Ghidul firmei suspendate la Registrul Comertului reprezinta o colectie de trei articole ce contin toate informatiile si explicatiile necesare antreprenorilor care vor sa isi suspende temporar activitatea. Acesta este al treilea si ultimul material din serie in care vom arata cum poate fi reluata activitatea unui agent economic dupa suspendare, dupa celelalte doua publicate miercuri si joi in care am vorbit despre procedura, actele necesare si costurile suspendarii, respectiv care este statutul juridic si fiscal al firmelor suspendate. |
Dupa expirarea celor 3 ani de suspendare sau inainte de implinirea acestui termen, agentul economic poate solicita reluarea activitatii.
In general, procedura de reluare a activitatii unui agent economic suspendat consta in inregistrarea hotararii sau deciziei de reluare a activitatii de catre reprezentantii sau imputernicitii respectivei forme de organizare economica la Oficiul Registrului Comertului (ORC) in raza caruia aceasta isi are sediul si la Administratia Financiara din raza teritoriala unde isi desfasoara activitatea.
Procedura dureaza aproximativ cinci zile de la depunerea dosarului la Registrul Comertului, atunci cand este vorba despre o SRL, iar in cazul PFA, durata este de 48 de ore.
Din punct de vedere al costurilor pe care le presupune procedura, acestea sunt stabilite la ghiseul ORC in functie de fiecare societate comerciala, PFA, intreprindere familiala sau individuala in parte.
Cum procedezi la ONRC
In ceea ce priveste formalitatile care trebuie indeplinite la ORC, la reluarea activitatii unei companii, trebuie parcurse trei etape:
- convocarea adunarii generale a actionarilor/ asociatilor (AGA) pentru adoptarea hotararii AGA / decizia asociatului unic privind reluarea activitatii societatii;
- depunerea documentelor necesare la ORC;
- eliberarea de catre ORC a documentelor care atesta reluarea activitatii (certificatul de inregistrare mentiuni, incheierea judecatorului/directorului de reluare a activitatii, certificatul constatator privind activitatile autorizate).
Important! Spre deosebire de companii, persoanele fizice autorizate (PFA), intreprinderile familiale (IF) si cele individuale (II) nu convoaca AGA. In plus, din procesul de reluare a activitatii pentru aceste forme de organizare a afacerii lipseste judecatorul delegat. Mai exact, reluarea activitatii economice in cazul PFA, IF sau II este de competenta directorului ORC, durata procedurii putand fi astfel mai scurta in comparatie cu cea pentru societatile comerciale.
In general, dosarul de la ORC contine urmatoarele documente:
- cererea de inregistrare;
- declaratia-tip pe proprie raspundere privind autorizarea functionarii;
- certificatele constatatoare emise in baza declaratiei tip depuse la ORC la momentul suspendarii activitatii;
-
dovada platii taxelor si tarifelor legale (Atentie! Este bine sa stiti ca taxele legale pot fi achitate in numerar sau cu card bancar la casieriile ORC, precum si cu mandat postal, ordin de plata). Conform informatiilor publicate de ONRC, pentru reluarea activitatii se platesc:
- 45 lei - taxele de registru;
- 27 lei, reprezentand un procent aplicat taxei de registru - 50% Fondul de lichidare si 10% Fondul de buletin prevazute de Legea nr. 85/2014;
- 72 lei pentru fiecare sediu autorizat pe baza declaratiei pe proprie raspundere (45 lei taxa de registru, la care se adauga 27 lei reprezentand un procent aplicat taxei de registru - 50% Fondul de lichidare si 10% Fondul de buletin prevazute de Legea nr. 85/2014);
- hotararea AGA/decizia asociatului unic pentru firma sau PFA, decizia intreprinzatorului persoana fizica titular al intreprinderii individuale sau hotararea majoritarii simple a membrilor intreprinderii familiale. In aceasta hotarare se prevede reluarea activitatii si data de la care se va intampla acest lucru;
- avizul asociatiei de proprietari si acceptul proprietarilor/titularilor de contracte de inchiriere din locuintele invecinate in cazul unui PFA a carui sediu se afla intr-un bloc de locuinte (document tip);
- daca este cazul, dosarul contine, in original, imputernicirea autentica, avocatiala sau delegatia pentru persoanele desemnate sa indeplineasca formalitatile legale.
In cazul profesiilor reglementate de legi speciale, cum sunt avocatii, notarii sau expertii contabili, la dosarul pentru reluarea activitatii se mai adauga si alte documente prevazute de legile de functionare.
Cum procedezi la Administratia Financiara
In cazul in care, in perioada de suspendare a firmei, ati beneficiat de regimul de declarare derogatoriu, dupa finalizarea procedurilor la ORC, trebuie sa depuneti la Administratia Financiara o declaratie privind reluarea activitatii, insotita de incheierea judecatorului delegat prin care s-a admis reluarea activitatii. In cazul PFA, IF sau II, declaratia trebuie insotita de incheierea directorului ORC.
Reluarea activitatii economice din punct de vedere al Fiscului reprezinta iesirea din regimul de declarare derogatoriu. In cazul reluarii activitatii inainte de termenul de inactivitate declarat initial, contribuabilul se va prezenta la Administratia Financiara si va face o cerere, solicitand reintrarea in regimul normal de declarare, la care va anexa documentele relevante emise de ORC (incheierea judecatorului delegat, certificatul constatator) sau de catre autoritatea de reglementare.
Daca activitatea se reia ca urmare a expirarii termenului de inactivitate de trei ani, entitatea economica reintra din oficiu in regimul normal de declarare.
Totusi, in situtia in care regimul de declarare derogatoriu nu a fost solicitat initial, contribuabilul va depune la Administratia Financiara o copie a incheierii judecatorului delegat sau a actelor doveditoare emise de autoritatea de reglementare care aproba reluarea activitatii si se va supune regimului normal de declarare.
Inregistrarea in scopuri TVA, anulata in perioada de inactivitate temporara. Ce e de facut?
Persoanele impozabile carora li s-a anulat inregistrarea in scopuri de TVA, conform art. 153 alin. (9) din Codul fiscal, din cauza inactivitatii temporare, inscrise in registrul comertului, potrivit legii, trebuie sa solicite organului fiscal competent inregistrarea in scopuri de TVA, atunci cand inceteaza starea de inactivitate temporara.
Solicitarea se transmite organului fiscal competent, in termen de cel mult 10 zile de la efectuarea inregistrarii la ORC a mentiunii privind reluarea activitatii, insotita de certificatul din care rezulta inregistrarea in ORC a acestei mentiuni.
Nu uitati ca procedura de ingregistrare in scopuri de TVA a fost modificata la inceputul lunii august. Regulile aplicabile in momentul de fata pentru obtinerea codului de TVA sunt detaliate aici.
Ghidul firmei suspendate la Registrul Comertului reprezinta o colectie de trei articole ce contin toate informatiile si explicatiile necesare antreprenorilor care vor sa isi suspende temporar activitatea. Acesta este al doilea material din serie in care am aratat care este statutul juridic si fiscal al firmelor suspendate, dupa cel publicat ieri (in care am vorbit despre procedura, actele necesare si costurile suspendarii), urmand ca vineri sa il publicam si pe cel de-al treilea (care explica cum se poate relua activitatea unui agent economic dupa suspendare). |
Citeste aici Partea I a Ghidului firmei suspendate, iar aici, Partea a II-a.