Finantator: Uniunea Europeana - PHARE
Prioritatile programului Asistenta pentru intreprinderile mici si mijlocii - Schema de finantare nerambursabila sunt urmatoarele: - Sprijinirea investitiilor pentru dezvoltarea intreprinderilor noi, deja existente, micro-intreprinderilor si a intreprinderilor recent infiintate, pentru cresterea contributiei generale a IMM-urilor la crearea de noi locuri de munca si a unei cresteri economice durabile in zonele tinta; - Sustinerea investitiilor in IMM-urile existente in scopul crearii de noi locuri de munca in zonele tinta, precum si dezvoltarea, diversificarea si imbunatatirea calitatii si cantitatii produselor si a serviciilor oferite; - Sprijinirea IMM-urilor in vederea accesarii serviciilor de consultanta in vederea indeplinirii standardelor internationale de calitate, consultanta in realizarea transferului tehnologic si cercetare-dezvoltare, elaborarea planurilor de marketing, a studiilor de piata si a masurilor de promovare a exporturilor pentru specificul intreprinderilor.
Beneficiari Pentru a fi eligibili pentru o finantare nerambursabila, solicitantii trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a. Sa fie o intreprindere cu scop profitabil
si
b. Sa fie intreprindere noua, functionala, constituita in perioada 01.01.2002-31.12.2002 sau intreprindere recent infiintata, functionala, constituita in perioada 01.01.2001-31.12.2002, cu maxim 50 de angajati si o cifra de afaceri anuala sub 8 mil. Euro; sau
c. micro-intreprindere functionala infiintata pana la 31.12.2002 cu maxim 9 angajati si o cifra de afaceri sub 8 mil. Euro;
si
d. Sa fie intreprindere privata, inregistrata in conformitate cu Legea nr. 31/1990, cu modificarile ulterioare, cu cel putin 20% din capitalul social detinut de actionaril privati romani, si restul capitalului in proprietatea actionarilor din UE si/sau din tarile beneficiare Phare ;
e. Sa aiba sediul legal si/sau capacitatile de productie/operatiunile in Romania, intr-una din localitatile incluse in cele 11 zone tinta, prezentate in Anexa F. Proiectul trebuie sa fie localizat intr-una din aceste localitati;
f. Sa demonstreze ca nu au inregistrat pierderi operationale, in anul fiscal precedent datei la care se solicita finantarea nerambursabila conform bilantului contabil la 31.12.2002, inregistrat la Administratia Financiara;
g. Sa nu detina mai mult de 25% din actiunile sau drepturile de vot intr-o intreprindere cu mai mult de 50 de angajati;
h. Sa nu aiba printre actionari o intreprindere cu mai mult de 50 de angajati si care sa detina mai mult de 25% din actiunile sau drepturile de vot ale intreprinderii;
i. Sa aiba surse de finantare stabile si suficiente pentru a asigura continuitatea in derularea proiectului si sa participe la finantarea acestuia;
j. Sa aiba experienta si sa poata demonstra capacitatea sa de a conduce acitivitati de amploarea proiectului pentru care este ceruta finantarea nerambursabila.
k. Sa fie direct responsabil pentru pregatirea si managementul proiectului, sa nu actioneze ca intermediar
O filiala care indeplineste conditiile de mai sus este de asemenea eligibila.
