Situația este prinsă în raportul ANAF cu controalele fiscale terminate în ianuarie 2025, care poate fi consultat integral aici. Perioada verificată de autorități, în cadrul unei verificări documentare, a fost 2018-2023, societatea fiind activă pe codul CAEN 8001 (activități de investigații și servicii private de protecție).
Concret, firma avea angajat personal specializat în domeniul resurselor umane, dar a preferat să externalizeze activitatea de recrutare. Totodată, nu s-au prezentat documente din care să reiasă prestarea efectivă a serviciilor externe de recrutare. În aceste condiții, ANAF a considerat că operațiunile sunt lipsite de conținut economic și că scopul lor a fost de a obține avantaje fiscale.
„Principalele constatări ale organelor de inspecție fiscală au fost: înregistrarea în evidența contabilă și fiscală a unor servicii de recrutare de personal, pentru care nu au fost prezentate documente justificative din care să reiasă prestarea efectivă a serviciilor, singurele documente fiind tabelele cu persoanele angajate de SC X SRL și documentele persoanelor fizice angajate (cărți de identitate, certificate, adeverințe etc.). SC X SRL a avut permanent personal angajat specializat în resurse umane. În perioada 2020-2023, în care au fost înregistrate în evidența contabilă facturile având ca obiect aceste servicii, contribuabilul a avut chiar un departament de resurse umane, potrivit informațiilor din Revisal, în care și-au desfășurat activitatea persoane cu următoarele funcții: director resurse umane, specialist resurse umane, expert legislația muncii, referent resurse umane, inspector resurse umane etc.
Astfel, având în vedere aceste aspecte, recrutarea de personal se putea realiza de către angajații proprii specializați, în detrimentul altei societăți, care o perioadă nu a avut salariați, iar cei angajați ulterior nu erau specializați în resurse umane, conform informațiilor din baza de date ANAF și documentelor prezentate. Ca urmare a celor prezentate mai sus, organul fiscal a considerat că tranzacțiile nu au avut conținut economic, iar scopul acestora a fost acela de a obține avantaje fiscale. Astfel, nu s-a acordat dreptul de deducere a cheltuielilor potrivit prevederilor articolului 25 alineatul 1 din Codul fiscal și a TVA aferentă potrivit articolului 297 alineatul 4 din Cod”, este explicat în raportul ANAF.
Prin urmare, inspectorii fiscali au făcut o impunere suplimentară pentru impozitul pe profit și TVA, după finalizarea verificării documentare.