- Senatul României a aprobat o lege care impune măsuri stricte de protecție a minorilor în mediul online.
- Legea include definiții clare pentru "conținut dăunător" și "conținut pornografic", urmărind protecția sănătății minorilor.
- Furnizorii online trebuie să solicite acordul parental pentru conturile minorilor și să eticheteze conținutul pe categorii de vârstă.
Proiectul de lege aflat în dezbaterea senatorilor încă din luna iunie a trecut de prima Cameră a Parlamentului, nu înainte de a suferi câteva modificări față de propunerea inițială. Astfel, pe lângă conținutul care promovează violența, ura, pornografia, autovătămarea, dependențele sau exploatarea minorilor, lista categoriilor de material care definesc „conținutul dăunător” a fost completată pentru a include conținutul care promovează alcoolul, băuturile energizante, țigările sau alte produse pe bază de nicotină și medicamentele.
Această modificare urmărește combaterea efectelor nocive ale accesului minorilor la substanțe care le pot afecta sănătatea. De asemenea, a fost definit separat „conținutul cu caracter pornografic” prin trimitere la Legea 196/2003 privind prevenirea şi combaterea pornografiei. Propunerea legislativa prevede că „începând cu data intrării în vigoare a prezentei legi, reprezentantul legal al minorului poate solicita furnizorilor de servicii ale societăţii infomaţionale suspendarea sau radierea contului minorului, precum şi restricţionarea accesului minorului la pagini electronice care au conţinut dăunător”.
Acord parental și „majorat online” la 16 ani
Propunerea instituie principiul conform căruia minorul în vârstă de până la 16 ani accesează serviciile online și își creează conturi personale numai în baza acordului parental verificabil. Amendamentele aduse proiectului au clarificat definiția „acordului parental” prin eliminarea sintagmei „comunicațiile electronice”, concentrând permisiunea expresă a reprezentantului legal pe accesul la serviciile online.
O noutate este introducerea conceptului de „major online”, ca fiind persoana fizică ce dobândește capacitate deplină de exercițiu în mediul online la împlinirea vârstei de 16 ani.
În plus, se specifică modul în care reprezentanții legali pot interveni în ceea ce privește accesul copiilor la internet. Cererile de acord parental, precum și solicitările de suspendare sau radiere a contului minorului se fac numai în scris și se transmit Autorității Naționale pentru Administrare și Reglementare în Comunicații (ANCOM), fie în format fizic, fie electronic cu semnătură certificată.
De asemenea, termenul în care ANCOM trebuie să stabilească modalitățile tehnice de implementare a legii (acord parental, suspendări) a fost extins de la 60 de zile (în varianta inițială) la 180 de zile de la intrarea în vigoare a legii. Aceste modalități vor fi stabilite printr-o decizie ulterioară a ANCOM.
Obligațiile furnizorilor de servicii online și sancțiuni
Furnizorii de servicii online, care trebuie să instituie filtre și mecanisme electronice pentru a asigura confidențialitate și siguranță minorilor, vor avea obligații mult stricte de respectat:
- etichetarea obligatorie a conținutului pe categorii de vârstă;
- solicitarea și obținerea acordului parental pentru conturile de minori deja deschise și utilizate în România;
- blocarea și radierea conturilor pentru care nu se prezintă acordul parental - se blochează în 180 de zile, iar în termen de 120 de zile de la blocare, acestea trebuie radiate.
De altfel, măsura prevede că „furnizorii de servicii ale societăţii infomaţionale prevăzuţi la art.1 alin.(2) lit.b) al căror conţinut este restricţionat persoanelor cu vârsta de până la 16 ani instalează filtre şi mecanisme electronice de verificare a identităţii utilizatorului şi, după caz, de blocare a accesului acestora”.
În ceea ce privește sancțiunile, amenzile propuse sunt raportate la cifra de afaceri la nivel național a furnizorilor de servicii online. Astfel, amenzile contravenționale propuse sunt cuprinse între:
- 0,1% și 0,2% din cifra de afaceri la nivel național, pentru nerespectarea obligației privind acordul parental sau etichetarea conținutului;
- 0,2% și 0,4% din cifra de afaceri la nivel național, pentru nerespectarea obligațiilor privind filtrele de blocare și radierea conturilor.
Mai mult, autoritățile pot dispune suspendarea activităților furnizorilor pe teritoriul național, în cazul a cinci sau mai multe abateri constatate într-un an calendaristic, până la remedierea completă a neconformităților.
Atenție! Pentru a se putea aplica, proiectul de lege trebuie adoptat și de Camera Deputaților, promulgat de șeful statului și publicat în Monitorul Oficial.

Comentarii articol (0)