Pe avocatnet.ro găsești mii de consultanți, din diferite domenii, pe care îi poți contacta direct.
Află cum!
Pe avocatnet.ro se fac lunar mii de cereri de consultanță către consultanții înscriși.
Află detalii!
Vrei să afle și alții câte lucruri știi în domeniul tău de activitate?
Răspunde la întrebăriÎn mediul de afaceri dinamic de astăzi, grupurile multinaționale se adaptează constant pentru a-și menține un avantaj competitiv. Observăm o descentralizare a producției și mișcării bunurilor, în timp ce un fenomen de centralizare caracterizează sectorul serviciilor. Restructurările de afaceri, care implică adesea schimbări semnificative în structura organizațională și modelele operaționale, au devenit din ce în ce mai frecvente. Citește articolul
Pe măsură ce se apropie termenul-limită pentru finalizarea situațiilor financiare, companiile trebuie să fie atente la reglementările fiscale, în special cele referitoare la tranzacțiile intragrup. Astfel, analiza și documentarea prețurilor de transfer sunt esențiale pentru a evita sancțiunile fiscale și pentru a asigura conformitatea. Ajustarea prețurilor de transfer, atunci când acestea nu respectă nivelul pieței, poate influența semnificativ calculul impozitului pe profit și, implicit, impozitul minim pe cifra de afaceri (IMCA). Cu termenul-limită de depunere a declarației 101 până la 25 iunie 2025, este esențial ca aceste ajustări să fie bine gestionate pentru a minimiza riscurile fiscale și a asigura conformitatea obligațiilor financiare ale companiilor. Citește articolul
Potrivit ultimului sondaj PwC Global Annual CEO, printre cele mai mari provocări pentru mediul de afaceri local identificate de directorii executivi din România se numără conflictele geopolitice, inflația preturilor și lipsa forței de muncă. Patru din zece dintre directorii executivi români prevăd că, fără ajustări semnificative ale operațiunilor, afacerile lor nu vor fi viabile în următorii zece ani. Acest lucru subliniază nevoia urgentă de a regândi modelele de afaceri atât în vederea optimizării costurilor, cât și pentru menținerea activității pe termen lung. Citește articolul
Grupurile multinaționale caută tot mai des să optimizeze procesele interne, inclusiv documentarea prețurilor de transfer. Având în vedere că, în cadrul unei astfel de structuri, pot exista companii cu profil operațional similar, răspândite în mai multe jurisdicții, reprezentanții grupului pot considera că anumite procese de conformare cu principiul valorii de piață, necesare la nivel local, pot fi centralizate și abordate unitar într-un singur centru de expertiză la nivel de grup. Una dintre aceste practici este utilizarea unor studii de comparabilitate pregătite la nivel central, pentru mai multe jurisdicții. Citește articolul
Pe fundalul apariției Directivei 2023/970 (numită, popular, directiva privind transparența salarială), principiul egalității de remunerare între femei și bărbați și-a recâștigat un loc bine meritat în agenda publică a statelor membre, care trebuie să asigure transpunerea prevederilor directivei pana la data de 7 iunie 2026. În același timp, principiul egalității de remunerare a devenit un subiect din ce în ce mai discutat la nivelul tuturor companiilor, care se pregătesc să facă față provocărilor și oportunităților pe care le aduce această schimbare legislativă. Citește articolul
Mai puțin de jumătate (43%) dintre organizații se consideră pregătite să facă față noilor obligații de reglementare fiscală, precum Pilonul 2, despre care 91% spun că va avea impact asupra afacerii lor, arată sondajul Global Reframing Tax Survey 2025, realizat de PwC la nivel global. Mai mult, 95% admit că au deficit de angajați cu competențe în domeniul expertizei fiscale specializate, inteligenței artificiale și analizei datelor. Citește articolul
Preluarea unei activități economice care își păstrează identitatea după transfer a devenit o metodă tot mai des folosită pentru a construi, restructura sau reinventa afaceri. În cadrul transferului de întreprindere se preiau, de obicei, atât bunurile, cât și salariații necesari desfășurării activității economice în cauză. Dar ce se întâmplă când singurul obiect al transferului este reprezentat de angajați? Poate un simplu transfer de personal să ascundă, de fapt, un transfer de întreprindere cu implicații financiare majore? Răspunsul este da, fiind mai puțin cunoscut că regulile transferului de întreprindere pot fi aplicabile și atunci când se preiau doar salariații, fără alte bunuri adiacente. Este esențială cunoașterea acestui aspect pentru a evita eventuale consecințe financiare care ar putea surveni din nerespectarea regulilor relevante. Citește articolul
S-a împlinit un an de când Codul fiscal a fost modificat prin Legea nr. 33/2024 pentru a da posibilitatea companiilor de a diminua baza de impozitare a TVA și cu reducerile de preț care nu sunt acordate direct clienților din lanțul de vânzare, dar care au ca efect reducerea prețului plătit de către consumatorul final. Modificarea a vizat și contribuțiile trimestriale plătite în domeniul farmaceutic („clawback” şi cost-volum) sau al reducerilor de coplată, care au ca efect reducerea prețului final achitat de pacienți pentru medicamente. Citește articolul
Sectorul imobiliar este în ultima vreme supus unor provocări și teste tot mai diverse, mai ales pe piața locală. Factori precum instabilitatea geopolitică, eliminarea unor facilități fiscale, deficitul bugetar mare și inflația influențează în mod direct apetitul investitorilor. Cu toate acestea, aderarea României la spațiul Schengen, revenirea unui număr tot mai mare de români din diaspora și dezvoltarea accelerată a infrastructurii contribuie la revitalizarea interesului pentru plasamente în domeniul imobiliar. Citește articolul
Vânzarea unei afaceri reprezintă o strategie frecventă în parcursul unei companii, dar când transferul se realizează către mai mulți cesionari, procesul poate deveni complex, mai ales în ceea ce privește transferul salariaților. O analiză atentă a legislației române și a celei europene este esențială pentru a asigura o tranziție legală și echitabilă, protejând drepturile angajaților și evitând litigiile. Citește articolul