Impozitul pe profit
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Contribuabili
Art. 13. - Sunt obligate la plata impozitului pe profit, conform
prezentului titlu, următoarele persoane, denumite în continuare contribuabili:
a) persoanele juridice române;
b) persoanele juridice străine care desfăşoară activitate prin intermediul unui
sediu permanent în România;
c) persoanele juridice străine şi persoanele fizice nerezidente care desfăşoară
activitate în România într-o asociere fără personalitate juridică;
d) persoanele juridice străine care realizează venituri din/sau în legătură cu
proprietăţi imobiliare situate în România sau din vânzarea/cesionarea titlurilor
de participare deţinute la o persoană juridică română;
e) persoanele fizice rezidente asociate cu persoane juridice române, pentru
veniturile realizate atât în România cât şi în străinătate din asocieri fără
personalitate juridică; în acest caz, impozitul datorat de persoana fizică se
calculează, se reţine şi se varsă de către persoana juridică română.
Sfera de cuprindere a impozitului
Art. 14. - Impozitul pe profit se aplică după cum urmează:
a) în cazul persoanelor juridice române, asupra profitului impozabil obţinut din
orice sursă, atât din România, cât şi din străinătate;
b) în cazul persoanelor juridice străine care desfăşoară activitate prin
intermediul unui sediu permanent în România, asupra profitului impozabil
atribuibil sediului permanent;
c) în cazul persoanelor juridice străine şi al persoanelor fizice nerezidente
care desfăşoară activitate în România într-o asociere fără personalitate
juridică, asupra părţii din profitul impozabil al asocierii atribuibile fiecărei
persoane;
d) în cazul persoanelor juridice străine care realizează venituri din/sau în
legătură cu proprietăţi imobiliare situate în România sau din
vânzarea/cesionarea titlurilor de participare deţinute la o persoană juridică
română, asupra profitului impozabil aferent acestor venituri;
e) în cazul persoanelor fizice rezidente asociate cu persoane juridice române
care realizează venituri atât în România, cât şi în străinătate, din asocieri
fără personalitate juridică, asupra părţii din profitul impozabil al asocierii
atribuibile persoanei fizice rezidente.
Scutiri
Art. 15. - (1) Sunt scutiţi de la plata impozitului pe profit
următorii contribuabili:
a) trezoreria statului;
b) instituţiile publice, pentru fondurile publice, inclusiv pentru veniturile
proprii şi disponibilităţile realizate şi utilizate potrivit Legii nr. 500/2002
privind finanţele publice, cu modificările ulterioare, şi Ordonanţei de urgenţă
a Guvernului nr. 45/2003 privind finanţele publice locale, dacă legea nu prevede
altfel;
c) persoanele juridice române care plătesc impozitul pe veniturile
microîntreprinderilor, în conformitate cu prevederile cuprinse în titlul IV;
d) fundaţiile române constituite ca urmare a unui legat;
e) cultele religioase, pentru veniturile obţinute din activităţi economice care
sunt utilizate pentru susţinerea activităţilor cu scop caritabil;
f) cultele religioase, pentru veniturile obţinute din producerea şi
valorificarea obiectelor şi produselor necesare activităţii de cult, potrivit
legii, şi pentru veniturile obţinute din chirii, cu condiţia ca sumele
respective să fie utilizate, în anul curent sau în anii următori, pentru
întreţinerea şi funcţionarea unităţilor de cult, pentru lucrările de
construcţie, de reparaţie şi de consolidare a lăcaşurilor de cult şi a
clădirilor ecleziastice, pentru învăţământ şi pentru acţiuni specifice cultelor
religioase, inclusiv veniturile din despăgubiri sub formă bănească, obţinute ca
urmare a măsurilor reparatorii prevăzute de legile privind reconstituirea
dreptului de proprietate;
g) instituţiile de învăţământ particular acreditate, precum şi cele autorizate,
pentru veniturile utilizate, în anul curent sau în anii următori, potrivit Legii
învăţământului nr. 84/1995, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare şi Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 174/2001 privind unele
măsuri pentru îmbunătăţirea finanţării învăţământului superior, cu modificările
ulterioare;
h) asociaţiile de proprietari constituite ca persoane juridice şi asociaţiile de
locatari recunoscute ca asociaţii de proprietari, potrivit Legii locuinţei nr.
114/1996, republicată, cu modificările şi completările ulterioare, pentru
veniturile obţinute din activităţi economice şi care sunt sau urmează a fi
utilizate pentru îmbunătăţirea utilităţilor şi a eficienţei clădirii, pentru
întreţinerea şi repararea proprietăţii comune;
i) Fondul de garantare a depozitelor în sistemul bancar, constituit potrivit
legii;
j) Fondul de compensare a investitorilor, înfiinţat potrivit legii.
(2) Organizaţiile nonprofit, organizaţiile sindicale şi organizaţiile patronale
sunt scutite de la plata impozitului pe profit pentru următoarele tipuri de
venituri:
a) cotizaţiile şi taxele de înscriere ale membrilor;
b) contribuţiile băneşti sau în natură ale membrilor şi simpatizanţilor;
c) taxele de înregistrare stabilite potrivit legislaţiei în vigoare;
d) veniturile obţinute din vize, taxe şi penalităţi sportive sau din
participarea la competiţii şi demonstraţii sportive;
e) donaţiile şi banii sau bunurile primite prin sponsorizare;
f) dividendele, dobânzile şi veniturile realizate din vânzarea-cesionarea
titlurilor de participare obţinute din plasarea veniturilor scutite;
g) veniturile pentru care se datorează impozit pe spectacole;
h) resursele obţinute din fonduri publice sau din finanţări nerambursabile;
i) veniturile realizate din acţiuni ocazionale precum: evenimente de strângere
de fonduri cu taxă de participare, serbări, tombole, conferinţe, utilizate în
scop social sau profesional, potrivit statutului acestora;
j) veniturile excepţionale rezultate din cedarea activelor corporale aflate în
proprietatea organizaţiilor nonprofit, altele decât cele care sunt sau au fost
folosite într-o activitate economică;
k) veniturile obţinute din reclamă şi publicitate, realizate de organizaţiile
nonprofit de utilitate publică, potrivit legilor de organizare şi funcţionare,
din domeniul culturii, cercetării ştiinţifice, învăţământului, sportului,
sănătăţii, precum şi de camerele de comerţ şi industrie, organizaţiile sindicale
şi organizaţiile patronale.
(3) Organizaţiile nonprofit, organizaţiile sindicale şi organizaţiile patronale
sunt scutite de la plata impozitului pe profit şi pentru veniturile din
activităţi economice realizate până la nivelul echivalentului în lei a 15.000
euro, într-un an fiscal, dar nu mai mult de 10% din veniturile totale scutite de
la plata impozitului pe profit, prevăzută la alin. (2). Organizaţiile prevăzute
în prezentul alineat datorează impozit pe profit pentru partea din profitul
impozabil ce corespunde veniturilor, altele decât cele prevăzute la alin. (2)
sau în prezentul alineat, impozit calculat prin aplicarea cotei prevăzute la
art. 17 alin. (1) sau art. 18, după caz.
Anul fiscal
Art. 16. - (1) Anul fiscal este anul calendaristic.
(2) Când un contribuabil se înfiinţează sau încetează să mai existe în cursul
unui an fiscal, perioada impozabilă este perioada din anul calendaristic pentru
care contribuabilul a existat.
Cotele de impozitare
Art. 17. - (1) Cota de impozit pe profit care se aplică asupra
profitului impozabil este de 25%, cu excepţiile prevăzute la alin. (2), la art.
33 şi 38.
(2) În cazul Băncii Naţionale a României, cota de impozit pe profit este de 80%.
Impozit minim pentru baruri de noapte, cluburi de noapte, discoteci, cazinouri şi pariuri sportive
Art. 18. - Contribuabilii care desfăşoară activităţi de natura barurilor de noapte, cluburilor de noapte, discotecilor, cazinourilor sau pariurilor sportive şi la care impozitul pe profit datorat pentru activităţile prevăzute în acest articol este mai mic decât 5% din veniturile respective sunt obligaţi la plata unui impozit de 5% aplicat acestor venituri realizate.
CAPITOLUL II
Calculul profitului impozabil
Reguli generale
Art. 19. - (1) Profitul impozabil se calculează ca diferenţă între
veniturile realizate din orice sursă şi cheltuielile efectuate în scopul
realizării de venituri, dintr-un an fiscal, din care se scad veniturile
neimpozabile şi la care se adaugă cheltuielile nedeductibile. La stabilirea
profitului impozabil se iau în calcul şi alte elemente similare veniturilor şi
cheltuielilor potrivit normelor de aplicare.
(2) Metodele contabile, stabilite prin reglementări legale în vigoare, privind
ieşirea din gestiune a stocurilor sunt recunoscute la calculul profitului
impozabil, cu excepţia cazului prevăzut la alin. (3). Metodele contabile de
evaluare a stocurilor nu se modifică în cursul anului fiscal.
(3) În cazul contribuabililor care produc bunuri mobile şi imobile, valorificate
pe baza unui contract cu plata în rate, se poate opta ca veniturile aferente
contractului să fie luate în calcul la determinarea profitului impozabil, pe
măsură ce ratele devin scadente, conform contractului. Cheltuielile
corespunzătoare acestor venituri sunt deductibile la aceleaşi termene scadente,
proporţional cu valoarea ratei înregistrate în valoarea totală a contractului.
Opţiunea se exercită la momentul livrării bunurilor şi este irevocabilă.
(4) În cazul contribuabililor care desfăşoară activităţi de servicii
internaţionale, în baza convenţiilor la care România este parte, veniturile şi
cheltuielile efectuate în scopul realizării acestora sunt luate în calcul la
determinarea profitului impozabil, potrivit unor norme speciale stabilite în
conformitate cu reglementările din aceste convenţii.
