Procedura constituirii unei asociatii de proprietari se gaseste reglementata în Legea locuintei nr. 114/1996, în Regulamentul (rep.) asociatiilor de locatari, în Legea nr. 145/1999 (care modifica Legea nr. 114 si Regulamentul) si în Normele Metodologice privind organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari aprobate prin H.G. nr. 400/2003.
În scopul reprezentarii si sustinerii intereselor comune ale proprietarilor, legate de folosirea bunurilor aflate în proprietate comuna indiviza din cladirea ce alcatuieste un condominiu, proprietarii locuintelor si ai spatiilor cu alta destinatie decât cea de locuinta se pot constitui în asociatii de proprietari cu personalitate juridica.
Asociatia de proprietari este forma juridica de organizare si de reprezentare a intereselor comune ale proprietarilor unui condominiu, cu personalitate juridica, nonprofit, înfiintata în conditiile prevazute de lege.
Asociatiile de proprietari se constituie prin hotarârea a cel putin jumatate plus unu din numarul proprietarilor apartamentelor si spatiilor cu alta destinatie decât cea de locuinta din cadrul unui condominiu.
În cladirile de locuit cu mai multe tronsoane sau scari se pot constitui asociatii de proprietari pe fiecare tronson sau scara, daca proprietatea comuna aferenta tronsonului ori scarii poate fi delimitata si daca este posibila repartizarea cheltuielilor comune pe tronsoane sau pe scari.
Asociatiile de proprietari se pot constitui prin hotarârea adunarii generale si cu acordul expres al coproprietarilor cu privire la delimitarea efectiva a partilor de proprietate comuna care se preiau în administrare de respectiva asociatie de proprietari si cu privire la obligatiile si drepturile legale care vor continua sa ramâna în sarcina tuturor coproprietarilor.
Pentru a se stabili daca este posibila defalcarea tehnica a consumurilor si repartizarea cheltuielilor comune pe tronsoane sau pe scari, precum si modalitatea acestei defalcari/repartizari, se va solicita avizul furnizorilor de servicii implicati - electricitate, gaze naturale, apa sau altele asemenea - cu privire la posibilitatile tehnice de furnizare a utilitatilor pe tronsoane sau pe scari.
Prin acordul de asociere pe scara sau tronson se reglementeaza si raporturile cu celelalte asociatii de proprietari constituite în cladire.
ETAPELE CONSTITUIRII UNEI ASOCIATII DE PROPRIETARI
1. Întrunirea proprietarilor pentru stabilirea actiunilor necesare constituirii asociatiei de proprietari;
2. Înscrierea proprietatii în registrele de carte funciara sau, acolo unde acestea nu sunt constituite, în registrele de transcriptiuni imobiliare, la birourile de publicitate imobiliara ale judecatoriilor;
3. Organizarea si desfasurarea adunarii generale de constituire a asociatiei de proprietari;
4. Legalizarea statutului si a acordului de asociere*) si depunerea actelor de înregistrare a asociatiei de proprietari la judecatorie, în vederea obtinerii sentintei judecatoresti de înfiintare;
5. Comandarea stampilelor;
6. Deschiderea contului la o societate bancara;
7. Înregistrarea la administratia financiara;
8. Încheierea contractelor cu furnizorii de utilitati edilitar-gospodaresti (apa-canal, termoficare, gaz, electricitate, salubritate etc.);
9. Preluarea patrimoniului de catre asociatia de proprietari de la asociatia de locatari.
__________
*) Modele de statut si acord de asociere, se gasesc prezentate în ANEXELE 2 respectiv 1 din Normele Metodologice privind organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari aprobate prin H.G. nr. 400/2003.
Atentie! aceste modele, nu sunt obligatorii sau limitative.
1. ÎNTRUNIREA PROPRIETARILOR PENTRU STABILIREA ACTIUNILOR NECESARE CONSTITUIRII ASOCIATIEI DE PROPRIETARI
Anterior adunarii de constituire, proprietarii din cladirile cu mai multe apartamente se pot întruni pentru a hotarî cu privire la înfiintarea asociatiei de proprietari sau la transformarea asociatiei de locatari în asociatie de proprietari. Totodata vor hotarî si cu privire la persoana fizica sau juridica însarcinata cu întocmirea acordului de asociere si a statutului, cu privire la termenul de finalizare a acestora si la data de convocare a adunarii de constituire. Hotarârea proprietarilor se consemneaza într-un proces-verbal care se semneaza de toti cei prezenti.
