__________
ACTUALIZARE (19.09.2023): Majoritatea măsurilor din ultimul draft venit pe surse de la Guvern, în privința impozitului pe profit, au fost scoase din forma de dezbatere a proiectului de lege. Din chestiunile detaliate mai jos, au fost păstrate doar regimurile speciale de impozitare a marilor plătitori de impozit pe profit.
__________
Proiectul de lege n-a apărut încă în dezbatere publică, astfel că nu vorbim de o formă finală a documentului. Totodată, este neclară partea ce reglementează intrarea în vigoare a modificărilor la impozitul pe profit, din cauza unor necorelări din draft-ul consultat de noi.
Iată principalele măsuri ce vizează plătitorii de impozit pe profit:
1. Noi cheltuieli cu deductibilitate limitată (art. III, pct. 4, 5, 9). Cheltuielile pentru funcţionarea corespunzătoare a creșelor și grădinițelor aflate în administrarea contribuabililor vor deveni cheltuieli sociale cu deductibilitate limitată - mai exact, în limita unei cote de până la 5%, aplicată asupra valorii cheltuielilor cu salariile personalului. Facilitatea actuală vizează, în privința unităților de învățământ, doar școlile. În același timp, lista deductibilităților limitate va fi extinsă și cu sumele achitate de contribuabil pentru plasarea copiilor angajaţilor în unităţi de educaţie timpurie, în limita a 1.500 lei/lună pentru fiecare copil. În acest context, o să dispară facilitățile fiscale pentru educația timpurie, ce au fost introduse acum câțiva ani și care acum sunt suspendate.
2. O limitare la anumite cheltuieli deductibile deja existente, dar și cheltuieli noi privind sediile sociale (art. III, pct. 6, 7, 16, 17). Deductibilitatea va fi limitată la 50% din valoare pentru cheltuielile pentru funcționarea, întreținerea și repararea locuințelor de serviciu, corespunzătoare suprafețelor construite, și pentru cheltuielile de funcționare, întreținere și reparații aferente unui sediu aflat în locuința proprietate personală a unei persoane fizice, folosită și în scop personal, corespunzătoare suprafețelor puse la dispoziția contribuabilului în baza contractelor încheiate între părți, în acest scop. Acum nu este amintită limitarea la 50% din valoarea cheltuielilor. În același timp, se va introduce o deductibilitate limitată la 50% din valoare pentru cheltuielile de funcționare, întreținere și reparații aferente unui sediu social achiziționat de către contribuabil în clădiri de locuințe sau în clădiri individuale de locuit, din ansambluri rezidențiale, care nu este utilizat exclusiv în scopul activității economice. În plus, pentru locuinţele de serviciu și pentru un sediu social care nu este utilizat exclusiv în scopul activității economice (situat în clădiri de locuințe sau în clădiri individuale de locuit, din ansambluri rezidențiale, înregistrate în patrimoniul contribuabilului), amortizarea va fi deductibilă tot la nivelul de 50%.
3. Reguli modificate la scăderea din impozit a sponsorizărilor (art. III, pct. 8). Contribuabilii care fac sponsorizări vor putea să scadă sumele aferente din impozitul pe profit datorat la nivelul valorii minime dintre:
În prezent, al doilea punct prevede doar valoarea reprezentând 20% din impozitul pe profit datorat, fără condiționări legate de cifra de afaceri.
4. Costul caselor de marcat nu va mai putea fi scăzut (art. III, pct. 9). Va fi abrogată prevederea ce permite acum contribuabililor care achiziționează și pun în funcțiune case de marcat să scadă costul lor de achiziție din impozitul pe profit.
5. Reducere a procentului permis pentru ajustările pentru deprecierea creanţelor (art. III, pct. 13, 14, 15). Ajustările pentru deprecierea creanţelor, înregistrate potrivit reglementărilor contabile aplicabile (aici, se va detalia că vorbim de sume datorate de clienţii interni şi externi pentru produse, semifabricate, materiale, mărfuri vândute, lucrări executate şi servicii prestate), vor fi permise numai în limita unui procent de 30% din valoarea acestor ajustări (față de 50% în prezent). Vor fi unele modificări și privind provizioanele specifice constituite de anumite entități și ajustările pentru pierderi așteptate de anumite entități.
6. Regimuri speciale de impozitare pentru firmele cu o cifră mare de afaceri și pentru bănci (art. III, pct. 2). Două regimuri speciale de impozitare a afacerilor urmează să fie introduse pentru plătitorii de impozit pe profit. Vizate sunt firmele cu o cifră de afaceri mare și băncile, regulile urmând să se aplice doar în perioada 2024 - 2026. Detalii sunt în articolul separat de aici.
Atenție! Proiectul de lege nu a fost publicat încă și în mod oficial de Guvern. Acesta urmează să fie adoptat în Parlament, prin asumarea răspunderii de către Executiv, iar conform calendarului anunțat de premier în mai multe rânduri, dezbaterea, adoptarea și oficializarea măsurilor ar urma să se facă în septembrie 2023.