Astfel, in conformitate cu prevederile art. 104 din legea invatamantului nr. 84/1995, Invatamantul particular functioneaza potrivit legii, daca:
- este organizat si functioneaza pe principiul nonprofit;
- este organizat pe principii nediscriminatorii si respinge ideile, curentele si atitudinile antidemocratice, xenofobe, sovine si rasiste;
- respecta standardele nationale.
Stricto sensu, din prevederile legale, reiese ca o institutie privata de invatamant nu se poate organiza decat sub forma unei organizatii non profit, respectiv asociatie sau fundatie.
Daca in cazul unei societati comerciale scopul este invariabil, obtinerea de profit, in cazul organizatiilor non-profit obiectivele sunt foarte variate, avand insa intotdeauna caracter nelucrativ.
Cu toate acestea, Oficiul National al Registrului Comertului, interzice personelor fizice, asociatiilor familiale, societatilor cu raspundere limitata, precum si SNC, SCS, SCA, SA sa aiba ca obiect de activitate activitatile prevazute la clasa caen 8030-invatamant superior.
Interdictia nu se aplica insa si pentru invatamantul preuniversitar ( prevazut in codul caen la clasa 8010 - Invatamant primar, 8021 -Invatamant secundar general, 8022- Invatamant secundar teoretic, tehnic sau professional) cu toate ca legea nu distinge in aplicarea principiului intre invatamantul preuniversitar si universitar.
Mai mult, in urma evaluarii favorabile ARACIP (Agentia Romana de Asigurare a Calitatii In Invatamantul Preuniversitar), Ministerul Educatiei si Cercetarii a emis autorizatie de functionare provizorie si pentru institutii particulare preuniversitare, organizate sub forma unor societati cu raspundere limitata. Argumentul uzat se bazeaza pe lacunele legii 84/1995, care nu interzice in mod expres posibilitatea infiintarii unor astfel de institutii sub forma unor societati cu raspundere limitata.
Fiecare institutie de invatamant nou infiintata trebuie sa se supuna procedurii de evaluare, in doua faze succesive: autorizarea de functionare provizorie, care acorda dreptul de a desfasura procesul de Invatamant si de a organiza admiterea la studii, si acreditarea, care acorda in plus si dreptul de a emite diplome, certificate si alte acte de studii recunoscute de Ministerul Educatiei si Cercetarii si de a organiza, dupa caz, examen de absolvire, licenta, masterat, doctorat.
In vederea obtinerii autorizarii de functionare provizorie, respectiv a acreditarii, persoanele juridice, publice sau private, interesate in furnizarea de educatie, trebuie sa depuna, la Departamentul de acreditare al ARACIP, o cerere de declansare a procedurii de evaluare externa, insotita de un raport de evaluare interna, pentru fiecare nivel de Invatamant, specializare si /sau calificare profesionala, dupa caz.
Punctul nostru de vedere este intarit de pozitia celor din cadrul ONRC care interzic in mod expres tuturor formelor de organizare ale societatii sa desfasoare activitate care ar putea avea ca obiect invatamantul. Se impune clarificarea acestei chestiuni, data fiind contrarietatea cu dispozitiile legale, fapt care solicita evitarea unui raspuns evaziv, ci mai degraba prorogarea discutarii chestiunii dupa o analiza complexa.
Comentarii articol (0)