Ce presupune, în concret, Registrul și colectarea de informații pentru acesta
Procesul se face în baza Ordinului ANAF 3.746/2020, care se aplică din 2 noiembrie. Însă prevederile ce impun existența registrului conturilor bancare și de plăți au apărut în iulie 2020, iar regulile din ordinul Fiscului sunt cele care au permis operaționalizarea efectivă a acestui instrument.Înainte de orice, trebuie precizat că registrul va fi gestionat de ANAF, iar informațiile din el vor fi accesibile altor entități ale statului cu ajutorul unui sistem informatic pus la dispoziție de Centrul Național pentru Informații Financiare.
Instituțiile obligate să furnizeze autorităților, pentru registru, informații despre conturile de plăți și conturile bancare sunt instituțiile de credit, instituțiile de plată și instituțiile emitente de monedă electronică - informațiile vor fi transmise în format electronic. Așadar, nu doar cei care au deschise conturi la bănci sunt vizați, ci și cei care au deschise conturi la instituții de plată sau emitente de monedă electronică.
Privitor la informațiile ce vor apărea în registru, acestea se referă la:
- datele de identificare ale contului;
- datele de identificare ale titularului de cont client;
- datele de identificare ale persoanelor care dețin drept de semnătură pentru conturile deschise sau pretind că acționează în numele clientului;
- datele de identificare ale beneficiarului real al titularului de cont-client;
- datele de identificare ale concesionarului casetei de valori.
Aceste date, după cum este reamintit și în noul ordin, vor putea fi accesate de autoritățile fiscale (inclusiv locale) și alte autorități publice, mai ales cele cu competență în domeniul prevenirii spălării banilor. Datele vor fi păstrate în registru pe durata relației de afaceri și încă zece ani după terminarea relației de afaceri cu clienții care au tipurile de conturi amintite.
Pe de o parte, autoritățile publice centrale și locale vor avea acces la informațiile din registru în baza unor protocoale încheiate, la cerere, cu ANAF. Pe de altă parte, organele de urmărire penală și Oficiul Național de Prevenire și Combatere a Spălării Banilor vor avea acces automat la registru. Cererea și transmiterea informațiilor din registru se va face exclusiv în format electronic.
Ordinul ANAF mai conține și reguli detaliate pentru înrolarea în sistemul ce va permite schimbul de informații dintre entitățile ce gestionează conturi ale persoanelor fizice și juridic și Fisc, pentru ținerea registrului.