Venituri neimpozabile
Art. 20. - Următoarele venituri sunt neimpozabile la calculul
profitului impozabil:
a) dividendele primite de la o persoană juridică română. Sunt, de asemenea,
neimpozabile, după data aderării României la Uniunea Europeană, dividendele
primite de la o persoană juridică străină, din statele Comunităţii Europene,
dacă persoana juridică română deţine minimum 25% din titlurile de participare la
persoana juridică străină, pe o perioadă neîntreruptă de cel puţin 2 ani, care
se încheie la data plăţii dividendului;
b) diferenţele favorabile de valoare a titlurilor de participare, înregistrate
ca urmare a încorporării rezervelor, beneficiilor sau primelor de emisiune la
persoanele juridice la care se deţin titluri de participare, precum şi
diferenţele de evaluare a investiţiilor financiare pe termen lung. Acestea sunt
impozabile la data transmiterii cu titlu gratuit, a cesionării, a retragerii
titlurilor de participare, precum şi la data retragerii capitalului social la
persoana juridică la care se deţin titlurile de participare;
c) veniturile din anularea obligaţiilor unei persoane juridice, dacă obligaţiile
se anulează în schimbul titlurilor de participare la respectiva persoană
juridică;
d) veniturile din anularea cheltuielilor pentru care nu s-a acordat deducere,
veniturile din reducerea sau anularea provizioanelor pentru care nu s-a acordat
deducere, precum şi veniturile din recuperarea cheltuielilor nedeductibile;
e) veniturile neimpozabile, prevăzute expres în acorduri şi memorandumuri
aprobate prin acte normative.
Cheltuieli
Art. 21. - (1) Pentru determinarea profitului impozabil sunt
considerate cheltuieli deductibile numai cheltuielile efectuate în scopul
realizării de venituri impozabile, inclusiv cele reglementate prin acte
normative în vigoare.
(2) Sunt cheltuieli efectuate în scopul realizării de venituri şi:
a) cheltuielile cu achiziţionarea ambalajelor, pe durata de viaţă stabilită de
către contribuabil;
b) cheltuielile efectuate, potrivit legii, pentru protecţia muncii şi
cheltuielile efectuate pentru prevenirea accidentelor de muncă şi a bolilor
profesionale;
c) cheltuielile cu primele de asigurare pentru asigurarea de accidente de muncă,
boli profesionale sau riscuri profesionale;
d) cheltuielile de reclamă şi publicitate efectuate în scopul popularizării
firmei, produselor sau serviciilor, în baza unui contract scris, precum şi
costurile asociate producerii materialelor necesare pentru difuzarea mesajelor
publicitare. Se includ în categoria cheltuielilor de reclamă şi publicitate şi
bunurile care se acordă în cadrul unor campanii publicitare ca mostre, pentru
încercarea produselor şi demonstraţii la punctele de vânzare, precum şi alte
bunuri şi servicii acordate cu scopul stimulării vânzărilor;
e) cheltuielile de transport şi cazare în ţară şi în străinătate efectuate de
către salariaţi şi administratori, în cazul în care contribuabilul realizează
profit în exerciţiul curent şi/sau din anii precedenţi;
f) contribuţia la rezerva mutuală de garantare a casei centrale a cooperativelor
de credit;
g) taxele de înscriere, cotizaţiile şi contribuţiile obligatorii, reglementate
de actele normative în vigoare, precum şi contribuţiile pentru fondul destinat
negocierii contractului colectiv de muncă;
h) cheltuielile pentru formarea şi perfecţionarea profesională a personalului
angajat;
i) cheltuielile pentru marketing, studiul pieţei, promovarea pe pieţe existente
sau noi, participarea la târguri şi expoziţii, la misiuni de afaceri, editarea
de materiale informative proprii, în cazul în care contribuabilul realizează
profit în exerciţiul curent şi/sau din anii precedenţi, precum şi în situaţia în
care acesta se află înăuntrul perioadei de recuperarea pierderii fiscale,
conform legii;
j) cheltuielile de cercetare-dezvoltare;
k) cheltuielile pentru perfecţionarea managementului, a sistemelor informatice,
introducerea, întreţinerea şi perfecţionarea sistemelor de management al
calităţii, obţinerea atestării conform cu standardele de calitate;
l) cheltuielile pentru protejarea mediului şi conservarea resurselor;
m) taxele de înscriere, cotizaţiile şi contribuţiile datorate către camerele de
comerţ şi industrie, organizaţiile sindicale şi organizaţiile patronale;
n) pierderile înregistrate, după data de 1 ianuarie 2007, la scoaterea din
evidenţă a creanţelor neîncasate, ca urmare a închiderii procedurii de faliment
a debitorilor, pe baza hotărârii judecătoreşti prin care se atestă această
situaţie.
(3) Următoarele cheltuieli au deductibilitate limitată:
a) cheltuielile de protocol în limita unei cote de 2% aplicată asupra diferenţei
rezultate dintre totalul veniturilor impozabile şi totalul cheltuielilor
aferente veniturilor impozabile, altele decât cheltuielile de protocol şi
cheltuielile cu impozitul pe profit;
b) suma cheltuielilor cu indemnizaţia de deplasare acordată salariaţilor pentru
deplasări în România şi în străinătate, în limita a de 2,5 ori nivelul legal
stabilit pentru instituţiile publice, în cazul în care contribuabilul realizează
profit în exerciţiul curent şi/sau din anii precedenţi. Cheltuielile de
transport, cazare şi indemnizaţia acordată salariaţilor, în cazul
contribuabilului care realizează pierdere în exerciţiul curent şi/sau din anii
precedenţi, sunt limitate la nivelul legal stabilit pentru instituţiile publice;
c) cheltuielile sociale, în limita unei cote de până la 2%, aplicată asupra
fondului de salarii realizat. Intră sub incidenţa acestei limite cu prioritate
ajutoarele pentru naştere, ajutoarele pentru înmormântare, ajutoarele pentru
boli grave sau incurabile şi protezele, precum şi cheltuielile pentru
funcţionarea corespunzătoare a unor activităţi sau unităţi aflate în
administrarea contribuabililor: grădiniţe, creşe, servicii de sănătate acordate
în cazul bolilor profesionale şi ale accidentelor de muncă până la internarea
într-o unitate sanitară, muzee, biblioteci, cantine, baze sportive, cluburi,
cămine de nefamilişti, precum şi pentru şcolile pe care le au sub patronaj. În
cadrul acestei limite pot fi deduse şi cheltuielile reprezentând: transportul la
şi de la locul de muncă al salariaţilor, cadouri în bani sau în natură oferite
copiilor minori ai salariaţilor, cadouri în bani sau în natură acordate
salariatelor, costul prestaţiilor pentru tratament şi odihnă pentru salariaţii
proprii şi pentru membrii de familie ai acestora, inclusiv transportul, ajutoare
pentru salariaţii care au suferit pierderi în gospodărie şi contribuţia la
fondurile de intervenţie ale asociaţiei profesionale a minerilor, ajutorarea
copiilor din şcoli şi centre de plasament;
d) perisabilităţile, în limitele stabilite de organele de specialitate ale
administraţiei centrale, împreună cu instituţiile de specialitate, cu avizul
Ministerului Finanţelor Publice;
e) cheltuielile reprezentând tichetele de masă acordate de angajatori, în limita
prevederilor legii anuale a bugetului de stat;
f) cheltuielile cu taxele şi cotizaţiile către organizaţiile neguvernamentale
sau asociaţiile profesionale, în limita echivalentului în lei a 2.000 euro
anual, altele decât cele prevăzute la alin. (2) lit. g) şi m);
g) cheltuielile cu provizioane şi rezerve, în limita prevăzută la art. 22;
h) cheltuielile cu dobânda şi diferenţele de curs valutar, în limita prevăzută
la art. 23;
i) amortizarea, în limita prevăzută la art. 24;
j) cheltuielile efectuate în numele unui angajat, la schemele facultative de
pensii ocupaţionale, în limita stabilită potrivit legii;
k) cheltuielile cu primele de asigurare private de sănătate, în limita stabilită
potrivit legii;
l) cheltuielile pentru funcţionarea, întreţinerea şi repararea locuinţelor de
serviciu situate în localitatea unde se află sediul social sau unde societatea
are sedii secundare, deductibile în limita corespunzătoare suprafeţelor
construite prevăzute de legea locuinţei, care se majorează din punct de vedere
fiscal cu 10%. Diferenţa nedeductibilă trebuie recuperată de la beneficiari,
respectiv chiriaşi/locatari;
m) cheltuielile de funcţionare, întreţinere şi reparaţii aferente unui sediu
aflat în locuinţa proprietate personală a unei persoane fizice, folosită şi în
scop personal, deductibile în limita corespunzătoare suprafeţelor puse la
dispoziţia societăţii în baza contractelor încheiate între părţi, în acest scop;
n) cheltuielile de funcţionare, întreţinere şi reparaţii aferente autoturismelor
folosite de angajaţii cu funcţii de conducere şi de administrare ai persoanei
juridice, deductibile limitat la cel mult un singur autoturism aferent fiecărei
persoane fizice cu astfel de atribuţii. Pentru a fi deductibile fiscal,
cheltuielile cu parcul de autoturisme trebuie justificate cu documente legale.
(4) Următoarele cheltuieli nu sunt deductibile:
a) cheltuielile proprii ale contribuabilului cu impozitul pe profit datorat,
inclusiv cele reprezentând diferenţe din anii precedenţi sau din anul curent,
precum şi impozitele pe profit sau pe venit plătite în străinătate. Sunt
nedeductibile şi cheltuielile cu impozitele nereţinute la sursă în numele
persoanelor fizice şi juridice nerezidente, pentru veniturile realizate din
România;
b) amenzile, confiscările, majorările de întârziere şi penalităţile de
întârziere datorate către autorităţile române, potrivit prevederilor legale.
