Impozitul pe venit
CAPITOLUL I
Dispoziţii generale
Contribuabili
Art. 39. - Următoarele persoane datorează plata impozitului conform
prezentului titlu şi sunt numite în continuare contribuabili:
a) persoanele fizice rezidente;
b) persoanele fizice nerezidente care desfăşoară o activitate independentă prin
intermediul unui sediu permanent în România;
c) persoanele fizice nerezidente care desfăşoară activităţi dependente în
România;
d) persoanele fizice nerezidente care obţin venituri prevăzute la art. 95.
Sfera de cuprindere a impozitului
Art. 40. - (1) Impozitul prevăzut în prezentul titlu, denumit în
continuare impozit pe venit, se aplică următoarelor venituri:
a) în cazul persoanelor fizice rezidente române, cu domiciliul în România,
veniturilor obţinute din orice sursă, atât din România, cât şi din afara
României;
b) în cazul persoanelor fizice rezidente, altele decât cele prevăzute la lit.
a), numai veniturilor obţinute din România, care sunt impuse la nivelul fiecărei
surse din categoriile de venituri prevăzute la art. 41;
c) în cazul persoanelor fizice nerezidente, care desfăşoară activitate
independentă prin intermediul unui sediu permanent în România, venitului net
atribuibil sediului permanent;
d) în cazul persoanelor fizice nerezidente care desfăşoară activitate dependentă
în România, venitului salarial net din această activitate dependentă;
e) în cazul persoanelor fizice nerezidente, care obţin veniturile prevăzute la
art. 39 lit. d), venitului determinat conform regulilor prevăzute în prezentul
titlu, ce corespund categoriei respective de venit.
(2) Persoanele fizice care îndeplinesc condiţiile de rezidenţă prevăzute la art.
7 alin. (1) pct. 23 lit. b) sau c) timp de 3 ani consecutiv vor fi supuse
impozitului pe venit pentru veniturile obţinute din orice sursă, atât din
România, cât şi din afara României, începând cu al patrulea an fiscal.
Categorii de venituri supuse impozitului pe venit
Art. 41. - Categoriile de venituri supuse impozitului pe venit, potrivit
prevederilor prezentului titlu, sunt următoarele:
a) venituri din activităţi independente, definite conform art. 47;
b) venituri din salarii, definite conform art. 56;
c) venituri din cedarea folosinţei bunurilor, definite conform art. 65;
d) venituri din investiţii, definite conform art. 69;
e) venituri din pensii, definite conform art. 72;
f) venituri din activităţi agricole, definite conform art. 75;
g) veniturile din premii şi din jocuri de noroc, definite conform art. 79;
h) venituri din alte surse, definite conform art. 83.
Venituri neimpozabile
Art. 42. - În înţelesul impozitului pe venit, următoarele venituri nu sunt
impozabile:
a) ajutoarele, indemnizaţiile şi alte forme de sprijin cu destinaţie specială,
acordate din bugetul de stat, din bugetul asigurărilor sociale de stat, din
bugetele fondurilor speciale, bugetele locale şi din alte fonduri publice,
inclusiv indemnizaţia de maternitate şi pentru creşterea copilului, precum şi
cele de aceeaşi natură primite de la alte persoane, cu excepţia indemnizaţiilor
pentru incapacitate temporară de muncă;
b) sumele încasate din asigurări de orice fel reprezentând despăgubiri, sume
asigurate, precum şi orice alte drepturi, cu excepţia câştigurilor primite de la
societăţile de asigurări ca urmare a contractului de asigurare încheiat între
părţi, cu ocazia tragerilor de amortizare.
Nu sunt venituri impozabile despăgubirile în bani sau în natură primite de către
o persoană fizică, ca urmare a unui prejudiciu material suferit de aceasta,
inclusiv despăgubirile reprezentând daunele morale;
c) sumele primite drept despăgubiri pentru pagube suportate ca urmare a
calamităţilor naturale, precum şi pentru cazurile de invaliditate sau deces,
conform legii;
d) pensiile pentru invalizii de război, orfanii, văduvele/văduvii de război,
sumele fixe pentru îngrijirea pensionarilor care au fost încadraţi în gradul I
de invaliditate, precum şi pensiile, altele decât pensiile plătite din fonduri
constituite prin contribuţii obligatorii la un sistem de asigurări sociale,
inclusiv cele din scheme facultative de pensii ocupaţionale şi cele finanţate de
la bugetul de stat;
e) contravaloarea cupoanelor ce reprezintă bonuri de valoare care se acordă cu
titlu gratuit persoanelor fizice conform dispoziţiilor legale în vigoare;
f) sumele sau bunurile primite sub formă de sponsorizare sau mecenat;
g) veniturile primite ca urmare a transferului dreptului de proprietate asupra
bunurilor imobile şi mobile corporale din patrimoniul personal, altele decât
câştigurile din transferul titlurilor de valoare;
h) drepturile în bani şi în natură primite de militarii în termen, militarii cu
termen redus, studenţii şi elevii unităţilor de învăţământ din sectorul de
apărare naţională, ordine publică şi siguranţă naţională şi civile, precum şi
cele ale gradaţilor şi soldaţilor concentraţi sau mobilizaţi;
i) bursele primite de persoanele care urmează orice formă de şcolarizare sau
perfecţionare în cadru instituţionalizat;
j) sumele sau bunurile primite cu titlu de moştenire şi donaţie;
k) veniturile din agricultură şi silvicultură, cu excepţia celor prevăzute la
art. 75;
l) veniturile primite de membrii misiunilor diplomatice şi ai posturilor
consulare pentru activităţile desfăşurate în România în calitatea lor oficială,
în condiţii de reciprocitate, în virtutea regulilor generale ale dreptului
internaţional sau a prevederilor unor acorduri speciale la care România este
parte;
m) veniturile nete în valută primite de membrii misiunilor diplomatice,
oficiilor consulare şi institutelor culturale ale României amplasate în
străinătate, în conformitate cu legislaţia în vigoare;
n) veniturile primite de oficialii organismelor şi organizaţiilor internaţionale
din activităţile desfăşurate în România în calitatea lor oficială, cu condiţia
ca poziţia acestora, de oficial, să fie confirmată de Ministerul Afacerilor
Externe;
o) veniturile primite de cetăţeni străini pentru activitatea de consultanţă
desfăşurată în România, în conformitate cu acordurile de finanţare
nerambursabilă încheiate de România cu alte state, cu organisme internaţionale
şi organizaţii neguvernamentale;
p) veniturile primite de cetăţeni străini pentru activităţi desfăşurate în
România, în calitate de corespondenţi de presă, cu condiţia reciprocităţii
acordate cetăţenilor români pentru venituri din astfel de activităţi, şi cu
condiţia ca poziţia acestor persoane să fie confirmată de Ministerul Afacerilor
Externe;
q) sumele reprezentând diferenţa de dobândă subvenţionată pentru creditele
primite în conformitate cu legislaţia în vigoare;
r) subvenţiile primite pentru achiziţionarea de bunuri, dacă subvenţiile sunt
acordate în conformitate cu legislaţia în vigoare;
s) veniturile reprezentând avantaje în bani şi/sau în natură primite de
persoanele cu handicap, veteranii de război, invalizii şi văduvele de război,
accidentaţii de război în afara serviciului ordonat, persoanele persecutate din
motive politice de dictatura instaurată cu începere de la 6 martie 1945, cele
deportate în străinătate ori constituite în prizonieri, urmaşii eroilor-martiri,
răniţilor, luptătorilor pentru victoria Revoluţiei din decembrie 1989, precum şi
persoanele persecutate din motive etnice de regimurile instaurate în România cu
începere de la 6 septembrie 1940 până la 6 martie 1945;
t) premiile obţinute de sportivii medaliaţi la campionatele mondiale, europene
şi la jocurile olimpice.
Nu sunt venituri impozabile premiile, primele şi indemnizaţiile sportive
acordate sportivilor, antrenorilor, tehnicienilor şi altor specialişti,
prevăzuţi în legislaţia în materie, în vederea realizării obiectivelor de înaltă
performanţă:
- clasarea pe podiumul de premiere la campionatele europene, campionatele
mondiale şi jocurile olimpice;
- calificarea şi participarea la turneele finale ale campionatelor mondiale şi
europene, prima grupă valorică, precum şi la jocurile olimpice, în cazul
jocurilor sportive.
Nu sunt venituri impozabile primele şi indemnizaţiile sportive acordate
sportivilor, antrenorilor, tehnicienilor şi altor specialişti, prevăzuţi de
legislaţia în materie, în vederea pregătirii şi participării la competiţiile
internaţionale oficiale ale loturilor reprezentative ale României;
u) premiile şi alte drepturi sub formă de cazare, masă, transport şi alte
asemenea, obţinute de elevi şi studenţi în cadrul competiţiilor interne şi
internaţionale, inclusiv elevi şi studenţi nerezidenţi în cadrul competiţiilor
desfăşurate în România;
v) alte venituri care nu sunt impozabile, aşa cum sunt precizate la fiecare
categorie de venit.
Barem de impunere
Art. 43. - (1) Baremul anual de impunere pentru anul fiscal 2004,
pentru calculul plăţilor anticipate, este prevăzut în următorul tabel:
Baremul lunar pentru determinarea impozitului lunar pe veniturile din salarii şi
pensii se stabileşte prin ordin al ministrului finanţelor publice, având ca bază
de calcul baremul anual de mai sus.
(2) Pentru anul 2004, impozitul anual se calculează prin aplicarea asupra
venitului anual global impozabil a baremului anual prevăzut la alin. (1),
corectat, prin ordin al ministrului finanţelor publice, cu rata inflaţiei
realizate pe anul 2004, diminuată cu 1/2 din rata inflaţiei prognozate pe acest
an.
(3) Începând cu anul fiscal 2005, baremul anual, respectiv lunar, pentru
calculul plăţilor anticipate cu titlu de impozit se stabileşte luându-se în
calcul 1/2 din rata inflaţiei prognozate pentru anul respectiv, aplicată la
baremul de impunere construit pe baza ratei inflaţiei realizate pe perioada
ianuarie - octombrie şi a prognozei pe lunile noiembrie - decembrie ale anului
precedent. Aceste baremuri se aprobă prin ordin al ministrului finanţelor
publice.
(4) Începând cu anul fiscal 2005, baremul anual pentru calculul impozitului pe
venitul anual global impozabil se stabileşte prin ordin al ministrului
finanţelor publice, pe baza baremului anual prevăzut la alin. (3), corectat cu
variaţia ratei inflaţiei realizate, faţă de cea prognozată pe perioada
impozabilă.
Perioada impozabilă
Art. 44. - (1) Perioada impozabilă este anul fiscal care corespunde
anului calendaristic.
(2) Prin excepţie de la prevederile alin. (1), perioada impozabilă este
inferioară anului calendaristic, în situaţia în care decesul contribuabilului
survine în cursul anului.
Deduceri personale
Art. 45. - (1) Persoanele fizice prevăzute la art. 40 alin. (1) lit.
a) şi alin. (2) au dreptul la deducerea din venitul anual global a unor sume sub
formă de deducere personală de bază şi deduceri personale suplimentare, acordate
pentru fiecare lună a perioadei impozabile.
(2) Deducerea personală de bază, începând cu luna ianuarie 2004, este fixată la
suma de 2.000.000 lei pe lună.
(3) Deducerea personală suplimentară pentru soţia/soţul, copiii sau alţi membri
de familie, aflaţi în întreţinere este de 0,5 înmulţit cu deducerea personală de
bază.
(4) Contribuabilii mai beneficiază de deduceri personale suplimentare, în
funcţie de situaţia proprie sau a persoanelor aflate în întreţinere, în afara
sumelor rezultate din calculul prevăzut la alin. (2) şi (3), astfel:
a) 1,0 înmulţit cu deducerea personală de bază pentru invalizii de gradul I şi
persoanele cu handicap grav;
b) 0,5 înmulţit cu deducerea personală de bază pentru invalizii de gradul II şi
persoanele cu handicap accentuat.
