- verificarea faptică şi documentară, în principal, ca urmare a unor informaţii cu privire la existenţa unor fapte de încălcare a legislaţiei fiscale;
- verificarea documentelor şi operaţiunilor impozabile ale unui contribuabil/plătitor, în corelaţie cu cele deţinute de persoana sau entitatea supusă unui control fiscal, denumită control încrucişat;
- verificarea unor elemente ale bazei de impozitare sau cu privire la situaţia fiscală faptică, precum şi constatarea, analizarea şi evaluarea unui risc fiscal specific.
Un alt aspect fiscal relevant constă în aceea că, pentru aceleaşi operaţiuni şi obligaţiile fiscale aferente acestora, nu se poate derula concomitent şi un control inopinat cu o inspecţie fiscală derulată la acelaşi contribuabil, cu excepția situației în care în alte proceduri sunt necesare constatări în legătură cu operațiuni și obligații fiscale supuse unei inspecții fiscale în derulare, caz în care echipa de inspecție fiscală este competentă să efectueze și un control inopinat.
În acest caz se încheie proces-verbal, iar durata controlului inopinat nu intră în calculul duratei inspecției fiscale.
De asemenea, în conformitate cu prevederile art. 135 din Codul de procedură fiscală, se stabilesc o serie de reguli privind desfăşurarea controlului inopinat, cum ar fi:
1. la începerea controlului inopinat, organul de control este obligat să prezinte contribuabilului/plătitorului legitimaţia de control şi ordinul de serviciu; controlul inopinat se efectuează de către organele de inspecţie fiscală şi organele fiscale competente să exercite verificarea situaţiei fiscale personale;
2. efectuarea controlului inopinat trebuie consemnată în registrul unic de control; la finalizarea controlului inopinat se încheie proces-verbal, care constituie mijloc de probă. Un exemplar al procesului-verbal se comunică contribuabilului/plătitorului;
3. contribuabilul/plătitorul îşi poate exprima punctul de vedere faţă de constatările menţionate în procesul-verbal în termen de cinci zile lucrătoare de la comunicare;
4. examinarea documentelor aflate în dosarul fiscal al contribuabilului/plătitorului;
5. verificarea concordanţei dintre datele din declaraţiile fiscale cu cele din evidenţa contabilă şi fiscală a contribuabilului/plătitorului, inclusiv din fişierul standard de control fiscal;
6. verificarea locurilor unde se realizează activităţi generatoare de venituri impozabile ori unde se află bunurile impozabile;
7. solicitarea de explicaţii scrise de la reprezentantul legal al contribuabilului/plătitorului sau împuternicitul acestuia ori de la alte persoane, după caz, ori de câte ori acestea sunt necesare în timpul controlului inopinat, pentru clarificarea şi definitivarea constatărilor;
8. informarea reprezentantului legal al contribuabilului/plătitorului sau a împuternicitului acestuia, după caz, cu privire la constatările controlului inopinat, precum şi discutarea acestora;
9. sancţionarea potrivit legii a faptelor reprezentând încălcări ale legislaţiei fiscale şi contabile constatate şi dispunerea de măsuri pentru prevenirea şi combaterea abaterilor de la prevederile legislaţiei fiscale şi contabile;
10. dispunerea măsurilor asigurătorii în condiţiile legii; aplicarea de sigilii asupra bunurilor, întocmind în acest sens proces-verbal;
11. contribuabilul/plătitorul are obligaţia să îndeplinească măsurile prevăzute în actul întocmit cu ocazia controlului inopinat, în termenele şi condiţiile stabilite de organul de control;
12. în cazul creanţelor fiscale administrate de organul fiscal central, prin ordin al preşedintelui ANAF se pot constitui, la nivelul aparatului central, structuri care au competenţă în efectuarea controlului inopinat pe întreg teritoriul ţării; competenţa de efectuare a controlului inopinat de către organul fiscal central se poate delega altui organ fiscal central, în condiţiile stabilite prin ordin al preşedintelui ANAF; în cazul delegării competenţei, organul de control căruia i s-a delegat competenţa înştiinţează contribuabilul/plătitorul despre delegarea de competenţă;