Amenzile, penalităţile sau majorările datorate către autorităţi străine ori în
cadrul contractelor economice încheiate cu persoane nerezidente în România
şi/sau autorităţi străine sunt cheltuieli nedeductibile, cu excepţia
majorărilor, al căror regim este reglementat prin convenţiile de evitare a
dublei impuneri. Amenzile, majorările de întârziere şi penalităţile de
întârziere, datorate ca urmare a clauzelor prevăzute în contractele comerciale,
altele decât cele încheiate cu autorităţile, nu intră sub incidenţa prevederilor
prezentei litere;
c) cheltuielile privind bunurile de natura stocurilor sau a activelor corporale
constatate lipsă din gestiune ori degradate, neimputabile, pentru care nu au
fost încheiate contracte de asigurare, precum şi taxa pe valoarea adăugată
aferentă, dacă aceasta este datorată potrivit prevederilor titlului VI;
d) cheltuielile cu taxa pe valoarea adăugată aferentă bunurilor acordate
salariaţilor sub forma unor avantaje în natură, dacă valoarea acestora nu a fost
impozitată prin reţinere la sursă;
e) cheltuielile făcute în favoarea acţionarilor sau asociaţilor, altele decât
cele generate de plăţi pentru bunurile livrate sau serviciile prestate
contribuabilului, la preţul de piaţă pentru aceste bunuri sau servicii;
f) cheltuielile înregistrate în contabilitate, care nu au la bază un document
justificativ, potrivit legii, prin care să se facă dovada efectuării operaţiunii
sau intrării în gestiune, după caz, potrivit normelor;
g) cheltuielile înregistrate de societăţile agricole, constituite în baza legii,
pentru dreptul de folosinţă al terenului agricol adus de membrii asociaţi, peste
cota de distribuţie din producţia realizată din folosinţa acestuia, prevăzută în
contractul de societate sau asociere;
h) cheltuielile determinate de diferenţele nefavorabile de valoare a titlurilor
de participare la persoanele juridice la care se deţin participaţii, precum şi
de diferenţele nefavorabile de valoare aferente obligaţiunilor emise pe termen
lung, cu excepţia celor determinate de vânzarea-cesionarea acestora;
i) cheltuielile aferente veniturilor neimpozabile prevăzute la art. 20, cu
excepţia celor prevăzute la art. 20 lit. d);
j) cheltuielile cu contribuţiile plătite peste limitele stabilite sau care nu
sunt reglementate prin acte normative;
k) cheltuielile cu primele de asigurare plătite de angajator, în numele
angajatului, care nu sunt incluse în veniturile salariale ale angajatului,
conform titlului III;
l) alte cheltuieli salariale şi/sau asimilate acestora, care nu sunt impozitate
la angajat, cu excepţia prevederilor titlului III;
m) cheltuielile cu serviciile de management, consultanţă, asistenţă sau alte
prestări de servicii, pentru care contribuabilii nu pot justifica necesitatea
prestării acestora în scopul desfăşurării activităţii proprii şi pentru care nu
sunt încheiate contracte;
n) cheltuielile cu primele de asigurare care nu privesc activele
contribuabilului, precum şi cele care nu sunt aferente obiectului de activitate,
cu excepţia celor care privesc bunurile reprezentând garanţie bancară pentru
creditele utilizate în desfăşurarea activităţii pentru care este autorizat
contribuabilul sau utilizate în cadrul unor contracte de închiriere sau de
leasing, potrivit clauzelor contractuale;
o) pierderile înregistrate la scoaterea din evidenţă a creanţelor incerte sau în
litigiu neîncasate, pentru partea neacoperită de provizion, potrivit art. 22
alin. (1) lit. c). În această situaţie, contribuabilii, care scot în evidenţă
clienţii neîncasaţi, sunt obligaţi să comunice în scris acestora scoaterea din
evidenţă a creanţelor respective, în vederea recalculării profitului impozabil
la persoana debitoare, după caz;
p) cheltuielile de sponsorizare şi/sau mecenat efectuate potrivit legii.
Provizioane şi rezerve
Art. 22. - (1) Contribuabilul are dreptul la deducerea rezervelor şi
provizioanelor, numai în conformitate cu prezentul articol, astfel:
a) rezerva legală este deductibilă în limita unei cote de 5% aplicată asupra
profitului contabil, înainte de determinarea impozitului pe profit, din care se
scad veniturile neimpozabile şi se adaugă cheltuielile aferente acestor venituri
neimpozabile, până ce aceasta va atinge a cincea parte din capitalul social
subscris şi vărsat sau din patrimoniu, după caz, potrivit legilor de organizare
şi funcţionare. În cazul în care aceasta este utilizată pentru acoperirea
pierderilor sau este distribuită sub orice formă, reconstituirea ulterioară a
rezervei nu mai este deductibilă la calculul profitului impozabil. Prin
excepţie, rezerva constituită de persoanele juridice care furnizează utilităţi
societăţilor comerciale care se restructurează, se reorganizează sau se
privatizează poate fi folosită pentru acoperirea pierderilor de valoare a
pachetului de acţiuni obţinut în urma procedurii de conversie a creanţelor, iar
sumele destinate reconstituirii ulterioare a acesteia sunt deductibile la
calculul profitului impozabil;
b) provizioanele pentru garanţii de bună execuţie acordate clienţilor;
c) provizioanele constituite în limita unui procent de 20% începând cu data de 1
ianuarie 2004, 25% începând cu data de 1 ianuarie 2005, 30% începând cu data de
1 ianuarie 2006, din valoarea creanţelor asupra clienţilor, înregistrate de
către contribuabili, altele decât cele prevăzute la lit. d), f), g) şi i), care
îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
1. sunt înregistrate după data de 1 ianuarie 2004;
2. sunt neîncasate într-o perioadă ce depăşeşte 270 de zile de la data
scadenţei;
3. nu sunt garantate de altă persoană;
4. sunt datorate de o persoană care nu este persoană afiliată contribuabilului;
5. au fost incluse în veniturile impozabile ale contribuabilului;
d) provizioanele specifice, potrivit legilor de organizare şi funcţionare, în
cazul unei societăţi comerciale bancare sau al unei alte instituţii de credit
autorizate, precum şi pentru societăţile de credit ipotecar şi societăţile de
servicii financiare;
e) rezervele constituite de societăţile comerciale bancare sau alte instituţii
de credit autorizate, precum şi de societăţile de credit ipotecar, potrivit
legilor de organizare şi funcţionare;
f) provizioanele constituite de fondurile de garantare, potrivit normelor Băncii
Naţionale a României;
g) rezervele legale şi provizioanele constituite de Banca Naţională a României,
în conformitate cu legislaţia în vigoare;
h) rezervele tehnice constituite de societăţile de asigurare şi reasigurare,
potrivit prevederilor legale de organizare şi funcţionare. Pentru contractele de
asigurare cedate în reasigurare, rezervele se diminuează astfel încât nivelul
acestora să acopere partea de risc care rămâne în sarcina asigurătorului, după
deducerea reasigurării;
i) provizioanele de risc pentru operaţiunile pe pieţele financiare, constituite
potrivit reglementărilor Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare;
j) provizioanele constituite în limita unei procent de 100% din valoarea
creanţelor asupra clienţilor, înregistrate de către contribuabili, altele decât
cele prevăzute la lit. d), f), g) şi i), care îndeplinesc cumulativ următoarele
condiţii:
1. sunt înregistrate după data de 1 ianuarie 2007;
2. creanţa este deţinută la o persoană juridică asupra căreia este declarată
procedura de deschidere a falimentului, pe baza hotărârii judecătoreşti prin
care se atestă această situaţie;
3. nu sunt garantate de altă persoană;
4. sunt datorate de o persoană care nu este persoană afiliată contribuabilului;
5. au fost incluse în veniturile impozabile ale contribuabilului.
(2) Contribuabilii autorizaţi să desfăşoare activitate în domeniul exploatării
zăcămintelor naturale sunt obligaţi să înregistreze în evidenţa contabilă şi să
deducă provizoane pentru refacerea terenurilor afectate şi pentru redarea
acestora în circuitul economic, silvic sau agricol, în limita unei cote de 1%
aplicate asupra diferenţei dintre veniturile şi cheltuielile din exploatare, pe
toată durata de funcţionare a exploatării zăcămintelor naturale.
(3) Pentru titularii de acorduri petroliere, care desfăşoară operaţiuni
petroliere în perimetre marine ce includ zone cu adâncime de apă mai mare de 100
m, cota provizionului constituit pentru dezafectarea sondelor, demobilizarea
instalaţiilor, a dependinţelor şi anexelor, precum şi pentru reabilitarea
mediului este de 10%, aplicată asupra diferenţei dintre veniturile şi
cheltuielile înregistrate, pe toată perioada exploatării petroliere.
(4) Regia Autonomă "Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian" -
ROMATSA constituie trimestrial un provizion, potrivit prevederilor legale,
pentru diferenţa dintre veniturile din exploatare realizate efectiv din
activitatea de rută aeriană şi costurile efective ale activităţii de rută
aeriană, care este utilizat pentru acoperirea cheltuielilor de exploatare care
depăşesc tarifele stabilite anual de EUROCONTROL.
(5) Reducerea sau anularea oricărui provizion ori a rezervei care a fost
anterior dedusă se include în veniturile impozabile, indiferent dacă reducerea
sau anularea este datorată modificării destinaţiei provizionului sau a rezervei,
distribuirii provizionului sau rezervei către participanţi sub orice formă,
lichidării, divizării, fuziunii contribuabilului sau oricărui alt motiv.
Prevederile prezentului alineat nu se aplică dacă un alt contribuabil preia un
provizion sau o rezervă în legătură cu o divizare sau fuziune, reglementările
acestui articol aplicându-se în continuare acelui provizion sau rezervă.