(5) Nu sunt considerate persoane aflate în întreţinere acele persoane ale căror
venituri, impozabile şi neimpozabile, depăşesc sumele reprezentând deduceri
personale, conform alin. (3) şi (4). În cazul în care o persoană este
întreţinută de mai mulţi contribuabili, suma reprezentând deducerea personală a
acesteia se împarte în părţi egale între contribuabili, exceptându-se cazul în
care aceştia se înţeleg asupra unui alt mod de împărţire a sumei. Copiii minori,
în vârstă de până la 18 ani împliniţi, ai contribuabilului sunt consideraţi
întreţinuţi, iar suma reprezentând deducerea personală suplimentară se acordă
pentru persoanele aflate în întreţinerea contribuabilului, pentru acea perioadă
impozabilă din anul fiscal în care acestea au fost întreţinute. Perioada se
rotunjeşte la luni întregi în favoarea contribuabilului.
(6) Nu sunt considerate persoane aflate în întreţinere:
a) persoanele fizice care deţin terenuri agricole şi silvice în suprafaţă de
peste 10.000 m2 în zonele colinare şi de şes şi de peste 20.000 m2 în zonele
montane;
b) persoanele fizice care obţin venituri din cultivarea şi din valorificarea
florilor, legumelor şi zarzavaturilor în sere, în solarii special destinate
acestor scopuri şi/sau în sistem irigat, din cultivarea şi din valorificarea
arbuştilor, plantelor decorative şi ciupercilor, precum şi din exploatarea
pepinierelor viticole şi pomicole, indiferent de suprafaţă.
(7) La stabilirea veniturilor realizate de persoanele fizice aflate în
întreţinere, potrivit alin. (5), se va avea în vedere şi venitul determinat
potrivit legislaţiei privind venitul minim garantat.
(8) Sunt consideraţi alţi membri de familie, potrivit alin. (3), rudele
contribuabilului sau ale soţului/soţiei acestuia până la gradul al doilea
inclusiv.
(9) Deducerile personale prevăzute la alin. (2), (3) şi (4) se însumează. Suma
deducerilor personale admisă pentru calculul impozitului nu poate depăşi de 3
ori deducerea personală de bază şi se acordă în limita venitului realizat.
(10) Deducerile personale determinate potrivit prezentului articol nu se acordă
personalului trimis în misiune permanentă în străinătate, potrivit legii.
Actualizarea deducerilor personale şi a sumelor fixe
Art. 46. - (1) Deducerea personală de bază lunară, precum şi celelalte
sume fixe, exprimate în lei, se stabilesc potrivit procedurii prevăzute la art.
45.
(2) Începând cu anul fiscal 2004, sumele fixe exprimate în lei, altele decât
deducerea personală de bază, se stabilesc potrivit procedurii prevăzute la art.
43 alin. (3).
(3) Sumele fixe se aprobă prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(4) Sumele şi tranşele de venituri impozabile sunt calculate prin rotunjire la
suta de mii de lei, în sensul că fracţiunile sub 100.000 lei se majorează la
100.000 lei.
CAPITOLUL II
Venituri din activităţi independente
Definirea veniturilor din activităţi independente
Art. 47. - (1) Veniturile din activităţi independente cuprind
veniturile comerciale, veniturile din profesii libere şi veniturile din drepturi
de proprietate intelectuală, realizate în mod individual şi/sau într-o formă de
asociere, inclusiv din activităţi adiacente.
(2) Sunt considerate venituri comerciale veniturile din fapte de comerţ ale
contribuabililor, din prestări de servicii, altele decât cele prevăzute la alin.
(3), precum şi din practicarea unei meserii.
(3) Constituie venituri din profesii libere veniturile obţinute din exercitarea
profesiilor medicale, de avocat, notar, auditor financiar, consultant fiscal,
expert contabil, contabil autorizat, consultant de plasament în valori
mobiliare, arhitect sau a altor profesii reglementate, desfăşurate în mod
independent, în condiţiile legii.
(4) Veniturile din valorificarea sub orice formă a drepturilor de proprietate
intelectuală provin din brevete de invenţie, desene şi modele, mostre, mărci de
fabrică şi de comerţ, procedee tehnice, know-how, din drepturi de autor şi
drepturi conexe dreptului de autor şi altele asemenea.
Venituri neimpozabile
Art. 48. - (1) Nu sunt venituri impozabile:
a) veniturile obţinute prin aplicarea efectivă în ţară de către titular sau,
după caz, de către licenţiaţii acestuia a unei invenţii brevetate în România,
incluzând fabricarea produsului sau, după caz, aplicarea procedeului, în primii
5 ani de la prima aplicare, calculaţi de la data începerii aplicării şi cuprinşi
în perioada de valabilitate a brevetului;
b) venitul obţinut de titularul brevetului prin cesionarea acestuia.
(2) De prevederile alin. (1) beneficiază persoanele fizice care exploatează
invenţia, respectiv titularul brevetului aplicat.
Reguli generale de stabilire a venitului net din activităţi independente determinat pe baza contabilităţii în partidă simplă
Art. 49. - (1) Venitul net din activităţi independente se determină ca
diferenţă între venitul brut şi cheltuielile aferente realizării venitului,
deductibile, pe baza datelor din contabilitatea în partidă simplă, cu excepţia
prevederilor art. 50 şi 51.
(2) Venitul brut cuprinde:
a) sumele încasate şi echivalentul în lei al veniturilor în natură din
desfăşurarea activităţii;
b) veniturile sub formă de dobânzi din creanţe comerciale sau din alte creanţe
utilizate în legătură cu o activitate independentă;
c) câştigurile din transferul activelor din patrimoniul afacerii utilizate
într-o activitate independentă, inclusiv contravaloarea bunurilor rămase după
încetarea definitivă a activităţii;
d) veniturile din angajamentul de a nu desfăşura o activitate independentă sau
de a nu concura cu o altă persoană;
e) veniturile din anularea sau scutirea unor datorii de plată apărute în
legătură cu o activitate independentă.
(3) Nu sunt considerate venituri brute:
a) aporturile în numerar sau echivalentul în lei al aporturilor în natură făcute
la începerea unei activităţi sau în cursul desfăşurării acesteia;
b) sumele primite sub formă de credite bancare sau de împrumuturi de la persoane
fizice sau juridice;
c) sumele primite ca despăgubiri;
d) sumele sau bunurile primite sub formă de sponsorizări, mecenat sau donaţii.
(4) Condiţiile generale pe care trebuie să le îndeplinească cheltuielile
aferente veniturilor, pentru a putea fi deduse, sunt:
a) să fie efectuate în cadrul activităţilor desfăşurate în scopul realizării
venitului, justificate prin documente;
b) să fie cuprinse în cheltuielile exerciţiului financiar al anului în cursul
căruia au fost plătite;
c) să respecte regulile privind amortizarea, prevăzute în titlul II;
d) cheltuielile cu primele de asigurare să fie efectuate pentru:
1. active corporale sau necorporale din patrimoniul afacerii;
2. activele ce servesc ca garanţie bancară pentru creditele utilizate în
desfăşurarea activităţii pentru care este autorizat contribuabilul;
3. boli profesionale, risc profesional şi accidente de muncă;
4. persoane care obţin venituri din salarii, potrivit prevederilor capitolului
III din prezentul titlu, cu condiţia impozitării sumei reprezentând prima de
asigurare, la beneficiarul acesteia, la momentul plăţii de către suportator.
(5) Următoarele cheltuieli sunt deductibile limitat:
a) cheltuielile de sponsorizare şi mecenat efectuate conform legii, în limita
unei cote de 5% din baza de calcul determinată conform alin. (6);
b) cheltuielile de protocol, în limita unei cote de 2% din baza de calcul
determinată conform alin. (6);
c) suma cheltuielilor cu indemnizaţia primită pe perioada delegării şi detaşării
în altă localitate, în ţară şi în străinătate, în interesul serviciului, în
limita a de 2,5 ori nivelul legal stabilit pentru instituţiile publice;
d) cheltuielile sociale, în limita sumei obţinute prin aplicarea unei cote de
până la 2% la fondul de salarii realizat anual;
e) pierderile privind bunurile perisabile, în limitele prevăzute de actele
normative în materie;
f) cheltuielile reprezentând tichetele de masă acordate de angajatori, potrivit
legii;
g) contribuţiile efectuate în numele angajaţilor la scheme facultative de pensii
ocupaţionale, în conformitate cu legislaţia în vigoare, în limita echivalentului
în lei a 200 euro anual, pentru o persoană;
h) prima de asigurare pentru asigurările private de sănătate, în limita
stabilită potrivit legii;
i) cheltuielile efectuate pentru activitatea independentă, cât şi în scopul
personal al contribuabilului sau asociaţilor, sunt deductibile numai pentru
partea de cheltuială care este aferentă activităţii independente;
j) cheltuielile reprezentând contribuţii sociale obligatorii pentru salariaţi şi
contribuabili, potrivit legii;
k) dobânzi aferente împrumuturilor de la persoane fizice şi juridice utilizate
în desfăşurarea activităţii, pe baza contractului încheiat între părţi, în
limita nivelului dobânzii de referinţă a Băncii Naţionale a României;
l) cheltuielile efectuate de utilizator, reprezentând chiria - rata de leasing -
în cazul contractelor de leasing operaţional, respectiv cheltuielile cu
amortizarea şi dobânzile pentru contractele de leasing financiar, stabilite în
conformitate cu prevederile privind operaţiunile de leasing şi societăţile de
leasing.
(6) Baza de calcul se determină ca diferenţă dintre venitul brut şi cheltuielile
deductibile, altele decât cheltuielile de sponsorizare, mecenat şi cheltuielile
de protocol.
(7) Nu sunt cheltuieli deductibile:
a) sumele sau bunurile utilizate de contribuabil pentru uzul personal sau al
familiei sale;
b) cheltuielile corespunzătoare veniturilor neimpozabile ale căror surse se află
pe teritoriul României sau în străinătate;
c) impozitul pe venit datorat potrivit prezentului titlu, inclusiv impozitul pe
venitul realizat în străinătate;
d) cheltuielile cu primele de asigurare, altele decât cele prevăzute la alin.
(4) lit. d) şi la alin. (5) lit. h);
e) donaţii de orice fel;
f) amenzile, confiscările, dobânzile, penalităţile de întârziere şi penalităţile
datorate autorităţilor române şi străine, potrivit prevederilor legale, altele
decât cele plătite conform clauzelor din contractele comerciale;
g) ratele aferente creditelor angajate;
h) dobânzile aferente creditelor angajate pentru achiziţionarea de imobilizări
corporale de natura mijloacelor fixe, în cazul în care dobânda este cuprinsă în
valoarea de intrare a imobilizării corporale, potrivit prevederilor legale;
i) cheltuielile de achiziţionare sau de fabricare a bunurilor şi a drepturilor
amortizabile din Registrul-inventar;
j) cheltuielile privind bunurile constatate lipsă din gestiune sau degradate şi
neimputabile, dacă inventarul nu este acoperit de o poliţă de asigurare;
k) sumele sau valoarea bunurilor confiscate, ca urmare a încălcării
dispoziţiilor legale în vigoare;
l) impozitul pe venit suportat de plătitorul venitului în contul beneficiarilor
de venit;
m) alte sume prevăzute prin legislaţia în vigoare.
(8) Contribuabilii care obţin venituri din activităţi independente sunt obligaţi
să organizeze şi să conducă evidenţa contabilă în partidă simplă, cu respectarea
reglementărilor în vigoare privind evidenţa contabilă, şi să completeze
Registrul-jurnal de încasări şi plăţi, Registrul-inventar şi alte documente
contabile prevăzute de legislaţia în materie.
(9) În Registrul-inventar se trec toate bunurile şi drepturile aferente
desfăşurării activităţii.
Stabilirea venitului net din activităţi independente, pe baza normelor de venit
Art. 50. - (1) Venitul net dintr-o activitate independentă, care este
desemnată conform alin. (2), şi care este desfăşurată de către contribuabil,
individual, fără salariaţi, se determină pe baza normelor de venit.
