Concret, vorbim despre:
- Ordinul nr. 6.586/2025 pentru modificarea și completarea anexei la Ordinul ministrului educației nr. 4.620/2024 privind aprobarea Metodologiei de recunoaștere și echivalare a actelor de studii de nivel preuniversitar obținute în străinătate și la organizațiile furnizoare de educație care școlarizează în baza unui curriculum al altui stat, pe teritoriul României, activități de învățământ preuniversitar;
- Ordinul nr. 6.627/2025 pentru modificarea și completarea Metodologiei de recunoaștere și echivalare a actelor de studii universitare de scurtă durată, licență, masterat sau postuniversitare eliberate de instituții acreditate de învățământ superior din străinătate, aprobată prin Ordinul ministrului educației nr. 5.508/2024.
Să le luăm pe rând.
Ordinul nr. 6.627/2025 intrat recent în vigoare aduce, în primul rând, câteva modificări în ceea ce privește eliberarea documentului de recunoaștere sau echivalare a studiilor de nivel preuniversitar obținute în străinătate și la organizațiile furnizoare de educație care școlarizează în baza unui curriculum al altui stat, pe teritoriul României, activități de învățământ preuniversitar.
Astfel, documentele emise de Centrul Național de Recunoaștere și Echivalare a Diplomelor (C.N.R.E.D) se eliberează titularului, unei rude de gradul I, unei persoane împuternicite prin procură notarială sau împuternicire avocațială, reprezentantului angajatorului sau instituției de învățământ din România, astfel:
- prin ridicare de la sediul C.N.R.E.D. sau prin servicii de curierat/poștale, cu excepția documentelor de recunoaștere sau echivalare emise până la data de 12 martie 2015, pentru dosarele depuse prin registratura Ministerului Educației și Cercetării;
- în format digital cu semnătură electronică, pentru dosarele depuse online prin Punctul de contact unic electronic (PCUe).
Actul de identitate, documentele doveditoare ale gradului de rudenie, procura notarială sau împuternicirea avocațială, delegația din partea firmei angajatoare, nota de înaintare din partea instituției de învățământ superior pot fi depuse la dosar, prezentate la ridicare sau transmise în format electronic biroului de eliberări al C.N.R.E.D.
În cazul în care procura notarială sau împuternicirea avocațială a fost întocmită pe teritoriul altui stat, se transmite o copie pentru limbile română, engleză, franceză, spaniolă, italiană.
Pentru celelalte limbi străine, documentele se depun, în copie, însoțite de traducerea legalizată în limba română, în copie.
Procura sau împuternicirea trebuie să fie apostilată sau supralegalizată de autoritățile competente ale statului pe al cărui teritoriu a fost întocmită, cu excepția statelor care au încheiat cu România convenții, tratate sau acorduri privind asistența juridică în materie civilă, care prevăd scutirea de orice legalizare. Sunt acceptate împuternicirile efectuate la ambasadele sau consulatele României din străinătate fără apostilă/supralegalizare.
Pe de altă parte, ordinul nr. 6.586/2025, ca primă modificare, prevede că în cazul persoanelor care au urmat o altă formă de organizare a învățământului obligatoriu, finalizată cu diplomă obținută la o instituție acreditată în străinătate, și care dețin documente școlare care atestă parcurgerea tuturor claselor din ciclul liceal, Ministerul Educației și Cercetării poate recunoaște și echivala diploma, cu respectarea prevederilor legale în vigoare.
În cazul persoanelor care au urmat o altă formă de organizare a învățământului obligatoriu, finalizată cu diplomă obținută la o instituție acreditată în statul în străinătate, dar care nu dețin documente școlare care să ateste parcurgerea tuturor claselor din ciclul liceal, Ministerul Educației poate recunoaște și echivala diploma numai în urma evaluării perioadei de studii de către inspectoratele școlare județene/Inspectoratul Școlar al Municipiului București, conform procedurii prevăzute la art. 125 din Regulamentul-cadru de organizare și funcționare a unităților de învățământ preuniversitar, aprobat prin Ordinul ministrului educației nr. 5.726/2024, cu modificările și completările ulterioare.
Mai mult, cetățenii români, cei ai statelor membre ale Uniunii Europene (UE), ai Spațiului Economic European și ai Confederației Elvețiene (SEE), precum și cetățenii statelor terțe care beneficiază de tratament egal cu cetățenii români sau de o formă de protecție internațională în România, trebuie să includă în dosarul pentru echivalarea sau recunoașterea studiilor, pe lângă documentele prevăzute la lit. a)-e) din articolul 9 al Metodologiei, și foile matricole anuale pentru nivelul liceal ori alte documente echivalente, atunci este cazul.
Dosarele pentru înscrierea la studii a cetățenilor din celelalte state membre ale UE, SEE și din Confederația Elvețiană se transmit online, prin PCUe.
Nu în ultimul rând, pe final, Ordinul a adus câteva modificări și art. 12 a Metodologiei de recunoaștere și echivalare a actelor de studii de nivel preuniversitar obținute în străinătate și la organizațiile furnizoare de educație care școlarizează în baza unui curriculum al altui stat, pe teritoriul României, activități de învățământ preuniversitar, și prevede că documentul de recunoaștere sau echivalare a studiilor se eliberează astfel:
- titularului sau unei rude de gradul I sau II;
- unei persoane împuternicite prin procură notarială. În cazul în care procura notarială a fost întocmită pe teritoriul altui stat, se prezintă și o traducere legalizată în limba română. Procura trebuie să conțină apostila de la Haga sau supralegalizarea de autoritățile competente ale statului pe al cărui teritoriu a fost întocmită, cu excepția statelor cu care România a încheiat tratate sau convenții bilaterale în acest sens;
- reprezentantului angajatorului sau instituției de învățământ din România;
- prin servicii de curierat sau poștale, cu excepția atestatelor de recunoaștere sau echivalare emise până la data de 12 martie 2015;
- în format digital, cu semnătură electronică, pentru dosarele depuse online prin PCUe.
Instituțiile de învățământ preuniversitar și superior, angajatorii și alți beneficiari pot solicita titularului, în momentul utilizării documentului de recunoaștere sau echivalare, actele care au stat la baza emiterii acestuia și în altă formă decât cea stabilită în prezenta metodologie (original, copie simplă sau legalizată, traducere autorizată și/sau legalizată etc.).
În cazul pierderii, distrugerii sau deteriorării documentului de recunoaștere sau echivalare, C.N.R.E.D. eliberează, la cerere, un duplicat al acestuia. Pentru eliberarea duplicatului, solicitantul adresează, în scris, o cerere însoțită de următoarele documente:
- copia actului de studii care a fost recunoscut sau echivalat;
- copia actului de identitate;
- dovada achitării taxei, conform normelor legale în vigoare;
- declarație pe propria răspundere cu privire la încadrarea în una dintre situațiile menționate mai sus.
avocatnet.ro
Comentarii articol (0)