(6) Sumele înregistrate în conturi de rezerve legale şi rezerve reprezentând
facilităţi fiscale nu pot fi utilizate pentru majorarea capitalului social sau
pentru acoperirea pierderilor. În cazul în care nu sunt respectate prevederile
prezentului alineat, asupra acestor sume se recalculează impozitul pe profit şi
se stabilesc dobânzi şi penalităţi de întârziere, de la data aplicării
facilităţii respective, potrivit legii. Nu se supun impozitării rezervele de
influenţe de curs valutar aferente aprecierii disponibilităţilor în valută,
constituite potrivit legii, înregistrate de societăţi comerciale bancare,
persoane juridice române şi sucursalele băncilor străine, care îşi desfăşoară
activitatea în România.
(7) În înţelesul prezentului articol, prin constituirea unui provizion sau a
unei rezerve se înţelege şi majorarea unui provizion sau a unei rezerve.
Cheltuieli cu dobânzile şi diferenţe de curs valutar
Art. 23. - (1) Cheltuielile cu dobânzile sunt integral deductibile în
cazul în care gradul de îndatorare a capitalului este mai mic decât unu. Gradul
de îndatorare a capitalului se determină ca raport între capitalul împrumutat cu
termen de rambursare peste un an şi capitalul propriu, ca medie a valorilor
existente la începutul anului şi sfârşitul perioadei pentru care se determină
impozitul pe profit. Prin capitalul împrumutat se înţelege totalul creditelor şi
împrumuturilor cu termen de rambursare peste un an, potrivit clauzelor
contractuale. Începând cu data de 1 ianuarie 2006, cheltuielile cu dobânzile
sunt integral deductibile, în cazul în care gradul de îndatorare a capitalului
este mai mic decât trei.
(2) În cazul în care gradul de îndatorare a capitalului este peste unu inclusiv,
cheltuielile cu dobânzile şi cu pierderea netă din diferenţele de curs valutar
sunt deductibile până la nivelul sumei veniturilor din dobânzi, plus 10% din
celelalte venituri ale contribuabilului. Cheltuielile cu dobânzile şi cu
pierderea netă din diferenţele de curs valutar rămase nedeductibile se
reportează în perioada următoare, în aceleaşi condiţii, până la deductibilitatea
integrală a acestora.
(3) În cazul în care cheltuielile din diferenţele de curs valutar ale
contribuabilului depăşesc veniturile din diferenţele de curs valutar, diferenţa
va fi tratată ca o cheltuială cu dobânda, potrivit alin. (1) şi (2),
deductibilitatea acestei diferenţe fiind supusă limitărilor prevăzute în aceste
alineate. Cheltuielile din diferenţele de curs valutar, care se limitează
potrivit prezentului alineat, sunt cele aferente împrumuturilor luate în calcul
la determinarea gradului de îndatorare a capitalului.
(4) Dobânzile şi pierderile din diferenţe de curs valutar, în legătură cu
împrumuturile obţinute direct sau indirect de la bănci internaţionale de
dezvoltare şi organizaţii similare, menţionate în norme, şi cele care sunt
garantate de stat nu intră sub incidenţa prevederilor prezentului articol.
(5) În cazul împrumuturilor obţinute de la alte entităţi, cu excepţia
societăţilor comerciale bancare române sau străine, sucursalelor băncilor
străine, cooperativelor de credit, a societăţilor de leasing pentru operaţiuni
de leasing, a societăţilor de credit ipotecar şi a persoanelor juridice care
acordă credite potrivit legii, dobânzile deductibile sunt limitate la:
a) nivelul ratei dobânzilor de referinţă a Băncii Naţionale a României,
corespunzătoare ultimei luni din trimestru, pentru împrumuturile în lei, şi
b) nivelul ratei dobânzii anuale de 9%, pentru împrumuturile în valută. Acest
nivel al ratei dobânzii se aplică la determinarea profitului impozabil aferent
anului fiscal 2004. Nivelul ratei dobânzii pentru împrumuturile în valută se va
actualiza prin hotărâre a Guvernului.
(6) Limita prevăzută la alin. (5) se aplică separat pentru fiecare împrumut,
înainte de aplicarea prevederilor alin. (1) şi (2).
(7) Prevederile alin. (1)-(3) nu se aplică societăţilor comerciale bancare,
persoane juridice române, sucursalelor băncilor străine care îşi desfăşoară
activitatea în România, societăţilor de leasing pentru operaţiunile de leasing,
societăţilor de credit ipotecar, precum şi instituţiilor de credit.
(8) În cazul unei persoane juridice străine care îşi desfăşoară activitatea
printr-un sediu permanent în România, prevederile prezentului articol se aplică
prin luarea în considerare a capitalului propriu.
Amortizarea fiscală
Art. 24. - (1) Cheltuielile aferente achiziţionării, producerii,
construirii, asamblării, instalării sau îmbunătăţirii mijloacelor fixe
amortizabile se recuperează din punct de vedere fiscal prin deducerea
amortizării potrivit prevederilor prezentului articol.
(2) Mijlocul fix amortizabil este orice imobilizare corporală care îndeplineşte
cumulativ următoarele condiţii:
a) este deţinut şi utilizat în producţia, livrarea de bunuri sau în prestarea de
servicii pentru a fi închiriat terţilor sau în scopuri administrative;
b) are o valoare de intrare mai mare decât limita stabilită prin hotărâre a
Guvernului;
c) are o durată normală de utilizare mai mare de un an.
Pentru imobilizările corporale care sunt folosite în loturi, seturi sau care
formează un singur corp, lot sau set, la determinarea amortizării se are în
vedere valoarea întregului corp, lot sau set. Pentru componentele care intră în
structura unui activ corporal, a căror durată normală de utilizare diferă de cea
a activului rezultat, amortizarea se determină pentru fiecare componentă în
parte.
(3) Sunt, de asemenea, considerate mijloace fixe amortizabile:
a) investiţiile efectuate la mijloacele fixe care fac obiectul unor contracte de
închiriere, concesiune, locaţie de gestiune sau altele asemenea;
b) mijloacele fixe puse în funcţiune parţial, pentru care nu s-au întocmit
formele de înregistrare ca imobilizare corporală; acestea se cuprind în grupele
în care urmează a se înregistra, la valoarea rezultată prin însumarea
cheltuielilor efective ocazionate de realizarea lor;
c) investiţiile efectuate pentru descopertă în vederea valorificării de
substanţe minerale utile, precum şi pentru lucrările de deschidere şi pregătire
a extracţiei în subteran şi la suprafaţă;
d) investiţiile efectuate la mijloacele fixe existente, sub forma cheltuielilor
ulterioare realizate în scopul îmbunătăţirii parametrilor tehnici iniţiali şi
care conduc la obţinerea de beneficii economice viitoare, prin majorarea valorii
mijlocului fix;
e) investiţiile efectuate din surse proprii, concretizate în bunuri noi, de
natura celor aparţinând domeniului public, precum şi în dezvoltări şi
modernizări ale bunurilor aflate în proprietate publică;
f) amenajările de terenuri.
(4) Nu reprezintă active amortizabile:
a) terenurile, inclusiv cele împădurite;
b) tablourile şi operele de artă;
c) fondul comercial;
d) lacurile, bălţile şi iazurile care nu sunt rezultatul unei investiţii;
e) bunurile din domeniul public finanţate din surse bugetare;
f) orice mijloc fix care nu îşi pierde valoarea în timp datorită folosirii,
potrivit normelor;
g) casele de odihnă proprii, locuinţele de protocol, navele, aeronavele, vasele
de croazieră, altele decât cele utilizate în scopul realizării veniturilor.
(5) Prin valoarea de intrare a mijloacelor fixe se înţelege:
a) costul de achiziţie, pentru mijloacele fixe procurate cu titlu oneros;
b) costul de producţie, pentru mijloacele fixe construite sau produse de către
contribuabil;
c) valoarea de piaţă, pentru mijloacele fixe dobândite cu titlu gratuit.
(6) Regimul de amortizare pentru un mijloc fix amortizabil se determină conform
următoarelor reguli:
a) în cazul construcţiilor, se aplică metoda de amortizare liniară;
b) în cazul echipamentelor tehnologice, respectiv al maşinilor, uneltelor şi
instalaţiilor, precum şi pentru computere şi echipamente periferice ale
acestora, contribuabilul poate opta pentru metoda de amortizare liniară,
degresivă sau accelerată;
c) în cazul oricărui alt mijloc fix amortizabil, contribuabilul poate opta
pentru metoda de amortizare liniară sau degresivă.
(7) În cazul metodei de amortizare liniară, amortizarea se stabileşte prin
aplicarea cotei de amortizare liniară la valoarea de intrare a mijlocului fix
amortizabil. Cota de amortizare liniară se calculează raportând numărul 100 la
durata normală de utilizare a mijlocului fix.
(8) În cazul metodei de amortizare degresivă, amortizarea se calculează prin
multiplicarea cotelor de amortizare liniară cu unul dintre coeficienţii
următori:
a) 1,5, dacă durata normală de utilizare a mijlocului fix amortizabil este între
2 şi 5 ani;
b) 2,0, dacă durata normală de utilizare a mijlocului fix amortizabil este între
5 şi 10 ani;
c) 2,5, dacă durata normală de utilizare a mijlocului fix amortizabil este mai
mare de 10 ani.
(9) În cazul metodei de amortizare accelerată, amortizarea se calculează după
cum urmează:
a) pentru primul an de utilizare, amortizarea nu poate depăşi 50% din valoarea
de intrare a mijlocului fix;
b) pentru următorii ani de utilizare, amortizarea se calculează prin raportarea
valorii rămase de amortizare a mijlocului fix la durata normală de utilizare
rămasă a
acestuia.
(10) Cheltuielile aferente achiziţionării de brevete, drepturi de autor,
licenţe, mărci de comerţ sau fabrică şi alte valori similare se recuperează prin
intermediul deducerilor de amortizare liniară pe perioada contractului sau pe
durata de utilizare, după caz. Cheltuielile aferente achiziţionării sau
producerii programelor informatice se recuperează prin intermediul deducerilor
de amortizare liniară pe o perioadă de 3 ani. Pentru brevetele de invenţie se
poate utiliza metoda de amortizare degresivă sau accelerată.