(2) Ministerul Finanţelor Publice elaborează normele care conţin nomenclatorul
activităţilor pentru care venitul net se stabileşte pe bază de norme de venit şi
precizează regulile care se utilizează pentru stabilirea acestor norme de venit.
(3) Direcţiile generale ale finanţelor publice teritoriale au obligaţia de a
stabili şi publica anual normele de venit înainte de data de 1 ianuarie a anului
în care urmează a se aplica normele respective.
(4) În cazul în care un contribuabil desfăşoară o activitate independentă pe
perioade mai mici decât anul calendaristic, norma de venit aferentă acelei
activităţi se corectează astfel încât să reflecte perioada de an calendaristic
în care a fost desfăşurată activitatea respectivă.
(5) Dacă un contribuabil desfăşoară două sau mai multe activităţi desemnate,
venitul net din aceste activităţi se stabileşte pe baza celei mai ridicate norme
de venit pentru respectivele activităţi.
(6) În cazul în care un contribuabil desfăşoară o activitate din cele prevăzute
la alin. (1) şi o altă activitate care nu este prevăzută la alin. (1), atunci
venitul net din activităţile independente desfăşurate de contribuabil se
determină pe baza contabilităţii în partidă simplă, conform art. 49.
(7) Venitul net din activitatea de transport de persoane şi de bunuri în regim
de taxi se determină pe baza normelor de venit.
(8) Dacă un contribuabil desfăşoară activitate de transport de persoane şi de
bunuri în regim de taxi şi desfăşoară şi o altă activitate independentă, atunci
venitul net din activităţile independente desfăşurate de contribuabil se
determină pe baza datelor din contabilitatea în partidă simplă, conform art. 49.
În acest caz, venitul net din aceste activităţi nu poate fi inferior venitului
net stabilit pe baza normei de venit pentru activitatea de transport de persoane
fizice şi de bunuri în regim de taxi.
(9) Contribuabilii care desfăşoară activităţi pentru care venitul net se
determină pe bază de norme de venit nu au obligaţia să organizeze şi să conducă
evidenţa contabilă în partidă simplă pentru activitatea respectivă.
Stabilirea venitului net din drepturile de proprietate intelectuală
Art. 51. - (1) Venitul net din drepturile de proprietate intelectuală
se stabileşte prin scăderea din venitul brut a următoarelor cheltuieli:
a) o cheltuială deductibilă egală cu 60% din venitul brut;
b) contribuţiile sociale obligatorii plătite.
(2) În cazul veniturilor provenind din crearea unor lucrări de artă monumentală,
venitul net se stabileşte prin deducerea din venitul brut a următoarelor
cheltuieli:
a) o cheltuială deductibilă egală cu 70% din venitul brut;
b) contribuţiile sociale obligatorii plătite.
(3) În cazul exploatării de către moştenitori a drepturilor de proprietate
intelectuală, precum şi în cazul remuneraţiei reprezentând dreptul de suită şi
al remuneraţiei compensatorii pentru copia privată, venitul net se determină
prin scăderea din venitul brut a sumelor ce revin organismelor de gestiune
colectivă sau altor plătitori de asemenea venituri, potrivit legii, fără
aplicarea cotei forfetare de cheltuieli prevăzute la alin. (1) şi (2).
(4) Pentru determinarea venitului net din drepturi de proprietate intelectuală,
contribuabilii vor completa numai partea din Registrul-jurnal de încasări şi
plăţi referitoare la încasări. Această reglementare este opţională pentru cei
care consideră că îşi pot îndeplini obligaţiile declarative direct pe baza
documentelor emise de plătitorul de venit. Aceşti contribuabili au obligaţia să
arhiveze şi să păstreze documentele justificative cel puţin în limita termenului
de prescripţie prevăzut de lege.
Opţiunea de a stabili venitul net, utilizându-se datele din contabilitatea în partidă simplă
Art. 52. - (1) Contribuabilii care obţin venituri din activităţi
independente, impuşi pe bază de norme de venit, precum şi cei care obţin
venituri din drepturi de proprietate intelectuală au dreptul să opteze pentru
determinarea venitului net în sistem real, potrivit art. 49.
(2) Opţiunea de a determina venitul net pe baza datelor din contabilitatea în
partidă simplă este obligatorie pentru contribuabil pe o perioadă de 2 ani
fiscali consecutivi şi se consideră reînnoită pentru o nouă perioadă dacă nu se
depune o cerere de renunţare de către contribuabil.
(3) Cererea de opţiune pentru stabilirea venitului net în sistem real se depune
la organul fiscal competent până la data de 31 ianuarie inclusiv, în cazul
contribuabililor care au desfăşurat activitate şi în anul precedent, respectiv
în termen de 15 zile de la începerea activităţii, în cazul contribuabililor care
încep activitatea în cursul anului fiscal.
Reţinerea la sursă a impozitului pentru unele venituri din activităţi independente
Art. 53. - (1) Plătitorii următoarelor venituri au obligaţia de a
calcula, de a reţine şi de a vira impozit prin reţinere la sursă, reprezentând
plăţi anticipate, din veniturile plătite:
a) venituri din drepturi de proprietate intelectuală;
b) venituri din vânzarea bunurilor în regim de consignaţie;
c) venituri din activităţi desfăşurate în baza contractelor de agent, comision
sau mandat comercial;
d) venituri din activităţi desfăşurate în baza contractelor/convenţiilor civile
încheiate potrivit Codului civil;
e) venituri din activitatea de expertiză contabilă şi tehnică, judiciară şi
extrajudiciară;
f) venitul obţinut de o persoană fizică dintr-o asociere cu o persoană juridică
contribuabil, potrivit titlului II, care nu generează o persoană juridică;
g) venitul obţinut de o persoană fizică dintr-o asociere cu o persoană juridică
contribuabil, potrivit titlului IV, care nu generează o persoană juridică.
(2) Impozitul ce trebuie reţinut se stabileşte după cum urmează:
a) în cazul veniturilor prevăzute la alin. (1) lit. a), aplicând o cotă de
impunere de 15% la venitul brut;
b) în cazul veniturilor prevăzute la alin. (1) lit. f), aplicând cotele de
impunere prevăzute pentru impozitul pe profit, la profitul cuvenit persoanei
fizice asociate;
c) în cazul veniturilor prevăzute la alin. (1) lit. g), aplicând cota de
impunere prevăzută pentru impozitul pe veniturile microîntreprinderilor, la
veniturile ce revin persoanei fizice din asociere;
d) în cazul celorlalte venituri prevăzute la alin. (1), aplicând o cotă de
impunere de 10% la venitul brut.
(3) Impozitul ce trebuie reţinut se virează la bugetul de stat până la data de
25 inclusiv a lunii următoare celei în care a fost plătit venitul, cu excepţia
impozitului aferent veniturilor prevăzute la alin. (1) lit. f) şi g), pentru
care termenul de virare este reglementat potrivit titlurilor II şi IV.
Plăţi anticipate ale impozitului pe veniturile din activităţi independente
Art. 54. - Un contribuabil care desfăşoară o activitate independentă are obligaţia să efectueze plăţi anticipate în contul impozitului anual datorat la bugetul de stat, potrivit art. 88, cu excepţia veniturilor prevăzute la art. 53, pentru care plata anticipată se efectuează prin reţinere la sursă.
Includerea venitului net din activităţi independente în venitul anual global
Art. 55. - Venitul net din activităţi independente se include în venitul anual global şi se impozitează potrivit prevederilor cap. X din prezentul titlu.
CAPITOLUL III
Venituri din salarii
Definirea veniturilor din salarii
Art. 56. - (1) Sunt considerate venituri din salarii toate veniturile
în bani şi/sau în natură obţinute de o persoană fizică ce desfăşoară o
activitate în baza unui contract individual de muncă sau a unui statut special
prevăzut de lege, indiferent de perioada la care se referă, de denumirea
veniturilor ori de forma sub care ele se acordă, inclusiv indemnizaţiile pentru
incapacitate temporară de muncă.
(2) În vederea impunerii, sunt asimilate salariilor:
a) indemnizaţiile din activităţi desfăşurate ca urmare a unei funcţii de
demnitate publică, stabilite potrivit legii;
b) indemnizaţiile din activităţi desfăşurate ca urmare a unei funcţii alese în
cadrul persoanelor juridice fără scop lucrativ;
c) drepturile de soldă lunară, indemnizaţiile, primele, premiile, sporurile şi
alte drepturi ale personalului militar, acordate potrivit legii;
d) indemnizaţia lunară brută, precum şi suma din profitul net, cuvenite
administratorilor la companii/societăţi naţionale, societăţi comerciale la care
statul sau o autoritate a administraţiei publice locale este acţionar majoritar,
precum şi la regiile autonome;
e) sumele primite de membrii fondatori ai societăţilor comerciale constituite
prin subscripţie publică;
f) sumele primite de reprezentanţii în adunarea generală a acţionarilor, în
consiliul de administraţie şi în comisia de cenzori;
g) sumele primite de reprezentanţii în organisme tripartite, potrivit legii;
h) indemnizaţia lunară a asociatului unic, la nivelul valorii înscrise în
declaraţia de asigurări sociale;
i) sumele acordate de personale juridice fără scop patrimonial şi de alte
entităţi neplătitoare de impozit pe profit, peste limita de 2,5 ori nivelul
legal stabilit pentru indemnizaţia primită pe perioada delegării şi detaşării în
altă localitate, în ţară şi în străinătate, în interesul serviciului, pentru
salariaţii din instituţiile publice;
j) orice alte sume sau avantaje de natură salarială ori asimilate salariilor.
(3) Avantajele, cu excepţia celor prevăzute la alin. (4), primite în legătură cu
o activitate dependentă includ, însă nu sunt limitate la:
a) utilizarea oricărui bun, inclusiv a unui vehicul de orice tip, din
patrimoniul afacerii, în scop personal, cu excepţia deplasării pe distanţă
dus-întors de la domiciliu la locul de muncă;
b) cazare, hrană, îmbrăcăminte, personal pentru munci casnice, precum şi alte
bunuri sau servicii oferite gratuit sau la un preţ mai mic decât preţul pieţei;
c) împrumuturi nerambursabile şi diferenţa favorabilă dintre dobânda
preferenţială şi dobânda de referinţă a Băncii Naţionale a României, pentru
depozite şi credite;
d) anularea unei creanţe a angajatorului asupra angajatului;
e) abonamentele şi costul convorbirilor telefonice, inclusiv cartelele
telefonice, în scop personal;
f) permise de călătorie pe orice mijloace de transport, folosite în scopul
personal;
g) primele de asigurare plătite de către suportator pentru salariaţii proprii
sau alt beneficiar de venituri din salarii, la momentul plăţii primei
respective, altele decât cele obligatorii.
