În conformitate cu dispoziţiile Codului de procedură fiscală, ca o regulă generală, actul administrativ-fiscal emis de organele fiscale trebuie comunicat contribuabilului sau plătitorului căruia îi este destinat. În situaţia contribuabilului sau plătitorului fără domiciliu fiscal în România, care şi-a desemnat un împuternicit, precum şi în situaţia numirii unui curator fiscal, actul administrativ-fiscal se comunică împuternicitului sau curatorului, după caz.
În ceea ce priveşte actele administrativ-fiscale emise pe suport hârtie de către organele fiscale, precizăm faptul că acestea pot fi comunicate fie prin poştă, fie prin remitere la domiciliul fiscal al contribuabilului sau plătitorului ori împuternicitului sau curatorului acestuia, fie prin înmânare la sediul organului fiscal, în timp ce actele administrativ-fiscale emise în formă electronică se comunică prin intermediul mijloacelor electronice de transmitere la distanţă.
Așadar, actul administrativ-fiscal emis pe suport hârtie se comunică la domiciliul fiscal prin următoarele modalităţi:
- prin poştă, cu scrisoare recomandată cu confirmare de primire;
- prin publicitate, în ipoteza în care prima variantă nu a fost posibilă.
Anunţul se menţine afişat cel puţin 60 de zile de la data publicării acestuia şi conţine următoarele elemente:
- numele şi prenumele sau denumirea contribuabilului sau plătitorului;
- domiciliul fiscal al contribuabilului sau plătitorului;
- denumirea, numărul şi data emiterii actului administrativ-fiscal.
Atunci când contribuabilul sau plătitorul refuză primirea actului administrativ-fiscal, acesta se consideră comunicat la data afişării înştiinţării, iar în cazul în care acesta nu este găsit la domiciliul fiscal, are posibilitatea de a se prezenta în termen de 15 zile de la data afişării înştiinţării, la sediul organului fiscal emitent, pentru ca acesta să-i fie remis, iar dacă nu se prezintă în acest termen, actul se consideră comunicat la împlinirea acestui termen.
De asemenea, actul administrativ-fiscal emis pe suport hârtie poate fi comunicat şi prin remiterea, sub semnătură, la sediul organului fiscal emitent ori de câte ori contribuabilul sau plătitorul sau împuternicitul ori curatorul acestuia se prezintă la sediul organului fiscal şi solicită acest lucru.
Ori de câte ori comunicarea se realizează prin publicitate sau prin afişare, organul fiscal întocmeşte un proces-verbal. Procesul-verbal se întocmeşte şi în situaţia în care contribuabilul sau plătitorul ori împuternicitul sau curatorul acestuia primeşte actul administrativ-fiscal, dar refuză să semneze dovada de înmânare ori, din motive întemeiate, nu o poate semna.
Actul administrativ-fiscal emis în formă electronică se comunică prin mijloace electronice de transmitere la distanţă potrivit alin. (16) sau (17) ale art. 47 din Codul de procedură fiscală, după caz, iar acesta se consideră comunicat la data punerii la dispoziţia contribuabilului/plătitorului prin aceste mijloace.
Actele administrativ-fiscale emise de organul fiscal central care se transmit obligatoriu prin mijloace electronice se stabilesc prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală. Organul fiscal central poate să înregistreze din oficiu contribuabilii sau plătitorii în sistemul de comunicare electronic prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, procedura înregistrării din oficiu aprobându-se prin ordin al preşedintelui Agenţiei Naţionale de Administrare Fiscală. În cazul în care contribuabilii sau plătitorii care au fost înregistraţi din oficiu nu au accesat sistemul de comunicare electronică în termen de 15 zile, comunicarea se realizează doar prin publicitate.
În cazul actelor administrativ-fiscale emise de organul fiscal local, mijloacele electronice de transmitere la distanţă, procedura de comunicare a actelor administrativ-fiscale prin mijloace electronice de transmitere la distanţă, precum şi condiţiile în care aceasta se realizează, se aprobă prin ordin al Ministerului Dezvoltării, Lucrărilor Publice şi Administraţiei, cu avizul Ministerului Finanţelor şi al Ministerului Cercetării, Inovării şi Digitalizării. Pentru organul fiscal local, consiliul local stabileşte, prin hotărâre, în funcţie de capacitatea tehnică disponibilă, mijloacele electronice de transmitere la distanţă ce urmează a fi utilizate de către respectivul organ fiscal local.
În conformitate cu dispoziţiile Codului de procedură fiscală, pentru organul fiscal local, consiliul local poate hotărî, în condiţiile prevăzute la alin. (17) al art. 47 din Codul de procedură fiscală, să utilizeze mijloacele electronice de transmitere la distanţă utilizate de către organul fiscal central, prin aderare la procedurile de lucru specifice acestuia.
Prin excepţie, în cazul societăţilor aflate în procedura insolvenţei sau în dizolvare, potrivit legii, comunicarea actului administrativ-fiscal se face administratorului judiciar sau lichidatorului judiciar la locul indicat de acesta ori de câte ori se solicită, în scris, acest lucru.
Organul fiscal are obligaţia legală ca, în termen de cel mult 10 zile lucrătoare de la data emiterii actului administrativ-fiscal, să iniţieze acţiunile pentru comunicarea actului. Actul administrativ-fiscal produce efecte din momentul în care este comunicat contribuabilului/plătitorului sau la o dată ulterioară menţionată în actul administrativ comunicat, potrivit legii.
Actul administrativ-fiscal care nu a fost comunicat potrivit legii nu este opozabil contribuabilului sau plătitorului şi nu produce niciun efect juridic.
În ceea ce priveşte necesitatea comunicării actului administrativ-fiscal, cel mai important efect este acela că organul fiscal nu poate pretinde executarea obligaţiei stabilite în sarcina contribuabilului prin actul administrativ, dacă acest act nu a fost comunicat cu respectarea prevederilor legale. Trecerea la executare a unui asemenea act deschide contribuabilului calea unei contestaţii la executare prin intermediul căreia poate invoca atât faptul că nu i-a fost comunicat, cât şi faptul că efectuarea comunicării s-a făcut cu încălcarea dispoziţiilor legale.