Guvernul a adoptat proiectul de Lege privind stimularea înfiinþãrii ºi 
dezvoltãrii întreprinderilor mici ºi mijlocii, act normativ destinat 
actualizãrii, eficientizãrii ºi compatibilizãrii cu normele Uniunii Europene a 
cadrului normativ creat prin Legea nr. 133/1999 privind stimularea 
întreprinzãtorilor privaþi pentru înfiinþarea ºi dezvoltarea întreprinderilor 
mici ºi mijlocii. 
Proiectul este structurat în 7 capitole care se referã la: crearea unui cadru 
favorabil înfiinþãrii ºi dezvoltãrii întreprinderilor mici ºi mijlocii, programe 
de dezvoltare ale acestora, fondul naþional de garantare a creditelor, 
coordonarea politicilor ºi a programelor de dezvoltare a IMM-urilor ºi 
sancþiuni. 
Potrivit recomandãrilor europene, a fost redefinitã noþiunea de "întreprindere" 
prin referire la orice entitate ce desfãºoarã activitãþi economice, indiferent 
de forma sa juridicã, cu precizarea, sub formã de enumerare, a tipurilor de 
entitãþi ce se încadreazã în aceastã categorie. 
La definirea întreprinderilor mici ºi mijloci au fost avute în vedere douã 
criterii, ºi anume: numãrul mediu de salariaþi angajaþi în întreprindere în 
decurs de un an de zile ºi cifra de afaceri realizatã de aceasta în decursul 
aceluiaºi interval de timp. 
Întreprinderile mici si mijlocii sunt definite ca fiind acele 
întreprinderi care îndeplinesc cumulativ urmatoarele conditii: 
1. au un numar mediu anual de salariati mai mic de 250; 
2. realizeaza o cifra de afaceri anuala echivalenta cu pâna la 8 milioane de 
Euro sau au un rezultat anual al bilantului contabil care nu depaseste 
echivalentul în lei a 5 milioane Euro; 
3. respecta criteriul de independenta 
Sunt considerate independente întreprinderile mici si mijlocii care nu sunt 
detinute în proportie de peste 25% din capitalul social sau din drepturile de 
vot de catre o alta întreprindere sau de mai multe întreprinderi împreuna, care 
nu fac parte din categoria întreprinderilor mici si mijlocii. 
Prin derogare este considerata independenta o întreprindere aflata într-una 
din urmatoarele situatii: 
1. întreprinderea este detinuta de societati publice de investitii, de societati 
cu capital de risc, investitori institutionali, universitati sau centre de 
cercetare non-profit, dar cu conditia ca acestia sa nu exercite, în mod 
individual sau împreuna, controlul asupra întreprinderii; 
2. capitalul este divizat de asa natura încât este imposibil de stabilit cine 
detine acest capital si daca întreprinderea declara ca poate, în mod legal, 
afirma pe propria raspundere ca nu este controlata în proportie de mai mult de 
25 % de catre o alta întreprindere sau de mai multe întreprinderi împreuna care 
nu fac parte din categoria întreprinderilor mici si mijlocii. 
Îndeplinirea criteriului de independenta se stabileste pe baza declaratiei pe 
propria raspundere a întreprinderii interesate în atestarea încadrarii în 
categoria întreprinderilor mici si mijlocii. Plafonul cifrei de afaceri poate fi 
modificat, în functie de evolutia indicatorilor macroeconomici, prin hotarâre de 
Guvern. 
Întreprinderile mici si mijlocii se clasifica, în functie de numarul 
mediu anual de salariati, în urmatoarele categorii: 
1. pâna la 9 salariati – microîntreprinderi; 
2. între 10 si 49 de salariati – întreprinderi mici; 
3. între 50 si 249 de salariati – întreprinderi mijlocii. 
Au fost actualizate instituþiile care sunt competente, potrivit 
reglementãrilor legale actuale, sã þinã evidenþa situaþiilor financiare ale 
întreprinderilor care sã elibereze dovezile privind nivelul cifrei de afaceri ºi 
s-a instituit ºi un sistem prin care întreprinderile interesate sã poatã face 
dovada numãrului mediu de salariaþi. 
Datoritã utilizãrii sistemului declaraþiilor pe proprie rãspundere pentru 
dovedirea numãrului mediu de salariaþi, a fost necesarã desemnarea unor organe 
competente sã controleze respectarea de cãtre întreprinderi a prevederilor 
legale referitoare la întocmirea acestora ºi sã sesizeze organele de urmãrire 
penalã competente atunci când existã indiciile sãvârºirii unei infracþiuni. 
Acest control referitor la numãrul mediu de salariaþi va fi exercitat de 
Inspecþia Muncii pe baza Registrului general de evidenþã a salariaþilor cât ºi a 
evidenþelor proprii. 
