Guvernul a aprobat proiectul de Lege pentru modificarea Legii nr.64/1995 privind procedura reorganizãrii judiciare ºi a falimentului, republicatã.
Guvernul a aprobat proiectul de Lege pentru modificarea Legii nr.64/1995 privind procedura reorganizãrii judiciare ºi a falimentului, republicatã.
Proiectul urmãreºte corelarea actualelor prevederi legale în materia insolvenþei cu dispoziþiile Legii nr. 304/2004 privind organizarea judiciarã, simplificarea procedurii de reorganizare judiciarã, ºi creºterea transparenþei acesteia.
Creditorii vor avea posibilitatea de a-ºi exprima acordul în cazul în care se face conversia creanþelor în acþiuni, pentru a evita situaþiile în care o astfel de conversie s-ar realiza fãrã acordul lor.
Nu va mai fi posibil ca amânãrile, eºalonãrile, scutirile sau reducerile la plata obligaþiilor bugetare sã fie înscrise în planul de reorganizare, în condiþiile prevãzute de legea specialã în materie. În cadrul administrãrii procedurii, în planul de reorganizare nu va mai putea fi desemnatã o categorie separatã de creanþe, compusã numai din creanþe chirografare având o valoare redusã, valoare pe care judecãtorul-sindic o considera adecvatã. De asemenea, o societate în reorganizare nu va mai fi obligatã sã se preocupe de reorientarea profesionalã a personalului.
Pentru votarea planului de reorganizare ºi lichidare admis, proiectul propune o simplificare a categoriilor de creanþe ºi a sistemul de vot în cadrul fiecãrei categorii. „Se revine la votul pe trei categorii de creditori în ceea ce priveºte aprobarea planului de reorganizare judiciarã ºi nu pe cinci cum era prevãzut pânã acum, în funcþie de cuantumul garanþiilor”, a precizat preºedintele Agenþiei Naþionale de Administrare Fiscalã, Sebastian Bodu.
Categoriile de creanþe care voteazã separat vor fi creditorii titulari de creanþe garantate, creditorii bugetari ºi creditorii chirografari.
„O a doua modificare importantã este cã acei creditori care sunt ºi acþionari nu vor avea aceleaºi drepturi ca ºi creditorii care nu sunt acþionari, deci vor fi asimilaþi acþionarilor. Se evitã în acest fel votul în conflict de interese”, a mai spus preºedintele ANAF.
Creditorii care, direct sau indirect, controleazã, sunt controlaþi sau se aflã sub control comun cu debitorul pot participa la ºedinþã, dar pot vota cu privire la plan doar în cazul în care acesta le acordã mai puþin decât ar primi în cazul falimentului, potrivit proiectului.
În cazul categoriilor de creanþe care nu sunt defavorizate de plan, nu se va mai considera cã acestea au acceptat planul ºi cã nu e necesarã votarea planului de cãtre creanþele categoriei respective.
Una din condiþiile care trebuie îndeplinite cumulativ pentru confirmarea planului de cãtre judecãtorul sindic a fost modificatã în sensul cã cel puþin douã dintre categoriile de creanþe menþionate (faþã de trei câte sunt prevãzute în acest moment) acceptã sau sunt socotite cã acceptã planul.
În cazul efectuãrii lichidãrii, proiectul propune ca bunurile sã poatã fi vândute prin negociere directã, dacã nu se pot vinde prin licitaþie publicã. Mãsura este susþinutã de art. 147 din Legea reorganizãrii judiciare ºi a falimentului care prevede cã legea este completatã de prevederile Codului de procedurã civilã.
În privinþa ordinii de platã a creanþelor se propune abrogarea punctului 10 al articolului 122 din Legea nr. 64/1995. Abrogarea se impune, în condiþiile în care distribuirea cãtre acþionari sau asociaþi se face conform legislaþiei care reglementeazã activitatea societãþilor comerciale, societãþilor agricole sau grupurilor economice de interes.
Executarea silitã împotriva membrilor organelor de conducere a persoanei juridice debitoare acestor persoane (prevãzute la art. 137 alin. 1) se efectueazã de cãtre executorul judecãtoresc conform Codului de procedurã civilã. Dupã închiderea procedurii falimentului, sumele rezultate din executarea silitã vor fi repartizate de cãtre executorul judecãtoresc în conformitate cu prevederile Legii nr. 64/1995 republicatã, în temeiul tabelului definitiv consolidat pus la dispoziþia sa de cãtre lichidator.
Proiectul de Lege va fi transmis Parlamentului, în procedurã de urgenþã, pentru dezbateri ºi adoptare.
Comentarii articol (0)