Cadrul de reglementare: Ce se întâmplă cu site-urile fără licență în România
Pe lângă majorările de taxe și impozite specifice sectorului de jocuri de noroc, prin Legea 141/2025 sunt aduse și o serie de modificări în sfera de reglementare, din care menționăm câteva în cele ce urmează.
În primul rând, se introduc prevederi menite să combată fenomenul prin care site-uri nelicențiate în România puteau oferi servicii rezidenților români, cu ajutorul unor operatori licențiați clasa a II-a. Aceștia din urmă prestau servicii pentru operatorii de jocuri de noroc oferind acces jucătorilor din România la jocuri de noroc la distanță, fără ca operatorul să dețină o licență valabilă în România. Prin modificările aduse, acești operatori licențiați clasa a II-a vor putea oferi serviciile lor (de exemplu, furnizare conținut în limba română, facilitare de încasări și plăți în lei) doar pentru organizatori care dețin licență clasa I. De asemenea, aceștia vor fi obligați să pună la dispoziția Oficiului Național pentru Jocuri de Noroc (ONJN) o serie de date privind statele de unde le este accesat sistemul informatic, date de identificare ale organizatorilor de jocuri de noroc, date privind măsurile de blocare a accesului participanților pe site-uri neautorizate. Neconformarea cu aceste obligații de raportare se sancționează cu revocarea licenței de organizator de jocuri de noroc.
În al doilea rând, se reglementează accesul la jocuri de noroc online, în spații publice, exclusiv de către persoana înregistrată pe platformă, în propriul cont de joc, de pe un dispozitiv care îi aparține, în timp ce persoana care pune la dispoziția publicului tablete sau orice alte dispozitive cu acces la internet trebuie să asigure restricționarea accesului la site-uri de jocuri de noroc. Această măsură are în vedere combaterea vidului legislativ curent în care operatori de jocuri de noroc la distanță puteau realiza activitatea și după interzicerea jocurilor de noroc tradiționale de tip slot-machine în localități cu mai puțin de 15.000 locuitori. Profitând de acest vid legislativ, aceștia au introdus în fostele locații (redenumite drept „internet-café”) tablete pe care se dă acces pe platforma online la jocuri identice cu aparatele de tip slot-machine.
Nu în ultimul rând, legea aduce și o înăsprire a sancțiunilor prin introducerea de noi infracțiuni / înlocuirea unor contravenții cu infracțiuni. Cu titlu de exemplu, sunt introduse noțiunile de „participare frauduloasă la jocuri de noroc la distanță” și „facilitare frauduloasă a participării la jocuri de noroc la distanță”.
Alte măsuri vizează:
- extinderea „listei negre” a ONJN pentru a include și persoanele fizice sau juridice care desfășoară activitate în domeniu fără a deține o licență în România, pe lângă site-urile neautorizate;
- corelarea cu prevederile Codului de procedură fiscală a prevederilor privind utilizarea poliței de asigurare de garanție emisă de o societate de asigurare, ca variantă pentru acoperirea riscului de neplată a obligațiilor fiscale, aceasta fiind considerată a fi mai greu de controlat în practică;
- asigurarea trasabilității asupra mijloacelor de joc, prin dotarea cu dispozitive GPS etc.
Majorări de taxe și impozite
Cu privire la impozitarea premiilor obținute din aceste activități, de persoanele fizice participante, cota de impozitare crește de la 3% la 4% pentru veniturile din jocuri de noroc de până la 10.000 lei inclusiv. Pentru veniturile care depășesc pragul de 10.000 lei, lucrurile se schimbă astfel:
- 400 lei (față de 300 lei anterior) plus 20% pentru venituri între 10.000 lei și 66.750 lei;
- 11.750 lei (față de 11.650 anterior) plus 40% pentru venituri de peste 66.750 lei.
- de la 21% la 25% din veniturile din jocuri de noroc pentru: pariuri mutuale - tradiționale, dar nu mai puțin de 144.000 euro (anterior, minimul era 120.000 euro); pariuri în cotă fixă - tradiționale, dar nu mai puțin de 240.000 euro (anterior, minimul era 200.000 euro); pariuri în contrapartidă - tradiționale, dar nu mai puțin de 240.000 euro (anterior, minimul era 200.000 euro);
- de la 21% la 30% pentru jocurile de noroc la distanță clasa 1 și clasa 3, dar nu mai puțin de 480.000 euro (anterior, minimul era 400.000 euro);
- de la 5.300 euro la 6.000 euro pentru fiecare mijloc de tip slot-machine clasa A .
Totodată, crește taxa de viciu pentru jocurile de noroc caracteristice slot-machine şi pentru videoloterie (VLT) de la 500 euro/post autorizat/an la 1.000 euro/post autorizat/an.
În același timp, se introduce o nouă taxă specială pentru jocurile de tip loto, cu excepția videoloteriei, de 8% - aplicată asupra veniturilor din jocuri de noroc ale operatorului licențiat.
Așadar, asistăm la modificări semnificative în sfera domeniului jocurilor de noroc, cu un nivel de taxare în creștere, motivat atât de contextul bugetar actual, cât și de creșterea alarmantă a fenomenului dependenței de jocuri de noroc.