(11) Amortizarea fiscală se calculează după cum urmează:
a) începând cu luna următoare celei în care mijlocul fix amortizabil se pune în
funcţiune;
b) pentru cheltuielile cu investiţiile efectuate din surse proprii la mijloacele
fixe din domeniul public, pe durata normală de utilizare, pe durata normală de
utilizare rămasă sau pe perioada contractului de concesionare sau închiriere,
după caz;
c) pentru cheltuielile cu investiţiile efectuate la mijloacele fixe
concesionate, închiriate sau luate în locaţie de gestiune de cel care a efectuat
investiţia, pe perioada contractului sau pe durata normală de utilizare, după
caz;
d) pentru cheltuielile cu investiţiile efectuate pentru amenajarea terenurilor,
liniar, pe o perioadă de 10 ani;
e) amortizarea clădirilor şi a construcţiilor minelor, salinelor cu extracţie în
soluţie prin sonde, carierelor, exploatărilor la zi, pentru substanţe minerale
solide şi cele din industria extractivă de petrol, a căror durată de folosire
este limitată de durata rezervelor şi care nu pot primi alte utilizări după
epuizarea rezervelor, precum şi a investiţiilor pentru descopertă se calculează
pe unitate de produs, în funcţie de rezerva exploatabilă de substanţă minerală
utilă.
Amortizarea pe unitatea de produs se recalculează:
1. din 5 în 5 ani la mine, cariere, extracţii petroliere, precum şi la
cheltuielile de investiţii pentru descopertă;
2. din 10 în 10 ani la saline;
f) mijloacele de transport pot fi amortizate şi în funcţie de numărul de
kilometri sau numărul de ore de funcţionare prevăzut în cărţile tehnice, pentru
cele achiziţionate după data de 1 ianuarie 2004;
g) pentru locuinţele de serviciu, amortizarea este deductibilă fiscal până la
nivelul corespunzător suprafeţei construite prevăzute de legea locuinţei;
h) numai pentru autoturismele folosite în condiţiile prevăzute la art. 21 alin.
(3) lit. n).
(12) Contribuabilii care investesc în mijloace fixe amortizabile sau în brevete
de invenţie amortizabile, destinate activităţilor pentru care aceştia sunt
autorizaţi şi care nu aplică regimul de amortizare accelerată, pot deduce
cheltuieli de amortizare reprezentând 20% din valoarea de intrare a acestora, la
data punerii în funcţiune a mijlocului fix sau a brevetului de invenţie.
Valoarea rămasă de recuperat pe durata normală de utilizare se determină după
scăderea din valoarea de intrare a sumei egale cu deducerea de 20%. Pentru
achiziţiile de animale şi plantaţii, deducerea de 20% se acordă astfel:
a) pentru animale, la data achiziţiei;
b) pentru plantaţii, la data recepţiei finale de înfiinţare a plantaţiei.
Intră sub incidenţa prezentului alineat şi mijloacele fixe achiziţionate
în baza unui contract de leasing financiar cu clauză definitivă de transfer al
dreptului de proprietate asupra bunului, la expirarea contractului de leasing
financiar. Contribuabilii care beneficiază de facilităţile prevăzute la
prezentul alineat au obligaţia să păstreze în patrimoniu aceste mijloace fixe
amortizabile cel puţin o perioadă egală cu jumătate din durata lor normală de
utilizare.
(13) Pentru investiţiile realizate în parcurile industriale până la data de 31
decembrie 2006 se acordă o deducere suplimentară din profitul impozabil, în cotă
de 20% din valoarea investiţiilor în construcţii sau a reabilitărilor de
construcţii, infrastructură internă şi de conexiune la reţeaua publică de
utilităţi, ţinând seama de prevederile legale în vigoare privind clasificarea şi
duratele normate de utilizare a mijloacelor fixe amortizabile. Contribuabilii
care beneficiază de facilităţile prevăzute la alin. (12) nu pot beneficia de
facilităţile prevăzute în prezentul alineat.
(14) Cheltuielile aferente localizării, explorării, dezvoltării sau oricărei
activităţi pregătitoare pentru exploatarea resurselor naturale se recuperează în
rate egale pe o perioadă de 5 ani, începând cu luna în care sunt efectuate
cheltuielile. Cheltuielile aferente achiziţionării oricărui drept de exploatare
a resurselor naturale se recuperează pe măsură ce resursele naturale sunt
exploatate, proporţional cu valoarea recuperată raportată la valoarea totală
estimată a resurselor.
(15) Pentru mijloacele fixe amortizabile, deducerile de amortizare se determină
fără a lua în calcul amortizarea contabilă şi orice reevaluare contabilă a
acestora. Câştigurile sau pierderile rezultate din vânzarea sau din scoaterea
din funcţiune a acestor mijloace fixe se calculează pe baza valorii fiscale a
acestora, care reprezintă valoarea fiscală de intrare a mijloacelor fixe,
diminuată cu amortizarea fiscală. Pentru mijloacele fixe cu valoarea contabilă
evidenţiată în sold la 31 decembrie 2003, amortizarea se calculează în baza
valorii rămase neamortizate, folosind metodele de amortizare aplicate până la
această dată.
(16) Contribuabilii care investesc în mijloace fixe destinate prevenirii
accidentelor de muncă şi bolilor profesionale, precum şi înfiinţării şi
funcţionării cabinetelor medicale, pot deduce integral valoarea acestora la
calculul profitului impozabil la data punerii în funcţiune sau pot recupera
aceste cheltuieli prin deduceri de amortizare, potrivit prevederilor prezentului
articol.
(17) În cazul unei imobilizări corporale cu o valoare de intrare mai mică decât
limita stabilită prin hotărâre a Guvernului, contribuabilul poate opta pentru
deducerea cheltuielilor aferente imobilizării sau pentru recuperarea acestor
cheltuieli prin deduceri de amortizare, potrivit prevederilor prezentului
articol.
(18) Cheltuielile aferente achiziţionării sau producerii de containere sau
ambalaje, care circulă între contribuabil şi clienţi, se recuperează prin
deduceri de amortizare, prin metoda liniară, pe durata normală de utilizare
stabilită de contribuabilul care îşi menţine dreptul de proprietate asupra
containerelor sau a ambalajelor.
(19) Ministerul Finanţelor Publice elaborează normele privind clasificaţia şi
duratele normale de funcţionare a mijloacelor fixe.
(20) Regia Autonomă "Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian" -
ROMATSA efectuează anual actualizarea valorii rămase neamortizate a mijloacelor
fixe şi imobilizărilor necorporale înscrise în bilanţul anului fiscal cu
indicele de inflaţie al anului precedent, comunicat de Institutul Naţional de
Statistică. Valoarea activelor corporale şi necorporale, achiziţionate în cursul
anului fiscal, va fi actualizată în funcţie de modificarea indicelui de inflaţie
din perioada cuprinsă între luna în care acestea au fost achiziţionate şi
sfârşitul anului fiscal. Valoarea activelor şi a patrimoniului propriu al Regiei
Autonome "Administraţia Română a Serviciilor de Trafic Aerian" - ROMATSA se
majorează cu diferenţele rezultate din reevaluarea anuală. Amortizarea
capitalului Regiei Autonome "Administraţia Română a Serviciilor de Trafic
Aerian" - ROMATSA, angajat şi imobilizat în active corporale şi necorporale, se
stabileşte prin metoda liniară. Valoarea rămasă neamortizată, aferentă
mijloacelor fixe ale Regiei Autonome "Administraţia Română a Serviciilor de
Trafic Aerian" - ROMATSA, scoase din funcţiune înainte de împlinirea duratei
normale de utilizare, diminuată cu sumele rezultate din valorificare, se
înregistrează în cheltuielile de exploatare şi este deductibilă din punct de
vedere fiscal.
(21) Pentru titularii de acorduri petroliere şi subcontractanţii acestora, care
desfăşoară operaţiuni petroliere în perimetre marine ce includ zone cu adâncime
de apă de peste 100 metri, se calculează amortizarea imobilizărilor corporale şi
necorporale aferente operaţiunilor petroliere, a căror durată de folosire este
limitată de durata rezervelor, pe unitatea de produs, cu un grad de utilizare de
100%, în funcţie de rezerva exploatabilă de substanţă minerală utilă, pe durata
acordului petrolier. Cheltuielile aferente investiţiilor în curs, imobilizărilor
corporale şi necorporale efectuate pentru operaţiunile petroliere vor fi
reflectate în contabilitate atât în lei, cât şi în euro; aceste cheltuieli,
înregistrate în contabilitate în lei, vor fi reevaluate la sfârşitul fiecărui
exerciţiu financiar pe baza valorilor înregistrate în contabilitate în euro, la
cursul de schimb euro/leu comunicat de Banca Naţională a României pentru ultima
zi a fiecărui exerciţiu financiar.
(22) Prevederile Legii nr. 15/1994 privind amortizarea capitalului imobilizat în
active corporale şi necorporale, republicată, cu modificările şi completările
ulterioare, nu se aplică la calculul profitului impozabil, cu excepţia
prevederilor art. 3 alin. 2 lit. a) şi ale art. 8 din aceeaşi lege.
Contracte de leasing
Art. 25. - (1) În cazul leasingului financiar utilizatorul este tratat
din punct de vedere fiscal ca proprietar, în timp ce în cazul leasingului
operaţional, locatorul are această calitate.
Amortizarea bunului care face obiectul unui contract de leasing se face de către
utilizator, în cazul leasingului financiar, şi de către locator, în cazul
leasingului operaţional, cheltuielile fiind deductibile, potrivit art. 24.
(2) În cazul leasingului financiar utilizatorul deduce dobânda, iar în cazul
leasingului operaţional locatarul deduce chiria (rata de leasing).