(4) Următoarele sume nu sunt incluse în veniturile salariale şi nu sunt
impozabile, în înţelesul impozitului pe venit:
a) ajutoarele de înmormântare, ajutoarele pentru pierderi produse în
gospodăriile proprii ca urmare a calamităţilor naturale, ajutoarele pentru
bolile grave şi incurabile, ajutoarele pentru naştere, veniturile reprezentând
cadouri pentru copiii minori ai salariaţilor, cadourile oferite salariatelor,
contravaloarea transportului la şi de la locul de muncă al salariatului, costul
prestaţiilor pentru tratament şi odihnă, inclusiv transportul pentru salariaţii
proprii şi membrii de familie ai acestora, acordate de angajator pentru
salariaţii proprii sau alte persoane, astfel cum este prevăzut în contractul de
muncă. Cadourile oferite de angajatori în beneficiul copiilor minori ai
angajaţilor, cu ocazia Paştelui, zilei de 1 iunie, Crăciunului şi a sărbătorilor
similare ale altor culte religioase, precum şi cadourile oferite angajatelor cu
ocazia zilei de 8 martie sunt neimpozabile, în măsura în care valoarea cadoului
oferit fiecărei persoane, cu orice ocazie dintre cele de mai sus, nu depăşeşte
1.200.000 lei. Nu sunt incluse în veniturile salariale şi nu sunt impozabile
veniturile de natura celor prevăzute mai sus, realizate de persoane fizice, dacă
aceste venituri sunt primite în baza unor legi speciale şi finanţate din buget;
b) tichetele de masă şi drepturile de hrană acordate de angajatori angajaţilor,
în conformitate cu legislaţia în vigoare;
c) contravaloarea folosinţei locuinţei de serviciu sau a locuinţei din incinta
unităţii, potrivit repartiţiei de serviciu, numirii conform legii sau
specificităţii activităţii prin cadrul normativ specific domeniului de
activitate, compensarea chiriei pentru personalul din sectorul de apărare
naţională, ordine publică şi siguranţă naţională, precum şi compensarea
diferenţei de chirie, suportate de persoana fizică, conform legilor speciale;
d) cazarea şi contravaloarea chiriei pentru locuinţele puse la dispoziţia
oficialităţilor publice, a angajaţilor consulari şi diplomatici care lucrează în
afara ţării, în conformitate cu legislaţia în vigoare; e) contravaloarea
echipamentelor tehnice, a echipamentului individual de protecţie şi de lucru, a
alimentaţiei de protecţie, a medicamentelor şi materialelor igienico-sanitare, a
altor drepturi de protecţie a muncii, precum şi a uniformelor obligatorii şi a
drepturilor de echipament, ce se acordă potrivit legislaţiei în vigoare;
f) contravaloarea cheltuielilor de deplasare pentru transportul între
localitatea în care angajaţii îşi au domiciliul şi localitatea unde se află
locul de muncă al acestora, la nivelul unui abonament lunar, pentru situaţiile
în care nu se asigură locuinţă sau nu se suportă contravaloarea chiriei, conform
legii;
g) sumele primite de angajaţi pentru acoperirea cheltuielilor de transport şi
cazare a indemnizaţiei primite pe perioada delegării şi detaşării în altă
localitate, în ţară şi în străinătate, în interesul serviciului. Sunt exceptate
de la aceste prevederi sumele acordate de persoanele juridice fără scop
patrimonial şi de alte entităţi neplătitoare de impozit pe profit peste limita
de 2,5 ori indemnizaţia acordată salariaţilor din instituţiile publice;
h) sumele primite, potrivit dispoziţiilor legale, pentru acoperirea
cheltuielilor de mutare în interesul serviciului;
i) indemnizaţiile de instalare ce se acordă o singură dată, la încadrarea într-o
unitate situată într-o altă localitate decât cea de domiciliu, în primul an de
activitate după absolvirea studiilor, în limita unui salariu de bază la
angajare, precum şi indemnizaţiile de instalare şi mutare acordate, potrivit
legilor speciale, personalului din instituţiile publice şi celor care îşi
stabilesc domiciliul în localităţi din zone defavorizate, stabilite potrivit
legii, în care îşi au locul de muncă;
j) sumele reprezentând plăţile compensatorii, calculate pe baza salariilor medii
nete pe unitate, primite de persoanele ale căror contracte individuale de muncă
au fost desfăcute ca urmare a concedierilor colective, precum şi sumele
reprezentând plăţile compensatorii, calculate pe baza salariului mediu net pe
economie, primite de personalul civil din sectorul de apărare naţională, ordine
publică şi siguranţă naţională la încetarea raporturilor de muncă sau de
serviciu, ca urmare a nevoilor de reducere şi de restructurare, acordate
potrivit legii;
k) sumele reprezentând plăţile compensatorii, calculate pe baza soldelor lunare
nete, acordate personalului militar trecut în rezervă sau al cărui contract
încetează ca urmare a nevoilor de reducere şi de restructurare, precum şi
ajutoarele stabilite în raport cu solda lunară netă, acordate acestora la
trecerea în rezervă sau direct în retragere cu drept de pensie sau celor care nu
îndeplinesc condiţiile de pensie, precum şi ajutoare sau plăţi compensatorii
primite de poliţişti aflaţi în situaţii similare, al căror cuantum se determină
în raport cu salariul de bază lunar net, acordate potrivit legislaţiei în
materie;
l) veniturile din salarii, ca urmare a activităţii de creare de programe pentru
calculator; încadrarea în activitatea de creaţie de programe pentru calculator
se face prin ordin comun al ministrului muncii, solidarităţii sociale şi
familiei, al ministrului comunicaţiilor şi tehnologiei informaţiei şi al
ministrului finanţelor publice;
m) sumele sau avantajele primite de persoane fizice din activităţi dependente
desfăşurate într-un stat străin, indiferent de tratamentul fiscal din statul
respectiv. Fac excepţie veniturile salariale plătite de către sau în numele unui
angajator care este rezident în România sau are sediul permanent în România,
care se supun procedurii de globalizare, indiferent de perioada de desfăşurare a
activităţii în străinătate;
n) cheltuielile efectuate de angajator pentru pregătirea profesională şi
perfecţionarea angajatului legată de activitatea desfăşurată de acesta pentru
angajator;
o) costul abonamentelor telefonice şi al convorbirilor telefonice, inclusiv
cartelele telefonice, efectuate în vederea îndeplinirii sarcinilor de serviciu;
p) avantajele sub forma dreptului la stock options plan, la momentul angajării
şi implicit la momentul acordării.
(5) Avantajele primite în bani şi în natură şi imputate salariatului în cauză nu
se impozitează.
(6) Impozitul calculat pe veniturile prevăzute la alin. (2) lit. g) este final
în situaţia în care contribuabilul care le-a realizat justifică cu documente
virarea veniturilor la entitatea pe care a reprezentat-o.
Stabilirea venitului net anual din salarii
Art. 57. - Venitul net anual din salarii al unui contribuabil se
stabileşte prin deducerea din venitul salarial brut a următoarelor cheltuieli:
a) contribuţiile obligatorii datorate de contribuabil, după caz;
b) o cotă de 15% din deducerea personală de bază aferentă fiecărei luni,
acordată o dată cu deducerea personală de bază, cu titlu de cheltuieli
profesionale, la locul de muncă unde se află funcţia de bază.
Determinarea lunară a impozitului pe venitul din salarii
Art. 58. - (1) Beneficiarii de venituri din salarii datorează un
impozit lunar reprezentând plăţi anticipate, care se calculează şi se reţine la
sursă de către plătitorii de venituri.
(2) Impozitul lunar prevăzut la alin. (1) se determină astfel:
a) la locul unde se află funcţia de bază, prin aplicarea baremului lunar
prevăzut la art. 43 alin. (1), respectiv alin. (3), asupra bazei de calcul
determinate ca diferenţă între venitul net din salarii, aferent unei luni,
calculat prin deducerea din venitul brut a contribuţiilor obligatorii şi a
cheltuielilor profesionale, şi deducerile personale acordate pentru luna
respectivă;
b) pentru veniturile obţinute în celelalte cazuri, prin aplicarea baremului
lunar prevăzut la art. 43 asupra bazei de calcul determinate ca diferenţă între
venitul brut şi contribuţiile obligatorii pe fiecare loc de realizare a
acestora.
Venituri salariale stabilite prin hotărâri judecătoreşti
Art. 59. - În cazul salariilor sau diferenţelor de salarii stabilite în baza unor hotărâri judecătoreşti rămase definitive şi irevocabile, beneficiarii de astfel de venituri datorează un impozit final care se calculează şi se reţine la sursă de către plătitorii de venituri, prin aplicarea unei cote de 20% asupra bazei de calcul determinate ca diferenţă între venitul brut şi contribuţiile obligatorii prevăzute de lege, şi nu se cumulează cu celelalte drepturi salariale ale lunii în care se plătesc.
Termen de plată a impozitului
Art. 60. - Plătitorii de salarii şi de venituri asimilate salariilor au obligaţia de a calcula şi de a reţine impozitul aferent veniturilor fiecărei luni, la data efectuării plăţii acestor venituri, precum şi de a-l vira la bugetul de stat până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei pentru care se plătesc aceste venituri.
Regularizarea anuală a impozitului reţinut pentru anumite venituri de natură salarială
Art. 61. - (1) Plătitorii de venituri de natură salarială au
următoarele obligaţii:
a) să determine venitul net anual impozabil din salarii, ca diferenţă între
venitul net anual din salarii şi următoarele:
1. deducerile personale stabilite conform art. 45;
2. cotizaţia de sindicat plătită conform legii;
b) să stabilească diferenţa dintre impozitul calculat la nivelul anului şi cel
calculat şi reţinut lunar, sub forma plăţilor anticipate în cursul anului
fiscal, până în ultima zi lucrătoare a lunii februarie a anului fiscal următor;
c) să efectueze regularizarea acestor diferenţe de impozit, în termen de 90 de
zile de la termenul prevăzut la lit. b), numai pentru persoanele fizice care
îndeplinesc cumulativ următoarele condiţii:
1. au fost angajaţii permanenţi ai plătitorului în cursul anului, cu funcţie de
bază;
2. nu au alte surse de venit care se cuprind în venitul anual global impozabil;
3. nu solicită alte deduceri, potrivit art. 86 alin. (1), cu excepţia
deducerilor personale şi a cotizaţiei de sindicat plătită potrivit legii.
(2) Diferenţele de impozit rezultate din operaţiunile de regularizare modifică
obligaţia de plată pentru bugetul de stat, a impozitului pe venitul din salarii
al angajatorului, pentru luna în care are loc regularizarea, rezultând impozitul
de virat pentru luna respectivă.
(3) Sumele reprezentând deduceri personale cuvenite, dar neacordate în cursul
anului fiscal de către angajatori, precum şi deduceri personale acordate, dar
necuvenite, se regularizează cu ocazia stabilirii impozitului anual pe venit.
(4) La calculul venitului anual impozabil din salarii se au în vedere, după caz,
şi deducerile prevăzute la art. 86 alin. (1) lit. c)-f), situaţie în care
operaţiunea de regularizare se efectuează de către organul fiscal de domiciliu.
În acest caz, în perioada 1-15 ianuarie a anului următor, contribuabilul va
comunica angajatorului să nu efectueze această operaţiune.
(5) Impozitul anual pe venitul din salarii datorat se calculează prin aplicarea
baremului anual de impunere prevăzut la art. 43 alin. (2), respectiv alin. (4),
asupra venitului net anual impozabil realizat din salarii.
Includerea veniturilor salariale anuale în venitul anual global
Art. 62. - (1) Dacă impozitul reţinut din veniturile salariale ale
contribuabilului este regularizat potrivit art. 61, atunci impozitul reţinut
este impozit final pe venit al contribuabilului, aferent respectivelor venituri
salariale.
(2) Dacă impozitul reţinut din veniturile salariale ale unui contribuabil nu
este regularizat în conformitate cu art. 61, venitul salarial net al
contribuabilului se include în venitul anual global şi se impozitează potrivit
prevederilor cap. X din prezentul titlu.
Fişe fiscale
Art. 63. - (1) Informaţiile referitoare la calculul impozitului pe
veniturile din salarii se cuprind în fişele fiscale.
(2) Plătitorul de venituri are obligaţia să completeze formularele prevăzute la
alin. (1), pe întreaga durată de efectuare a plăţii salariilor şi, după caz, să
recalculeze şi să regularizeze anual impozitul pe salarii. Plătitorul este
obligat să păstreze fişele fiscale pe întreaga durată a angajării şi să
transmită organului fiscal competent şi angajatului, sub semnătură, câte o copie
pentru fiecare an, până în ultima zi a lunii februarie a anului curent pentru
anul fiscal expirat.
Plăţi anticipate de impozit pentru anumite venituri salariale
Art. 64. - (1) Contribuabililor care îşi desfăşoară activitatea în
România şi care obţin venituri sub formă de salarii din străinătate, precum şi
persoanelor fizice române care obţin venituri din salarii, ca urmare a
activităţii desfăşurate la misiunile diplomatice şi posturile consulare
acreditate în România, le sunt aplicabile prevederile prezentului articol.
