In hotararea sa, Curtea de Justitie precizeaza drepturile de care dispun pasagerii zborurilor intarziate in raport cu compania aeriana in temeiul regulamentului comunitar referitor la compensarea si asistenta pasagerilor aerieni.
Acest regulament prevede ca, in cazul anularii unui zbor, pasagerii pot primi o compensatie forfetara al carei cuantum este cuprins intre 250 si 600 euro. In schimb, regulamentul nu prevede in mod expres ca pasagerii zborurilor intarziate beneficiaza, de asemenea, de un astfel de drept.
Prin hotararea de joi, Curtea raspunde la mai multe intrebari care i-au fost adresate de Bundesgerichtshof (Germania) si de Handelsgericht Wien (Austria).
Aceste instante nationale trebuie sa se pronunte asupra unor actiuni prin care anumiti pasageri solicita obligarea companiei aeriene Condor si, respectiv, a companiei aeriene Air France la plata compensatiei prevazute de regulament pentru cazul anularii zborurilor, pentru motivul ca aceste companii i-au transportat la aeroportul de destinatie cu intarzieri de 25 si, respectiv, de 22 de ore fata de ora de sosire prevazuta.
Mai intai, Curtea precizeaza ca durata, chiar indelungata, a intarzierii nu este suficienta pentru ca zborul sa poata fi considerat anulat. Un zbor intarziat, indiferent de durata intarzierii, nu poate fi considerat anulat atunci cand, cu exceptia orei de plecare, raman neschimbate toate celelalte elemente ale zborului astfel cum au fost programate initial, printre care in special itinerarul (punctele 30-34). In schimb, in cazul in care compania aeriana asigura, dupa ora de plecare prevazuta, transportul pasagerilor cu un zbor alternativ, cu alte cuvinte cu un zbor care a fost programat independent de cel pentru care pasagerii isi efectuasera rezervarile, zborul poate, in principiu, sa fie considerat anulat (punctele 35 si 36). Pentru aceasta calificare, nu sunt determinante indicatiile de pe panoul de afisaj din aeroport sau informatiile date de personal, imprejurarea ca pasagerii isi recupereaza bagajele sau obtin carti de imbarcare noi ori modificarea componentei grupului de pasageri.
Apoi, in ceea ce priveste dreptul la compensatie, prevazut de regulament in favoarea pasagerilor al caror zbor a fost anulat, Curtea constata ca pasagerii zborurilor intarziate suporta un prejudiciu similar care consta intr-o pierdere de timp si se gasesc astfel intr-o situatie comparabila.
Astfel, pasagerii unui zbor anulat au dreptul la compensatie chiar si atunci cand sunt redirectionati de compania aeriana cu un alt zbor daca pierd trei ore sau mai mult fata de durata prevazuta initial 1 Regulamentul (CE) nr. 261/2004 de stabilire a unor norme comune in materie de compensare si de asistenta a pasagerilor in eventualitatea refuzului la imbarcare si anularii sau intarzierii prelungite a zborurilor .
Nu ar fi justificat ca pasagerii zborurilor intarziate sa fie tratati in mod diferit atunci cand ajung la destinatia lor finala cu trei ore sau mai mult dupa ora de sosire prevazuta initial.
In sfarsit, Curtea arata ca o asemenea intarziere nu da nastere unui drept la compensatie in cazul in care compania aeriana poate face dovada ca intarzierea a fost cauzata de imprejurari exceptionale care scapa de sub controlul efectiv al companiei aeriene si care nu au putut fi evitate in pofida adoptarii tuturor masurilor posibile. In aceasta privinta, Curtea aminteste ca o problema tehnica survenita la o aeronava nu poate fi considerata o imprejurare exceptionala decat in cazul in care aceasta problema este urmarea unor evenimente care, prin natura sau prin originea lor, nu sunt inerente exercitarii normale a activitatii companiei aeriene vizate si scapa de sub controlul efectiv al acesteia.
Textul integral al Hotararii CJCE poate fi consultat AICI.
ACCES GRATUIT
avocatnet.ro
Timp de citire: 3 min.
CJCE: Pasagerii zborurilor intarziate pot avea dreptul la compensatie
Salvează articol Îl poți citi, ulterior, când ai timp.
Timp de citire: 3 min.
Atunci cand ajung la destinatia lor finala cu trei ore sau mai mult dupa ora de sosire prevazuta, acestia pot, asemanator pasagerilor zborurilor anulate, sa solicite companiei aeriene plata unei compensatii forfetare, cu exceptia cazului in care intarzierea este cauzata de imprejurari exceptionale, potrivit unei decizii a Curtii de Justitie a Comunitatilor Europene, prountata joi.
Articolul continuă mai jos
Evenimente avocatnet.ro
Ora 11:00, 10 Decembrie 2025
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
Ora 11:00, 16 Decembrie 2025
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
--
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro

Comentarii articol (0)