- Șomajul tehnic poate fi aplicat doar în condiții specifice (motive economice, tehnologice, structurale) și presupune suspendarea temporară a CIM sau reducerea programului de lucru.
- Procedura legală include: analiza internă, consultarea sindicatului/reprezentanților salariaților, emiterea deciziei, comunicarea către salariați și înregistrarea în Revisal.
- Pentru reducerea programului la patru zile, procedura este similară, dar se aplică alt temei legal și măsura trebuie să depășească 30 de zile lucrătoare.
- Măsurile de șomaj tehnic sunt încurajate la nivel european ca instrumente de flexibilitate pentru protejarea locurilor de muncă în perioade de criză economică.
Potrivit Codului Muncii, somajul tehnic este prevăzut în situațiile în care activitatea angajatorului este afectată temporar pe motive economice, tehnologice, structurale sau similare, iar salariații nu mai pot presta muncă în condiții normale.
Astfel, ca angajatorul să fie în șomaj tehnic trebuie să respecte niște pași procedurali pentru a nu genera riscuri juridice sau litigii de muncă.
Într-un articol anterior am detaliat condițiile de fond pentru aplicarea șomajului tehnic, drepturile salariaților în această perioadă, precum și regimul aplicabil beneficiilor salariale (sporuri, tichete de masă și alte adaosuri). Puteți consulta articolul integral aici.
Cum se declară șomajul tehnic? Pașii pe care trebuie să îi urmeze angajatorul
Dan Năstase, consilier juridic specializat în relații de muncă, a explicat că procedura de instutire a șomajului tehnic în situațiile de suspendare a CIM (șomajul tehnic clasic) este următoarea:
- analiza internă și fundamentarea deciziei: angajatorul trebuie să poată demonstra că întreruperea activității este determinată de motive serioase, de natură economică, tehnică, structurală sau similară;
- consultarea partenerilor sociali: înainte de a lua orice decizie, angajatorul trebuie să se consulte cu sindicatul reprezentativ sau, în absența acestuia, cu reprezentanții salariaților. Scopul este de a discuta situația și de a încerca identificarea unor soluții alternative.
- emiterea deciziei: conducerea companiei (administratorul sau Adunarea Generală a Asociaților, în funcție de competențe) emite o decizie de suspendare a contractelor individuale de muncă. Decizia trebuie să specifice motivele care stau la baza măsurii, perioada suspendării și lista salariaților vizați;
- comunicarea către salariați: fiecare salariat afectat trebuie să primească o copie a deciziei de suspendare a CIM-ului său. Acesta este un act individual.
- înregistrarea în Registrul Electronic de Evidență a Salariaților (Revisal/Reges): suspendarea contractului se transmite în registrul general de evidență a salariaților (REVISAL) cel târziu în ziua anterioară datei de începere a suspendării. Temeiul legal al suspendării care se va înregistra este art. 52 alin. (1) lit. c) din Codul muncii.
Pentru reducerea programului de lucru de la cinci la patru zile, procedura este similară, dar se modifică temeiul legal privind suspendarea, fiind vorba despre art. 52 alin. (3) din Codul muncii și măsura este condiționată de durată, în sensul că trebuie să fie vorba despre reducerea temporară a activității, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare, pe perioade care depășesc 30 de zile lucrătoare.
„Deși nu există o directivă europeană specifică pentru „șomajul tehnic”, măsurile de acest tip sunt încurajate la nivelul UE ca instrumente de flexibilitate menite să protejeze locurile de muncă în perioade de criză economică. Directiva 2003/88/CE privind organizarea timpului de lucru stabilește standarde minime pentru repaus și timp de lucru maxim. Reducerea săptămânii de lucru, ca alternativă la concediere, se aliniază principiilor acestei directive, care promovează un echilibru între viața profesională și cea privată și protejarea sănătății lucrătorilor.
Pilonul European al Drepturilor Sociale subliniază dreptul la condiții de muncă echitabile și la un mediu de lucru sigur și sănătos. Utilizarea corectă și justificată a șomajului tehnic, cu respectarea drepturilor salariaților, se înscrie în acest cadru.