(2) Orice contribuabil prevăzut la alin. (1) are obligaţia de a declara şi de a
plăti impozit lunar la bugetul de stat, până la data de 25 inclusiv a lunii
următoare celei pentru care s-a realizat venitul, direct sau printr-un
reprezentant fiscal. Impozitul sub forma plăţilor anticipate aferent unei luni
se stabileşte potrivit art. 58.
(3) Misiunile diplomatice şi posturile consulare acreditate în România, precum
şi reprezentanţele organismelor internaţionale ori reprezentanţele societăţilor
comerciale şi ale organizaţiilor economice străine, autorizate potrivit legii să
îşi desfăşoare activitatea în România, pot opta ca pentru angajaţii acestora
care realizează venituri din salarii impozabile în România să îndeplinească
obligaţiile privind calculul, reţinerea şi virarea impozitului pe veniturile din
salarii. Prevederile alin. (2) nu se aplică contribuabililor în cazul în care
opţiunea de mai sus este formulată.
(4) Persoana fizică, juridică sau orice altă entitate la care contribuabilul îşi
desfăşoară activitatea potrivit alin. (1), este obligată să ofere informaţii
organului fiscal competent, referitoare la data începerii desfăşurării
activităţii de către contribuabil şi, respectiv, a încetării acesteia, în termen
de 15 zile de la data producerii evenimentului.
CAPITOLUL IV
Venituri din cedarea folosinţei bunurilor
Definirea veniturilor impozabile din cedarea folosinţei bunurilor
Art. 65. - Veniturile din cedarea folosinţei bunurilor sunt veniturile, în bani şi/sau în natură, provenind din cedarea folosinţei bunurilor mobile şi imobile, obţinute de către proprietar, uzufructuar sau alt deţinător legal, altele decât veniturile din activităţi independente.
Stabilirea venitului net din cedarea folosinţei bunurilor
Art. 66. - (1) Venitul brut reprezintă totalitatea sumelor în bani
şi/sau echivalentul în lei al veniturilor în natură şi se stabileşte pe baza
chiriei sau a arendei prevăzute în contractul încheiat între părţi pentru
fiecare an fiscal, indiferent de momentul încasării chiriei sau arendei. Venitul
brut se majorează cu valoarea cheltuielilor ce cad, conform dispoziţiilor
legale, în sarcina proprietarului, uzufructuarului sau a altui deţinător legal,
dacă sunt efectuate de cealaltă parte contractantă. În cazul în care arenda se
exprimă în natură, evaluarea în lei se va face pe baza preţurilor medii ale
produselor agricole, stabilite prin hotărâri ale consiliilor judeţene şi,
respectiv, ale Consiliului General al Municipiului Bucureşti, ca urmare a
propunerilor direcţiilor teritoriale de specialitate ale Ministerului
Agriculturii, Pădurilor, Apelor şi Mediului, hotărâri ce trebuie emise înainte
de începerea anului fiscal. Aceste hotărâri se transmit în cadrul aceluiaşi
termen direcţiilor generale ale finanţelor publice judeţene şi a municipiului
Bucureşti, pentru a fi comunicate unităţilor fiscale din subordine.
(2) Venitul net din cedarea folosinţei bunurilor se stabileşte prin deducerea
din venitul brut a următoarelor cheltuieli:
a) în cazul construcţiilor, o cotă de cheltuieli deductibile aferente venitului,
în sumă de 50% din venitul brut;
b) în celelalte cazuri, o cotă de cheltuieli deductibile aferente venitului, în
sumă de 30% din venitul brut.
(3) Prin excepţie de la prevederile alin. (1) şi (2), contribuabilii pot opta
pentru determinarea venitului net din cedarea folosinţei bunurilor în sistem
real, pe baza datelor din contabilitatea în partidă simplă.
(4) Dispoziţiile privind opţiunea prevăzută la art. 52 alin. (2) şi (3) se
aplică şi în cazul contribuabililor menţionaţi la alin. (3).
Plăţi anticipate de impozit pe veniturile din cedarea folosinţei bunurilor
Art. 67. - Un contribuabil care realizează venituri din cedarea folosinţei bunurilor pe parcursul unui an, cu excepţia veniturilor din arendare, datorează plăţi anticipate în contul impozitului pe venit către bugetul de stat, conform art. 88.
Includerea venitului net din cedarea folosinţei bunurilor în venitul anual global
Art. 68. - Venitul net din cedarea folosinţei bunurilor se include în venitul anual global şi se impune potrivit prevederilor cap. X din prezentul titlu.
CAPITOLUL V
Venituri din investiţii
Definirea veniturilor din investiţii
Art. 69. - (1) Veniturile din investiţii cuprind:
a) dividende;
b) venituri impozabile din dobânzi;
c) câştiguri din transferul titlurilor de valoare;
d) venituri din operaţiuni de vânzare-cumpărare de valută la termen, pe bază de
contract, precum şi orice alte operaţiuni similare.
Reprezintă titlu de valoare orice valori mobiliare, titluri de participare la un
fond deschis de investiţii sau alt instrument financiar calificat astfel de
către Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare, precum şi părţile sociale.
(2) Veniturile impozabile din dobânzi sunt toate veniturile sub formă de
dobânzi, altele decât:
a) venituri din dobânzi la depozitele la vedere şi la depuneri la casele de
ajutor reciproc;
b) venituri din dobânzi aferente titlurilor de stat, precum şi obligaţiunilor
municipale, ale Agenţiei Naţionale pentru Locuinţe şi ale altor entităţi
emitente de obligaţiuni, care vizează construcţia de locuinţe.
Stabilirea venitului din investiţii
Art. 70. - (1) Câştigul din transferul titlurilor de valoare, altele decât
titlurile de participare la fondurile deschise de investiţii şi părţile sociale,
reprezintă diferenţa pozitivă dintre preţul de vânzare şi preţul de cumpărare pe
tipuri de titluri de valori, diminuată, după caz, cu comisioanele datorate
intermediarilor. În cazul tranzacţiilor cu acţiuni primite de persoanele fizice,
cu titlu gratuit, în cadrul Programului de privatizare în masă, preţul de
cumpărare la prima tranzacţionare va fi asimilat cu valoarea nominală a
acestora. În cazul tranzacţiilor cu acţiuni cumpărate la preţ preferenţial, în
cadrul sistemului stock options plan, câştigul se determină ca diferenţă între
preţul de vânzare şi preţul de cumpărare preferenţial, diminuat cu comisioanele
datorate intermediarilor.
(2) În cazul transferului dreptului de proprietate asupra titlurilor de
participare la fondurile deschise de investiţii, câştigul se determină ca
diferenţă pozitivă dintre preţul de răscumpărare şi preţul de
cumpărare/subscriere. Preţul de răscumpărare este preţul care i se cuvine
investitorului la retragerea din fond. Preţul de cumpărare/subscriere este
preţul plătit de investitorul persoană fizică pentru achiziţionarea titlului de
participare.
(3) În cazul transferului dreptului de proprietate asupra părţilor sociale,
câştigul din înstrăinarea părţilor sociale se determină ca diferenţă pozitivă
între preţul de vânzare şi valoarea nominală/preţul de cumpărare. Începând cu a
doua tranzacţie, valoarea nominală va fi înlocuită cu preţul de cumpărare, care
include şi cheltuielile privind comisioanele, taxele aferente tranzacţiei şi
alte cheltuieli similare justificate cu documente.
(4) Determinarea câştigului potrivit alin. (1)-(3) se efectuează la data
încheierii tranzacţiei, pe baza contractului încheiat între părţi.
(5) Veniturile obţinute sub forma câştigurilor din operaţiuni de
vânzare-cumpărare de valută la termen, pe bază de contract, precum şi din orice
alte operaţiuni de acest gen, reprezintă diferenţele de curs favorabile
rezultate din aceste operaţiuni în momentul închiderii operaţiunii şi
evidenţierii în contul clientului.
Reţinerea impozitului din veniturile din investiţii
Art. 71. - (1) Veniturile sub formă de dividende, inclusiv sume primite ca
urmare a deţinerii de titluri de participare la fondurile închise de investiţii,
se impun cu o cotă de 5% din suma acestora. Obligaţia calculării şi reţinerii
impozitului pe veniturile sub formă de dividende revine persoanelor juridice o
dată cu plata dividendelor către acţionari sau asociaţi. Termenul de virare a
impozitului este până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care se
face plata. În cazul dividendelor distribuite, dar care nu au fost plătite
acţionarilor sau asociaţilor până la sfârşitul anului în care s-a aprobat
bilanţul contabil, termenul de plată a impozitului pe dividende este până la
data de 31 decembrie a anului respectiv.
(2) Veniturile sub formă de dobânzi se impun cu o cotă de 1% din suma
acestora. Pentru veniturile sub formă de dobânzi, impozitul se calculează şi se
reţine de către plătitorii de astfel de venituri la momentul înregistrării în
contul curent sau în contul de depozit al titularului, în cazul dobânzilor
capitalizate, respectiv la momentul răscumpărării, în cazul unor instrumente de
economisire. În situaţia sumelor primite sub formă de dobândă pentru
împrumuturile acordate în baza contractelor civile, calculul impozitului datorat
se efectuează la momentul plăţii dobânzii. Virarea impozitului pentru veniturile
din dobânzi se face lunar, până la data de 25 inclusiv a lunii următoare
înregistrării/răscumpărării, în cazul unor instrumente de economisire, respectiv
la momentul plăţii dobânzii, pentru venituri de această natură pe baza
contractelor civile.
(3) Calculul, reţinerea şi virarea impozitului pe veniturile din investiţii,
altele decât cele prevăzute la alin. (1) şi (2), se efectuează astfel:
a) în cazul câştigului din transferul dreptului de proprietate asupra
titlurilor de valoare, altele decât titlurile de participare la fondurile
deschise de investiţii şi părţile sociale, obligaţia calculării, reţinerii şi
virării impozitului revine intermediarilor sau altor plătitori de venit, după
caz; în cazul câştigului din operaţiuni de vânzare-cumpărare de valută la
termen, pe bază de contract, precum şi din orice alte operaţiuni de acest gen,
obligaţia calculării, reţinerii şi virării impozitului revine intermediarilor
sau altor plătitori de venit, după caz;
b) în cazul câştigului din răscumpărarea titlurilor de participare la un fond
deschis de investiţii, obligaţia calculării, reţinerii şi virării impozitului
revine societăţii de administrare a investiţiilor;
c) în cazul câştigului din transferul dreptului de proprietate asupra
părţilor sociale şi valorilor mobiliare în cazul societăţilor închise, obligaţia
calculării şi reţinerii impozitului revine dobânditorului de părţi sociale sau
de valori mobiliare, în momentul încheierii tranzacţiei, pe baza contractului
încheiat între părţi.
Când dobânditorul de titluri de valoare nu este o persoană fizică română cu
domiciliul în România, obligaţia de calcul şi virare a impozitului revine
persoanei fizice române cu domiciliul în România, care realizează venitul, dacă
dobânditorul nu îşi desemnează un reprezentant fiscal în România.
Termenul de virare a impozitului pentru plătitorii de astfel de venituri este
până la data la care se depun documentele pentru transcrierea dreptului de
proprietate asupra părţilor sociale sau valorilor mobiliare, la registrul
comerţului sau în registrul acţionarilor, după caz, operaţiune care nu se poate
efectua fără justificarea virării impozitului la bugetul de stat;
d) impozitul se calculează prin aplicarea unei cote de 1% asupra câştigului
din transferul titlurilor de valoare, precum şi din operaţiuni de
vânzare-cumpărare de valută la termen pe bază de contract şi orice alte
operaţiuni similare;
e) impozitul calculat şi reţinut la sursă, potrivit lit. d), se virează la
bugetul de stat până la data de 25 a lunii următoare celei în care a fost
reţinut, cu excepţia lit. c);
f) cursul de schimb necesar pentru transformarea în lei a sumelor exprimate
în valută, în cazul transferului dreptului de proprietate asupra titlurilor de
valoare, este cursul de schimb al pieţei valutare, comunicat de Banca Naţională
a României, pentru ziua anterioară efectuării plăţii venitului.