13. la începerea controlului inopinat, contribuabilul/plătitorul trebuie informat că poate numi persoane care să dea informaţii. Dacă informaţiile furnizate de contribuabil/plătitor sau de către persoana numită de acesta sunt insuficiente, atunci organul de control se poate adresa şi altor persoane pentru obţinerea de informaţii necesare realizării controlului inopinat;
14. contribuabilul/plătitorul are obligaţia să colaboreze la constatarea stărilor de fapt fiscale. Acesta este obligat să dea informaţii, să prezinte la locul de desfăşurare a controlului inopinat toate documentele, precum şi orice alte date necesare clarificării situaţiilor de fapt relevante din punct de vedere fiscal. De comun acord cu organele de control, colaborarea contribuabilului/plătitorului la constatarea stărilor de fapt fiscale se poate realiza şi prin utilizarea mijloacelor electronice de comunicare la distanţă;
15. pe toată durata exercitării controlului inopinat contribuabilul/plătitorul are dreptul de a beneficia de asistenţă de specialitate sau juridică;
16. controlul inopinat se desfăşoară, de regulă, la sediul organului de control; din iniţiativa organului de control sau la solicitarea motivată a contribuabilului/plătitorului, controlul inopinat se poate desfăşura în spaţiile de lucru ale contribuabilului/plătitorului. Cererea contribuabilului/plătitorului se soluţionează în termen de maximum trei zile de la înregistrare. În cazul în care cererea nu este soluţionată în termenul de trei zile, aceasta se consideră acceptată tacit. Schimbarea locului de desfăşurare a controlului inopinat se poate realiza şi pe parcursul acestuia. Contribuabilul/plătitorul trebuie să pună la dispoziţie un spaţiu adecvat, precum şi logistica necesară desfăşurării controlului inopinat. Dacă nu există sau nu poate fi pus la dispoziţie un spaţiu de lucru adecvat pentru derularea controlului inopinat, atunci activitatea de control se desfăşoară la sediul organului de control sau în orice alt loc stabilit de comun acord cu contribuabilul/plătitorul;
17. indiferent de locul unde se desfăşoară controlul inopinat, organul de control are dreptul să controleze locurile în care se desfăşoară activitatea, sau unde se află bunurile impozabile, în prezenţa contribuabilului/plătitorului ori a unei persoane desemnate de acesta; în situația în care controlul inopinat se desfăşoară în spaţiile de lucru ale contribuabilului/plătitorului, aceasta se realizează, de regulă, în timpul programului de lucru al contribuabilului/plătitorului. Controlul inopinat se poate desfăşura şi în afara programului de lucru al contribuabilului/plătitorului, cu acordul scris al acestuia şi cu aprobarea conducătorului organului de control;
18. în cazul în care controlul inopinat se desfăşoară la sediul organului de control, acesta se realizează în timpul programului de lucru al organului fiscal. Controlul inopinat se poate desfăşura şi în afara programului de lucru al organului de control, dacă nu este necesară prezenţa contribuabilului/plătitorului, cu aprobarea conducătorului organului de control;
19. organul de control are obligaţia de a sesiza organele judiciare competente în legătură cu constatările efectuate cu ocazia controlului inopinat şi care ar putea întruni elemente constitutive ale unei infracţiuni, în condiţiile prevăzute de legea penală;
20. organul de control are obligaţia de a întocmi proces-verbal semnat de organul de control şi de către contribuabilul/plătitorul supus controlului inopinat, cu sau fără explicaţii ori obiecţiuni din partea contribuabilului/plătitorului. În cazul în care cel supus controlului inopinat refuză să semneze procesul-verbal, organul de control consemnează despre aceasta în procesul-verbal. În toate cazurile, procesul-verbal trebuie comunicat contribuabilului/plătitorului;
21. procesul-verbal reprezintă act de sesizare şi stă la baza documentaţiei de sesizare a organelor de urmărire penală; după sesizarea organelor de urmărire penală, controlul inopinat încetează numai pentru obligaţiile şi perioadele fiscale care au făcut obiectul sesizării; dacă, după sesizarea organelor de urmărire penală, procurorul, prin ordonanţă, dispune clasarea ori renunţarea la urmărirea penală sau dacă, după trimiterea în judecată, instanţa lasă nesoluţionată acţiunea civilă, organul de control poate relua controlul inopinat.