Noul cadru legal reprezentat de OUG 59/2025, apărută recent, răspunde direct unor observații formulate de Comisia Europeană în avizul motivat suplimentar din februarie 2025, în special prin instituirea cadrului de reglementare necesar pentru promovarea comunităților energetice și crearea bazei legislative pentru emiterea, tranzacționarea și anularea garanțiilor de origine.
De asemenea, documentul urmărește sprijinirea producției de energie electrică din surse regenerabile, reglementarea autoconsumului și stabilirea unor ținte clare de energie regenerabilă pentru sectoarele încălzirii, răcirii și transporturilor, în vederea atingerii obiectivului național pentru anul 2030.
Mai trebuie spus că actul normativ în discuție vine în condițiile în care autoritățile române aveau timp până la data de 24 noiembrie 2025 adoptarea măsurilor de soluționare a avizului motivat suplimentar emis în Cauza 2021/0333.
O eventuală întârziere sau inacțiune a Guvernului în această cauză ar fi fost urmată de declanșarea unei proceduri de infringement având ca obiect netranspunerea în termen a Directivei (UE) 2018/2001 privind promovarea utilizării energiei din surse regenerabile, înaintată autorităților române.
Revenind la OUG 59/2025, aceasta aduce anumite simplificări de ordin administrativ și urmărește, în principal, simplificarea și digitalizarea procedurilor administrative pentru autorizarea centralelor de energie regenerabilă.
Autoritățile sunt acum obligate să elimine obstacolele administrative și de reglementare care ar putea împiedica dezvoltarea autoconsumului și a comunităților de energie. Actul normativ clarifică responsabilitățile instituțiilor implicate, îmbunătățind eficiența acestora și prevenind astfel eventualele blocaje în procesul de autorizare.
În plus, documentul instituie cadrul de reglementare pentru crearea zonelor pretabile accelerării proiectelor privind energia din surse regenerabile și reglementează desemnarea zonelor de infrastructură dedicate dezvoltării proiectelor de rețea și stocare.
În ceea ce privește comunitățile de energie, ordonanța introduce recunoașterea acestora, prin înființarea Registrului Național al Comunităților de Energie, gestionat de Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), comunitatea devenind operațională numai după înregistrare.
Conform documentului, participarea în astfel de comunități este deschisă tuturor consumatorilor, inclusiv gospodăriilor vulnerabile.
De asemenea, măsura prevede că, pentru a facilita funcționarea comunităților, operatorii de distribuție sunt obligați să instaleze contoare inteligente cu prioritate pentru membrii acestora, iar ANRE va reglementa utilizarea unităților de stocare și participarea acestora la servicii de rețea.
În plus, documentul prevede că ONG-urile și condominiile pot deveni comunități energetice fără a necesita licență de furnizare, cu condiția ca energia produsă să fie utilizată exclusiv pentru autoconsum.
În plan social, promovarea acestui act normativ ar trebui să contribuie la reducerea costurilor energiei pentru consumatori și la dezvoltarea comunităților energetice locale, ajutând la diminuarea sărăciei energetice: „prin regulamentul de funcționare, o comunitate de energie din surse regenerabile sau o comunitate de energie a cetățenilor poate stabili un preț preferențial pentru consumatorii vulnerabili sau cei afectați de sărăcie energetică, astfel încât aceștia să își poată acoperi nevoile energetice minimale”.
De asemenea, crearea sistemelor de generare și distribuție și a comunităților energetice locale facilitează construcția de rețele locale, evitând astfel problemele de racordare și echilibrare existente în prezent.
avocatnet.ro