Un alt element de noutate îl constituie necesitatea evaluãrii impactului 
principalelor proiecte de acte normative asupra întreprinderilor mici ºi 
mijlocii. În acest scop a fost creat Grupul pentru evaluarea impactului economic 
al actelor normative asupra întreprinderilor mici ºi mijlocii, organism 
consultativ, fãrã personalitate juridicã, care se înfiinþeazã ºi funcþioneazã 
sub coordonarea Agenþiei Naþionale pentru Întreprinderi mici ºi Mijlocii ºi 
Cooperaþie. Din acest Grup fac parte membrii desemnaþi de asociaþiile 
reprezentative ale mediului de afaceri, cadre universitare, cercetãtori, 
economiºti ºi reprezentanþi ai instituþiilor iniþiatoare ale actelor normative 
respective. 
Proiectul legislativ  a urmãrit ºi accentuarea caracterului obligatoriu al 
eforturilor pe care autoritãþile publice competente trebuie sã le depunã 
pentru facilitarea accesului întreprinderilor mici ºi mijlocii la reþelele de 
transport ºi comunicaþii, la furnizarea de energie, gaze, apã ºi alte utilitãþi 
necesare desfãºurãrii activitãþii acestora. 
De asemenea, au fost indicate mãsuri concrete pe care aceste autoritãþi 
trebuie sã le aibã în vedere la elaborarea proiectelor de acte normative 
vizând punerea lor în practicã, cum ar fi: unificarea etapelor de eliberare a 
avizelor sau acordurilor necesare întreprinderilor mici ºi mijlocii, 
simplificarea documentaþiilor solicitate acestora, reglementarea numãrului maxim 
al taxelor ºi tarifelor percepute întreprinderilor mici ºi mijlocii ºi a 
posibilitãþii de achitare în rate a acestora, º.a. 
Proiectul defineºte noþiunea de "activ disponibil" pe baza unor criterii 
obiective de încadrare ºi coreleazã prevederile referitoare la acestea cu cele 
privind regimul imobilelor revendicate sau revendicabile, regimul concesiilor 
pentru bunurile proprietate publicã a statului aflate în administrarea 
societãþilor/companiilor naþionale ºi regiilor autonome, precum ºi situaþia 
activelor asupra cãrora existã constituitã o garanþie sau este instituit un 
sechestru asigurator. 
Totodatã se simplificã procesul decizional privind vânzarea, închirirea, 
concesionarea, încheierea contractului de leasing cu clauzã irevocabilã de 
vânzare, prin instituirea obligaþiei respectãrii acestor prevederi direct în 
sarcina societãþilor comerciale ºi societãþilor/companiilor naþionale cu capital 
majoritar de stat, precum ºi a regiilor autonome. Autoritatea pentru 
Valorificarea Activelor Statului, ministerele de resort ºi autoritãþile publice 
locale au rol de supraveghere a derulãrii acestor operaþiuni. 
Prevederile proiectului încurajeazã accesul la achiziþiile publice de 
produse, lucrãri ºi servicii. Sfera de aplicabilitate este lãrgitã ºi la 
achiziþiile publice desfãºurate în sistem electronic. 
De asemenea, a fost introdusã o secþiune distinctã dedicatã mãsurilor de 
stimulare a activitãþii de cercetare-dezvoltare ºi inovare desfãºuratã de 
intreprinderile mici ºi mijlocii. Astfel, Ministerul Educatiei, Cercetarii si 
Tineretului, în calitate de autoritate de stat pentru cercetare-dezvoltare, 
sustine activitatea de cercetare-dezvoltare desfasurata de întreprinderile mici 
si mijlocii, prin: 
- stabilirea ca obiectiv prioritar, în cadrul Strategiei nationale de 
cercetare-dezvoltare si inovare, a promovarii si dezvoltarii activitatii de 
cercetare-dezvoltare si inovare desfasurata de întreprinderi mici si mijlocii;
- includerea în Planul national de cercetare-dezvoltare si inovare a unor 
programe de cercetare-dezvoltare si inovare destinate întreprinderilor mici si 
mijlocii; 
- promovarea de masuri destinate facilitarii accesului întreprinderilor mici si 
mijlocii la programele prevazute în Planul national de cercetare-dezvoltare si 
inovare; 
- finantarea cu prioritate, din sumele prevazute în bugetul propriu pentru 
realizarea politicilor în domeniul cercetarii si stimularii inovarii, a 
programelor prevazute în Planul national de cercetare-dezvoltare si inovare 
destinate întreprinderilor mici si mijlocii; asigurarea contractarii cu 
prioritate a tematicii solicitate de întreprinderile mici si mijlocii, de catre 
unitatile si institutiile din sistemul national de cercetare-dezvoltare; 
- finantarea cu prioritate a proiectelor de cercetare-dezvoltare care au ca 
obiect teme cu aplicabilitate imediata, solicitate de întreprinderile mici si 
mijlocii din sectorul industrial. 
În ceea ce priveºte programele de dezvoltare a întreprinderilor mici si 
mijlocii, Guvernul va aproba, anual, programe de încurajare si de stimulare a 
înfiintarii si dezvoltarii întreprinderilor mici si mijlocii pe baza programelor 
elaborate de Agentia Nationala pentru Întreprinderi Mici si Mijlocii si 
Cooperatie, cu consultarea organizatiilor de reprezentare a intereselor 
întreprinderilor mici si mijlocii. 
