ACCES PREMIUM
De ce premium?
Alexandros Bakos, Redactor,
avocatnet.ro
Timp de citire: 2 min.
Anumite obligații ale transportatorilor rutieri, precum reînnoirea licenței comunitare, se amână
Salvează articol Îl poți citi, ulterior, când ai timp.
Timp de citire: 2 min.
Uniunea Europeană (UE) a adoptat un Regulament (un act normativ direct aplicabil în statele membre, inclusiv în România) prin care va amâna o serie de obligații periodice care îi vizează pe transportatori (inclusiv pe cei rutieri), din cauza efectelor pandemiei. De principiu, perioada cu care vor fi amânate obligațiile e de zece luni, iar ea se referă la îndatoriri ale firmelor ce țin, printre altele, de verificarea tahografelor sau de reînnoirea licenței comunitare.
Articolul continuă mai jos
Evenimente avocatnet.ro
Ora 11:00, 10 Decembrie 2025
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
NIS 2: Când descoperi că regulile se aplică și companiei tale
Vreau să particip
Ora 11:00, 16 Decembrie 2025
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
Q&A LIVE: Impozit pe profit și microîntreprinderi - Întrebări și răspunsuri practice cu Mirela Păunescu
Vreau să particip
E vorba de Regulamentul UE nr. 267/2021, care se va aplica din 6 martie 2021. În esență, ce va face acest act normativ va fi să amâne momentul la care trebuie îndeplinită o serie de obligații periodice ale transportatorilor rutieri, din cauza efectelor pandemiei asupra acestor actori economici.
Regulamentul, însă, scoate în evidență faptul că impactul pandemiei asupra transportatorilor (rutieri), care sunt ținuți de o serie de obligații periodice, nu este singurul motiv care a determinat adoptarea și aplicarea acestui act normativ de amânare a unor termene. În egală măsură, administrațiile statelor membre ale UE se confruntă cu probleme de operare, ceea ce justifică și mai mult amânarea.
„[E]ste posibil ca operatorii de transport și alte persoane interesate să nu fie în măsură să îndeplinească formalitățile sau procedurile necesare pentru a se conforma anumitor dispoziții din dreptul Uniunii referitoare la reînnoirea sau prelungirea certificatelor, licențelor, permiselor și a autorizațiilor ori să finalizeze alte demersuri necesare pentru menținerea valabilității acestora. Din aceleași motive, este posibil ca autoritățile competente ale statelor membre să nu fie în măsură să respecte obligațiile care le revin în temeiul dreptului Uniunii și să nu poată asigura tratarea cererilor relevante prezentate de către operatorii de transport până la expirarea termenelor aplicabile”, e precizat în preambulul Regulamentului (parte care nu are un caracter obligatoriu, dar care ajută la înțelegerea reglementării și facilitează interpretarea și aplicarea normelor obligatorii din Regulament).
Despre ce tipuri de obligații vorbim? De pildă, în baza Regulamentului nr. 165/2014 (care se referă la utilizarea tahografelor de către transportatorii rutieri de persoane sau de marfă), tahografele trebuie inspectate, cel puțin o dată la doi ani, în ateliere autorizate. Potrivit Reg. nr. 267/2021, dacă momentul la care trebuie făcută această inspecție (sau ar fi trebuit făcută) e undeva între 1 septembrie 2020 și 30 iunie 2021, acesta se amână cu zece luni.
O altă amânare vizează licența comunitară. Mai exact, potrivit Regulamentului UE nr. 1072/2009, valabilitatea licențelor comunitare este limitată la cel mult zece ani, moment la care aceasta trebuie reînnoită. La fel ca mai sus, însă, dacă momentul expirării termenului e undeva între 1 septembrie 2020 și 30 iunie 2021, data limită pentru reînnoire se amână cu zece luni.
Aceeași amânare vizează și obligațiile aferente Reg. nr. 1073/2009, care și acesta conține reguli privitoare la licențele comunitare ce trebuie deținute de cei care fac transport cu autobuzul sau cu autocarul.
Însă Regulamentul este mult mai complex și amână termenele pentru îndeplinirea unor obligații în mai multe domenii, inclusiv în cel maritim sau cel feroviar. Cei interesați pot găsi, aici, o listă completă cu termenele amânate și pentru cine.