Potentialii solicitanti nu sunt in drept sa participe la licitatia deschisa sau sa primeasca finantare nerambursabila daca:
(i) Sunt in stare de faliment sau pe cale de lichidare, au afacerile administrate de catre tribunal, au inceput proceduri de aranjamente cu creditorii, au activitatea suspendata sau sunt in orice situatie analoga provenind dintr-o procedura similara prevazuta in legislatia si reglementarile in vigoare;
(ii) Sunt subiectul procedurilor de declarare a falimentului, de lichidare, de litigii, de acorduri cu creditorii sau al altor proceduri similare prevazute de legislatia si reglementarile in vigoare; Au suferit condamnari definitive datorate unei conduite profesionale impotriva legii printr-o sentinta care are forta de res judicata (impotriva careia nu se poate face apel); (iii) Sunt vinovati de grave greseli profesionale pe care Autoritatea Contractanta le poate dovedi prin orice mijloace;
(iv) Nu si-au indeplinit obligatiile de plata a contributiilor la asigurari sociale, conform prevederilor legale ale Romaniei;
(v) Nu si-au indeplinit obligatiile de plata a taxelor si impozitelor conform prevederilor legale ale Romaniei;
(vi) Sunt vinovati de furnizarea eronata a informatiilor cerute de catre Autoritati Contractante, ca o conditie de participare la o Licitatia Deschisa sau contract;
(vii) Sunt declarati a fi intr-o situatie grava de incalcare contractuala pentru neindeplinirea obligatiilor provenind dintr-un alt contract incheiat cu o Autoritate Contractanta sau un alt contract finantat din fondurile Comisiei Europene si/sau bugetul Romaniei;
(viii) Au incercat sa obtina informatii confidentiale sau sa influenteze comisia de evaluare in timpul procesului de evaluare a Licitatiilor prezente sau anterioare.
(ix) Actionarii solicitantilor sunt membri ai Consiliilor de Dezvoltare Regionala, angajati ai MDP, MIMMC, ADR (si rudele acestora pana la gradul II).
#PAGEBREAK#
Solicitantii pot actiona numai individual; parteneriatele / consortiile nu sunt eligibile in cadrul Schemei actuale.
Zone eligibile Activitatile trebuie sa se desfasoare intr-o regiune de dezvoltare, intr-una din localitatile incluse in cele 11 zone prioritare care au fost identificate in acord cu prevederile Planului National de Dezvoltare si aprobate prin HG nr. 399/2001 (a se vedea Anexa F pentru lista localitatilor incluse in zonele eligibile). Proiectul trebuie sa fie localizat intr-una din aceste localitati. Lista localitatilor se poate obtine de pe www.mdp.ro
Criteriile nationale pentru definirea zonelor eligibile bazate pe analizele SWOT si strategiile de dezvoltare regionala continute in Planul National de Dezvoltare se regasesc in Anexa F. Planul National de Dezvoltare este disponibil de asemenea pe pagina web www.mdp.ro.
Costuri eligibile Pentru a fi considerate eligibile in contextul proiectului, costurile trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii generale: - Sa fie necesare pentru realizarea proiectului, sa fie prevazute in Contractul anexat prezentului Ghid (Anexa E) si sa fie in conformitate cu principiile unui management financiar solid, respectiv utilizarea eficienta a banilor si raport optim cost/beneficiu; - Sa fi fost efectuate in perioada de executie a proiectului si dupa semnarea contractului (asa cum se prevede in Articolul 2 al Conditiilor Speciale); - Sa fi fost efectiv realizate, inregistrate in contabilitatea Beneficiarului, sa fie identificabile si verificabile, sa fie dovedite prin documente originale. Urmatoarele costuri directe sunt eligibile: a. Costurile de achizitie pentru echipamente (noi sau second hand si costurile aferente livrarii (costul tranportului, costurile de asigurare a livrarii, costuri de instalare), daca acestea corespund preturilor pietei - Linia de buget 3 Echipamente costurile de achizitie a autovehiculelor de transport persoane sunt costuri neeligibile pentru aceasta schema de finantare nerambursabila; b. Costurile serviciilor de consultanta: costuri pentru obtinerea certificatelor de calitate si/sau de mediu, conform standardelor internationale tehnice si de calitate (cum ar fi obtinerea certificatului ISO 9000, etc); costuri pentru consultanta oferita beneficiarilor IMM pentru transfer tehnologic si cercetare-dezvoltare, costuri pentru elaborarea planurilor de marketing, a studiilor de piata si de promovare a exporturilor specifice intreprinderii - Linia de buget 5.2 Studii, Cercetari. Costurile obligatorii