Noua legislatie penala, intrata in vigoare in 1 februarie 2014, a adus o serie de schimbari mediului juridic din Romania, pe care AvocatNet.ro le-a tratat pe larg aici. In plus, tot pentru aplicarea corespunzatoare a reglementarilor, Ministerul Justitiei a lansat in ultimele luni in dezbatere publica mai multe proiecte de acte normative, unul dintre acestea fiind cel care prevede desfiintarea a 30 de instante judecatoresti si parchetele de pe langa acestea.
Documentul a fost inregistrat deja in Parlamentul Romaniei, fiind respins de Camera Deputatilor la inceputul lunii aprilie cu 305 voturi "pentru" si 2 "contra". Totusi, in acest caz, Senatul este camera decizionala, astfel ca proiectul de lege ar putea insa sa fie adoptat si aplicat.
Prin urmare, in cazul unui vot pozitiv din partea senatorilor, 30 de instante din tara ar putea fi desfiintate la 1 iunie 2014. Este vorba despre instantele si parchetele din urmatoarele localitati:
- Hateg
- Orastie
- Agnita
- Avrig
- Buhusi
- Rupea
- Jibou
- Targu Lapus
- Dragomiresti
- Harsova
- Macin
- Segarcea
- Baia de Arama
- Novaci
- Bals
- Liesti
- Insuratei
- Adjud
- Salonta
- Balcesti
- Topoloveni
- Pogoanele
- Mizil
- Gura Humorului
- Darabani
- Tarnaveni
- Moldova Noua
- Chisineu Cris
- Gurahont
- Faget
Potrivit dispozitiilor propuse, personalul acestor instante urmeaza sa fie transferat pana la 1 iunie 2014, cu prioritate, la instantele si parchetele care preiau competenta teritoriala a celor desfiintate sau, in functie de necesitati, la alte instante sau parchete. Aceeasi regula se va aplica si pentru cauzele aflate pe rol, la instantele care urmeaza sa fie desfiintate sau cele care vor fi introduse pe rol pana la 1 mai 2014, la aceste instante.
Necesitatea defiintarii celor 30 de instante a aparut dupa intrarea in vigoare a noilor prevederi procesual penale si ca urmare a unor studii si rapoarte facute intre anii 2009 - 2012, dupa cum se precizeaza in expunerea de motive. Mai exact, noile prevederi procesuale care se aplica de la 1 februarie prevad ca o instanta penala nu poate functiona decat cu un numar minim de 4 judecatori. "Daca s-ar mentine toate instantele existente in prezent, corelate cu noua reglementare, ar creste mult costurile de care au nevoie instantele, ca sa functioneze", se precizeaza in documentul citat.
Puteti urmari aici traseul legislativ al proiectului de lege.
Desfiintarea instantelor, decisa inca din iunie 2013
Ideea de a desfiinta cele 30 de instante nu este o noutate, intrucat chiar Consiliul Superior al Magistraturii a decis acest lucru in iunie 2013. Mai precis, institutia a aprobat atunci, in cadrul unei sedinte in plen, Raportul nr. 59/32454/1154/2013 privind concluziile Grupului de lucru interinstitutional pentru pregatirea sistemului judiciar in vederea intrarii in vigoare a noilor coduri, in ceea ce priveste rationalizarea instantelor si a parchetelor.
Concret, Grupul de lucru, format din reprezentanti ai Consiliului Superior al Magistraturii, MInisterului Justitiei si Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, a propus o serie de masuri ce vizeaza eficientizarea actului de justitie.
Una dintre aceste masuri este rationalizarea instantelor si parchetelor, ce presupune redesenarea hartii administrative judiciare fie prin rearondare administrativa judiciara de localitati din raza de competenta teritoriala a unor instante si parchete supraaglomerate cu cauze in raza de competenta teritoriala a unor instante si parchete mai putin aglomerate, fie prin desfiintare de instante si parchete.
Mai mult, conform raportului, chiar Comisia Europeana anunta in vara anului trecut preocuparea sa pentru o justitie eficienta, puternica si capabila de a face fata provocarilor economice cu care se confrunta statele membre UE. "In mod evident, una dintre metode este si rationalizarea instantelor si parchetelor", se precizeaza in documentul citat.