În cadrul primei întruniri a proprietarilor este necesar sa se stabileasca:
- cine întocmeste statutul. În cazul în care se hotaraste sa se apeleze la persoane fizice sau juridice de specialitate, se stabileste si se aproba reprezentantul proprietarilor care va urmari achizitionarea acestor servicii, costurile etc.;
- cine întocmeste acordul de asociere în forma scrisa;
- modalitatea de înregistrare a proprietatii asupra imobilului (individual sau prin procura data unui reprezentant, necesitatea unor notificari care se vor adresa proprietarilor de apartamente sau ai unor spatii cu alta destinatie decât aceea de locuinta din cladire, persoane fizice sau juridice, care nu sunt prezenti la întrunirea respectiva, pentru înscrierea proprietatii etc.);
- pentru acoperirea cheltuielilor ocazionate de înfiintarea asociatiei de proprietari, pâna la înregistrarea sa ca persoana juridica (întocmirea si redactarea statutului si a acordului de asociere, legalizarea documentelor asociatiei, efectuarea corespondentei), este necesar ca toti proprietarii sa contribuie cu o suma de bani acoperitoare (stabilita prin aprecierea cheltuielilor necesare), suma care va constitui patrimoniul asociatiei de proprietari si care va fi precizat ca atare în cadrul statutului. Aceasta suma se poate dimensiona si pentru acoperirea cheltuielilor ocazionate de înregistrarea asociatiei de proprietari la judecatorie, înregistrarea la administratia financiara, deschiderea contului în banca (provizoriu si definitiv, încheierea contractelor cu furnizorii de utilitati, preluarea patrimoniului de la asociatia de locatari din care a facut parte, comandarea stampilei, organizarea si desfasurarea adunarilor organizatorice etc.). Pâna la deschiderea unui cont în banca, în numele asociatiei de proprietari ca persoana juridica, sumele precizate mai sus se pot acumula într-un depozit (cont) într-o societate bancara, deschis de reprezentantul proprietarilor, membrii fondatori, în numele asociatiei în curs de înfiintare. Toate platile ce se vor efectua din acest cont se vor justifica pe baza de documente de plata, cheltuielile repartizându-se în functie de cota-parte indiviza de proprietate. Dupa înregistrarea asociatiei de proprietari ca persoana juridica si deschiderea contului propriu, sumele din contul initial se vor transfera în contul asociatiei de proprietari, preluându-se în contabilitatea acesteia, împreuna cu documentele de justificare a cheltuielilor efectuate.
2. ÎNSCRIEREA PROPRIETATII ÎN REGISTRELE DE CARTE FUNCIARA SAU, ACOLO UNDE ACESTEA NU SUNT CONSTITUITE, ÎN REGISTRELE DE TRANSCRIPTIUNI IMOBILIARE, LA BIROURILE DE PUBLICITATE IMOBILIARA ALE JUDECATORIILOR
În toate cazurile, în vederea înscrierii asociatiei de proprietari, se va solicita eliberarea unui extras de carte funciara sau a numarului si datei de transcriere, prin care sa se ateste înscrierea, respectiv transcrierea proprietatii.
Pentru cladirile de locuit la care sunt efectuate aceste înscrieri sau transcrieri de proprietate nu se vor face altele noi.
3. ORGANIZAREA SI DESFASURAREA ADUNARII GENERALE DE CONSTITUIRE A ASOCIATIEI DE PROPRIETARI
Cu cel putin 10 zile înaintea datei fixate pentru adunarea de constituire proprietarii se convoaca prin afisare într-un loc vizibil.
Adunarea de constituire a asociatiei de proprietari este legal întrunita daca sunt jumatate plus unu din numarul proprietarilor apartamentelor si spatiilor cu alta destinatie decât cea de locuinta din cadrul unui condominiu.
Hotarârea privind înfiintarea asociatiei de proprietari poate fi luata cu votul a cel putin doua treimi din numarul proprietarilor prezenti, dar nu mai putin de jumatate plus unu din numarul proprietarilor locuintelor si ai spatiilor cu alta destinatie decât cea de locuinta din cadrul cladirii, scarii sau tronsonului respectiv, dupa caz.