pentru serviciile de consultanta (Linia de buget 5.2) trebuie sa reprezinte min. 2% - maxim 10% din Linia de buget 8 Subtotal costuri directe ale proiectului - daca limita minima nu se respecta, proiectul va fi respins ca neneligibil; - daca limita maxima nu se respecta, suma ce reprezinta depasirea procentuala se considera cost neeligibil. c. Costuri de reabilitare si amenajare a cladirilor, in legatura directa si strict indispensabile pentru implementarea proiectului, caz in care Solicitantul trebuie sa faca dovada proprietatii cladirilor si a terenurilor aferente Linia de buget 6.3 Lucrari constructii. Suma maxima admisa nu poate depasi 30% din Linia de buget 8 Subtotal costuri directe ale proiectului; d. Costuri pentru materii prime Linia de buget 3.4 Altele. Suma maxima admisa nu poate depasi 20% din Linia de buget 8 Subtotal costuri directe ale proiectului; e. Costuri derivand direct din cerintele Contractului: diseminarea informatiilor (Linia de buget 5.1), evaluarea specifica a proiectului (Linia de buget 5.4), audit (Linia de buget 5.3), traducere, copiere, (Linia de buget 5.5), asigurari, costurile serviciilor financiare (in particular costul transferurilor si al garantiilor financiare) Linia de buget 5.6; f. Taxe, fara prejudicierea conditiilor Articolului 14(4) al Contractului (Conditii Generale) Linia de buget 7; g. Alte costuri legate direct de investitie, cum ar fi: investitii intangibile- software, licente, costuri de certificare (Linia de buget 7).
Costuri eligibile indirecte (costuri de regie) Un procent fix al cheltuielilor de regie ale Beneficiarului, pana la maxim 7% din valoarea totala a costurilor eligibile directe, este eligibil ca si cost indirect. Procentul se calculeaza la Linia 8 din Buget.
Costurile indirecte sunt eligibile numai daca nu includ costuri alocate altor capitole din buget prevazute prin contract.
Costurile indirecte nu sunt eligibile in cazul in care Contractul prevede finantarea unui proiect propus de un beneficiar care primeste deja de la Autoritatea Contractanta o alta finantare nerambursabila (pentru costuri curente).
Rezerva pentru cheltuieli neprevazute Se poate constitui o rezerva de maximum 5% din costurile totale eligibile, care poate fi folosita doar cu autorizarea prealabila scrisa a Autoritatii Contractante. Procentul se calculeaza la lina 10 din Buget.
Costuri neeligibile Urmatoarele costuri sunt ne-eligibile:
- Provizioane pentru posibile pierderi sau datorii viitoare;
- Dobanzi datorate;
- Costul personalului angajat in proiect;
- Costuri de deplasare;
- Birou local/costuri de proiect;
- Costuri pentru achizitionarea de terenuri sau cladiri;
- Costuri pentru achizitionarea de autovehicole pentru transport persoane;
- Costuri pentru constructii de cladiri;
- Costuri pentru studii si/sau alte activitati pregatitoare;
- Pierderi de schimb valutar, care nu vin in contradictie cu prevederile Articolului 15(7) al Contractului;
- TVA-ul pe care Beneficiarul il poate recupera;
- Aporturi care reprezinta contributie in natura (ex: teren, proprietate imobiliara fie ca este integrala sau partiala, bunuri de folosinta indelungata, materii prime, munca de binefacere neplatita a unor persoane fizice private sau persoane juridice),
Valoarea programului Suma totala indicativa disponibila in prezenta Licitatie Deschisa este de 16.870.000 Euro, din care 12.650.000 din fondurile Phare si 4.220.000 din co-finantarea de la Bugetul de Stat. Bugetul este repartizat la nivel regional proportional cu numarul locuitorilor din zonele tinta, dupa cum urmeaza:
Regiune /Localitati Suma indicativa in EURO
1 Nord Est 3.341.900
2 Sud Est 3.078.800
3 Sud Muntenia 1.466.000
4 Sud Vest Oltenia 2.471.500
5 Vest 1.725.800
6 Nord Vest 1.759.500
7 Centru 3.026.500 Total 16.870.000
#PAGEBREAK#
Marimea finantarii nerambursabile
Sumele minime si maxime ale finantarii nerambursabile pentru un proiect individual finantat in cadrul programului (alocatia publica totala: Fond Phare + cofinantare de la Bugetul de Stat) sunt urmatoarele:
- Suma minima: 10.000 EURO
- Suma maxima: 100.000 EURO
Mai mult, finantarea nerambursabila nu poate depasi 60% din costurile totale ale proiectului (vezi capitolul 2.1.4 mai jos). Diferenta trebuie finantata din resursele proprii ale solicitantului, sau din alte surse decat bugetul Comunitatii Europene. Fiecare solicitant de finantare nerambursabila trebuie sa contribuie cu cel putin 40% din bugetul proiectului, in numerar .