În situaţia în care părţile contractante convin ca plata să se facă eşalonat,
în rate, cursul de schimb utilizat este cel al pieţei valutare, comunicat de
Banca Naţională a României, pentru ziua anterioară efectuării fiecărei plăţi.
(4) Impozitul reţinut conform alin. (1)-(3) reprezintă impozit final pe
venit, pentru venitul prevăzut la alineatul respectiv.
(5) Pierderile înregistrate din transferul dreptului de proprietate asupra
titlurilor de valoare, precum şi din operaţiuni de vânzare-cumpărare de valută
la termen, pe bază de contract, şi orice alte operaţiuni similare nu sunt
recunoscute din punct de vedere fiscal, nu se compensează, reprezentând pierderi
definitive ale contribuabilului.
(6) În aplicarea prevederilor prezentului articol se utilizează norme privind
determinarea, reţinerea şi virarea impozitului pe câştigul de capital din
transferul titlurilor de valoare obţinut de persoanele fizice, care se emit de
Comisia Naţională a Valorilor Mobiliare, cu avizul Ministerului Finanţelor
Publice.
CAPITOLUL VI
Venituri din pensii
Definirea veniturilor din pensii
Art. 72. - Veniturile din pensii reprezintă sume primite ca pensii de la fondurile înfiinţate din contribuţiile sociale obligatorii, făcute către un sistem de asigurări sociale, inclusiv cele din schemele facultative de pensii ocupaţionale, şi cele finanţate de la bugetul de stat.
Stabilirea venitului impozabil din pensii
Art. 73. - Venitul impozabil lunar din pensii se stabileşte prin scăderea unei sume neimpozabile lunare de 8.000.000 lei din venitul din pensii.
Reţinerea impozitului din venitul din pensii
Art. 74. - (1) Orice plătitor de venituri din pensii are obligaţia de a
calcula lunar impozitul aferent acestui venit, de a-l reţine şi de a-l vira la
bugetul de stat, potrivit prevederilor prezentului articol.
(2) Impozitul se calculează prin aplicarea baremului lunar de impunere
prevăzut la art. 43 alin. (1), respectiv alin. (3), asupra venitului impozabil
lunar din pensii.
(3) Impozitul calculat se reţine la data efectuării plăţii pensiei şi se
virează la bugetul de stat până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei
pentru care se face plata pensiei.
(4) Impozitul reţinut este impozit final al contribuabilului pentru
veniturile din pensii.
(5) În cazul unei pensii care nu este plătită lunar, impozitul ce trebuie
reţinut se stabileşte prin împărţirea pensiei plătite la fiecare din lunile
cărora le este aferentă pensia.
(6) Drepturile de pensie restante se defalchează pe lunile la care se referă,
în vederea calculării impozitului datorat, reţinerii şi virării acestuia.
(7) Veniturile din pensiile de urmaş vor fi individualizate în funcţie de
numărul acestora, iar impozitarea se va face în raport cu drepturile cuvenite
fiecărui urmaş.
CAPITOLUL VII
Venituri din activităţi agricole
Definirea veniturilor din activităţi agricole
Art. 75. - Veniturile din activităţi agricole sunt venituri din următoarele
activităţi:
a) cultivarea şi valorificarea florilor, legumelor şi zarzavaturilor, în sere
şi solarii special destinate acestor scopuri şi/sau în sistem irigat;
b) cultivarea şi valorificarea arbuştilor, plantelor decorative şi
ciupercilor;
c) exploatarea pepinierelor viticole şi pomicole şi altele asemenea.
Stabilirea venitului net din activităţi agricole pe bază de norme de venit
Art. 76. - (1) Venitul net dintr-o activitate agricolă se stabileşte pe bază
de norme de venit. Normele de venit se stabilesc de către direcţiile teritoriale
de specialitate ale Ministerului Agriculturii, Pădurilor, Apelor şi Mediului şi
se aprobă de către direcţiile generale ale finanţelor publice teritoriale ale
Ministerului Finanţelor Publice. Normele de venit se stabilesc, se avizează şi
se publică până cel târziu la data de 31 mai a anului pentru care se aplică
aceste norme de venit.
(2) Normele de venit se stabilesc pe unitatea de suprafaţă.
(3) Dacă o activitate agricolă este desfăşurată de un contribuabil pe
perioade mai mici - începere, încetare şi alte fracţii de an - decât anul
calendaristic, norma de venit aferentă acelei activităţi se corectează astfel
încât să reflecte perioada de an calendaristic pe parcursul căreia se desfăşoară
activitatea.
(4) Dacă o activitate agricolă a unui contribuabil înregistrează o pierdere
datorată calamităţilor naturale, norma de venit aferentă activităţii se reduce,
astfel încât să
reflecte această pierdere.
(5) Contribuabilii care desfăşoară activităţi pentru care venitul net se
determină pe bază de norme de venit nu au obligaţia să organizeze şi să conducă
evidenţa contabilă în partidă simplă, pentru activitatea respectivă.
Opţiunea de a determina venitul net prin utilizarea datelor din contabilitatea în partidă simplă
Art. 77. - (1) Un contribuabil care desfăşoară o activitate agricolă,
prevăzută la art. 75, poate opta pentru determinarea venitului net din acea
activitate, pe baza datelor din contabilitatea în partidă simplă, potrivit art.
49.
(2) Dispoziţiile privind opţiunea prevăzută la art. 52 alin. (2) şi (3) se
aplică şi în cazul contribuabililor menţionaţi la alin. (1).
Calculul şi plata impozitului aferent veniturilor din activităţi agricole
Art. 78. - (1) Impozitul pe venitul net din activităţi agricole se calculează
prin aplicarea unei cote de 15% asupra venitului net, determinat pe bază de
norme de venit, cât şi în sistem real, impozitul fiind final.
(2) Orice contribuabil care desfăşoară o activitate agricolă, menţionată la
art. 75, pentru care venitul se determină pe bază de normă de venit, are
obligaţia de a depune anual o declaraţie de venit la organul fiscal competent,
până la data de 30 iunie inclusiv a anului fiscal, pentru anul în curs. În cazul
unei activităţi pe care contribuabilul începe să o desfăşoare după data de 30
iunie, declaraţia de venit se depune în termen de 15 zile inclusiv de la data la
care contribuabilul începe să desfăşoare activitatea.
(3) În cazul unui contribuabil care determină venitul net din activităţi
agricole, pe baza datelor din contabilitatea în partidă simplă, acesta este
obligat să efectueze plăţi anticipate aferente acestor venituri la bugetul de
stat, la termenele prevăzute la art. 88 alin. (3). Până la data de 31 mai a
anului următor, plăţile anticipate vor fi regularizate de organul fiscal
competent.
CAPITOLUL VIII
Venituri din premii şi din jocuri de noroc
Definirea veniturilor din premii şi din jocuri de noroc
Art. 79. - În înţelesul prezentului titlu, veniturile din premii şi din jocuri de noroc cuprind veniturile din concursuri şi jocuri de noroc, altele decât cele realizate ca urmare a participării la jocuri de tip cazinou, maşini electronice cu câştiguri şi altele decât cele prevăzute la art. 42.
Stabilirea venitului net din premii şi din jocuri de noroc
Art. 80. - (1) Venitul net este diferenţa dintre venitul din premii,
respectiv din jocuri de noroc, şi suma reprezentând venit neimpozabil.
(2) Pierderile înregistrate din jocuri de noroc nu sunt recunoscute din punct
de vedere fiscal, nu se compensează, reprezentând pierderi definitive ale
contribuabilului.
Reţinerea impozitului aferent veniturilor din premii şi din jocuri de noroc
Art. 81. - (1) Venitul sub formă de premii dintr-un singur concurs se impune,
prin reţinere la sursă, cu o cotă de 10% aplicată asupra venitului net.
(2) Veniturile din jocuri de noroc se impun, prin reţinere la sursă, cu o
cotă de 20% aplicată asupra venitului net.
(3) Obligaţia calculării, reţinerii şi virării impozitului revine
plătitorilor de venituri.
(4) Nu sunt impozabile veniturile obţinute din premii şi din jocuri de noroc,
în bani şi/sau în natură, sub valoarea sumei neimpozabile stabilită în sumă de
7.600.000 lei pentru fiecare câştig realizat de la acelaşi organizator sau
plătitor, într-o singură zi.
(5) Impozitul calculat şi reţinut în momentul plăţii venitului se virează la
bugetul de stat până la data de 25 inclusiv a lunii următoare celei în care a
fost reţinut.
Neincluderea în venitul anual global a venitului net din premii şi din jocuri de noroc
Art. 82. - Venitul net din premii şi din jocuri de noroc nu se cuprinde în venitul anual global, impozitul fiind final.
CAPITOLUL IX
Venituri din alte surse
Definirea veniturilor din alte surse
Art. 83. - (1) În această categorie se includ, însă nu sunt limitate,
următoarele venituri:
a) prime de asigurări suportate de o persoană fizică independentă sau de
orice altă entitate, în cadrul unei activităţi pentru o persoană fizică în
legătură cu care suportatorul nu are o relaţie generatoare de venituri din
salarii, potrivit cap. III din prezentul titlu;
b) câştiguri primite de la societăţile de asigurări, ca urmare a contractului
de asigurare încheiat între părţi cu ocazia tragerilor de amortizare;
c) venituri primite de persoanele fizice pensionari, sub forma diferenţelor
de preţ pentru anumite bunuri, servicii şi alte drepturi, foşti salariaţi,
potrivit clauzelor contractului de muncă sau în baza unor legi speciale.
d) venituri primite de persoanele fizice reprezentând onorarii din
activitatea de arbitraj comercial.
(2) Veniturile din alte surse sunt orice venituri identificate ca fiind
impozabile, prin normele elaborate de Ministerul Finanţelor Publice, altele
decât veniturile care sunt neimpozabile în conformitate cu prezentul titlu.
Calculul impozitului şi termenul de plată
Art. 84. - (1) Impozitul pe venit se calculează prin reţinere la sursă de
către plătitorii de venituri, prin aplicarea unei cote de 10% asupra venitului
brut. Fac excepţie veniturile prevăzute la art. 83 alin. (1) lit. a) pentru care
cota de impunere este de 40% la venitul brut.
(2) Impozitul astfel reţinut se virează la bugetul de stat până la data de 25
inclusiv a lunii următoare realizării acestuia.
Neincluderea în venitul anual global a veniturilor din alte surse
Art. 85. - Impozitul calculat potrivit art. 84 reprezintă impozit final.
CAPITOLUL X
Venitul anual global
Stabilirea venitului anual global
Art. 86. - (1) Venitul anual global impozabil se stabileşte prin deducerea
din venitul anual global, în ordine, a următoarelor:
a) pierderi fiscale reportate;
b) deduceri personale determinate conform art. 45;
c) cheltuieli pentru reabilitarea locuinţei de domiciliu, destinate reducerii
pierderilor de căldură în scopul îmbunătăţirii confortului termic, în limita
sumei de 15.000.000 lei anual, conform procedurii stabilite prin hotărâre a
Guvernului, la iniţiativa Ministerului Transporturilor, Construcţiilor şi
Turismului;
d) prime de asigurare pentru locuinţa de domiciliu, în limita echivalentului
în lei a 200 euro pe an;
e) contribuţii la schemele facultative de pensii ocupaţionale, în limita
echivalentului în lei a 200 euro pe an;
f) contribuţii pentru asigurările private de sănătate, cu excepţia celor
încheiate în scopuri estetice, în limita echivalentului în lei a 200 euro pe an;
g) cotizaţia de sindicat plătită potrivit legislaţiei în materie.
(2) Venitul anual global cuprinde, după cum urmează:
a) venitul net din activităţi independente;
b) venitul net din salarii;
c) venitul net din cedarea folosinţei bunurilor.
(3) Venitul impozabil ce se realizează într-o fracţiune de an sau în perioade
diferite, ce reprezintă fracţiuni ale aceluiaşi an, se consideră venit anual
impozabil.
