Avocatnet.ro iti prezinta LIVE TEXT cele mai importante subiecte tratate in cadrul Conferintei Consiliului Superior al
Magistraturii(CSM)-Aspecte recente ale cazuisticii Curtii Europene a Drepturilor Omului in materia dreptului la un proces echitabil. Cauzele pentru numarul tot mai mare al hotararilor CEDO de condamnare a statului roman in procese
privind respectarea dreptului la un proces echitabil, durata procedurilor judiciare si executarea hotararilor judecatoresti se
vor afla pe agenda de discutie in cadrul conferintei CSM.
Florica Bejinariu, presedinte CSM, a precizat ca in ceea ce priveste durata procedurilor judiciare, aceasta este respectata in instantele si parchetele din Romania.
"Ca regula de exceptie intalnim depasiri ale duratei rezonabile in 5-10% din totalul dosarelor inregistrate in instante. Aceste depasiri se datoreaza unei diversitati de cauze, unele imputabile instantei, altele partilor" , a declarat aceasta.
Datele statistice prezentate de CSM, referitoare la durata procedurilor judiciare, disponibile pentru anul 2009, arata ca:
- in prima instanta, in cauze civile, 76,2% dintre judecatori au solutionat cauzele in maxim 6 luni - 1 an; in cauze penale,
90,4% in maxim 6 luni.
- in apel, in cauze civile, 76,15% dintre tribunale au solutionat cauzele in maxim 6 luni si 10,6% in 6 luni - 1 an;
- in recurs, in cauze civile, 95,9% dintre curtile de apel au solutionat cauzele in maxim 6 luni; in cauze penale, 97,9%, in
maxim 6 luni.
Bejinariu a completat ca, in conditiile in care, durata de solutionare a proceselor este rezonabila, este necesara o reglementare atenta a cailor de atac, a solutiilor care pot fi date in caile de atac si a procedurii de judecata pentru toate gradele de jurisdictie, astfel incat, cel putin la nivel legislativ sa existe premise pentru respectarea duratei rezonabile a intregului ciclu procesual pe care il parcurge o cauza
Rodica Constantinovici, secretar de stat Ministerul Justitiei
- Ministerul Justitiei si-a asumat un demers legislativ prin care se doreste reglementarea unui sistem de remediere a duratei excesive in procedurilor judiciare, care include atat masuri de accelerare a solutionarii cauzelor, cat si masuri cu caracter reparatoriu.
"Principiile care stau la baza demersului nostru legislativ se subsumeaza jurisprudentei Curtii Europene si au in vedere crearea unor remedii care sa vizeze accelerarea derularii procedurilor judiciare aflate in curs, precum si acordarea de despagubiri pentru prejudiciile materiale si chiar morale, cauzate de durata excesiva a procedurilor judiciare, stabilirea competentei de solutionare a cererilor de accelerare a procedurii astfel incat sa fie respectate principiile celeritatii si eficientei, precum si independenta judecatorilor, reglementarea unor remedii preventive, eficiente si conforme cu dreptul national in vigoare, acordarea unor despagubiri in cuantum rezonabil si comparabil cu cel stabilit in jurisprudenta Curtii Europene", a mai completat Rodica Constantinovici.
UPDATE
Codul de Procedura Civila va institui competente generale pentru executorii judecatoresti
Conform declaratiilor Rodicai Constantinovici, Proiectul Codului de Procedura Civila vizeaza:
- dimensiunea preventiva a normelor
-scopul reglementarilor in materia executarilor silite consta in executarea prompta si efectiva a titlurilor executorii
- se tine cont de cele doua forme de executare, urmarirea silita indirecta asupra tuturor bunurilor urmaribile ale debitorului, prin sechestrarea, proprirea, precum si,executarea silita directa, prin predarea silita a bunurilor apartinand creditorului.
- proiectul instituie obligatia statului de a asigura executarea prompta si efectiva a oricarui titlu executoriu, precum si a raspunderii acestuia pentru repararea prejudiciului suferit din cauza neindeplinirii obligatiilor ce incumba
-proiectul propune instituirea competentei generale a executorului judecatoresc, de a efectua executarea silita a oricarui titlu executoriu
- proiectul propune si solutii noi in materia urmaririi silite mobiliare, cum ar fi cele privitoare la vanzarea titlurilor de valoare si a unor bunuri cu regim de circulatie special, publicitatea vanzarii, prin consacrarea unor modalitati noi de aducere la cunostinta publicului a vanzarii
-reglementarea urmaririi silite imobiliare, noul sistem de publicitate a vanzarii imobiliare, bazat pe carta funciara
- in materia executarilor silite imobiliare, in ceea ce priveste obiectul acestora, proiectul propune o masura menita sa impiedice efectuarea unor executari abuzive, constand in posibilitatea urmaririi imobile ale debitorului pentru creanta avand o valoare de pana la 5000 de lei, stabilite prin titlu executoriu, doar in cazul in care nu exista alte bunuri urmaribile.
-evacuarea silita din imobilele de locuit nu se va putea face, cu precadere in perioada dintre 1 decembrie si 1 martie, daca debitorul face dovada ca el si familia sa nu au unde sa locuiasca.
UPDATE
Judecator Carmen Mihaela Tropcea, seful Inspectiei Judiciare a CSM
Verificarile privind durata procedurilor la instantele controlate au condus la identificarea urmatoarelor cauze care au dus la prelungirea excesiva a procedurilor judiciare:
* dificultatile ridicate de administrarea probei cu expertiza tehnica, retinandu-se ca factorul determinant in prelungirea duratei procedurilor judiciare il constituie efectuarea cu foarte mare intarziere a rapoartelor de expertiza topo, in contextul unui volum de munca supradimensionat al expertilor.