Atenție! Deși, odată intrat în vigoare Regulamentul, acesta se va aplica direct în sistemul juridic românesc și, cum am arătat mai sus, va amâna îndeplinirea obligațiilor inclusiv pentru cele scadente începând cu 1 septembrie 2020, prevederile relevante pot fi invocate doar odată cu momentul aplicării lor. Care, cum am menționat deja, e 6 martie 2021.
Regulamentul, însă, scoate în evidență faptul că impactul pandemiei asupra transportatorilor (rutieri), care sunt ținuți de o serie de obligații periodice, nu este singurul motiv care a determinat adoptarea și aplicarea acestui act normativ de amânare a unor termene. În egală măsură, administrațiile statelor membre ale UE se confruntă cu probleme de operare, ceea ce justifică și mai mult amânarea.
„[E]ste posibil ca operatorii de transport și alte persoane interesate să nu fie în măsură să îndeplinească formalitățile sau procedurile necesare pentru a se conforma anumitor dispoziții din dreptul Uniunii referitoare la reînnoirea sau prelungirea certificatelor, licențelor, permiselor și a autorizațiilor ori să finalizeze alte demersuri necesare pentru menținerea valabilității acestora. Din aceleași motive, este posibil ca autoritățile competente ale statelor membre să nu fie în măsură să respecte obligațiile care le revin în temeiul dreptului Uniunii și să nu poată asigura tratarea cererilor relevante prezentate de către operatorii de transport până la expirarea termenelor aplicabile”, e precizat în preambulul Regulamentului (parte care nu are un caracter obligatoriu, dar care ajută la înțelegerea reglementării și facilitează interpretarea și aplicarea normelor obligatorii din Regulament).
Despre ce tipuri de obligații vorbim? De pildă, în baza Regulamentului nr. 165/2014 (care se referă la utilizarea tahografelor de către transportatorii rutieri de persoane sau de marfă), tahografele trebuie inspectate, cel puțin o dată la doi ani, în ateliere autorizate. Potrivit Reg. nr. 267/2021, dacă momentul la care trebuie făcută această inspecție (sau ar fi trebuit făcută) e undeva între 1 septembrie 2020 și 30 iunie 2021, acesta se amână cu zece luni.
O altă amânare vizează licența comunitară. Mai exact, potrivit Regulamentului UE nr. 1072/2009, valabilitatea licențelor comunitare este limitată la cel mult zece ani, moment la care aceasta trebuie reînnoită. La fel ca mai sus, însă, dacă momentul expirării termenului e undeva între 1 septembrie 2020 și 30 iunie 2021, data limită pentru reînnoire se amână cu zece luni.
Aceeași amânare vizează și obligațiile aferente Reg. nr. 1073/2009, care și acesta conține reguli privitoare la licențele comunitare ce trebuie deținute de cei care fac transport cu autobuzul sau cu autocarul.
Însă Regulamentul este mult mai complex și amână termenele pentru îndeplinirea unor obligații în mai multe domenii, inclusiv în cel maritim sau cel feroviar. Cei interesați pot găsi, aici, o listă completă cu termenele amânate și pentru cine.
Atenție! Deși, odată intrat în vigoare Regulamentul, acesta se va aplica direct în sistemul juridic românesc și, cum am arătat mai sus, va amâna îndeplinirea obligațiilor inclusiv pentru cele scadente începând cu 1 septembrie 2020, prevederile relevante pot fi invocate doar odată cu momentul aplicării lor. Care, cum am menționat deja, e 6 martie 2021.
--
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
Notă privind drepturile de autor
Conținutul acestui articol este protejat de legislația română. Copierea, reproducerea, distribuirea sau utilizarea lui în scop comercial – inclusiv pentru antrenarea, dezvoltarea ori operarea sistemelor de inteligență artificială – este interzisă. Deținerea unui abonament Premium nu conferă dreptul de a copia sau reutiliza conținutul. Încălcarea acestor reguli poate atrage sancțiuni civile sau penale. Întrebări și clarificări: office@avocatnet.ro
