In luna octombrie a anului trecut, Sectia de judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii (CSM) a aprobat o serie de masuri in vederea asigurarii solutionarii eficiente, in termene rezonabile, a dosarelor mai vechi de un an (fond si apel).
Astfel, s-a dispus efectuarea unor verificari directe de catre inspectorii Serviciului de inspectie judiciara, al caror scop a fost de a observa modul in care sunt respectate dispozitiile legale cu privire la solutionarea cu rapiditate a cauzelor mai vechi de un an la judecatoriile Brasov, Constanta, Oradea si Zarnesti.
Controlul s-a desfasurat in perioada 24-28 octombrie 2011, iar rezultatele verificarilor au facut obiectul unui Raport de control, inaintat spre analiza Sectiei pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii, care si-a insusit, cu unele obiectii, continutul acestuia, precum si o parte din masurile propuse de inspectorii judiciari.
Atat in materie penala, cat si civila, concluziile verificarilor au consemnat faptul ca prelungirea duratei de solutionare a cauzelor s-a produs, deopotriva, din motive imputabile si alte motive neimputabile judecatoriilor supuse controlului.
Motivele imputabile si neimputabile identificate de catre judecatorii-inspectori
In urma verificarilor, judecatorii-inspectori au identificat o serie de motive care au determinat intarzierea solutionarii dosarelor, motive ce pot fi reprosate judecatoriilor, si anume:
1. Nesanctionarea atitudinii culpabile a participantilor la procedurile judiciare;
2. Neaplicarea regulilor care guverneaza desfasurarea procesului civil referitoare la termenele pana la care partile pot formula cereri;
3. Insuficienta studiere a dosarelor si a unor dispozitii legale;
4. Acordarea unor termene nejustificat de lungi in raport cu obiectul cauzelor si cu motivele pentru care s-a dispus amanarea judecatii etc.
De asemenea, exista si o serie de motive neimputabile:
1. Complexitatea probatoriului care se impune a fi administrat in vederea lamuririi cauzelor, sub toate aspectele;
2. comportamentul participantilor la procedurile judiciare, care isi exercita drepturile procedurale contrar scopului pentru care au fost instituite de lege;
3. efectuarea cu mare intarziere a lucrarilor dispuse de instanta si calitatea necorespunzatoare a acestora, in special a expertizelor tehnice judiciare;
4. numarul redus de judecatori si fluctuatiile de personal etc.
Ce vizeaza masurile dispuse de Sectia pentru judecatori?
In urma rezultatelor verificarilor, Sectia pentru judecatori a dispus masuri cu caracter organizatoric menite sa elimine, la instantele respective, motivele care au grevat asupra obligatiilor de solutionare cu rapiditate a cauzelor.
Masurile vizeaza:
a) organizarea la nivel descentralizat, de catre curtile de apel Constanta, Brasov si Oradea, in cadrul programului de formare profesionala continua descentralizata, precum si in cadrul intalnirilor trimestriale a unor forme de pregatire privind cooperarea judiciara internationala in materie penala (Oradea) si modul de aplicare a dispozitiilor procedurale cu privire la: respectarea principiului contradictorialitatii, incuviintarea si administrarea probelor, indeosebi a expertizei topografice, modificarea, precizarea si completarea cererilor, precum si a celorlalte dispozitii legale in a caror aplicare s-au constat deficiente care au determinat temporizarea procedurii la instantele verificate;
b) sesizarea Ministrului Justitiei pentru efectuarea demersurilor necesare in vederea suplimentarii numarului expertilor din cadrul Institutului National de Expertiza Crimininalistica (INEC) si al Laboratoarelor interjudetene de expertiza criminalistica;
c) instituirea masurilor necesare pentru imbunatatirea managementului de caz de catre fiecare judecator prin organizarea eficienta a timpului alocat studiului dosarelor;
De asemenea, Sectia pentru judecatori si-a insusit propunerea efectuarii de catre Inspectia Judiciara a unui control la Judecatoria Oradea referitor la verificarea eficientei manageriale si a modului de indeplinire a atributiilor ce decurg din legi si regulamente de catre judecatorii cu functii de conducere din cadrul Judecatoriei Oradea.
Totodata, avand in vedere concluziile controlului, in legatura cu nerespectarea obligatiilor referitoare la solutionarea cu rapiditate a cauzelor, Inspectia Judiciara de pe langa Plenul CSM s-a sesizat din oficiu in vederea efectuarii verificarilor prealabile sub aspectul savarsirii abaterilor prevazute de art. 99 lit. e si h din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor, republicata cu modificarile si completarile ulterioare, in cazul a 6 judecatori din cadrul instantelor controlate (3 judecatori de la Judecatoria Oradea si 3 judecatori de la Judecatoria Brasov).
Comentarii articol (3)