-
Din totalul dosarelor depuse, peste 60% au fost respinse în etapa de verificare a eligibilității.
-
Principalele motive de respingere: lipsa cazierului administrativ (de departe cel mai frecvent motiv), lipsa adeverinței privind calitatea de funcționar public clasa I, lipsa sau neconformitatea documentelor privind vechimea/studiile, lipsa diplomei de licență sau master etc.
-
Aproape toți candidații care au trecut de verificarea eligibilității și s-au prezentat la testarea avansată au promovat, ceea ce o face să pară o simplă formalitate.
ANFP a publicat marți raportul final care conţine modul de desfăşurare a probelor şi rezultatele obţinute de candidaţi în cadrul probei de verificare a eligiblității și probei de testare avansată (runda I 2025) în cadrul unui concurs de promovare în cadrul autorităților și instituțiilor (cu excepția celor cu statut special). Organizarea concursului a avut loc în contextul implementării Planului de promovare în funcții publice de conducere pentru perioada 2025-2026, aprobat prin HG nr. 298/2025, ca parte a jaloanelor PNRR privind recrutarea anuală în funcția publică, cu scopul profesionalizării și transparentizării accesului în posturi de conducere (jalonul 417 PNRR „Finalizarea anuală a cel puțin două concursuri naționale de recrutare a funcționarilor publici pentru cel puțin 3 categorii/grade de funcții publice”).
Testarea avansată a vizat verificarea competențelor generale necesare ocupării unor funcții publice de conducere vacante, vizate fiind funcții precum șef serviciu, director, director adjunct, director executiv, director executiv adjunct și funcții echivalente acestora, dar care nu presupun calitatea de conducător al instituției publice.
„Planul de promovare cuprinde 138 de funcții publice de șef serviciu, vacante, 1 funcție publică de șef secție (echivalent șef serviciu), vacantă, 19 funcții publice de inspector șef județean (echivalent șef serviciu), 12 funcții publice de Comisar șef adjunct (echivalent șef serviciu), precum și 20 funcții publice de conducere de director, vacante, 1 funcție publică de conducere de inspector șef (echivalent director), 5 funcții publice de conducere de Manager economic (echivalent director), 8 funcții publice conducere de director adjunct, 14 funcții publice conducere de director executiv (care nu au calitatea de conducători ai instituţiilor publice), 3 funcții publice conducere de director executiv adjunct (care nu au calitatea de conducători ai instituţiilor publice), 5 funcții de medic șef (echivalent director executiv adjunct) cu excepția celor care beneficiază de statute speciale în condițiile legii”, scrie în raportul ANFP.
Raportul arată că, din totalul de dosare depuse (462), un procent semnificativ a fost respins încă din etapa de verificare a eligibilității - mai precis, aproape 66% dintre dosarele depuse, iar procentul vizează și respingerile după eventualele contestații.
Motivele principale pentru care dosarele de concurs au fost respinse țin aproape exclusiv de lipsa unor documente obligatorii sau nerespectarea condițiilor formale prevăzute de lege. Cele mai frecvente motive au fost:
-
lipsa cazierului administrativ, document obligatoriu potrivit art. 170 alin. (2) lit. h) din anexa nr. 10 la Codul administrativ (80% dintre dosarele respinse nu conțineau acest document);
-
lipsa adeverinței din care să rezulte calitatea de funcționar public clasa I;
-
lipsa documentelor privind dovada studiilor și a vechimii în specialitatea studiilor necesare ocupării funcției publice (de exemplu, copii ale carnetului de muncă, adeverințe incomplete sau neconforme);
-
alte lipsuri documentare: de exemplu, absența diplomei de licență sau master, absența unui act doveditor pentru schimbarea numelui, neîndeplinirea condițiilor de vechime.
Este de remarcat că, în foarte multe cazuri, lipsa cazierului administrativ a fost singurul motiv pentru respingere, ceea ce indică un grad redus de atenție la constituirea dosarului de concurs, chiar și la nivelul candidaților cu experiență administrativă, aspiranți, practic, la posturi de conducere.
Aproape toți cei care au fost declarați „Admis” la verificarea eligibilității și s-au prezentat la proba de testare avansată au promovat această probă (135 din 136). Raportând candidații admiși la rezultatul final al testării la numărul total de dosare depuse, înseamnă mai puțin de o treime dintre cei care s-au înscris la concurs.
Practic, proba efectivă de testare a constituit, aparent, doar o formalitate pentru cei care au trecut de etapa validării dosarului, rata de promovare fiind aproape totală printre candidații prezenți.