Concret, proiectul emis recent de Ministerul Dezvoltării actualizează normele metodologice de aplicare a Legii nr. 152/1998 privind înființarea ANL, ca urmare a modificărilor aduse prin OG 24/2024 și OG 8/2025.
Concret, prin OG nr. 24/2024 s-a stabilit că locuințele ANL destinate specialiștilor din învățământ și sănătate nu mai pot fi vândute, ele urmând să fie utilizate doar în regim de închiriere. În consecință, personalul didactic și medical care ocupă astfel de locuințe nu mai are posibilitatea de a deveni proprietar. Pentru ceilalți chiriași ANL, regulile de cumpărare rămân neschimbate.
La rândul ei, OG nr. 8/2025 a venit cu ajustări privind nivelul maxim al chiriei și regimul locuințelor destinate tinerilor și specialiștilor din sănătate. Concret, actul normativ prevede că prețul chiriei nu poate depăși 30% din venitul mediu net lunar pe membru de familie, dar nici mai mult de 200% din salariul minim net pe economie.
În plus, OUG nr. 8/2025 introdus și posibilitatea ca până la 20% dintre locuințele nou construite prin programul destinat tinerilor să fie repartizate specialiștilor din domeniul sănătății, însă acestea vor rămâne, așa cum am menționat și anterior, strict în regim de închiriere, fără posibilitatea de a fi vândute.
Prin urmare, proiectul de hotărâre urmărește integrarea acestor modificări în normele metodologice a legii privind înființarea ANL.
Ca primă noutate, proiectul prevede ca în situația în care există solicitări de închiriere a unei locuinţe construite prin programele ANL din partea specialiștilor din domeniul sănătății, autorităților administrației publice locale vor aproba, prin hotărâre, constituitea fondului de locuințe pentru specialiștii din sănătate în condițiile art. 22 alin. (2) din Legea nr. 152/1998.
În situația în care locuințele din fondul de locuințe devin vacante și nu mai există cereri din partea specialiștilor din sănătate acestea vor reveni la destinația inițială.
Totuși, proiectul prevede aplicarea criteriilor suplimentare, ce pot fi solicitate în cazul locuințelor destinate exclusiv închirierii specialiștilor din învățământ sau sănătate, și la fondul de locuințe.
În cazul locuințele nu sunt repartizate în termen de 90 de zile de la data predării lor de către ANL, administratorii locuințelor au obligația de a vira sumele reprezentând recuperarea investiției din cuantumul chiriei neponderaten contul ANL deschis la Trezoreria Statului. Sumele se vor vira lunar și orice întârziere în virarea sumelor acestora atrage plata de penalități reprezentând 0,05%/zi din suma datorată, dar nu mai mult de cuantumul sumei asupra căreia sunt calculate.
Penalitățile se vor calcula pentru fiecare lună începând cu prima zi următoare celei în care a expirat termenul de 90 de zile, până la îndeplinirea obligației de repartizare a locuinței către titularul contractului de închiriere, în condițiile legii.
Penalitățile se vor calcula în condițiile legii fără a se lua în calcul prima zi, precum și ziua îndeplinirii obligației de plată a chiriei, cu respectarea art. 2.553 din Legea nr. 287/2009.
În fine, pe final, proiectul prevede modificarea Anexelor nr. 16 , 24 și 25 și înlocuirea acestora cu anexele nr. 1-3 atașate proiectului (n.r. pot fi consultate în partea de jos a articolului).
Notă: Proiectul aflat în dezbatere publică include mai multe modificări de interes care nu au fost menționate în articol momentan, deoarece în proiect, așa cum se regăsește acesta în dezbatere la acest moment, se face trimitere în mod eronat la prevederi legale inexistente.
Atenție! Pentru a se putea aplica, proiectul de HG trebuie aprobat la nivelul Guvernului și publicat în Monitorul Oficial.
Comentarii articol (0)