Practic, cazierul fiscal este utilizat în scopul accesului la informații privind felul în care contribuabilii au respectat legislația fiscală, contabilă, valală, dar și regulile privind disciplina financiară, conform Ordonanței Guvernului nr. 39/2015 privind cazierul fiscal.
Cazierul fiscal se utilizează în scopul prevenirii și combaterii evaziunii fiscale, dar și în scopul eficientizării de către organele fiscale a procesului de administrare a impozitelor, taxelor, contribuțiilor și a altor venituri la bugetul general consolidat datorate de către contribuabili.
Înscrierea faptelor în cazierul fiscal
Cazierul fiscal cuprinde, așa cum am menționat anterior, informații privind faptele sancționate contravențional sau penal de legile fiscale, contabile, vamale, precum și cele care privesc disciplina financiară. Prin excepție de la această regulă, faptele sancționate contravențional cu avertisment nu se înscriu în cazierul fiscal al persoanelor juridice, persoanelor fizice sau al entităților fără personalitate juridică.
În cazierul fiscal se înscriu și informații din documentele întocmite pentru atragerea răspunderii solidare, patrimoniale sau a inactivității fiscale, după cum urmează:
- atragerea răspunderii solidare cu debitorul;
- atragerea răspunderii patrimoniale cu debitorul ajuns în stare de insolvență pentru creanțele care fac parte din pasivul debitorului;
- inactivitatea fiscală, declarată potrivit legii, cu excepția inactivității fiscale declarate ca urmare a înscrierii inactivității temporare la registrul comerțului;
Înscrierea informațiilor în cazierul fiscal se face de către organul fiscal competent pe baza documentelor rămase definitive potrivit legislației în vigoare.
Peste 300 de fapte pot fi înscrise în cazierul fiscal
Pe lista faptelor pentru care se înscriu informaţii în cazierul fiscal al contribuabililor se regăsesc în prezent peste 300 de astfel de situaţii. Mai exact, este vorba despre 83 de infracţiuni şi 235 de contravenţii, enumerate în Hotărârea Guvernului nr. 1000/2015 privind faptele pentru care se înscriu informaţii în cazierul fiscal al contribuabililor.
Anterior aplicării acestui document, existau numai 117 fapte sancţionate de legile în vigoare, ce puteau fi trecute în cazierul fiscal.
Astfel, printre cele 83 de infracţiuni se regăsesc faptele care constituie infracţiuni potrivit următoarelor acte normative:
- Legea nr. 241/2005 pentru prevenirea şi combaterea evaziunii fiscale;
- Legea societăţilor nr. 31/1990;
- Codul fiscal;
- Codul vamal;
- Legea nr. 656/2002 pentru prevenirea şi sancţionarea spălării banilor;
- Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea şi exploatarea jocurilor de noroc;
- Legea nr. 346/2002 privind asigurarea pentru accidente de muncă şi boli profesionale.
Documente care stau la baza înscrierii informațiilor în cazierul fiscal
Înscrierea în cazierul fiscal a informațiilor prevăzute anterior se face în baza următoarelor documente:
- extrasele de pe încheierea sau dispozitivul hotărârilor judecătorești definitive;
- extrasele de pe ordonanțele procurorului prin care s-a dispus renunțarea la urmărirea penală;
- extrasele de pe deciziile de soluționare a contestațiilor;
- actele/documentele întocmite de organele fiscale, vamale și alte organe competente din subordinea Agenției Naționale de Administrare Fiscală;
- actele rămase definitive ale altor organe competente să constate faptele sancționate contravențional sau penal de legile fiscale, contabile, vamale, precum și cele care privesc disciplina financiară.
Scoaterea din evidență a contribuabililor
Contribuabilii care au înscrise informații în cazierul fiscal se scot din evidență dacă se află în următoarele situații:
- faptele pe care le-au săvârșit nu mai sunt sancționate de lege;
- a intervenit amnistia, reabilitarea de drept sau judecătorească;
- faptele sunt sancționate ca infracțiuni și nu au mai săvârșit fapte de această natură într-o perioadă de 5 ani de la data executării pedepsei;
- faptele sunt sancționate conform legii penale cu amendă sau avertisment și nu au mai săvârșit fapte de această natură într-o perioadă de 5 ani de la data înscrierii informațiilor în cazierul fiscal;
- faptele sunt sancționate contravențional într-o perioadă de o lună de la data înscrierii informațiilor în cazierul fiscal, cu condiția achitării cuantumului amenzilor contravenționale;
- faptele sunt sancționate contravențional pentru nerespectarea regimului produselor accizabile;
- au fost stinse creanțele administrate de ANAF datorate ca urmare a atragerii răspunderii solidare;
- contribuabilul declarat inactiv a fost reactivat;
- persoana nu mai deține calitatea de reprezentant legal sau reprezentant desemnat al contribuabilului aflat în stare de inactivitate;
- decesul, respectiv radierea contribuabilului.
Prezentarea cazierului fiscal
Prezentarea certificatului de cazier fiscal este obligatorie în următoarele situații:
- la înființarea societăților cu sau fără personalitate juridică, de către asociați, acționari, membri și reprezentanții legali sau desemnați;
- la solicitarea înscrierii asociațiilor și fundațiilor în Registrul asociațiilor și fundațiilor de către asociații sau membrii fondatori ai acestora;
- la autorizarea exercitării unei activități independente de către solicitanți;
- la cesiunea ori înstrăinarea sub orice formă a părților sociale sau a acțiunilor, de către noii asociați, acționari sau membri;
- la numirea de noi reprezentanți legali, precum și la cooptarea de noi asociați, acționari sau membri cu prilejul efectuării majorării de capital social de către noii reprezentanți legali, asociați, acționari sau membri;
- la numirea de noi reprezentanți legali, precum și în cazul cooptării unor noi membri în asociații și fundații;
- în alte cazuri prevăzute de lege.
Eliberarea certificatului de cazier fiscal
Persoanele fizice pot depune cererea de eliberare a certificatului de cazier fiscal la orice organ fiscal competent în eliberarea certificatului de cazier fiscal.
Acestea pot depune personal cererea sau prin intermediul unui reprezentant legal/împuternicit al acestuia pe bază de procură autentică/împuternicire avocațială.
În același timp, contribuabilii persoane juridice sau fără personalitate juridică pot solicita eliberarea unui certificat de cazier fiscal prin intermediul reprezentantului legal al acestora sau prin reprezentant pe bază de mandat.
Reprezentantul legal al unei persoane juridice trebuie să prezinte documente care să ateste calitatea sa.
Certificatul de cazier fiscal se eliberează astfel:
- în scris;
- pe suport hârtie;
- în formă electronică.
Atunci când contribuabilii au ales astfel, certificatul de cazier fiscal emis în formă electronică se comunică prin mijloace electronice de transmitere la distanță prevăzute de Codul de procedură fiscală.
Certificatul de cazier fiscal este valabil 30 de zile de la data emiterii și numai în scopul în care a fost eliberat.