicii, pentru o perioada de doi ani.
Pentru punerea in aplicare a prevederilor Codului de etica bancara, fiecare institutie de credit va desemna o persoana de contact sau o structura specializata care va monitoriza respectarea prevederilor Codului si va primi sesizarile sau reclamatiile din partea clientilor, autoritatilor, a altor institutii de credit sau de la proprii angajati. De asemenea in cadrul ARB s eva constitui un organ pentru supravegherea respectarii Codului de etica bancara si solutionarea incalcarii acestora.
Pentru mai multe informatii puteti consulta Codul de etica bancara in varianta integrala
ACCES GRATUIT
avocatnet.ro
Timp de citire: 3 min.
Codul etic al bancherilor. Drepturi si obligatii
Salvează articol Îl poți citi, ulterior, când ai timp.
Timp de citire: 3 min.
O competitie corecta pe piata financiar-bancara, servicii de calitate pentru clienti si cresterea increderii acestora in sectorul bancar se numara printre obiectivele pe care Asociatia Romana a Bancilor (ARB), le urmareste prin adoptarea si implementarea Codului de etica bancara.
Articolul continuă mai jos
Evenimente avocatnet.ro
Ora 11:00, 10 Decembrie 2025
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
Ora 11:00, 16 Decembrie 2025
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
--
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro

Comentarii articol (1)