Daca nu este întrunit cvorumul, o noua convocare va avea loc dupa cel putin 5 zile de la data primei întâlniri, în aceleasi conditii ca prima convocare iar În cazul în care nici la a doua convocare nu se poate lua hotarârea de constituire din lipsa cvorumului, se face o a treia convocare, dupa cel putin 5 zile de la data celei de-a doua; în acest caz, hotarârea privind înfiintarea asociatiei de proprietari poate fi luata cu votul a cel putin jumatate plus unu din numarul proprietarilor prezenti, dar nu mai putin de o treime din numarul proprietarilor.
Acordul proprietarilor privind constituirea asociatiei de proprietari se consemneaza într-un proces-verbal întocmit în doua exemplare originale, semnate de toti proprietarii care si-au dat consimtamântul. Procesul-verbal constituie anexa la acordul de asociere.
Proprietarii îsi dau consimtamântul, de regula, în adunarea de constituire; în cazul proprietarilor absenti consimtamântul poate fi exprimat prin simpla semnare a procesului-verbal, în termen de 30 de zile de la data la care a avut loc adunarea de constituire.
În cazul în care vreun proprietar nu poate semna se va consemna ca acesta si-a dat consimtamântul si se face mentiune despre cauza acestei imposibilitati.
Acordul de asociere se redacteaza pe baza procesului-verbal al adunarii de constituire si va cuprinde numele, prenumele si domiciliul proprietarilor, individualizarea proprietatii potrivit actului de proprietate, dupa caz, respectiv contractului de vânzare-cumparare, contractului de construire si procesului-verbal de predare-primire, contractului de schimb sau contractului de donatie, enumerarea si descrierea partilor aflate în proprietatea comuna si cota-parte din proprietatea comuna ce revine fiecarui apartament sau spatiu cu alta destinatie decât cea de locuinta.
Înscrierea ulterioara în asociatia de proprietari a proprietarilor care nu au fost prezenti la adunarea de constituire si care nu si-au dat consimtamântul în conditiile aratate se face la cererea acestora, prin înscrierea datelor într-un act aditional la acordul de asociere, încheiat cu proprietarul interesat, fara alte formalitati.
În cadrul adunarii generale se vor lua decizii cu privire la:
- stabilirea numelui si sediului asociatiei de proprietari;
- semnarea acordului de asociere si adoptarea statutului asociatiei de proprietari;
- alegerea comitetului executiv, a prezidiului si a comisiei de cenzori;
- elaborarea procesului-verbal de constituire a asociatiei de proprietari.
În vederea înregistrarii asociatiei de proprietari la judecatorie, pentru dobândirea personalitatii juridice, în prealabil, fiecare proprietar de apartament sau de spatiu cu alta destinatie decât aceea de locuinta trebuie sa-si transcrie actele care constituie titlu de proprietate sau, acolo unde exista carte funciara, sa fie înscrisa întreaga proprietate asupra cladirii.
În adunarea de constituire se prezinta si se adopta statutul asociatiei de proprietari, în care se vor cuprinde precizari cu privire la:
a) denumirea, forma juridica, sediul, durata de functionare ale asociatiei de proprietari;
b) scopul si obiectul de activitate ale asociatiei de proprietari;
c) mijloace materiale si banesti de care poate dispune asociatia de proprietari; venituri si cheltuieli;
d) membrii asociatiei de proprietari, drepturile si obligatiile acestora;
e) structura organizatorica, modul de functionare, managementul asociatiei de proprietari;
f) repartizarea cheltuielilor asociatiei de proprietari;
g) conditiile în care se dizolva asociatia de proprietari;
h) dispozitii finale, modalitatea de rezolvare a litigiilor, relatii contractuale, penalizari, daca adunarea generala a proprietarilor a adoptat sistemul propriu de penalizari, în conditiile legii.
Cererea de acordare a personalitatii juridice, împreuna cu copiile de pe procesul-verbal al adunarii de constituire, de pe acordul de asociere si de pe statutul asociatiei de proprietari, se depun de persoana împuternicita de proprietarii asociati la organul financiar local în a carui circumscriptie teritoriala se afla cladirea.
În cadrul adunarii de constituire a asociatiei de proprietari, în baza statutului adoptat, proprietarii vor alege un comitet executiv si o comisie de cenzori si vor hotarî numarul membrilor acestora, precum si durata mandatelor lor.
