La prima vedere, acest lucru pare un pas tactic, menit să eficientizeze procesele individuale de documentare a prețurilor de transfer în fiecare jurisdicție. Realizarea analizelor într-un singur punct de comandă poate genera economii de timp, de resurse și poate asigura o consecvență în abordare la nivel multinațional. Totuși, din perspectiva companiilor locale, lucrurile nu sunt întotdeauna atât de simple.
Ca parte a procesului de documentare, pentru cele mai multe dintre analize, studiile de comparabilitate pregătite prin interogarea unor baze de date externe sunt instrumente critice, folosite pentru testarea conformității cu principiul valorii de piață a prețurilor de transfer practicate între părți afiliate.
Totodată, studiile sunt utilizate ca referință pentru ajustarea prețurilor de transfer în conformitate cu principiul valorii de piață, atunci când există abateri față de tendințele pieței independente. Acest proces este esențial pentru a preveni efectele negative asupra poziției fiscale a companiei locale și pentru a evita cazuri de dublă impunere.
Astfel, realitatea practică în cadrul inspecțiilor fiscale arată că utilizarea unor astfel de studii pregătite la nivel central, fără adaptarea lor la cerințele legislative din România, implică riscuri semnificative pentru entitățile locale.
Când avantajele centralizării pot deveni vulnerabilități locale
Un exemplu concret din practică: o companie din România primește din partea grupului un studiu de comparabilitate pregătit la nivel central, care include un set de companii comparabile selectate din mai multe jurisdicții.
La nivel de grup, selecția poate avea sens, acoperă piețele relevante în care operează grupul. Dar, raportându-ne la cerințele locale de documentare, autoritățile fiscale pot considera că abordarea nu trece de filtrul prevederilor legislative din România (de exemplu, criteriul geografic). Într-un astfel de scenariu, aceștia pot solicita o aliniere la aceste prevederi sau chiar pot efectua propria analiză, ceea ce ar putea duce la concluzii diferite față de rezultatele inițiale.
Un alt exemplu: studiile pregătite la nivel central aplică o serie de filtre generale pentru a exclude companiile afiliate din eșantioanele destinate revizuirii cantitative și calitative. Este esențial ca studiile de comparabilitate folosite pentru documentarea prețurilor de transfer să includă companii comparabile independente.
Totuși, aceste filtre sunt adesea bazate pe definiții mai puțin restrictive decât modul în care este definită afilierea în legislația locală. În practică, s-a întâmplat ca autoritățile fiscale să conteste studiile tocmai pe acest motiv, susținând că setul final include companii care nu respectă toate particularitățile criteriilor de independență impuse de legislația locală.
Rezultatul? Eforturi suplimentare pentru adaptarea eșantionului la cerințele legislative în materie de prețuri de transfer pentru pregătirea studiilor de comparabilitate, ajustări de prețuri de transfer în defavoarea companiei locale, dar și costuri suplimentare de timp și resurse.
De la ajustări voluntare la riscuri fiscale neașteptate
Grupurile multinaționale utilizează frecvent aceste studii pregătite la nivel central pentru a face ajustări voluntare ale prețurilor de transfer la nivelul fiecărei entități locale, astfel încât rezultatele acestora să se încadreze în intervalele de piață determinate.
Dacă studiul de comparabilitate utilizat pentru ajustarea voluntară nu este, însă, verificat local, există riscul ca autoritățile fiscale să conteste relevanța acestuia, invocând abateri de la cerințele legislative naționale. În situația în care autoritățile modifică oricare dintre criteriile folosite la pregătirea studiului care a stat la baza conformării cu principiul valorii de piață, rezultatele analizei pot suferi modificări nefavorabile pentru entitatea locală. Astfel, ajustările aplicate cu bună-credință pot genera, paradoxal, expuneri fiscale suplimentare.
Recomandări: colaborare activă între echipele locale și cele centrale și o atitudine proactivă față de studiile pregătite la nivel central primite pentru documentare locală. Coroborând toate cele de mai sus într-o mențiune simpla, centralizarea aduce eficiență, dar și responsabilitate.
Centralizarea studiilor de comparabilitate poate fi, fără îndoială, o soluție eficientă pentru grupurile multinaționale. Însă această eficiență trebuie să vină la pachet cu o responsabilitatea de a înțelege și respecta particularitățile fiecărei jurisdicții.
Cheia unei abordări eficiente constă în colaborarea activă dintre echipele locale și cele centrale. Este esențial ca reprezentanții locali să își asume responsabilitatea de a revizui cu atenție studiile pregătite la nivel central înainte de utilizare, pentru a se asigura că acestea sunt adaptate specificului pieței locale și reflectă realitățile economice relevante.
Totodată, implicarea consultanților specializați joacă un rol important, deoarece aceștia pot oferi o perspectivă independentă asupra riscurilor și pot contribui la identificarea eventualelor puncte vulnerabile.