Printre actele importante de care ar trebui să știe orice persoană căreia i se verifică situația fiscală personală se numără raportul de verificare și decizia de impunere. Însă mai sunt și alte chestiuni importante la finalul procedurii.
Un prim aspect fiscal important de precizat constă în faptul că, în conformitate cu prevederile art. 145 din Codul de procedură fiscală, se stabilește că
rezultatul verificării situaţiei fiscale personale se consemnează într-un raport scris în care se prezintă constatările din punct de vedere faptic şi legal, cu excepţia cazurilor în care se fac constatări în legătură cu săvârşirea unor fapte prevăzute de legea penală în legătură cu mijloacele de probă privind stabilirea bazei de impozitare care fac obiectul verificării situaţiei fiscale personale.
În situația în care constatările efectuate cu ocazia verificării situației fiscale personale ar putea întruni elemente constitutive ale unei infracţiuni, în condiţiile prevăzute de legea penală, organul fiscal are obligaţia de
a întocmi un proces-verbal semnat şi de către persoana fizică supusă verificării, cu sau fără explicaţii ori obiecţiuni din partea acesteia. De asemenea, important de menționat este faptul că la raportul privind rezultatele verificării
se anexează documentele care au stat la baza constatărilor, documentele întâlnirilor şi orice alte acte care au legătură cu constatările efectuate în cauză, aceste documente fiind predate de către persoana fizică verificată organului fiscal central, sub semnătură.
La finalizarea verificării situaţiei fiscale personale, organul fiscal central prezintă persoanei fizice constatările şi consecinţele lor fiscale, acordându-i acesteia posibilitatea de
a-şi exprima punctul de vedere, cu excepţia cazului în care bazele de impozitare nu au suferit nicio modificare în urma verificării sau a cazului în care persoana fizică renunţă la acest drept şi notifică, în scris, acest fapt organului fiscal. Data, ora şi locul prezentării concluziilor se comunică, în scris, persoanei fizice, în timp util.
Un alt aspect fiscal important de specificat constă în aceea că persoana fizică are dreptul
să prezinte, în scris, în termen de cel mult
cinci zile lucrătoare de la data prezentării concluziilor, punctul de vedere cu privire la constatările verificării situaţiei fiscale personale, punct de vedere ce se anexează la raportul de verificare şi asupra căruia organul fiscal central se pronunţă în cuprinsul raportului.
O altă regulă fiscală se referă la aceea că, prin excepţie de la regula conform căreia verificarea situaţiei fiscale personale se efectuează o singură dată pentru impozitul pe venit şi pentru fiecare perioadă impozabilă, conducătorul organului fiscal central competent
poate decide reverificarea unei anumite perioade dacă, de la data încheierii verificării fiscale şi până la data împlinirii termenului de prescripţie,
apar date suplimentare necunoscute organului fiscal la data efectuării verificării.
Raportul de verificare stă la baza emiterii actului administrativ-fiscal care poate fi
decizia de impunere sau decizia de încetare a procedurii de verificare, în cazul în care nu se ajustează baza de impozitare. Decizia de impunere sau de încetare a procedurii de verificare se comunică persoanei fizice verificate prin modalitățile stabilite la art. 47 din Codul de procedură fiscală.
Un alt aspect fiscal important de amintit constă în faptul că, în cazul în care se constată că declaraţiile fiscale, documentele şi informaţiile prezentate în cadrul procedurii de verificare sunt incorecte, incomplete, false sau dacă persoana fizică verificată refuză, în cadrul aceleiaşi proceduri, prezentarea documentelor pentru verificare ori acestea nu sunt prezentate în termenul legal sau persoana se sustrage prin orice alte mijloace de la verificare, organul fiscal central stabileşte baza de impozitare ajustată pentru impozitul pe venit şi emite decizia de impunere.
Totalitatea documentelor şi informaţiilor care stau la baza constatărilor organului de control fiscal din punct de vedere faptic şi legal, precum şi cele emise în legătură cu administrarea mijloacelor de probă, constituie
dosarul administrativ al acțiunii de control fiscal reglementat la art. 1 pct. 20^1 din Codul de procedură fiscală. La cererea scrisă a persoanei fizice supuse unei acţiuni de verificare a situației fiscale personale, organul fiscal are obligaţia
să pună la dispoziţia acesteia dosarul administrativ al acţiunii de control fiscal. Acolo unde este cazul, documentele/informaţiile sunt anonimizate pentru a se asigura confidenţialitatea datelor cu caracter personal şi secretul fiscal.
Notă: Acest articol face parte dintr-o serie informativă de articole despre tipurile de controale ce pot fi derulate de Fisc. Articolele din serie pot fi urmărite în secțiunea noastră specială de aici.