Caracteristicile programului Proiectele trebuie sa urmareasca realizarea de activitati in urmatoarele sectoare:
- Industria prelucratoare cod CAEN de la 15 la 37, cu exceptia industriei tutunului (cod CAEN 16) si a productiei de bauturi alcoolice cu un continut de alcool de peste 15%, precum si a armelor si munitiei; - Sectorul constructiilor (cod CAEN 45) - Serviciile de turism (cazare si aprovizionare cod CAEN 55, operatori de turism cod CAEN 633); - Productia de software si servicii de IT- cod CAEN 72.
Durata: durata unui proiect nu poate sa depaseasca 12 luni
Tipul activitatilor In scopul realizarii depline a obiectivelor proiectului, atat cel al investitiei, cat si cel al consultantei specifice, fiecare buget propus trebuie sa cuprinda obligatoriu costuri eligibile pentru servicii de consultanta de minim 2% si maxim 10% din suma finantarii nerambursabile solicitate.
Activitati de investitii: - Investitii directe in echipamente si know-how pentru dezvoltarea afacerii si / sau pentru alinierea la standardele de siguranta si la reglementarile privind protectia mediului; „X Investitii pentru dezvoltarea productiei si / sau a serviciilor ; „X Investitii in cercetare-dezvoltare, inovare si transfer de noi tehnologii, tehnologii IT. „X Investitii efectuate in vederea certificarii calitatii si adoptarea de tehnologii nepoluante; „X Serviciile de turism (cazare, aprovizionare, operatori de turism, etc); „X Reabilitarea cladirilor industriale, direct legate de proiect.
Pentru servicii de consultanta: - Consultanta pentru IMM prin sprijin pentru transfer tehnologic si cercetare-dezvoltare ; - Elaborarea de planuri de marketing, studii de piata si masuri de promovare a exporturilor specifice intreprinderii ; - Sprijin pentru obtinerea certificatelor de calitate si/sau mediu conform standardelor internationale tehnice si de calitate (cum este obtinerea certificatului ISO 9000), etc.
Activitatea/activitatile avuta/avute in vedere de proiect trebuie sa fie inclusa/incluse in obiectul de activitate inscris in statutul solicitantului, la data depunerii cererii de finantare nerambursabila.
Termenul limita pentru primirea proiectelor este data de 09 Iunie 2003, ora 16.00. Orice proiect primit dupa acest termen limita va fi respins in mod automat, chiar daca stampila postei indica o data anterioara datei limita.
