Problema tranzactiilor si a platilor online este departe de a fi rezolvata. Cadrul legal este, in mare, conturat. Cu toate acestea, se inregistreaza deficiente atit pentru client, cit si pentru vinzator. Una dintre problemele a caror eliminare se doreste este cea privind posibilitatea platirii online a TVA-ului aferent facturii achitate. In cursul anului viitor se va finaliza o lege a sistemelor de plata electronice. Aceasta lege, alaturi de prevederile privind facturarea electronica si arhivarea electronica a documentelor, aceasta lege va duce la dematerializarea documentelor. Se spera ca prin aceasta romanii sa aiba mai multa incredere in cumparaturile si platile online. Produs fara factura
Carentele legislative au generat situatii anormale. „In comertul electronic se intimpla un lucru hilar. Poti sa cumperi soft de pe Internet, deci un bun nematerial, pe care-l descarci imediat, il platesti instantaneu, iar factura ti se trimite prin posta. A fost primul loc in care s-a vazut ca e nevoie de o lege a facturarii electronice“, spune Varujan Pambuccian. Pentru facturare ai nevoie de doua lucruri: posibilitatea de a stoca in deplina siguranta facturile, iar pentru stocarea oricarui document in forma electronica este necesara o lege a arhivarii electronice, lege care a fost initiata. Sisteme cu cintec
Se impune insa si punerea la punct a sistemelor de plata electronice. „Este nevoie de o lege. Ar mai trebui ca Ministerul de Finante sa puna la punct sistemul informatic al Trezoreriei. Cind platesc o factura, este normal ca suma aferenta TVA sa poata fi si ea platita instantaneu. Chestiunea aceasta nu a fost pusa la punct“, spune Varujan Pambuccian. Acesta considera ca anul viitor va trebui ca Ministerul Finantelor sa modernizeze sistemul informatic al Trezoreriei, astfel incit sa se poata realiza si aceasta operatiune.
Varujan Pambuccian considera ca astfel s-ar debloca sistemele de plati in Romania si ar face mult mai dificile fraudele. Ar mai rezolva, daca regula ar fi factura electronica si nu cea pe hirtie, problema returnarilor ilegale de TVA si pe cea a facturile false. „Cred ca in 5-6 ani tot ce inseamna document pe care trebuie sa-l completezi in relatia cetatean-stat, companie-stat sau intre companii sa se reduca la un document electronic, completat electronic, arhivat electronic“, mai spune Pambuccian.
Aceasta masura va deveni operationala cel mai probabil din 2006. Ramine de vazut in ce masura efectele vor fi cele dorite.
Comentarii articol (0)