Pierderi fiscale
Art. 26. - (1) Pierderea anuală, stabilită prin declaraţia de impozit
pe profit, se recuperează din profiturile impozabile obţinute în următorii 5 ani
consecutivi. Recuperarea pierderilor se va efectua în ordinea înregistrării
acestora, la fiecare termen de plată a impozitului pe profit, potrivit
prevederilor legale în vigoare din anul înregistrării acestora.
(2) Pierderea fiscală înregistrată de contribuabilii care îşi încetează
existenţa prin divizare sau fuziune nu se recuperează de către contribuabilii
nou-înfiinţaţi sau de către cei care preiau patrimoniul societăţii absorbite,
după caz.
(3) În cazul persoanelor juridice străine, prevederile alin. (1) se aplică
luându-se în considerare numai veniturile şi cheltuielile atribuibile sediului
permanent în România.
(4) Contribuabilii care au fost obligaţi la plata unui impozit pe venit şi care
anterior au realizat pierdere fiscală, intră sub incidenţa prevederilor alin.
(1) de la data la care au revenit la sistemul de impozitare reglementat de
prezentul titlu. Această pierdere se recuperează pe perioada cuprinsă între data
înregistrării pierderii fiscale şi limita celor 5 ani.
Reorganizări, lichidări şi alte transferuri de active şi titluri de participare
Art. 27. - (1) În cazul contribuţiilor cu active la capitalul unei persoane
juridice în schimbul unor titluri de participare la această persoană juridică se
aplică următoarele reguli:
a) contribuţiile nu sunt transferuri impozabile în înţelesul prevederilor
prezentului titlu şi al prevederilor titlului III;
b) valoarea fiscală a activelor primite de persoana juridică este egală cu
valoarea fiscală a acelor active la persoana care contribuie cu activul;
c) valoarea fiscală a titlurilor de participare primite de persoana care
contribuie cu activele este egală cu valoarea fiscală a activelor aduse drept
contribuţie de către persoana respectivă.
(2) Distribuirea de active de către o persoană juridică română către
participanţii săi, fie sub formă de dividend, fie ca urmare a operaţiunii de
lichidare, se tratează ca transfer impozabil, exceptându-se cazurile prevăzute
la alin. (3).
(3) Prevederile prezentului articol se aplică următoarelor operaţiuni de
reorganizare, dacă acestea nu au ca principal obiectiv evaziunea fiscală sau
evitarea plăţii impozitelor:
a) fuziunea între două sau mai multe persoane juridice române, în cazul în care
participanţii la oricare persoană juridică care fuzionează primesc titluri de
participare la persoana juridică succesoare;
b) divizarea unei persoane juridice române în două sau mai multe persoane
juridice române, în cazul în care participanţii la persoana juridică iniţială
beneficiază de o distribuire proporţională a titlurilor de participare la
persoanele juridice succesoare;
c) achiziţionarea de către o persoană juridică română a tuturor activelor şi
pasivelor aparţinând uneia sau mai multor activităţi economice ale altei
persoane juridice române, numai în schimbul unor titluri de participare;
d) achiziţionarea de către o persoană juridică română a minimum 50% din
titlurile de participare la altă persoană juridică română, în schimbul unor
titluri de participare la persoana juridică achizitoare şi, dacă este cazul, a
unei plăţi în numerar care nu depăşeşte 10% din valoarea nominală a titlurilor
de participare emise în schimb.
(4) În cazul operaţiunilor de reorganizare prevăzute la alin. (3) se aplică
următoarele reguli:
a) transferul activelor şi pasivelor nu se tratează ca un transfer impozabil în
înţelesul prezentului titlu;
b) schimbul unor titluri de participare deţinute la o persoană juridică română
cu titluri de participare la o altă persoană juridică română nu se tratează ca
transfer impozabil în înţelesul prezentului titlu şi al titlului III;
c) distribuirea de titluri de participare în legătură cu divizarea unei persoane
juridice române nu se tratează ca dividend;
d) valoarea fiscală a unui activ sau pasiv, aşa cum este prevăzut la lit. a),
este egală, pentru persoana care primeşte un astfel de activ, cu valoarea
fiscală pe care respectivul activ a avut-o la persoana care l-a transferat;
e) amortizarea fiscală pentru orice activ prevăzut la lit. a) se determină în
continuare în conformitate cu regulile prevăzute la art. 24, care s-ar fi
aplicat de persoana care a transferat activul, dacă transferul nu ar fi avut
loc;
f) transferul unui provizion sau al unei rezerve nu se consideră o reducere sau
anulare a provizionului sau rezervei, potrivit art. 22 alin. (5), dacă un alt
contribuabil le preia şi le menţine la valoarea avută înainte de transfer;
g) valoarea fiscală a titlurilor de participare prevăzute la lit. b), care sunt
primite de o persoană, trebuie să fie egală cu valoarea fiscală a titlurilor de
participare care sunt transferate de către această persoană;
h) valoarea fiscală a titlurilor de participare prevăzute la lit. c), care au
fost deţinute înainte de a fi distribuite, se alocă între aceste titluri de
participare şi titlurile de participare distribuite, proporţional cu preţul de
piaţă al titlurilor de participare, imediat după distribuire.
(5) Dacă o persoană juridică română deţine peste 25% din titlurile de
participare la o altă persoană juridică română care transferă active şi pasive
către prima persoană juridică, printr-o operaţiune prevăzută la alin. (3),
anularea acestor titluri de participare nu se consideră transfer impozabil.
(6) După data la care România aderă la Uniunea Europeană, prevederile
prezentului articol se aplică persoanelor juridice străine care sunt rezidente
în oricare stat membru al Uniunii Europene. În acest caz transferul de active şi
pasive nu se consideră a fi transfer impozabil dacă sunt îndeplinite oricare din
următoarele condiţii:
a) activele şi pasivele sunt legate efectiv de un sediu permanent în România şi
continuă să fie utilizate pentru a genera profit impozabil în România;
b) activele şi pasivele sunt legate efectiv de un sediu permanent al persoanei
care transferă activele şi pasivele, situat în afara României.
Prin derogare de la prevederile alin. (4) lit. f), transferul unui provizion sau
al unei rezerve se consideră a fi o reducere impozabilă a provizionului ori a
rezervei respective, dacă provizionul sau rezerva provine de la un sediu
permanent, situat în afara României.
(7) În înţelesul prezentului articol, valoarea fiscală a unui activ, a unui
pasiv sau a unui titlu de participare este valoarea utilizată pentru calculul
amortizării şi al câştigului sau pierderii, în înţelesul impozitului pe venit
ori al impozitului pe profit.
Asocieri fără personalitate juridică
Art. 28. - (1) În cazul unei asocieri fără personalitate juridică,
veniturile şi cheltuielile înregistrate se atribuie fiecărui asociat,
corespunzător cotei de participare în asociere.
(2) Orice asociere fără personalitate juridică dintre persoane juridice străine,
care îşi desfăşoară activitatea în România, trebuie să desemneze una din părţi
care să îndeplinească obligaţiile ce îi revin fiecărui asociat potrivit
prezentului titlu. Persoana desemnată este responsabilă pentru:
a) înregistrarea asocierii la autoritatea fiscală competentă, înainte ca aceasta
să înceapă să desfăşoare activitate;
b) conducerea evidenţelor contabile ale asocierii;
c) plata impozitului în numele asociaţilor, conform art. 34 alin. (1);
d) depunerea unei declaraţii fiscale trimestriale la autoritatea fiscală
competentă, care să conţină informaţii cu privire la partea din veniturile şi
cheltuielile asocierii care este atribuibilă fiecărui asociat, precum şi
impozitul care a fost plătit la buget în numele fiecărui asociat;
e) furnizarea de informaţii în scris, către fiecare asociat, cu privire la
partea din veniturile şi cheltuielile asocierii care îi este atribuibilă
acestuia, precum şi la impozitul care a fost plătit la buget în numele acestui
asociat.
(3) Într-o asociere fără personalitate juridică cu o persoană juridică română,
persoana juridică română trebuie să îndeplinească obligaţiile ce îi revin
fiecărui asociat, potrivit prezentului titlu.
CAPITOLUL III
Aspecte fiscale internaţionale
Veniturile unui sediu permanent
Art. 29. - (1) Persoanele juridice străine care desfăşoară activitate
prin intermediul unui sediu permanent în România au obligaţia de a plăti
impozitul pe profit pentru profitul impozabil care este atribuibil sediului
permanent.
(2) Profitul impozabil se determină în conformitate cu regulile stabilite în
capitolul II al prezentului titlu, în următoarele condiţii:
a) numai veniturile ce sunt atribuibile sediului permanent se includ în
veniturile impozabile;
b) numai cheltuielile efectuate în scopul obţinerii acestor venituri se includ
în cheltuielile deductibile;
c) cheltuielile de conducere şi cheltuielile generale de administrare,
indiferent de locul în care s-au efectuat, decontate de persoana juridică
străină şi înregistrate de sediul permanent, sunt deductibile în limita a 10%
din veniturile salariale ale angajaţilor sediului permanent.
(3) Profitul impozabil al sediului permanent se determină prin tratarea sediului
permanent ca persoană separată şi prin utilizarea regulilor preţurilor de
transfer la stabilirea preţului de piaţă al unui transfer făcut între persoana
juridică străină şi sediul său permanent.
(4) Înainte de a desfăşura activitate printr-un sediu permanent în România,
reprezentantul legal al persoanei juridice străine prevăzute la alin. (1)
trebuie să înregistreze sediul permanent la autoritatea fiscală competentă.
Venituri obţinute de persoanele juridice străine din proprietăţi imobiliare şi din vânzarea-cesionarea titlurilor de participare
Art. 30. - (1) Persoanele juridice străine care obţin venituri din
proprietăţi imobiliare situate în România sau din vânzarea-cesionarea titlurilor
de participare deţinute la o persoană juridică română au obligaţia de a plăti
impozit pe profit pentru profitul impozabil aferent acestor venituri.