Documente necesare Cererile de finantare nerambursabila trebuie sa fie insotite de urmatoarele documente: 1. Rezumatul proiectului in engleza (formatul este atasat la Anexa D -Planul de Afaceri); 2. Copie dupa Statutul intreprinderii solicitante, documente de asociere ale intreprinderii solicitante si orice act aditional relevant; 3. Copie dupa bilantul contabil incheiat la 31.12.2002 inregistrat la Administratia Financiara; 4. Copie a certificatului de inregistrare fiscala; 5. Copie a certificatului de inregistrare eliberat de Registrul Comertului sau Codul Unic; 6. Copie dupa cel mai recent stat de plata, inregistrat la Inspectoratul Teritorial de Munca; 7. CV-urile conducatorului de proiect si a altor persoane responsabile de realizarea activitatilor cheie din proiect; 8. Copii ale documentelor care demonstreaza proprietatea solicitantului asupra cladirii si terenului pe care vor fi implementate activitatile de constructie (daca este cazul); - Daca solicitantul este o filiala inregistrata ca persoana juridica in conformitate cu art. 42 din Legea 31/1990 cu modificarile ulterioare, va atasa toate documentele mai sus mentionate si de asemenea documentul nr. 2 pentru societatea-mama. - In cazul sucursalelor fara personalitate juridica, infiintate conform art. 43 din Legea nr. 31/1990 cu modificarile ulterioare, solicitantul este societatea mama care va atasa documentele sus mentionate si de asemenea pentru sucursala, inregistrarea fiscala la Registrul Comertului local (documentul 4).
Toate documentele anexate trebuie numerotate ca mai sus.
Urmatoarele documente aditionale vor fi solicitate si trebuie prezentate de catre solicitantii selectati pentru finantare in stadiul de verificare pre-contractuala:
1. Atestare Fiscala, eliberata de Administratia Financiara certificand faptul ca solicitantul nu are datorii fiscale, pentru luna precedenta datei de contractare, in original;
2. Certificat eliberat de Administratia Financiara care sa certifice cifra de afaceri anuala inscrisa de solicitant in bilantul incheiat la 31.12.2002;
3. Numarul mediu scriptic de angajati va fi demonstrat de solicitant in baza documentelor oficiale emise in luna precedenta datei de contractare de catre Inspectoratul Teritorial de Munca, in original;
4. Atestarea platii contributiilor la asigurarile sociale eliberata de Agentia Judeteana de Ocupare a Fortei de Munca, si de Casa de Pensii, pentru luna precedenta datei de contractare, in original;
5. Atestarea platii asigurarii pentru sanatate eliberata de Casa Judeteana de Asigurari de Sanatate, pentru luna precedenta datei de contractare, in original;
6. Certificat in original eliberat de Camera de Comert, Registrul ROLEG, atestand faptul ca solicitantul nu este in stare de faliment si nu face obiectul unor proceduri pentru declararea falimentului, a lichidarii, sau in administrare de catre curtile de justitie sau al oricarei alte proceduri similare mentionate in legislatia sau reglementarile nationale;
7. Copie a autorizatiei de constructie / reabilitare sau alte autorizatii specifice cerute de legislatia romana in vigoare (daca este cazul).
Intrebari specifice pot fi trmise prin e-mail sau fax la adresele ADR mentionate la sectiunea 2.2.2. de mai sus, indicand clar numarul de referinta al Licitatiei Deschise.
Solicitantii pot transmite in scris intrebari de fond dar nu mai tarziu de 21 de zile calendaristice inaintea termenului limita de depunere a proiectelor la adresa urmatoare:
Adresa e-mail: info-imm@mdp.ro
Fax nr: +4021 315.84.34 sau 312.41.71
Autoritatea contractanta trebuie sa raspunda la toate intrebarile, nu mai tarziu de 11 zile calendaristice inaintea de termenului limita de depunere a proiectelor. Intrebarile care pot fi relevante si pentru alti solicitanti, impreuna cu raspunsurile aferente, vor fi publicate pe Internet: www.mdp.ro.
Institutii prin care se deruleaza programul Agentiile de Dezvoltare Regionala (ADR)
Comentarii articol (0)