4. LEGALIZAREA STATUTULUI SI A ACORDULUI DE ASOCIERE SI DEPUNEREA ACTELOR DE ÎNREGISTRARE A ASOCIATIEI DE PROPRIETARI LA JUDECATORIE, ÎN VEDEREA OBTINERII SENTINTEI JUDECATORESTI DE ÎNFIINTARE
Legalizarea se face la orice birou notarial.
Aceste documente se vor legaliza într-un numar de copii necesar înregistrarii asociatiei de proprietari la judecatorie.
De regula, aceste acte sunt solicitate de judecatorii într-un exemplar original si o copie legalizata, numarul acestora fiind stabilit de catre judecatorii.
Judecatoria va putea dispune înregistrarea asociatiei de proprietari ca persoana juridica, la cererea persoanei împuternicite prin procesul-verbal al adunarii constitutive. La aceasta cerere se vor atasa:
- un exemplar al procesului-verbal sus-mentionat, semnat de proprietarii care au participat la adunarea constitutiva;
- acordul de asociere*), întocmit în conditiile art. 8 din anexa nr. 2**) la Legea locuintei nr. 114/1996, cu modificarile ulterioare.
- statutul asociatiei*), aprobat prin procesul-verbal al adunarii generale constitutive;
- dovada patrimoniului asociatiei de proprietari (cu extras de cont).
Toate aceste acte este necesar sa fie întocmite în cel putin doua exemplare originale, dintre care unul se va depune la judecatorie;
- dovada/dovezile de transcriere a actelor de proprietate, cel putin de catre proprietarii care au fost prezenti si au consimtit la înregistrarea asociatiei de proprietari ca persoana juridica (sau un certificat eliberat de grefierul de la Registrul de transcriptiuni imobiliare, care va atesta numai faptul ca actele de proprietate au fost transcrise).
În cazul cladirilor din localitatile supuse regimului de carte funciara, prevazute de Decretul-Lege nr. 115/1938, întrucât se poate înscrie întreaga cladire într-o carte funciara colectiva, chiar daca nu toti proprietarii au cerut înscrierea proprietatii individuale potrivit prevederilor art. 59 din aceasta lege, nu se creeaza dificultati la înregistrarea asociatiilor de proprietari la judecatorii, proprietatea asupra cladirii putând fi dovedita printr-un extras de carte funciara.
Cu privire la cererea asociatiei de proprietari, instanta de judecata se va pronunta printr-o sentinta care se va înscrie în Registrul special privind persoanele juridice, dupa ce sentinta ramâne definitiva.
Înregistrarea asociatiilor de proprietari la judecatorii este supusa taxei judiciare de timbru de 150.000 lei, potrivit art. 4 lit. b) din Legea nr. 146/1997 (cu modificari), si unui timbru judiciar, potrivit Ordonantei Guvernului nr. 32/1995, cu modificarile ulterioare.
__________
*) Modele de statut si acord de asociere, se gasesc prezentate în ANEXELE 2 si 3 din Precizarile Min. Lucrarilor Publice si Amenajarii Teritoriului. Atentie! aceste modele, nu sunt obligatorii sau limitative.
**) În art. 8 din Anexa 2 (Regulament rep.) a Legii nr. 114/1996 se prevede ca Acordul de asociere trebuie sa contina:
- adresa proprietatii;
- numele si prenumele proprietarilor unitatilor locative;
- descrierea proprietatii, cuprinzând: descrierea cladirii, structura cladirii, numarul de etaje, numarul de apartamente structurate pe numar de camere, terenul aferent cladirii;
- enumerarea si descrierea partilor aflate în proprietate comuna;
- cota-parte ce revine fiecarui apartament din proprietatea comuna.
5. COMANDAREA STAMPILELOR
Stampila se poate comanda la orice agent economic de profil de catre persoana delegata de asociatia de proprietari, în prima adunare generala de organizare.
Pentru a afla conditiile de eliberare a stampilei, documentele necesare si costul confectionarii acesteia, asociatia de proprietari se poate adresa unitatilor de profil.
6. DESCHIDEREA CONTULUI LA O SOCIETATE BANCARA
Asociatia de proprietari îsi poate alege societatea bancara la care doreste sa-si deschida cont. Aceasta poate fi C.E.C. sau orice societate bancara cu capital de stat sau privat din România.