(4) Pierderea fiscală anuală înregistrată din activităţi independente se
poate compensa cu rezultatele pozitive ale celorlalte categorii de venituri
cuprinse în venitul anual, altele decât cele din salarii şi asimilate
salariilor, obţinute în cursul aceluiaşi an fiscal. Pierderea care rămâne
necompensată în cursul aceluiaşi an fiscal devine pierdere reportată. Pierderile
provenind din străinătate ale persoanelor fizice rezidente se compensează cu
veniturile de aceeaşi natură, din străinătate, pe fiecare ţară, înregistrate în
cursul aceluiaşi an fiscal sau se reportează pe următorii 5 ani, asupra
veniturilor realizate din ţara respectivă.
(5) Regulile de reportare a pierderilor sunt următoarele:
a) reportul se efectuează cronologic, în funcţie de vechimea pierderii, în
următorii 5 ani consecutivi;
b) dreptul la report este personal şi netransmisibil;
c) pierderea reportată, necompensată după expirarea perioadei prevăzute la
lit. a), reprezintă pierdere definitivă a contribuabilului;
d) compensarea pierderii reportate se efectuează numai din veniturile
prevăzute la alin. (2) lit. a) şi c).
Declaraţii de venit estimat
Art. 87. - (1) Contribuabilii, precum şi asociaţiile fără personalitate
juridică, care încep o activitate în cursul anului fiscal sunt obligaţi să
depună la organul fiscal competent o declaraţie referitoare la veniturile şi
cheltuielile estimate a se realiza pentru anul fiscal, în termen de 15 zile de
la data producerii evenimentului. Fac excepţie de la prevederile prezentului
alineat contribuabilii care realizează venituri pentru care impozitul se percepe
prin reţinere la sursă.
(2) Contribuabilii care obţin venituri din cedarea folosinţei bunurilor din
patrimoniul personal au obligaţia să depună o declaraţie privind venitul
estimat, în termen de 15 zile de la încheierea contractului între părţi.
Declaraţia privind venitul estimat se depune o dată cu înregistrarea la organul
fiscal a contractului încheiat între părţi.
(3) Contribuabilii care, în anul anterior, au realizat pierderi şi cei care
au realizat venituri pe perioade mai mici decât anul fiscal, precum şi cei care,
din motive obiective, estimează că vor realiza venituri care diferă cu cel puţin
20% faţă de anul fiscal anterior depun, o dată cu declaraţia specială, şi
declaraţia estimativă de venit.
(4) Contribuabilii care determină venitul net pe bază de norme de venit,
precum şi cei pentru care cheltuielile se determină în sistem forfetar şi au
optat pentru determinarea venitului net în sistem real depun, o dată cu cererea
de opţiuni, şi declaraţia de venit estimat.
Stabilirea plăţilor anticipate de impozit
Art. 88. - (1) Contribuabilii care realizează venituri din activităţi
independente, din cedarea folosinţei bunurilor, cu excepţia veniturilor din
arendare, precum şi venituri din activităţi agricole sunt obligaţi să efectueze
în cursul anului plăţi anticipate cu titlu de impozit, exceptându-se cazul
veniturilor pentru care plăţile anticipate se stabilesc prin reţinere la sursă.
(2) Plăţile anticipate se stabilesc de organul fiscal competent, pe fiecare
categorie de venit şi loc de realizare, luându-se ca bază de calcul venitul
anual estimat sau venitul net realizat în anul precedent, după caz. La
impunerile efectuate după expirarea termenelor de plată prevăzute la alin. (3)
sumele datorate se stabilesc la nivelul sumei datorate pentru ultimul termen de
plată al anului precedent. Diferenţa dintre impozitul anual calculat asupra
venitului net realizat în anul precedent şi suma reprezentând plăţi anticipate
la nivelul trimestrului IV din anul anterior se repartizează pe termenele de
plată următoare din cadrul anului fiscal. Pentru declaraţiile de venit
estimativ, depuse în luna decembrie, nu se mai stabilesc plăţi anticipate,
venitul net aferent perioadei până la sfârşitul anului urmând să fie supus
impozitării, pe baza deciziei emise pentru declaraţia de venit global. Plăţile
anticipate pentru veniturile din cedarea folosinţei bunurilor, cu excepţia
veniturilor din arendă, se stabilesc de organul fiscal astfel:
a) pe baza contractului încheiat între părţi; sau
b) pe baza veniturilor determinate potrivit datelor din contabilitatea în
partidă simplă, potrivit opţiunii.
În cazul în care, potrivit clauzelor contractuale, venitul din cedarea
folosinţei bunurilor reprezintă echivalentul în lei al unei sume în valută,
determinarea venitului anual estimat se efectuează pe baza cursului de schimb al
pieţei valutare, comunicat de Banca Naţională a României, din ziua precedentă
celei în care se efectuează impunerea.
(3) Plăţile anticipate se efectuează în 4 rate egale, până la data de 15
inclusiv a ultimei luni din fiecare trimestru, cu excepţia impozitului pe
veniturile din arendare, pentru care plata impozitului se efectuează potrivit
deciziei emise pe baza declaraţiei de venit global. Contribuabilii care
determină venitul net din activităţi agricole, potrivit art. 76 şi 77, datorează
plăţi anticipate către bugetul de stat pentru impozitul aferent acestui venit,
în două rate egale, astfel: 50% din impozit, până la data de 1 septembrie
inclusiv, şi 50% din impozit, până la data de 15 noiembrie inclusiv.
(4) Termenele şi procedura de emitere a deciziilor de plăţi anticipate vor fi
stabilite prin ordin al ministrului finanţelor publice.
(5) Pentru stabilirea plăţilor anticipate, organul fiscal va lua ca bază de
calcul venitul anual estimat, în toate situaţiile în care a fost depusă o
declaraţie privind venitul estimat pentru anul curent sau venitul din declaraţia
specială pentru anul fiscal precedent, după caz. La stabilirea plăţilor
anticipate se utilizează baremul anual de impunere, prevăzut la art. 43 alin.
(1) şi (3), cu excepţia impozitului pe venitul din activităţi agricole, pentru
care plăţile anticipate se determină prin aplicarea cotei de 15% asupra
venitului net estimat.
Declaraţia de venit global şi declaraţii speciale
Art. 89. - (1) Contribuabilii prevăzuţi la art. 40 alin. (1) lit. a) şi cei
care îndeplinesc condiţiile de la art. 40 alin. (2), cu excepţia
contribuabililor prevăzuţi la alin. (4) din prezentul articol, au obligaţia de a
depune o declaraţie de venit global la organul fiscal competent, pentru fiecare
an fiscal. Declaraţia de venit global se depune o dată cu declaraţiile speciale
pentru anul fiscal, până la data de 15 mai inclusiv a anului următor celui de
realizare a venitului.
(2) Contribuabilii, alţii decât cei prevăzuţi la alin. (1), depun numai
declaraţiile speciale pentru anul fiscal, până la data de 15 mai inclusiv a
anului următor celui de realizare a venitului. În cazul veniturilor din salarii,
fişele fiscale se depun în cadrul aceluiaşi termen ca şi declaraţiile speciale.
(3) Declaraţiile speciale se completează pentru fiecare categorie şi loc de
realizare a venitului. Declaraţiile speciale se depun de toţi contribuabilii
care realizează, individual sau dintr-o formă de asociere, venituri din
activităţi independente, precum şi venituri din cedarea folosinţei bunurilor,
inclusiv pentru veniturile din activităţi agricole determinate în sistem real.
În cazul veniturilor din salarii, cu excepţia celor prevăzute la alin. (4) lit.
a), realizate de contribuabilii, alţii decât persoanele fizice române cu
domiciliul în România şi cele care îndeplinesc condiţiile prevăzute la art. 40
alin. (2), fişele fiscale se depun pentru fiecare loc de realizare a venitului,
în cadrul aceluiaşi termen, ca şi declaraţiile speciale. Pentru veniturile
realizate dintr-o formă de asociere, venitul declarat va fi venitul
net/pierderea distribuită din asociere. Nu se depun declaraţii speciale pentru
următoarele categorii de venituri:
a) venituri sub formă de salarii şi venituri asimilate salariilor, pentru
care informaţiile sunt cuprinse în fişele fiscale, care au regim de declaraţii
de impozite şi taxe sau declaraţii lunare, depuse de contribuabilii prevăzuţi la
art. 64;
b) venituri din investiţii, precum şi venituri din premii şi din jocuri de
noroc, a căror impunere este finală;
c) venituri din pensii;
d) venituri nete determinate pe bază de norme de venit;
e) venituri din alte surse.
(4) Contribuabilii nu sunt obligaţi să depună declaraţie de venit global la
organul fiscal competent, dacă:
a) obţin numai venituri dintr-o singură sursă, sub formă de salarii de la
funcţia de bază, pe întregul an fiscal, pentru activităţi desfăşurate în
România, în situaţia în care angajatorul a efectuat operaţiunea de regularizare
prevăzută la art. 61;
b) obţin numai venituri din investiţii, pensii, venituri din activităţi
agricole, venituri din premii şi din jocuri de noroc, venituri din alte surse a
căror impunere este finală;
c) obţin venituri potrivit art. 40 alin. (1) lit. b)-e) coroborat cu alin.
(2).
Stabilirea şi plata impozitului pe venitul anual global
Art. 90. - (1) Impozitul pe venitul anual global datorat este calculat de
organul fiscal competent, pe baza declaraţiei de venit global, prin aplicarea
baremului anual de impunere prevăzut la art. 43 alin. (2), respectiv alin. (4),
asupra venitului anual global impozabil din anul fiscal respectiv.
(2) Contribuabilii pot dispune asupra destinaţiei unei sume reprezentând până
la 1% din impozitul pe venitul anual datorat pentru sponsorizarea entităţilor
nonprofit care funcţionează în condiţiile Ordonanţei Guvernului nr. 26/2000 cu
privire la asociaţii şi fundaţii, cu modificările şi completările ulterioare.
(3) Obligaţia calculării, reţinerii şi virării sumei reprezentând până la 1%
din impozitul pe venitul anual datorat revine angajatorului sau organului fiscal
competent, după caz.
(4) Procedura de aplicare a prevederilor alin. (2) şi (3) se stabileşte prin
ordin al ministrului finanţelor publice.
(5) Organul fiscal stabileşte impozitul anual datorat pentru anul precedent
şi emite o decizie de impunere, în intervalul şi în forma stabilite prin ordin
al ministrului finanţelor publice.
(6) Diferenţele de impozit rămase de achitat conform deciziei de impunere
anuală se plătesc în termen de cel mult 60 de zile de la data comunicării
deciziei de impunere, perioadă pentru care nu se calculează şi nu se datorează
sumele stabilite potrivit reglementărilor în materie, privind colectarea
creanţelor bugetare.
CAPITOLUL XI
Proprietatea comună şi asociaţiile fără personalitate juridică
Venituri din bunuri sau drepturi care sunt deţinute în comun
Art. 91. - Venitul net obţinut din exploatarea bunurilor şi drepturilor de orice fel, deţinute în comun, este considerat ca fiind obţinut de proprietari, uzufructuari sau de alţi deţinători legali, înscrişi într-un document oficial, şi se atribuie proporţional cu cotele-părţi pe care aceştia le deţin în acea proprietate sau în mod egal, în situaţia în care acestea nu se cunosc.
Reguli privind asocierile fără personalitate juridică
Art. 92. - (1) Pentru asocierile fără personalitate juridică, altele decât
cele prevăzute la art. 28, se aplică prevederile prezentului articol.
(2) Prevederile prezentului articol nu se aplică fondurilor de investiţii
constituite ca asociaţii fără personalitate juridică.
(3) În cadrul fiecărei asocieri fără personalitate juridică, constituită
potrivit legii, asociaţii au obligaţia să încheie contracte de asociere în formă
scrisă, la începerea activităţii, care să cuprindă inclusiv date referitoare la:
a) părţile contractante;
b) obiectul de activitate şi sediul asociaţiei;
c) contribuţia asociaţilor în bunuri şi drepturi;
d) cota procentuală de participare a fiecărui asociat la veniturile sau
pierderile din cadrul asocierii corespunzătoare contribuţiei fiecăruia;
e) desemnarea asociatului care să răspundă pentru îndeplinirea obligaţiilor
asociaţiei faţă de autorităţile publice;
f) condiţiile de încetare a asocierii.