Totodatã, organele de specialitate ale administratiei publice centrale si 
autoritatile locale acorda sprijin întreprinderilor mici si mijlocii prin:
- facilitarea accesului la finantare a întreprinderilor mici si mijlocii prin 
elaborarea si implementarea de instrumente si scheme financiare, de tipul: 
 alocatii financiare nerambursabile, acordate întreprinzatorilor la înfiintarea 
întreprinderilor mici si mijlocii, pentru completarea capitalului necesar în 
initierea afacerii; 
 ajutoare financiare nerambursabile, acordate întreprinderilor mici si mijlocii 
pentru realizarea investitiilor in sectorul productiv si servicii; 
 constituirea de fonduri de garantare, fonduri de investitii si capital de risc 
în sprijinul întreprinderilor mici si mijlocii; 
 scheme de creditare cu dobânda redusa; 
 alte scheme si instrumente financiare; 
- îmbunatatirea accesului întreprinderilor mici si mijlocii la finantare, prin 
acordarea de sprijin financiar si asistenta pentru dezvoltarea sistemelor 
moderne de finantare, asigurarea fundamentelor informationale necesare în 
vederea elaborarii de proiecte viabile de catre întreprinzatori; 
- promovarea investitiilor straine la nivelul întreprinderilor mici si mijlocii;
- asigurarea resurselor financiare pentru co-finantarea si utilizarea eficienta 
a ajutorului financiar din partea Uniunii Europene si a altor donatori interni 
si internationali, amplificarea participarii întreprinderilor mici si mijlocii 
românesti la programe comunitare pe baza principiului transparentei si al 
îmbunatatirea ofertei de servicii pentru întreprinderile mici si mijlocii în 
vederea cresterii performantelor acestora în afaceri; 
- facilitarea accesului la servicii de informare, instruire, consultanta, 
consiliere si asistenta tehnica pentru potentialii întreprinzatori care initiaza 
o afacere, pentru întreprinderile nou-înfiintate si pentru întreprinderi mici si 
mijlocii existente, potrivit nevoilor acestora; 
- îmbunatatirea accesului întreprinderilor mici si mijlocii la informatii despre 
piata si servicii de marketing, financiare si informatice; 
- elaborarea si publicarea de studii, anchete statistice, materiale informative 
si alte lucrari necesare desfasurarii activitatii întreprinderilor mici si 
mijlocii; 
- facilitarea promovarii produselor si serviciilor întreprinderilor mici si 
mijlocii pe piata interna si externa, inclusiv prin ajutoare financiare pentru 
efectuarea de studii de piata, realizarea de materiale informative, de reclama 
si publicitate, participarea la târguri, expozitii si la alte asemenea tipuri de 
manifestari, în tara sau în strainatate; 
- dezvoltarea cooperarii interne si internationale si stimularea crearii 
parteneriatelor de afaceri în domenii de interes pentru întreprinderile mici si 
mijlocii; 
- sprijinirea si stimularea activitatii de cercetare-dezvoltare, inovare si 
transfer tehnologic; 
În vederea dezbaterii situatiei sectorului întreprinderilor mici si mijlocii se 
va înfiinþa Comitetul consultativ pentru dezvoltarea întreprinderilor mici si 
mijlocii, alcatuit din reprezentanti ai Agentiei Nationale pentru Întreprinderi 
Mici si Mijlocii si Cooperatie, reprezentanti din partea camerelor de comert si 
industrie, a patronatelor întreprinderilor mici si mijlocii, a organizatiilor 
neguvernamentale, a organelor de specialitate ale administratiei publice 
centrale, precum si ai autoritatilor publice locale. Acest comitet are rol 
consultativ în aprobarea programelor si a masurilor de stimulare a înfiintarii 
si dezvoltarii întreprinderilor mici si mijlocii. 
Ca element de noutate este prevãzutã înfiinþarea Oficiilor Teritoriale ale 
Agenþiei Naþionale pentru Întreprinderi Mici ºi Mijlocii ºi Cooperaþie, care 
asigurã reprezentarea instituþiei la nivel teritorial. Aceste oficii, care 
asigurã reprezentarea instituþiei la nivel teritorial au sarcina alcãtuirii unei 
baze de date cu intreprinderile mici si mijlocii din judeþele în care îºi 
desfãºoarã activitatea, cu stabilirea obligaþiei de consultare a acestei baze de 
date de cãtre autoritãþile contractante, în cazurile în care se organizeazã o 
procedurã de achiziþie publicã prin cerere de ofertã sau negociere competitivã.
La data intrãrii în vigoare a legii se abrogã Legea nr. 133/1999 privind 
stimularea întreprinzãtorilor privaþi pentru înfiinþarea ºi dezvoltarea 
IMM-urilor. 
Proiectul de Lege va fi transmis Parlamentului, spre dezbatere ºi aprobare. 
        avocatnet.ro 
      
			
			
			
			
	                          
	                          
Comentarii articol (0)