„Operatorii de date personale, de drept public ce constituie și gestionează baze de date privind întreprinderile din economia națională, astfel cum sunt prevăzuți la art. 1 din Legea nr. 179/2022 privind datele deschise şi reutilizarea informaţiilor din sectorul public, precum și de art. 1 al Directivei (UE) 2019/1024 a Parlamentului European și a Consiliului din 20 iunie 2019 privind datele deschise și reutilizarea informațiilor din sectorul public, au obligația de furnizare în masă și gratuit, către Consiliul Concurenței, și în măsura posibilităților tehnice, la nivel de interfață de programare a aplicațiilor -API, a datelor referitoare la structura de proprietate a respectivelor întreprinderi și a administratorilor, reprezentanți legali ai acestora, în înțelesul prevederilor pct. 6 din Anexa la Legea nr. 179/2022 și al pct. 5 din Anexa I la Directiva (UE) 2019/1024, respectiv datele personale complete, inclusiv identificatorii naționali precum codul numeric personal – CNP, ale acestora pentru ca autoritatea de concurență să își poată îndeplini atribuțiile încredințate de prezenta lege, în special depistarea încalcărilor legii, inclusiv prin utilizarea unor instrumente informatice complexe”, prevede proiectul de OUG pus recent în consultare publică de către Consiliul Concurenței (CC).
Proiectul are ca obiect reglementarea unor măsuri necesare asigurării respectării de către România a obligației de implementare a recomandărilor OCDE, în vederea alinierii politicilor și practicilor naționale la instrumentele juridice ale organizației în domeniul concurenței. În mod concret, proiectul de ordonanță urmează să modifice Legea concurenței nr. 21/1996 și OUG nr. 77/2014 (ajutor de stat), fiind vizate și actualizări legate de competențele Consiliului de Supraveghere din Domeniul Naval și ale Consiliului Național de Supraveghere în Domeniul Feroviar.
Printre măsurile propuse amintim:
- introducerea la zona de definiții a noțiunii de „venituri totale realizate pe teritoriul României” (relevantă pentru calculul amenzilor, de pildă) și a noțiunii de „persoană nerezidentă”;
- ajustări pentru alinierea cu art. 3 alin. (2) din Regulamentul (CE) nr. 1/2003 și cu Regulamentul (UE) 2022/720 privind acordurile verticale, când Consiliul va putea aplica sancțiunea în sarcina unei singure părți la respectivul acord, ca urmare a analizării cumulative a mai multor condiții, printre care rolul întreprinderilor în realizarea și implementarea acordului vertical în cauză, natura încălcării ș.a.;
- proiectul aduce, de asemenea, praguri și competențe noi în materie de concentrări economice: de pildă, prag alternativ de notificare a CC bazat pe valoarea tranzacției - notificare obligatorie dacă (i) cifra de afaceri cumulată în România depășește echivalentul a 10 milioane de euro, iar cel puțin una dintre întreprinderi (alta decât ținta) are în România peste 4 milioane de euro și (ii) valoarea tranzacției depășește 5 milioane de euro (capital/active/acțiuni etc.); pentru preluări de active sau control asupra unei entități existente, se cere ca acestea să desfășoare activitate economică în RO; CC va putea solicita notificarea și a unor operațiuni sub praguri, dacă identifică risc de afectare semnificativă a concurenței, în cel mult șase luni de la acord/ofertă publică/preluare de control;
- se înființează funcția de ofițer de audieri cu atribuții privind garantarea exercitării efective a dreptului la apărare a părţilor şi coordonarea procedurii de acces la dosar, inclusiv accesul la informaţiile confidenţiale, funcție asimilată celei de secretar de stat și salarizată la nivel de consilier de concurență; acesta va fi numit de Președintele României dintre foști judecători (de curți de apel/ICCJ), având un mandat 3 ani reînnoibil;
- reguli explicite pentru accesul la dosar în procedurile de măsuri interimare: proiectul prevede obligația Președintelui CC de a permite consultarea și obținerea, în format electronic, a documentelor din dosar care stau la baza evaluării necesității măsurilor interimare; documentele confidențiale folosite la această evaluare sunt accesibile numai pe baza unui ordin al Președintelui CC, ce va putea fi atacat exclusiv odată cu decizia de impunere a măsurilor interimare, iar nu separat; limitările de acces la documentele prevăzute de art. 45 alin. (3) din Legea concurenței (respectiv documente interne, secrete de afaceri, alte informații confidențiale) se vor aplica și în procedura judiciară;
- dacă decizia de sancționare dispusă de CC e anulată pentru vicii procedurale sau de individualizare a sancțiunii, CC poate relua procedura din punctul unde s-a constatat nelegalitatea;
- în proiect apare și ideea că CC va aduce în cadrul procedurilor și persoane care nu sunt inspectori de concurență, respectiv experți din alte autorități în domeniile IT, contabilitate etc.
avocatnet.ro