(2) Veniturile din proprietăţile imobiliare situate în România includ
următoarele:
a) veniturile din închirierea sau cedarea folosinţei proprietăţii imobiliare
situate în România;
b) câştigul din vânzarea-cesionarea drepturilor de proprietate sau al oricăror
drepturi legate de proprietatea imobiliară situată în România;
c) câştigul din vânzarea-cesionarea titlurilor de participare deţinute la o
persoană juridică, dacă minimum 50% din valoarea mijloacelor fixe ale persoanei
juridice sunt, fie direct, fie prin intermediul mai multor persoane juridice,
proprietăţi imobiliare situate în România;
d) veniturile obţinute din exploatarea resurselor naturale situate în România,
inclusiv câştigul din vânzarea-cesionarea oricărui drept aferent acestor resurse
naturale.
(3) Orice persoană juridică străină care obţine venituri dintr-o proprietate
imobiliară situată în România sau din vânzarea-cesionarea titlurilor de
participare deţinute la o persoană juridică română are obligaţia de a plăti
impozit pe profit, potrivit art. 34, şi de a depune declaraţii de impozit pe
profit, potrivit art. 35. Orice persoană juridică străină poate desemna un
reprezentant fiscal pentru a îndeplini aceste obligaţii.
(4) Orice persoană juridică română sau persoană juridică străină cu sediul
permanent în România, care plăteşte veniturile prevăzute la alin. (1), către o
persoană juridică străină, are obligaţia de a reţine impozitul calculat din
veniturile plătite şi de a vira impozitul reţinut la bugetul de stat.
(5) În cazul câştigurilor prevăzute la art. 33, rezultate din
vânzarea-cesionarea proprietăţilor imobiliare sau ale titlurilor de participare,
impozitul care trebuie reţinut se stabileşte prin aplicarea unei cote de
impozitare de 10% la câştigul rezultat din această vânzare-cesionare.
Prevederile prezentului alineat se aplică numai în cazul în care plătitorul de
venituri obţine de la contribuabil justificarea corespunzătoare privind
aplicarea prevederilor art. 33.
(6) Prevederile art. 119 se aplică oricărei persoane care are obligaţia să
reţină impozit, în conformitate cu prezentul articol.
Credit fiscal
Art. 31. - (1) Dacă o persoană juridică română obţine venituri
dintr-un stat străin prin intermediul unui sediu permanent sau venituri supuse
impozitului cu reţinere la sursă şi veniturile sunt impozitate atât în România
cât şi în statul străin, atunci impozitul plătit către statul străin, fie
direct, fie indirect prin reţinerea şi virarea de o altă persoană, se deduce din
impozitul pe profit ce se determină potrivit prevederilor prezentului titlu.
(2) Deducerea pentru impozitele plătite către un stat străin într-un an fiscal
nu poate depăşi impozitul pe profit, calculat prin aplicarea cotei de impozit pe
profit prevăzute la art. 17 alin. (1) la profitul impozabil obţinut în statul
străin, determinat în conformitate cu regulile prevăzute în prezentul titlu sau
la venitul obţinut din statul străin.
(3) Impozitul plătit unui stat străin este dedus, numai dacă persoana juridică
română prezintă documentaţia corespunzătoare, conform prevederilor legale, din
care să rezulte faptul că impozitul a fost plătit statului străin.
(4) Contribuabilii care efectuează sponsorizări şi/sau acte de mecenat, potrivit
prevederilor legii privind sponsorizarea şi legii bibliotecilor, scad din
impozitul pe profit datorat sumele aferente, dacă sunt îndeplinite cumulativ
următoarele condiţii:
a) sunt în limita a 30/0 din cifra de afaceri;
b) nu depăşesc mai mult de 20%, din impozitul pe profit datorat.
(5) În limitele respective se încadrează şi: cheltuielile de sponsorizare a
bibliotecilor de drept public, în scopul construcţiei de localuri, dotărilor,
achiziţiilor de tehnologie a informaţiei şi de documente specifice, finanţării
programelor de formare continuă a bibliotecarilor, schimburilor de specialişti,
burse de specializare, participarea la congrese internaţionale.
Pierderi fiscale externe
Art. 32. - (1) Orice pierdere realizată printr-un sediu permanent din
străinătate este deductibilă doar din veniturile obţinute din străinătate.
(2) Pierderile realizate printr-un sediu permanent din străinătate se deduc
numai din aceste venituri, separat, pe fiecare sursă de venit. Pierderile
neacoperite se reportează şi se recuperează în următorii 5 ani fiscali
consecutivi.
CAPITOLUL IV
Reguli speciale aplicabile vânzării-cesionării proprietăţilor imobiliare şi titlurilor de participare
Art. 33. - (1) Prevederile prezentului articol se aplică persoanelor
juridice române şi străine care vând-cesionează proprietăţi imobiliare situate
în România sau titluri de participare deţinute la o persoană juridică română.
(2) Dacă câştigurile rezultate din vânzarea-cesionarea proprietăţilor imobiliare
situate în România şi a titlurilor de participare deţinute la o persoană
juridică română depăşesc pierderile rezultate dintr-o astfel de
vânzare-cesionare, atunci impozitul pe profit se stabileşte prin aplicarea unei
cote de 10% la diferenţa rezultată.
(3) Pierderea rezultată din vânzarea-cesionarea proprietăţilor imobiliare
situate în România şi a titlurilor de participare deţinute la o persoană
juridică română se recuperează din profiturile impozabile rezultate din
operaţiuni de aceeaşi natură, în următorii 5 ani fiscali consecutivi.
(4) Câştigul rezultat din vânzarea-cesionarea proprietăţilor imobiliare sau
titlurilor de participare este diferenţa pozitivă între:
a) valoarea realizată din vânzarea-cesionarea unor asemenea proprietăţi
imobiliare sau titluri de participare; şi
b) valoarea fiscală a unor asemenea proprietăţi imobiliare sau titluri de
participare.
(5) Pierderea rezultată dintr-o vânzare-cesionare a proprietăţilor imobiliare
sau titlurilor de participare este diferenţa negativă între:
a) valoarea realizată din vânzare-cesionare a unor asemenea proprietăţi
imobiliare sau titluri de participare; şi
b) valoarea fiscală a unor asemenea proprietăţi imobiliare sau titluri de
participare.
(6) În înţelesul prevederilor alin. (4) şi (5), valoarea realizată din
vânzare-cesionare se reduce cu comisioanele, taxele sau alte sume plătite,
aferente vânzării-cesionării.
(7) Valoarea fiscală pentru proprietăţile imobiliare sau pentru titlurile de
participare se stabileşte după cum urmează:
a) în cazul proprietăţilor imobiliare, valoarea fiscală este costul de
cumpărare, construire sau îmbunătăţire a proprietăţii, redus cu amortizarea
fiscală aferentă unei astfel de proprietăţi;
b) în cazul titlurilor de participare, valoarea fiscală este costul de achiziţie
al titlurilor de participare, inclusiv orice comisioane, taxe sau alte sume
plătite, aferente achiziţionării unor astfel de titluri de participare.
(8) Prezentul articol se aplică în cazul proprietăţilor imobiliare sau
titlurilor de participare, numai dacă sunt îndeplinite următoarele condiţii:
a) contribuabilul a deţinut proprietatea imobiliară sau titlurile de participare
pe o perioadă mai mare de doi ani;
b) persoana care achiziţionează proprietatea imobiliară sau titlurile de
participare nu este persoană afiliată contribuabilului;
c) contribuabilul a achiziţionat proprietatea imobiliară sau titlurile de
participare după 31 decembrie 2003.
CAPITOLUL V
Plata impozitului şi depunerea declaraţiilor fiscale
Plata impozitului
Art. 34. - (1) Contribuabilii au obligaţia de a plăti impozitul pe
profit trimestrial, până la data de 25 inclusiv a primei luni următoare
trimestrului pentru care se calculează impozitul, dacă în prezentul articol nu
este prevăzut altfel.
(2) Banca Naţională a României, societăţile comerciale bancare, persoane
juridice române, şi sucursalele din România ale băncilor, persoane juridice
străine, au obligaţia de a plăti impozitul pe profit lunar, până la data de 25
inclusiv a lunii următoarele celei pentru care se calculează impozitul, dacă în
prezentul articol nu este prevăzut altfel.
(3) Organizaţiile nonprofit au obligaţia de a plăti impozitul pe profit anual,
până la data de 15 februarie inclusiv a anului următor celui pentru care se
calculează impozitul.
(4) Contribuabilii care obţin venituri majoritare din cultura cerealelor şi
plantelor tehnice, pomicultură şi viticultură au obligaţia de a plăti impozitul
pe profit anual, până la data de 15 februarie inclusiv a anului următor celui
pentru care se calculează impozitul.
(5) În înţelesul alin. (1) şi (2), profitul impozabil şi impozitul pe profit
sunt calculate şi înregistrate trimestrial, respectiv lunar, în cazul Băncii
Naţionale a României, societăţilor comerciale bancare, persoane juridice române,
şi sucursalelor din România ale băncilor, persoane juridice străine, cumulat de
la începutul anului fiscal.
(6) Contribuabilii care efectuează plăţi trimestriale şi, respectiv, lunare
plătesc pentru ultimul trimestru sau pentru luna decembrie, în cazul Băncii
Naţionale a României, societăţilor comerciale bancare, persoane juridice române,
şi în cazul sucursalelor din România ale băncilor, persoane juridice străine, o
sumă egală cu impozitul calculat şi evidenţiat pentru trimestrul III al
aceluiaşi an fiscal, respectiv o sumă egală cu impozitul calculat şi evidenţiat
pentru luna noiembrie a aceluiaşi an fiscal, urmând ca plata finală a
impozitului pe profit pentru anul fiscal să se facă până la data stabilită ca
termen limită pentru depunerea situaţiilor financiare ale contribuabilului.
