Impozitul minim global de 15% (Directiva Pilonului 2), care se aplică în România începând din 2024, are o legislație foarte complexă și greu de asimilat. Din moment ce acesta vizează grupurile de companii mari, discuțiile legate de implementarea sa practică se pot împotmoli uneori, explică specialiștii.
Discuția despre ce probleme pot apărea la
implementarea impozitului minim global au avut loc la un eveniment online organizat recent de avocatnet.ro. Citatele de mai jos sunt extrase din ce au spus Florin Rizea, International Tax Director, și Alin Dumitriu, International Tax Manager (ambii de la PwC România).
Așadar, ce probleme pot să apară?Florin Rizea: „Sunt multe lucruri... Aș spune că partea aceasta de discuții cu colegii de la grup. Și de ce spun asta? Pentru că, de multe ori, la grupurile mari sunt colegi de la jurisdicție cu care este foarte greu să dialogăm. În momentul în care întrebăm ce s-a întâmplat la nivel de grup, dacă s-a făcut vreun calcul, ei vin și spun că au făcut estimări la nivel de grup și că în România nu e nevoie să plătim niciun impozit pentru anul 2024 și nu există comunicarea aceasta la nivel de grup.
Ce e important de spus aici este că, fiind un impozit nou, este nou pentru toți și nu are nimeni experiența aceasta practică. Adică, chiar dacă vine cineva de la grup să spună că au studiat, au făcut... Vedeți cât de complexe sunt regulile și chiar și noi, consultanții, ne lovim de multe ori de tot felul de probleme pe care nu știm de unde să le abordăm. Avantajul nostru este că avem rețeaua destul de mare, avem grupuri de lucru la nivel regional și undeva găsim răspunsul. Adică să nu fiți descurajați dacă aveți astfel de discuții cu colegii de la grup și să încercați să mergeți puțin mai departe și să obțineți calculul respectiv, ca să puteți să vă uitați și dumneavoastră la el.
Desigur, alte probleme clare sunt atunci când discutăm despre stabilirea grupului: din ce grup facem parte? Deși, clar, se știe structura la nivel de grup. Vedeți că, în scopul de Pilon 2, este foarte importantă partea aceasta de consolidare. Și acesta ar fi primul pas - putem să ne lovim aici, de partea aceasta. Nu știm exact care este societatea-mamă finală în contextul acesta de Pilon 2. La fel, începem să facem calculul și nu știm dacă trebuie să facem calculul pe situațiile financiare locale sau pe situațiile financiare de grup - aceasta e o altă întrebare din practică. Partea cu ce includem în impozite? Includem «deffered tax» sau nu includem, includem impozitul minim pe cifra de afaceri sau nu-l includem... Este o serie întreagă de probleme care pot apărea pe parcurs. (...)
„Un alt aspect important... în ultima perioadă, se tot modifică legislația, apar tot felul de reguli noi pe plan local. Vedeți toate modificările acestea: impozitul pe construcții, care a apărut iarăși în legislație (de-abia ne bucuram că am scăpat de el în 2016 și ne-am trezit iarăși cu el), impozitele minime pe cifra de afaceri (niște impozite despre care am fi spus că nu sunt ale secolului în care trăim, așa, ca principiu)... Și tot auzim clienți triști, nemulțumiți... Am devenit și noi ca niște psihologi, de multe ori, când vorbim cu clienții - știm că sunt tot felul de probleme și încercăm să le spunem că nu sunt singuri și că am mai întâlnit treaba aceasta și la alți clienți.
Ideea este că ar trebui să ne obișnuim cumva cu toată incertitudinea aceasta și cu toate modificările acestea și să încercăm să funcționăm în mediul acesta haotic, să spun așa. Adică să nu mai fim descurajați și să ne gândim că aceasta este noua realitate și că trebuie cumva să fim la curent cu tot ce se întâmplă. Și nu mai putem, ca în trecut, să ne bazăm pe niște lucruri pe care le știam, pentru că ele se modifică foarte-foarte rapid.”
Alin Dumitriu: „Ce am văzut în practică... Mulți se încurcă în partea aceasta de studiu de legislație. Când văd atâta material pe care trebuie să-l studieze, ca să aibă măcar o vagă idee despre cum funcționează regulile, se simt copleșiți și nu mai merg mai departe. Dar de-asta facem și aceste evenimente, ca să încercăm să dăm curaj cât mai multora să abordeze această legislație. Într-adevăr, legislația e complicată, dar e contextul acesta în care autoritățile au dorit să acopere cât mai bine orice excepție care poate apărea și să aibă un set de reguli cât mai echitabil, ca să existe și dorința aceasta de a fi implementat în cât mai multe jurisdicții. (...) Putem să facem față veștilor negative, dar nu putem să acceptăm surprizele și de-asta trebuie mereu să rămânem la curent cu ce se modifică.”
Directiva europeană 2.523/2022 privind impozitul minim global este transpusă în România prin Legea 431/2023, care se aplică efectiv începând cu anul fiscal 2024. Prin această măsură, ideea este de a impozita afacerile marilor companii (multinaționale și grupuri naționale mari) la același nivel (15%), indiferent unde sunt stabilite.
Chiar dacă impozitul pe profit are o cotă standard de 16%, diferitele facilități fiscale aplicabile la noi pot face ca, atunci când vorbim de cota efectivă de impozitare, să se ajungă sub 15%. Din acest motiv, poate apărea obligația de a plăti diferența de până la 15% în contul impozitului minim global.