Pentru deschiderea contului la societatea bancara sunt necesare, de regula, urmatoarele acte:
- copie legalizata de pe statutul asociatiei de proprietari;
- copie legalizata de pe acordul de asociere;
- copie legalizata de pe sentinta judecatoreasca de constituire a asociatiei de proprietari;
- formular pentru specimen de semnatura, care se completeaza la societatea bancara si suma pe care asociatia de proprietari doreste sa o depuna, reprezentând capitalul social.
Deschiderea contului la societatea bancara se face de catre presedintele asociatiei de proprietari împreuna cu contabilul acesteia.
7. ÎNREGISTRAREA LA ADMINISTRATIA FINANCIARA
Pentru ca asociatia de proprietari sa fie luata în evidenta administratiei financiare trebuie sa obtina un numar de cod fiscal.
Asociatia de proprietari nu plateste T.V.A.
Pentru obtinerea numarului de cod fiscal sunt necesare, de regula, urmatoarele acte:
- formularul de înregistrare la administratia financiara, completat la masina de scris, semnat si stampilat;
- copie de pe statutul asociatiei de proprietari;
- copie de pe acordul de asociere;
- copie de pe sentinta judecatoreasca de constituire a asociatiei de proprietari.
Înregistrarea la administratia financiara se face de catre persoana desemnata de comitetul executiv al asociatiei de proprietari.
8. ÎNCHEIEREA CONTRACTELOR CU FURNIZORII DE UTILITATI EDILITAR-GOSPODARESTI (apa-canal, termoficare, gaz, electricitate, salubritate etc.)
La încheierea contractelor sunt necesare urmatoarele documente:
- copie de pe sentinta judecatoreasca de constituire a asociatiei de proprietari;
- copie de pe documentul de confirmare a codului fiscal si numarul contului din societatea bancara;
- contractul-tip al agentului economic prestator de servicii;
- scrisoare de garantie bancara pentru o suma acoperitoare a costurilor pe o perioada de o luna de vârf pentru serviciul furnizat.
Contractul-tip al agentului economic furnizor se poate completa cu obiectii la contract, acceptate de ambele parti.
9. PRELUAREA PATRIMONIULUI DE CATRE ASOCIATIA DE PROPRIETARI DE LA ASOCIATIA DE LOCATARI
Este necesar ca asociatia de proprietari sa preia de la asociatia de locatari urmatoarele valori si documente justificative, care se consemneaza într-un proces-verbal de predare-primire a patrimoniului (aferent condominiului/cladirii pentru care aceasta s-a constituit):
- soldul în casa;
- soldul contului disponibil în societatea bancara sau la C.E.C.;
- situatia sumelor neachitate la data constituirii asociatiei de proprietari de catre membrii sai, care au facut parte din asociatia de locatari, contributiile restante la fondurile speciale, în cazul în care din respectivele fonduri s-au efectuat plati de catre asociatia de locatari (sau daca aceste plati sunt în curs de efectuare pentru prestatii sau lucrari contractate);
- situatia debitorilor, altii decât membrii asociatiei de locatari;
- evidenta fondului de rulment si a garantiilor pentru furnizarea de utilitati;
- soldul fondului de reparatii;
- soldul altor fonduri legal constituite;
- creditorii;
- mijloacele materiale si mijloacele fixe.
Etapele preluarii patrimoniului asociatiei de proprietari de la asociatia de locatari pot fi urmatoarele:
A. Încheierea unui protocol între asociatia de proprietari si asociatia de locatari din care aceasta a facut parte.
B. Verificarea corectitudinii documentelor de catre comisiile de cenzori ale celor doua asociatii (asociatia de locatari, respectiv de proprietari). Cele doua comisii de cenzori pot lucra în comun.
C. Plata sumelor restante ale membrilor asociatiei de proprietari catre asociatia de locatari. Aceasta plata se poate face din suma pe care asociatia de proprietari trebuie sa o primeasca de la asociatia de locatari, reprezentând cuantumul total al fondului de rulment colectat de la membrii noii asociatii de proprietari.
D. Încheierea unui angajament de plata pentru decontarile ulterioare între asociatia de locatari si asociatia de proprietari.
E. Preluarea mijloacelor fixe, daca este cazul.
În cazul în care presedintele asociatiei de proprietari este si presedintele asociatiei de locatari, pentru asociatia de locatari vor semna documentele toti membrii comitetului executiv al acesteia.
Comentarii articol (0)