(7) Contribuabilii care au definitivat până la data de 15 februarie închiderea
exerciţiului financiar anterior depun declaraţia anuală de impozit pe profit şi
plătesc impozitul pe profit aferent anului fiscal încheiat până la data de 15
februarie inclusiv a anului următor.
(8) Persoanele juridice care încetează să existe au obligaţia să depună
declaraţia de impunere şi să plătească impozitul pe profit cu 10 zile înainte de
data înregistrării încetării existenţei persoanei juridice la registrul
comerţului.
(9) Prevederile alin. (3), (4) şi (7) se aplică pentru impozitul pe profit
datorat, începând cu anul fiscal 2004. Regularizarea impozitului pe profit
aferent anului fiscal 2003 se realizează, potrivit legislaţiei în vigoare, până
la data de 31 decembrie 2003.
(10) Obligaţiile fiscale reglementate de prezentul titlu sunt venituri ale
bugetului de stat. Ca excepţie, impozitul pe profit, dobânzile/majorările de
întârziere şi amenzile datorate de regiile autonome din subordinea consiliilor
locale şi a consiliilor judeţene, precum şi cele datorate de societăţile
comerciale în care consiliile locale şi/sau judeţene sunt acţionari majoritari
sunt venituri ale bugetelor locale respective.
Depunerea declaraţiilor de impozit pe profit
Art. 35. - (1) Contribuabilii au obligaţia să depună o declaraţie
anuală de impozit pe profit, până la termenul prevăzut pentru depunerea
situaţiilor financiare, cu excepţia contribuabililor prevăzuţi la art. 34 alin.
(3), (4) şi (7), care depun declaraţia anuală de impozit pe profit până la data
de 15 februarie inclusiv a anului următor. În cursul anului fiscal,
contribuabilii au obligaţia de a depune declaraţia de impunere până la termenul
de plată al impozitului pe profit, inclusiv.
(2) O dată cu declaraţia de impozit pe profit anuală, contribuabilii au
obligaţia să depună şi o declaraţie privind plăţile şi angajamentele de plată
către persoanele nerezidente, care cuprinde scopul şi suma fiecărei plăţi,
numele şi adresa beneficiarului. Nu se cuprind în această declaraţie sumele
angajate sau plătite pentru bunurile importate sau pentru transportul
internaţional.
(3) Contribuabilii sunt răspunzători pentru calculul impozitului pe profit.
CAPITOLUL VI
Reţinerea impozitului pe dividende
Art. 36. - (1) O persoană juridică română care plăteşte dividende
către o persoană juridică română are obligaţia să reţină şi să verse impozitul
pe dividende reţinut către bugetul de stat, aşa cum se prevede în prezentul
articol.
(2) Impozitul pe dividende se stabileşte prin aplicarea unei cote de impozit de
10% asupra dividendului brut plătit către o persoană juridică română.
(3) Impozitul care trebuie reţinut se plăteşte la bugetul de stat până la data
de 20 inclusiv a lunii următoare celei în care se plăteşte dividendul. În cazul
în care dividendele distribuite nu au fost plătite până la sfârşitul anului în
care s-au aprobat situaţiile financiare anuale, impozitul pe dividende se
plăteşte până la data de 31 decembrie a anului respectiv.
(4) Prevederile prezentului articol nu se aplică în cazul dividendelor plătite
de o persoană juridică română unei alte persoane juridice române, dacă
beneficiarul dividendelor deţine minimum 25% din titlurile de participare ale
acestuia la data plăţii dividendelor, pe o perioadă de 2 ani împliniţi până la
data plăţii acestora. Prevederile prezentului alineat se aplică după data
aderării României la Uniunea Europeană.
(5) Prevederile prezentului articol nu se aplică în cazul dividendelor care sunt
plătite unui nerezident şi care fac obiectul prevederilor titlului V.
CAPITOLUL VII
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Pierderi fiscale din perioadele de scutire
Art. 37. - Orice pierdere fiscală netă care apare în perioada în care contribuabilul a fost scutit de impozitul pe profit poate fi recuperată din profiturile impozabile viitoare, potrivit art. 26. Pierderea fiscală netă este diferenţa dintre pierderile fiscale totale pe perioada de scutire şi profitul impozabil total în aceeaşi perioadă.
Dispoziţii tranzitorii
Art. 38. - (1) În cazul persoanelor juridice care au obţinut, înainte
de 1 iulie 2003, certificatul permanent de investitor în zona defavorizată,
scutirea de impozit pe profitul aferent investiţiilor noi se aplică în
continuare pe perioada existenţei zonei defavorizate.
(2) Contribuabilii care au efectuat cheltuieli cu investiţii înainte de 1 iulie
2002, potrivit Ordonanţei Guvernului nr. 27/1996 privind acordarea de facilităţi
persoanelor care domiciliază sau lucrează în unele localităţi din Munţii Apuseni
şi în Rezervaţia Biosferei "Delta Dunării", republicată, cu modificările
ulterioare, şi care continuă investiţiile conform ordonanţei menţionate,
beneficiază în continuare de deducerea din profitul impozabil a cheltuielilor
distinct evidenţiate, făcute cu investiţiile respective, fără a depăşi data de
31 decembrie 2006.
(3) Contribuabilii care îşi desfăşoară activitatea în zona liberă pe bază de
licenţă şi care până la data de 1 iulie 2002 au realizat investiţii în zona
liberă, în active corporale amortizabile utilizate în industria prelucrătoare,
în valoare de cel puţin 1.000.000 dolari S.U.A., beneficiază de scutire de la
plata impozitului pe profit, în continuare, până la data de 30 iunie 2007.
Dispoziţiile prezentului alineat nu se mai aplică în situaţia în care survin
modificări în structura acţionariatului contribuabilului. În înţelesul
prezentului alineat, modificare de acţionariat în cazul societăţilor cotate se
consideră a fi o modificare a acţionariatului, în proporţie de mai mult de 25%
din acţiuni, pe parcursul unui an calendaristic.
(4) Cu excepţia prevederilor alin. (3), contribuabilii care obţin venituri din
activităţi desfăşurate pe bază de licenţă într-o zonă liberă au obligaţia de a
plăti impozit pe profit în cotă de 5% pentru profitul impozabil care corespunde
acestor venituri, până la data de 31 decembrie 2004.
(5) Contribuabilii care beneficiază de facilităţile prevăzute la alin. (1)-(4)
nu pot beneficia de amortizarea accelerată sau de deducerea prevăzută la art. 24
alin. (12).
(6) Unităţile protejate destinate persoanelor cu handicap, definite prin
Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 102/1999 privind protecţia specială şi
încadrarea în muncă a persoanelor cu handicap, aprobată cu modificări şi
completări prin Legea nr. 519/2002, cu modificările ulterioare, sunt scutite de
la plata impozitului pe profit dacă minimum 75% din sumele obţinute prin scutire
se reinvestesc în vederea achiziţiei de echipament tehnologic, maşini, utilaje,
instalaţii şi/sau pentru amenajarea locurilor de muncă protejate. Scutirea de la
plata impozitului pe profit se aplică până la data de 31 decembrie 2006.
(7) Contribuabilii direct implicaţi în producţia de filme cinematografice,
înscrişi ca atare în Registrul cinematografic, beneficiază, până la data de 31
decembrie 2006, de:
a) scutirea de la plata impozitului pe profit a cotei-părţi din profitul brut
reinvestit în domeniul cinematografiei;
b) reducerea impozitului pe profit în proporţie de 20%, în cazul în care se
creează noi locuri de muncă şi se asigură creşterea numărului scriptic de
angajaţi, cu cel puţin 10% faţă de anul financiar precedent.
(8) Societatea Naţională "Nuclearelectrica" - S.A. beneficiază de scutire de la
plata impozitului pe profit până la data de 31 decembrie 2010, în condiţiile în
care profitul este utilizat exclusiv pentru finanţarea lucrărilor de investiţii
la obiectivul Centrala Nuclearoelectrică Cernavodă-Unitatea 2, potrivit legii.
(9) Societatea Comercială "Automobile Dacia" - S.A. beneficiază de scutire de la
plata impozitului pe profit până la data de 1 octombrie 2007.
(10) Societatea Comercială "Sidex" - S.A. beneficiază de scutire de la plata
impozitului pe profit până la data de 31 decembrie 2006.
(11) Compania Naţională "Aeroportul Internaţional Bucureşti - Otopeni" - S.A.
beneficiază de scutire de la plata impozitului pe profit până la data de 31
decembrie 2012.
(12) La calculul profitului impozabil, următoarele venituri sunt neimpozabile
până la data de 31 decembrie 2006:
a) veniturile realizate din activităţile desfăşurate pentru obiectivul Centrala
Nuclearoelectrică Cernavodă-Unitatea 2, până la punerea în funcţiune a acestuia;
b) veniturile realizate din aplicarea unei invenţii brevetate în România,
inclusiv din fabricarea produsului sau aplicarea procesului, pe o perioadă de 5
ani de la prima aplicare, calculaţi de la data începerii aplicării şi cuprinşi
în perioada de valabilitate a brevetului, potrivit legii;
c) veniturile realizate din practicarea apiculturii.
(13) Pentru investiţiile directe cu impact semnificativ în economie, realizate
până la data de 31 decembrie 2006, potrivit legii, contribuabilii pot deduce o
cotă suplimentară de 20% din valoarea acestora. Deducerea se calculează în luna
în care se realizează investiţia. În situaţia în care se realizează pierdere
fiscală, aceasta se recuperează potrivit dispoziţiilor art. 26. Pentru
investiţiile realizate se poate calcula amortizare accelerată, cu excepţia
investiţiilor în clădiri. Contribuabilii care beneficiază de facilităţile
prevăzute la prezentul alineat nu pot aplica prevederile art. 24 alin. (12).
(14) Facilităţile fiscale privind impozitul pe profit din actele normative
menţionate în prezentul articol, precum şi cele care decurg din alte acte
normative date în aplicarea acestora rămân în vigoare până la termenele şi în
condiţiile stipulate de acestea.
Comentarii articol (0)