Pentru unitatile de industrializare a laptelui, Programul national-cadru prevede urmatoarele etape si actiuni:
a) identificarea si verificarea unitatilor in vederea monitorizarii problemelor cu care se confrunta acestea;
b) evaluarea conformitatii unitatilor monitorizate in raport cu cerintele legislatiei nationale in domeniu;
c) urmarirea corectarii deficientelor din unitati, care nu sunt conforme cu cerintele legislatiei in vigoare;
d) comercializarea pe piata a branzeturilor de tip traditional, fabricate in sistem familial, cu respectarea normelor stabilite prin ordin al ministrului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor;
e) stabilirea numarului unitatilor care in prezent nu corespund din punct de vedere al conformitatii cu cerintele legislatiei in vigoare;
f) stabilirea listei unitatilor, potrivit criteriilor care vor fi aprobate prin ordin al ministrului Agriculturii, Alimentatiei si Padurilor, in care se impune aplicarea masurilor de restructurare, cuprinse in prezentul Program national-cadru;
g) in unitatile in care se vor derula proiecte aprobate prin Programul SAPARD, avizul sanitar-veterinar se acorda numai daca proiectul propus corespunde standardelor de igiena stabilite de reglementarile Uniunii Europene;
h) urmarirea modului in care se deruleaza proiectele aprobate prin Programul SAPARD;
i) monitorizarea lunara a progreselor inregistrate de fiecare unitate pana la integrarea Romaniei in Uniunea Europeana.
Incepand cu data de 1 martie 2003, unitatile vizate au fost obligate sa ia urmatoarele masuri:
a) intocmirea programelor proprii de restructurare si modernizare, in colaborare cu asociatiile profesionale de profil, astfel incat, la data integrarii Romaniei in Uniunea Europeana, aceste unitati sa poata derula schimburi comerciale in statele membre;
b) reactualizarea periodica - trimestrial, semestrial si anual - a acestor programe, in colaborare cu asociatiile profesionale de profil;
c) identificarea, in colaborare cu asociatiile profesionale de profil, a solutiilor optime de finantare pentru unitatile care au sanse potentiale de a se conforma cerintelor legislatiei nationale.
Angajamentele asumate de tara noastra in cadrul negocierilor de aderare la Uniunea Europeana, in ceea ce priveste domeniul alimentar si al sigurantei alimentelor, precum si stadiul indeplinirii lor au fost recent prezentate si analizate la Bruxelles, la reuniunea tehnica pentru analiza situatiei unitatilor de procesare a carnii, laptelui si pestelui din Romania, in contextul aderarii la UE. In cadrul reuniunii au fost abordate subiecte referitoare la consecintele aplicarii noului acquis comunitar din domeniul igienei (care nu a fost luat in calcul la momentul negocierilor) asupra unitatilor de procesare din Romania. Avand in vedere ca noul acquis prevede stabilirea unor structuri institutionale responsabile pentru produsele alimentare care nu sunt de origine animala (inclusiv pentru evaluarea unitatilor de procesare), delegatia romana a informat despre existenta unui protocol incheiat intre institutiile responsabile in domeniul igienei si sigurantei alimentare, care va functiona sub coordonarea Autoritatii Nationale Sanitare Veterinare si pentru Siguranta Alimentelor (ANSVSA). Comisia a subliniat ca in domeniul igienei este vorba despre doua aspecte, respectiv transpunerea acestuia si analiza situatiei unitatilor de procesare din industria alimentara, in lumina noului acquis.
De asemenea, in ceea ce priveste sectoarele carne si peste, a fost analizat stadiul evaluarii planului national pentru modernizarea unitatilor de procesare. Pentru sectorul de procesare a carnii, s-a stabilit ca este necesara reevaluarea unitatilor care nu corespund cerintelor UE, nu au plan de modernizare si restructurare si urmeaza sa fie inchise pana la 1 ianuarie 2007. De asemenea, s-a hotarat sa se utilizeze noul tip de tabel convenit (unitatile de procesare a carnii de vanat vor fi incluse in tabelul pentru carnea rosie), care prevede o mai mare detaliere, dupa tipul de activitate. Pentru sectorul laptelui, temele dezbatute au fost cele referitoare la situatia unitatilor de procesare, strategia Romaniei pentru asigurarea calitatii laptelui materie prima, precum si utilizarea dupa aderare a laptelui materie prima care nu respecta cerintele comunitare.
avocatnet.ro
Comentarii articol (0)