* depunerea cererilor precizatoare, intampinarilor si inscrisurilor la termenul de judecata, ceea ce genereaza amanarea cauzei pentru comunicarea lor partii adverse;
* depunerea de catre reclamanti a unor cereri de chemare in judecata care nu indeplinesc conditiile prevazute de art. 112 Cod procedura civila si acordarea mai multor termene de judecata in vederea completarii acestora;
* uneori, acordarea termenelor de judecata in vederea solutionarii cererii de stramutare in materie penala, in conditiile in care un astfel de motiv nu este prevazut de normele procedurale, contribuie la amanarea nejustificata a cauzei.
* suspendarea judecatii pe perioada solutionarii de catre Curtea Constitutionala a exceptiilor de neconstitutionalitate invocate in fata instantei, este de natura a conduce la prelungirea in timp a judecatii;
* durata mare de timp necesara pentru efectuarea expertizelor de catre Institutul National de Medicina Legala Mina Minovici, obliga instanta sa acorde termene succesive de judecata.
* neluarea masurilor necesare judecatii inca de la inregistrarea cererii, potrivit art. 114 alin. 5 Cod procedura civila;
* alteori, amanarea cauzei pentru indeplinirea procedurii de citare, urmata de prorogarea discutarii probei cu expertiza sau a altor cereri, au ca efect tergiversarea judecatii;
* acordarea unui numar mare de termene pentru prezentarea inculpatului si pentru citarea martorilor, fara a se dispune masurile sanctionatorii prevazute de lege;
* netransferarea condamnatilor aflati in alte unitati penitenciare din tara conduce, de asemenea, la prelungirea in timp a procedurilor judiciare;
* incuviintarea si administrarea probelor in etape.
De asemenea, Inspectia Judiciara, in rapoartele de control intocmite a propus masuri in vederea remedierii deficientelor constatate:
- reorganizarea institutiei expertilor tehnici in sensul crearii pe langa fiecare curte de apel a unui corp de experti la dispozitia instantelor de pe o anumita raza teritoriala, care sa desfasoare exclusiv aceasta activitate sau cel putin in specialitatile in care expertizele se dispun cel mai des (constructii, contabilitate, topografie, auto);
- actualizarea periodica a listelor de experti aflate la dispozitia instantelor, cu mentiunea volumului de activitate/expert pentru evitarea supraincarcarii unora dintre experti, rezultat ce ar putea fi obtinut pe baza unor protocoale incheiate intre instante si birourile de expertii judiciari;
- imbunatatirea planurilor de formare profesionala descentralizata prin stabilirea unor teme care vizeaza dispozitiile legale privind asigurarea solutionarii cu celeritate a cauzelor;
- in unele situatii a fost sesizata Comisa de disciplina pentru judecatori (ex. control Judecatoria Pitesti, inspectorii judiciari au sesizat Comisia de disciplina pentru judecatori cu privire la doi judecatori titulari ai unor complete de judecata pe rolul carora se afla peste o suta de cauze mai vechi de un an).
- ca urmare a masurilor inadecvate adoptate la o instanta (judecatorie) privind acordarea unor termene excesiv de lungi in dosare, s-a propus instituirea unei monitorizari stricte de catre conducerea instantei superioare, privind activitatea acesteia, pentru a fi readusa la parametri de operativitate corespunzatori, in vederea diminuarii stocului de dosare.
- de asemenea, Sectia pentru judecatori a hotarat, cu ocazia aprobarii raportului de control efectuat la Curtea de Apel Brasov, sesizarea ministrului justitiei si libertatilor cetatenesti in vederea luarii masurilor necesare pentru asigurarea unui numar suficient de experti in specialitatea topografie, care sa permita administrarea probei cu expertiza intr-un termen rezonabil.
Tropcea a mai completat ca la parchete, controalele efectuate au pus in evidenta o serie de cauze, care au condus la prelungirea duratei procedurilor, precum:
* dificultati privind administrarea probelor, in principal finalizarea cu intarziere a rapoartelor de expertiza medico-legala, tehnica si financiar-contabila;
* numar redus de procurori si personal auxiliar de specialitate;
* volum mare de activitate si complexitatea deosebita a cauzelor;
* lasarea in nelucrare a unor dosare repartizate la procuror;
* supravegherea ineficienta a cercetarilor efectuate de organele de politie judiciara;
In acest sens, s-au formulat propuneri, in rapoartele intocmite de inspectorii judiciari, pentru diminuarea de stocului de dosare vechi, astfel:
- implicarea procurorilor cu conducere prin masuri de natura sa asigure reducerea stocului de dosare vechi;
- preluarea, in conditiile legii, a cauzelor complexe de la parchetele ierarhic inferioare;
- exercitarea unui control operativ curent eficient;
- participarea procurorilor a formele de perfectionare profesionala centralizata si descentralizata pe problematica criminalitatii informatice, economico-financiare si bancare.
- Sectia pentru procurori cu ocazia aprobarii raportului de control efectuat la o unitate de parchet a dispus sesizarea Comisiei de disciplina pentru procurori cu privire la deficientele constatate cu ocazia controlului cu privire la temporizarea procedurilor. Comisia de disciplina pentru procurori a dispus insa clasarea, apreciind ca temporizarea procedurilor in cauzele verificate nu a fost imputabila procurorilor de la acel parchet.
- de asemenea in urma verificarilor efectuate la o unitate de parchet inspectorii judiciari au sesizat din oficiu Comisia de disciplina pentru procurori, cu privire la temporizarea procedurilor in mai multe dosare de catre un procuror.
Comentarii articol (1)