- Recenta OUG vizează simplificarea procedurilor administrative în urbanism și construcții, cu scopul de a reduce durata medie de eliberare a autorizațiilor de construcție de la 270 la 135 de zile, cum prevedea nota ce a însoțit proiectul de ordonanță.
- Se introduce conceptul de avizare tacită - avizele se consideră acordate dacă autoritățile nu răspund în termenul legal, iar documentațiile depuse sunt considerate complete dacă nu se solicită completări ori clarificări în termenul legal.
- Termenele pentru emiterea avizelor sunt reduse substanțial, iar emitenții pot fi amendați pentru nerespectarea lor.
- Ordonanța elimină „avizarea în cascadă”, elimină posibilitatea schimbării responsabilului de dosar și interzice perceperea de taxe multiple pentru documentațiile de urbanism, reducând astfel costurile pentru dezvoltatori și accelerând procesul de autorizare.
Ministerul Dezvoltării a pus joia trecută în dezbatere un proiect de ordonanță privind unele măsuri pentru simplificarea procedurilor în domeniul urbanismului și construcțiilor și accelerarea investițiilor, care vine ca răspuns la necesitatea stringentă de simplificare și accelerare a procedurilor administrative în această zonă, în contextul unui obiectiv destul de ambițios asumat de România în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), respectiv acela de a reduce cu cel puțin 50% durata medie de eliberare a autorizațiilor de construcție, de la 270 la 135 de zile comparativ cu anul 2020. Proiectul a primit undă verde de la Guvern miercurea aceasta și a fost publicat în aceeași zi în Monitorul Oficial, cu diferențe semnificative față de forma propusă în dezbatere - OUG nr. 31/2025 a intrat în vigoare, în cea mai mare parte a sa, la data publicării, adică pe 30 martie, excepție făcând anumite prevederi ce se aplică din 30 mai.
În condițiile în care noul Cod al amenajării teritoriului, urbanismului și construcțiilor se află încă în proces legislativ și va intra în vigoare cel mai devreme în toamna acestui an, spuneau cei de la ministerul de resort, Guvernul trebuia să promoveze măsuri intermediare urgente pentru a evita pierderi financiare majore și riscul nefinalizării unor proiecte finanțate din fonduri europene - ca atare, era nevoie de această ordonanță. Ministerul Dezvoltării subliniază că, în prezent, între emiterea certificatului de urbanism și eliberarea autorizației de construire se pierde, în medie, peste un an, iar pentru planurile urbanistice generale (PUG) timpul poate depăși cinci ani.
Concret, ordonanța vine cu modificări la două acte normative importante: Legea nr. 350/2001 privind amenajarea teritoriului și urbanismul și Legea nr. 50/1991 privind autorizarea executării lucrărilor de construcții.
Modificările la Legea urbanismului
Noua ordonanță prevede un orizont de timp mai clar pentru emiterea avizelor de oportunitate, stabilind, pe de o parte, un termen maxim de 30 de zile pentru autoritățile locale de a analiza documentația și de a răspunde solicitărilor, dar și, pe de altă parte, un termen de maximum 15 zile de la analizarea documentației în cadrul comisiei tehnice pentru a emite avizul de oportunitate. Deși din forma inițială a proiectului reieșea că avizele de oportunitate pot fi emise prin avizare tacită, la finalizarea termenelor de mai sus, s-a revenit asupra acestei idei, iar ordonanța publicată stabilește expres faptul că „avizul de oportunitate nu poate fi considerat ca fiind emis (...) prin avizare tacită”.
Printre modificările importante aduse acestui act normativ se numără și interzicerea perceperii de taxe multiple pentru avizarea documentațiilor de urbanism, inclusiv pentru cazurile când avizul/acordul trebuie reconfirmat, ceea ce va reduce costurile pentru dezvoltatori.
Ordonanța aduce în Legea urbanismului un cadru unitar pentru toate avizele - se propune eliminarea „avizării în cascadă”, toate avizele trebuind solicitate simultan, nu se vor mai putea cere documente care depășesc conținutul-cadru al documentațiilor de urbanism și de amenajare a teritoriului și se limitează termenul general de răspuns la 30 de zile, cu excepții specificate pentru anumite autorități, cum ar fi cele care se ocupă cu protecția mediului sau a monumentelor istorice ori avizele emise de ISU. În cazul în care, obiectiv, sunt necesare completări/clarificări pe documentele depuse de beneficiari, aceștia au la dispoziție până la 60 de zile pentru a le trimite. Ulterior, entitățile emitente ale avizelor trebuie să le emită în maximum 15 zile sau, dacă e cazul, să respingă motivat documentația (respingerea pe motive tehnice, științifice și juridice - nu alternative, ci cumulative).
Ordonanța introduce însă aici conceptul de acordare tacită a avizelor (atenție! nu e vorba de cele de oportunitate):
- când autoritatea emitentă nu face solicitările de clarificare/modificare/completare sau
- când autoritatea nu emite avizele cu sau fără condiții / nu emite adresa de respingere în termenele prevăzute de lege.