Contribuţiile asociaţilor conform contractului de asociere nu sunt
considerate venituri pentru asociaţie.
Contractul de asociere se înregistrează la organul fiscal teritorial în raza
căruia îşi are sediul asociaţia, în termen de 15 zile de la data încheierii
acestuia. Organul fiscal are dreptul să refuze înregistrarea contractelor, în
cazul în care acestea nu cuprind datele solicitate conform prezentului alineat.
(4) În cazul în care între membrii asociaţi există legături de rudenie până
la gradul al patrulea inclusiv, părţile sunt obligate să facă dovada că
participă la realizarea venitului cu bunuri sau drepturi asupra cărora au drept
de proprietate. Pot fi membri asociaţi şi persoanele fizice care au dobândit
capacitate de exerciţiu restrânsă.
(5) Asocierile au obligaţia să depună la organul fiscal competent, până la
data de 15 martie a anului următor, declaraţii anuale de venit, conform
modelului stabilit de Ministerul Finanţelor Publice, care vor cuprinde şi
distribuţia venitului net/pierderii pe asociaţi.
(6) Venitul/pierderea anual/anuală, realizate în cadrul asocierii, se
distribuie asociaţilor, proporţional cu cota procentuală de participare
corespunzătoare contribuţiei, conform contractului de asociere.
(7) Tratamentul fiscal al venitului realizat din asociere, în alte cazuri
decât asocierea cu o persoană juridică, va fi stabilit în aceeaşi manieră ca şi
pentru categoria de venituri în care este încadrat.
(8) Profitul/venitul cuvenit unei persoane fizice, dintr-o asociere cu o
persoană juridică română, plătitoare de impozit pe profit, sau
microîntreprindere care nu generează o persoană juridică, determinat cu
respectarea regulilor stabilite în titlul II sau, respectiv, în titlul IV, este
asimilat, în vederea impunerii la nivelul persoanei fizice, venitului din
activităţi independente, din care se deduc contribuţiile obligatorii în vederea
obţinerii venitului net.
(9) Impozitul reţinut de persoana juridică în contul persoanei fizice, pentru
veniturile realizate dintr-o asociere cu o persoană juridică română care nu
generează o persoană juridică, reprezintă plata anticipată în contul impozitului
anual pe venit. Obligaţia calculării, reţinerii şi virării impozitului,
determinat conform metodologiei stabilite în legislaţia privind impozitul pe
profit sau pe venitul microîntreprinderii, revine persoanei juridice române.
CAPITOLUL XII
Aspecte fiscale internaţionale
Venituri ale persoanelor fizice nerezidente din activităţi independente
Art. 93. - (1) Persoanele fizice nerezidente, care desfăşoară o activitate
independentă, prin intermediul unui sediu permanent în România, sunt impozitate,
potrivit prezentului titlu, la venitul net din activitatea independentă, ce este
atribuibil sediului permanent.
(2) Venitul net dintr-o activitate independentă ce este atribuibil unui sediu
permanent se determină conform art. 49, în următoarele condiţii:
a) în veniturile impozabile se includ numai veniturile ce sunt atribuibile
sediului permanent;
b) în cheltuielile deductibile se includ numai cheltuielile aferente
realizării acestor venituri.
Venituri ale persoanelor fizice nerezidente din activităţi dependente
Art. 94. - Persoanele fizice nerezidente, care desfăşoară activităţi
dependente în România, sunt impozitate, potrivit prevederilor cap. III din
prezentul titlu, numai dacă se îndeplineşte cel puţin una dintre următoarele
condiţii:
a) persoana nerezidentă este prezentă în România timp de una sau mai multe
perioade de timp care, în total, depăşesc 183 de zile din oricare perioadă de 12
luni consecutive, care se încheie în anul calendaristic în cauză;
b) veniturile salariale sunt plătite de către sau în numele unui angajator
care este rezident;
c) veniturile salariale reprezintă cheltuiala deductibilă a unui sediu
permanent în România.
Alte venituri ale persoanelor fizice nerezidente
Art. 95. - (1) Persoanele fizice nerezidente, care obţin alte venituri decât
cele prevăzute la art. 93, 94 şi la titlul V, datorează impozit potrivit
reglementărilor prezentului titlu.
(2) Veniturile supuse impunerii, din categoriile prevăzute la alin. (1), se
determină pe fiecare sursă, potrivit regulilor specifice fiecărei categorii de
venit, impozitul fiind final.
(3) Cu excepţia plăţii impozitului pe venit prin reţinere la sursă,
contribuabilii persoane fizice nerezidente, care realizează venituri din
România, potrivit prezentului titlu, au obligaţia să declare şi să plătească
impozitul corespunzător fiecărei surse de venit, direct sau printr-un
reprezentant fiscal.
Venituri obţinute din străinătate a căror impunere în România este finală
Art. 96. - (1) Persoanele fizice prevăzute la art. 40 alin. (1) lit. a) şi
cele care îndeplinesc condiţia prevăzută la art. 40 alin. (2) datorează impozit
pentru veniturile obţinute din străinătate de natura celor a căror impunere în
România este finală.
(2) Veniturile realizate din străinătate se supun impozitării prin aplicarea
cotelor de impozit asupra bazei de calcul determinate după regulile proprii
fiecărei categorii de venit, în funcţie de natura acestuia.
(3) Contribuabilii care obţin venituri din străinătate au obligaţia să le
declare, potrivit declaraţiei specifice, până la data de 15 mai a anului următor
celui de realizare a venitului.
(4) Organul fiscal stabileşte impozitul anual datorat şi emite o decizie de
impunere, în intervalul şi în forma stabilite prin ordin al ministrului
finanţelor publice.
(5) Diferenţele de impozit rămase de achitat, conform deciziei de impunere
anuală, se plătesc în termen de cel mult 60 de zile de la data comunicării
deciziei de impunere, perioadă pentru care nu se calculează şi nu se datorează
sumele stabilite potrivit reglementărilor în materie, privind colectarea
creanţelor bugetare.
Creditul fiscal extern
Art. 97. - (1) Contribuabilii persoane fizice rezidente care, pentru acelaşi
venit şi în decursul aceleiaşi perioade impozabile, sunt supuşi impozitului pe
venit atât pe teritoriul României, cât şi în străinătate, au dreptul la
deducerea din impozitul pe venit datorat în România a impozitului plătit în
străinătate, denumit în continuare credit fiscal extern, în limitele prevăzute
în prezentul articol.
(2) Creditul fiscal extern se acordă dacă sunt îndeplinite, cumulativ,
următoarele condiţii:
a) impozitul plătit în străinătate, pentru venitul obţinut în străinătate, a
fost efectiv plătit în mod direct de persoana fizică sau de reprezentantul său
legal ori prin reţinere la sursă de către plătitorul venitului. Plata
impozitului în străinătate se dovedeşte printr-un document justificativ,
eliberat de:
1. autoritatea fiscală a statului străin respectiv;
2. angajator, în cazul veniturilor din salarii;
3. alt plătitor de venit, pentru alte categorii de venituri;
b) venitul pentru care se acordă credit fiscal face parte din una dintre
categoriile de venituri prevăzute la art. 41.
(3) Creditul fiscal extern se acordă la nivelul impozitului plătit în
străinătate, aferent venitului din sursa din străinătate, dar nu poate fi mai
mare decât partea de impozit pe venit datorat în România, aferentă venitului din
străinătate. În situaţia în care contribuabilul în cauză obţine venituri din
străinătate din mai multe state, creditul fiscal extern admis a fi dedus din
impozitul datorat în România se va calcula, potrivit procedurii de mai sus,
pentru fiecare ţară şi pe fiecare natură de venit.
(4) Veniturile realizate din străinătate de persoanele fizice prevăzute la
art. 40 alin. (1) lit. a) şi cele care îndeplinesc condiţia de la art. 40 alin.
(2), a căror impunere în România este finală, se supun impozitării în România,
recunoscându-se impozitul plătit în străinătate sub forma creditului fiscal, dar
limitat la impozitul pe venitul similar datorat în România.
(5) În vederea calculului creditului fiscal extern, sumele în valută se
transformă la cursul de schimb mediu anual al pieţei valutare, comunicat de
Banca Naţională a României, din anul de realizare a venitului. Veniturile din
străinătate realizate de persoanele fizice rezidente, precum şi impozitul
aferent, exprimate în unităţi monetare proprii statului respectiv, dar care nu
sunt cotate de Banca Naţională a României, se vor transforma astfel:
a) din moneda statului de sursă, într-o valută de circulaţie internaţională,
cum ar fi dolari S.U.A. sau euro, folosindu-se cursul de schimb din ţara de
sursă;
b) din valuta de circulaţie internaţională, în lei, folosindu-se cursul de
schimb mediu anual al acesteia, comunicat de Banca Naţională a României, din
anul de realizare a venitului respectiv.
Pierderi fiscale externe
Art. 98. - (1) Pierderile fiscale obţinute de contribuabilii persoane fizice
rezidente dintr-un stat străin se compensează numai cu veniturile de aceeaşi
natură din străinătate, pe fiecare ţară, înregistrate în cursul aceluiaşi an
fiscal.
(2) Pierderea care nu este acoperită, în temeiul alin. (1), se reportează
pentru o perioadă de 5 ani fiscali consecutivi şi se compensează numai cu
veniturile de aceeaşi natură din statul respectiv.
CAPITOLUL XIII
Obligaţii declarative ale plătitorilor de venituri cu reţinere la sursă
Art. 99. - (1) Plătitorii de venituri, cu regim de reţinere la sursă a
impozitelor, sunt obligaţi să calculeze, să reţină şi să vireze impozitul
reţinut la sursă şi să depună o declaraţie privind calcularea şi reţinerea
impozitului pentru fiecare beneficiar de venit, la organul fiscal competent,
până la data de 30 iunie a anului curent pentru anul expirat.
(2) Fac excepţie de la termenul prevăzut la alin. (1) plătitorii de venituri
din activităţi independente, menţionate la art. 53, pentru care impozitul pe
venit se reţine la sursă, pentru care depunerea declaraţiei se efectuează până
în ultima zi a lunii februarie inclusiv a anului curent, pentru anul fiscal
expirat.
CAPITOLUL XIV
Dispoziţii tranzitorii şi finale
Dispoziţii tranzitorii
Art. 100. - (1) Scutirile de la plata impozitului pe venit prevăzute în
actele normative privind unele măsuri de protecţie ca urmare a concedierilor
colective, pentru personalul disponibilizat, rămân valabile până la data
expirării lor.
(2) Scutirile de la plata impozitului, în cazul serviciilor turistice
prestate în mediul rural, potrivit legii, rămân în vigoare până la data de 31
decembrie 2004.
(3) Pierderile înregistrate în perioada de scutire de contribuabilii care
beneficiază de prevederile alin. (1) şi (2) nu se compensează cu veniturile
obţinute din celelalte categorii de venituri în anii respectivi şi nu se
reportează, reprezentând pierderi definitive ale contribuabililor.
(4) Prevederile privind îndeplinirea condiţiei prevăzute la art. 40 alin. (2)
se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2004.
Definitivarea impunerii pe anul 2003
Art. 101. - Pentru determinarea impozitului pe venitul anual global impozabil, realizat în anul fiscal 2003, prin ordin al ministrului finanţelor publice se va stabili baremul de impunere obţinut pe baza baremului anual pentru plăţi anticipate din anul 2003, respectiv deducerea personală de bază, corectate cu variaţia ratei inflaţiei realizate, diminuat cu 1/2 din rata inflaţiei prognozate în acest an, conform legislaţiei în vigoare în anul 2003.
Dispoziţii finale
Art. 102. - Începând cu data de 1 ianuarie 2005 se va aplica un sistem de impunere a veniturilor persoanelor fizice potrivit legii de modificare şi completare a prezentului Cod fiscal.
Comentarii articol (0)