Controlul antifraudă are ca obiect prevenirea şi combaterea fraudei şi evaziunii fiscale. Organele de control antifraudă fiscală exercită activităţi de control operativ, fără informarea prealabilă a contribuabilului/plătitorului cu privire la efectuarea controlului.
Prin excepţie, organele de control antifraudă fiscală pot efectua controlul antifraudă fără existenţa unei analize de risc în următoarele cazuri:
- atunci când, în exercitarea atribuţiilor de serviciu, constată încălcări ale legislaţiei fiscale care impun o intervenţie imediată;
- în mod excepţional, în vederea efectuării unor acţiuni de control cu caracter specific, în scopul prevenirii şi combaterii fraudei şi/sau evaziunii fiscale.
De asemenea, în conformitate cu prevederile art. 137 din Codul de procedură fiscală, se stabilesc o serie de reguli privind desfăşurarea controlului antifraudă, cum ar fi:
- la începerea controlului antifraudă, organele de control antifraudă fiscală sunt obligate să se legitimeze în condiţiile legii;
- ori de câte ori controlul antifraudă se efectuează în spaţiile de lucru ale contribuabilului/plătitorului, controlul se consemnează în registrul unic de control;
- în timpul efectuării controlului antifraudă, contribuabilul/plătitorul are următoarele drepturi:
- de a solicita legitimarea organelor de control antifraudă fiscală care efectuează acţiunea de control antifraudă;
- de a beneficia de asistenţă de specialitate;
- de a fi informat pe parcursul desfăşurării controlului antifraudă asupra constatărilor efectuate;
- ca activitatea sa să fie cât mai puţin afectată pe timpul desfăşurării controlului antifraudă;
- de a primi dovada scrisă în cazul reţinerii unor documente ca urmare a activităţii de control antifraudă;
- anumite categorii de persoane, cum ar fi rudele, avocaţii, consultanţii fiscali, auditorii, experţii contabili, medicii şi psihoterapeuţii au dreptul de a refuza, după caz, furnizarea de informaţii, efectuarea de expertize şi prezentarea unor înscrisuri, în condiţiile legii.
În termen de cinci zile lucrătoare de la comunicare, contribuabilul/plătitorul își poate exprima punctul de vedere față de constatările menționate în procesul-verbal/actul de control. Acest punct de vedere se analizează la nivelul Direcției Generale Antifraudă Fiscală. În ipoteza în care din analiză reiese că este necesară refacerea controlului și/sau a procesului verbal de control, se poate dispune această măsură.
Totodată, este important a se menționa faptul că constituie contravenție neîndeplinirea măsurilor dispuse în termenele și condițiile stabilite de organul de control antifraudă fiscală.