- Nerespectarea termenelor de raportare se sancționează cu amenzi între 3.000 și 5.000 lei pentru fiecare situație de suspendare.
- Aplicația Reges-Online oferă opțiuni intuitive pentru gestionarea suspendărilor: inițiere, modificare, încetare și anulare, cu liste complete ale tuturor cazurilor prevăzute de lege.
În Reges-Online trebuie transmise perioada, cauzele de suspendare şi data încetării suspendării contractului individual de muncă, potrivit HG nr. 295/2025. Toate aceste date, în principiu, se transmit cel târziu în ziua anterioară datei suspendării/datei încetării suspendării, mai puțin la suspendările pentru concedii medicale, absențe nemotivate și situațiile de forță majoră, când termenul e de trei zile lucrătoare (de la data înregistrării la angajator a certificatului de concediu medical / a absenței / de la data suspendării).
Nerespectarea acestor termene se sancționează cu amendă de la 3.000 lei la 5.000 lei, amendă care se aplică pentru fiecare situaţie de suspendare identificată de inspectori.
Situațiile de suspendare sunt prevăzute, în principal, de Codul muncii, fiind împărțite între situațiile în care suspendarea operează de drept (dar trebuie, totuși, transmisă ca atare în Reges, chiar dacă nu depinde de voința părților) sau la inițiativa uneia dintre părți:
-
concediu de maternitate;
-
concediu pentru incapacitate temporară de muncă;
-
carantină;
-
exercitarea unei funcţii în cadrul unei autorităţi executive, legislative ori judecătoreşti, pe toată durata mandatului, dacă legea nu prevede altfel;
-
îndeplinirea unei funcţii de conducere salarizate în sindicat;
-
forţă majoră;
-
în cazul în care salariatul este arestat preventiv;
-
de la data expirării perioadei pentru care au fost emise avizele, autorizaţiile ori atestările necesare pentru exercitarea profesiei;
-
concediu pentru creşterea copilului în vârstă de până la doi ani sau, în cazul copilului cu handicap, până la împlinirea vârstei de trei ani;
-
concediu pentru îngrijirea copilului bolnav în vârstă de până la șapte ani sau, în cazul copilului cu handicap, pentru afecţiuni intercurente, până la împlinirea vârstei de 18 ani;
-
concediu paternal;
-
concediu pentru formare profesională;
-
exercitarea unor funcţii elective în cadrul organismelor profesionale constituite la nivel central sau local, pe toată durata mandatului;
-
participarea la grevă;
-
concediu de acomodare;
-
desfăşurarea, pe bază de contract încheiat în condiţiile legii, a unei activităţi specifice în calitate de asistent maternal, asistent personal al persoanei cu handicap grav sau asistent personal profesionist;
- în situaţia absenţelor nemotivate ale salariatului, în condiţiile stabilite prin contractul colectiv de muncă aplicabil, contractul individual de muncă, precum şi prin regulamentul intern;
- în cazul în care angajatorul a formulat plângere penală împotriva salariatului sau acesta a fost trimis în judecată pentru fapte penale incompatibile cu funcţia deţinută, până la rămânerea definitivă a hotărârii judecătoreşti;
- în cazul întreruperii sau reducerii temporare a activităţii, fără încetarea raportului de muncă, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare (șomajul tehnic);
- în cazul în care împotriva salariatului s-a luat, în condiţiile Codului de procedură penală, măsura controlului judiciar ori a controlului judiciar pe cauţiune, dacă în sarcina acestuia au fost stabilite obligaţii care împiedică executarea contractului de muncă, precum şi în cazul în care salariatul este arestat la domiciliu, iar conţinutul măsurii împiedică executarea contractului de muncă;
- pe durata detaşării;
- pe durata suspendării de către autorităţile competente a avizelor, autorizaţiilor sau atestărilor necesare pentru exercitarea profesiilor;
- pe durata suspendării temporare a activităţii şi/sau a reducerii acesteia ca urmare a decretării stării de asediu sau stării de urgenţă;
- în cazul concediilor fără plată pentru studii sau pentru interese personale - suspendarea prin acordul părților.
În aplicația Reges-Online, angajatorii au lista completă a tuturor cazurilor de suspendare, făcând foarte ușoară selectarea unei situații de suspendare sau a alteia, întrucât sunt enumerate prevederile legale și situațiile în sine. Ce opțiuni există în platformă pentru fiecare caz de suspendare:
- inițierea unei suspendări - trebuie selectat contractul, introduse detaliile obligatorii (temei + dată de începere); data încheierii suspendării nu este obligatoriu a fi introdusă, introducerea ei fiind opțională; există, de asemenea, un câmp pentru detalii relevante;
- modificare suspendare, care vizează modificarea detaliilor unei suspendări existente (de pildă, un medical care se prelungește);
- încetare suspendare, în cazul suspendărilor existente (introducerea datei de încheiere este obligatorie acum);
- anulare suspendare.