„Avizul de oportunitate, avizele și acordurile emise în cadrul aceleași proceduri de elaborare sau actualizare a documentației de amenajare a teritoriului sau de urbanism își mențin valabilitatea de la momentul emiterii până la aprobarea documentației respective în condițiile legii, indiferent de termenele stabilite prin proceduri interne ale avizatorilor”, mai prevede noua ordonanță.
Emitenții acestor avize/acorduri vor trebui să le pună la dispoziția beneficiarilor, prin mijloace electronice, în chiar ziua eliberării documentelor.
Pentru nerespectarea acestor termene, pentru respingerile nejustificate, inclusiv pentru refuzul de a introduce pe agenda comisiei tehnice de amenajare a teritoriului și urbanism a documentațiilor, se vor aplica amenzi între 3.000 și 10.000 de lei.
Actualizare 9 mai 2025: A fost publicat și modelul formularului „Declarație pe propria răspundere prin care beneficiarul declară că nu a fost primită solicitarea de clarificare, completare sau modificare, nu a fost eliberat aviz/acord cu sau fără condiții ori nu a fost eliberată adresa de respingere” - e vorba de Ordinul ministrului dezvoltării nr. 634/2025. |
Modificări la Legea 50/1991
Proiectul prevede, în aceași linie ca în cazul legii de mai sus, că instituțiile avizatoare vor avea la dispoziție doar 15 zile de la depunerea solicitării pentru a emite avizele, cu excepția, de exemplu a autorităților privind protecția mediului (15 zile de la finalizarea procedurii) ori a celor pentru protecția monumentelor istorice (30 zile de la ședința comisiei de specialitate). Solicitarea de completări va putea fi făcută o singură dată, motivat tehnic și juridic. Beneficiarul va avea până la 60 de zile pentru a transmite clarificările. După depunerea completă, avizul sau refuzul motivat va trebui emis în maximum 15 zile și nu va mai fi retrimis comisiei, tocmai pentru a se evita „buclele procedurale”.
La fel ca mai sus, dacă termenele sunt depășite ori nu sunt cerute clarificările la timp, avizele se consideră acordate tacit (cu excepția celor emise de instituțiile de apărare și securitate, desigur).
„Este interzisă condiționarea emiterii avizelor sau acordurilor de obținerea prealabilă a altor avize sau acorduri. Avizele și acordurile se solicită concomitent de la toți avizatorii, iar informațiile și condițiile obținute de la avizatori se integrează și se corelează de către proiectanți pe baza analizării împreună cu beneficiarul, astfel încât documentația tehnică depusă în vederea obținerii autorizației de construire să îndeplinească toate condițiile impuse de avizatori și să respecte tema de proiectare”, mai prevede ordonanța.
Responsabilitatea pentru informațiile necomunicate public va revini entității care a întârziat: „Răspunderea cu privire la informațiile privind imobilul beneficiarului, zonele de protecție, existența de rețele tehnico-edilitare și altele asemenea, care nu sunt publice și care trebuiau comunicate în termenul legal prin aviz, revine exclusiv entității emitente care trebuia să comunice informațiile, în situația avizării tacite”.
Emitenții acestor avize/acorduri vor trebui să le pună la dispoziția beneficiarilor, prin mijloace electronice, în chiar ziua eliberării documentelor, la fel ca în cazul Legii urbanismului.
„Art. III Avizele și acordurile emise, solicitate prin certificatul de urbanism, inclusiv la faza de studiu de fezabilitate sau documentație de autorizare a lucrărilor de intervenție, își păstrează valabilitatea până la recepția la terminarea lucrărilor, dacă nu intervin elemente noi sau nu se modifică condițiile care au stat la baza emiterii acestora, respectiv soluțiile tehnice la faza de documentație tehnică pentru obținerea autorizației de construire, până la finalizarea executării lucrărilor corespunzătoare pentru care au fost eliberate, respectiv până la încheierea procesului-verbal de recepție finală corespunzător”, mai prevede OUG 31/2025.Ce mai prevede recenta ordonanță:
- interdicția schimbării responsabilului de dosar pe parcursul procedurii;
- aplicarea prevederilor astfel modificate ale Legii 350/2001 inclusiv procedurilor de aprobare a documentațiilor de amenajare a teritoriului sau de urbanism în derulare la data intrării în vigoare a OUG 31/2025;
- prioritizarea avizării investițiilor PNRR și interdicția perceperii de taxe pentru lucrări publice; analiză periodică a cazurilor de aviz tacit, dar și sancțiuni (amenzi între 3.000 și 10.000 lei) pentru neintroducerea la timp în comisii.
În fine, în 10 de zile de la publicarea ordonanței, Ministerul Dezvoltării trebuie să publice modelul de formular privind declarația pe propria răspundere prin care beneficiarul declară că nu a fost primită solicitarea de clarificare, completare sau modificare, nu a fost eliberat aviz cu sau fără condiții ori nu a fost eliberată adresa de respingere, după caz.