Sistemul judiciar autohton nu putea face exceptie de la acest trend european privind rationalizarea instantelor si parchetelor, astfel ca, avand in vedere recomandarile CE, Plenul CSM a aprobat, la acea data, desfiintarea celor 30 de instante si parchete la nivel national denumite mai sus.
De asemenea, tot atunci, institutia a aprobat mentinerea in functiune a judecatoriei/parchetului concomitent cu marirea razei teritoriale a acesteia/acestuia pentru 25 instante si parchete, respectiv:
- Campeni
- Blaj
- Sebes
- Brad
- Saliste
- Podu Turcului
- Beclean
- Huedin
- Simleu Silvaniei
- Babadag
- Filiasi
- Corabia
- Faurei
- Panciu
- Harlau
- Raducaneni
- Husi
- Negresti Oas
- Saveni
- Costesti
- Ludus
- Oravita
- Ineu
- Lipova
- Sannicolau Mare
In acelasi timp, conform raportului aprobat in iunie 2013, se mentin in functiune cu actuala circumscriptie alte 15 instante si parchete, respectiv: Intorsura Buzaului, Targu Secuiesc, Lehliu Gara, Videle, Gherla, Dej, Orsova, Targu Bujor, Patarlagele, Sinaia, Pucioasa, Vatra Dornei, Toplita, Gheorghieni, Deta.
De ce se desfiinteaza instantele?
Conform raportului Grupului de lucru interinstitutional, sunt mai multe elemente care justifica aceste masuri. Unul dintre motive este asigurarea, alocarea si distribuirea, in mod echilibrat, a resurselor umane necesare, raportat la volumul de activitate inregistrat si preconizat a se inregistra la nivelul instantelor si parchetelor.
"Asa cum rezulta din rapoartele anuale ale CSM, volumul de activitate, concretizat in numarul de dosare, a crescut de la an la an, inregistrandu-se supraaglomerari de numar de dosare la foarte multe instante si parchete", sustine Grupul de lucru in raportul aprobat de CSM.
Pe de alta parte, insa, unele instante si parchete inregistreaza un numar mic de dosare, astfel ca echilibrarea volumului de activitate reprezinta o solutie pentru eficientizarea actului de justitie. In acest context, echilibrarea se va realiza prin modificarea competentei teritoriale rezultate in urma modificarilor circumscriptiilor unor instante judecatoresti, fie prin desfiintarea unor instante si parchete, posturile fiind distribuite la instantele si parchetele incarcate.
"Analizele efectuate privind reorganizarea instantelor si parchetelor cu volum mic de activitate a privit exclusiv judecatoriile si parchetele de pe langa acestea", se mai arata in raport.
In plus, conform documentului mentionat, actele normative ce jaloneaza activitatea instantelor si parchetelor, respectiv codurile Civil, Penal, de Procedura Civila si de Procedura Penala, presupun, de asemenea, rationalizarea instantelor si parchetelor prin noile competente materiale, dar si teritoriale ce le presupun si care implica pregatirea instantelor si parchetelor din punct de vedere organizatoric si functional pentru desfasurarea activitatii judiciare in conditii optime, inclusiv din perspectiva alocarii rationale a resurselor umane si financiare.
Nu in ultimul rand, potrivit raportului, masura reorganizarii, prin desfiintarea instantelor/parchetelor nefunctionale din punctul de vedere al volumului de activitate, dar si prin rearondarea de localitati de la instantele cu volum mare de activitate va avea consecinte directe atat asupra resurselor umane (prin atenuarea dezechilibrelor intre instantele/parchetele cu volum mare de activitate si cele supradimensionate si prin reducerea numarului de posturi necesar a fi suplimentat), cat si asupra resurselor financiare (economii la bugetul de stat, dar si redistribuirea rationala a sumelor alocate pentru investitii), raportat la finalitatea urmarita, respectiv eficientizarea actului de justitie si pregatirea sistemului judiciar in vederea intrarii in vigoare a noilor coduri.
Raportul aprobat de CSM este disponibil in fisier atasat.