- Contribuția la Fondul de tranziție energetică, impusă producătorilor de energie electrică, a fost declarată neconstituțională prin decizie a CCR.
- Producătorii de energie electrică pot cere parțial restituirea contribuției, însă asta doar pentru perioada septembrie 2022 - martie 2025.
- Decizia CCR și ordonanța vizează doar cadrul legal vechi al taxei, nu și cadrul legal nou.
Potrivit unui comunicat de presă al CCR din noiembrie 2024, taxa impusă producătorilor de energie electrică a fost declarată neconstituțională, însă Decizia 640/2024 a apărut în Monitorul Oficial și produce efecte abia din 3 iunie 2025. Mai precis, este vorba despre prevederile articolului 15 și ale anexei nr. 6 din cadrul OUG 27/2022. Doar că efectele acelei ordonanțe au încetat la finalul lunii martie 2025, prevederile sale fiind preluate de OUG 6/2025, astfel că taxa poate fi aplicată în continuare de către Guvern (cel puțin pentru moment).
„A admis excepția de neconstituționalitate și a constatat că sunt neconstituționale dispozițiile art. 15 și cele ale anexei nr. 6 din OUG 27/2022 privind măsurile aplicabile clienţilor finali din piaţa de energie electrică şi gaze naturale în perioada 1 aprilie 2022 - 31 martie 2023 (...). În esență, Curtea a reținut că prevederile legale criticate care impun obligativitatea achitării contribuției la fondul de tranziție energetică de către anumiți producători de energie electrică nesocotesc, în principal, principiul așezării juste a sarcinilor fiscale, consacrat de art. 56 din Constituție, și dispozițiile art. 45 din Legea fundamentală referitoare la libertatea economică și libera inițiativă, afectând concurența loială și descurajând producția de energie din surse regenerabile”, scria în comunicatul amintit.
Conform OUG 33/2025, care a apărut în Monitorul Oficial și este în vigoare din 27 iunie 2025, producătorii de energie electrică pot cere parțial restituirea contribuției, însă asta doar pentru perioada septembrie 2022 - martie 2025. Cadrul legal nou al taxei (OUG 6/2025) nu este vizat nici de efectele deciziei CCR, nici de mecanismul de restituire al Executivului. Recent, procedura efectivă de restituire a fost publicată de Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), astfel că a fost definitivat cadrul legal. Este vorba despre Ordinul ANAF 2.445/2025, care a apărut în Monitorul Oficial și este în vigoare din 14 noiembrie 2025.
În esență, ordonanța este dată pentru producătorii de energie electrică ce au invocat excepția de neconstituționalitate ce face obiectul deciziei CCR amintite, dar și pentru cei care au avut cauze pe rolul instanțelor judecătorești în perioada 1 septembrie 2022 - 3 iunie 2025. Acești contribuabili datorează, pentru perioada 1 septembrie 2022 - 31 martie 2025, o contribuție de 80% din suma datorată conform cadrului legal vechi al contribuției la Fondul de tranziție energetică. Astfel, doar pentru diferență se naște efectiv dreptul la restituire (plus dobândă). Restituirea se va face, pe cale administrativă, numai la cererea producătorilor.
OUG 27/2022 a fost dată, în principal, pentru a plafona prețurile practicate de furnizorii de energie electrică și gaze naturale în relația cu clienții casnici și noncasnici. Totodată, actul normativ prevedea și obligativitatea plății contribuției la Fondul de tranziție energetică până la 31 martie 2025.
Potrivit Constituției, deciziile CCR sunt, de la data publicării în Monitorul Oficial, general obligatorii și au putere numai pentru viitor. Iar efectele juridice ale dispozițiilor constatate ca fiind neconstituționale încetează la 45 de zile de la publicarea deciziilor CCR dacă, în acest interval, Parlamentul sau Guvernul nu pun de acord prevederile neconstituționale cu dispozițiile Constituției. Pe durata celor 45 de zile, dispozițiile constatate ca fiind neconstituționale sunt suspendate de drept. Din moment ce decizia CCR vizează OUG 27/2022, aceasta nu afectează aplicabilitatea OUG 6/2025.
avocatnet.ro