avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 197 soluții astăzi
Resurse umane

Resurse umane

ACCES PREMIUM

Sesizările depuse de angajați în materie de hărțuire nu trebuie ignorate în nicio situație

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
20 Aprilie 2023 | 0 | 1654 | Timp de citire: 4 min.

„Este inutilă existența unei politici antihărțuire la nivelul companiei, dacă plângerile depuse de salariați nu sunt soluționate”, spunea în urmă cu ceva timp pentru redacția noastră un avocat. În cazul angajatorilor mici, ideea de a avea o politică antihărțuire, de a mai adăuga la o lungă listă de obligații și formalități încă un punct nu tocmai ușor de expediat, poate părea nerezonabilă. Ceea ce nu ar trebui să fie nerezonabil însă e analizarea unei sesizări primite de la un angajat care aduce în discuție fapte de hărțuire. Chiar dacă sesizarea ar părea exagerată, vădit netemeinică sau chiar un exemplu de bullying făcut de angajat, ea trebuie luată în considerare. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Prevenirea hărțuirii la locul de muncă: ce prevederi ar trebui să regăsim în regulamentele interne

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
19 Aprilie 2023 | 0 | 2442 | Timp de citire: 3 min.

Pentru prevenirea hărțuirii la locul de muncă, angajatorii trebuie mai întâi să se asigure că angajații lor sunt suficient informați: știu ce înseamnă discriminare, ce înseamnă hărțuire, ce comportamente sunt prohibite, ce comportamente ar trebui evitate, ce sancțiuni riscă, cui să se adreseze dacă au ceva de sesizat ș.a.m.d.. Plecăm de la conținutul regulamentului intern și vedem ce prevederi sunt obligatorii, între altele. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Sancționarea faptelor de hărțuire la locul de muncă: carențele legislative și reticența petiționarilor și a colegilor în a susține faptele sesizate, printre dificultățile menționate de Inspecția Muncii

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
18 Aprilie 2023 | 0 | 1763 | Timp de citire: 5 min.

Cu toate că petiții ce arată înspre comiterea unor fapte de hărțuire la locul de muncă ajung la inspectoratele teritoriale de muncă, nu întotdeauna inspectorii au și calitatea de a sancționa atare fapte, ca să nu mai vorbim de instrumentele legislative insuficiente pe care aceștia le au la dispoziție. Mai adăugăm aici și faptul că petiționarii nu mai susțin întotdeauna, ulterior, ce au declarat inițial sau colegii, care sunt reticenți să confirme cele sesizate inspectorilor, angajatorii care se consideră ei înșiși hărțuiți de vizitele inspectorilor, considerând că la mijloc sunt interese nelegitime, chiar oculte, în privința lor și ajungem astfel la constatarea că nici reglementarea, nici abordările din practică nu ne ajută să sancționăm și să lucrăm eficient pentru combaterea hărțuirii la locul de muncă. Citește articolul

ACCES PREMIUM

UPDATE Noua versiune a aplicației Revisal poate fi folosită de-acum de angajatori. Lista noutăților

Alexandru Boiciuc în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
10 Aprilie 2023 | 0 | 23004 | Timp de citire: 3 min.

O nouă versiune a aplicației Revisal este pusă la dispoziția angajatorilor începând de luni, conform site-ului Inspecției Muncii, la peste doi ani de la lansarea versiunii anterioare. Totodată, autoritățile au detaliat principalele noutăți pe care le pot descoperi angajatorii în versiunea recent lansată. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Prevenirea riscurilor de fraudă: Prin instruirea online a angajaților, firmele pot evita daunele financiare și de reputație

Deloitte România în Resurse umane
5 Aprilie 2023 | 0 | 1237 | Timp de citire: 4 min.

Conceptul de e-learning, adică orice formă de transmitere și asimilare de cunoștințe care are loc în mediul virtual, este relativ nou, pătrunderea sa pe piață și apoi utilizarea la scară largă în diverse industrii având loc doar în ultimul deceniu. Cu toate acestea, pandemia de COVID-19 a accelerat nevoia organizațiilor de a utiliza platforme tehnologice pentru a stimula inițiativele de învățare, astfel încât echipele să rămână la curent cu transformările profunde și fără precedent pe care trebuie să le îmbrățișeze drept „noua normalitate”. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Frauda profesională generează anual pierderi majore la nivel global. Cum pot fi reduse riscurile de reputație ale firmei în procesul de recrutare?

Deloitte România în Resurse umane
30 Martie 2023 | 0 | 1337 | Timp de citire: 4 min.

De la parcursul profesional și până la potrivirea culturală, există numeroase „căsuțe de bifat” în procesul de recrutare, pentru a identifica profilul potrivit pentru un anumit rol în companie. Cu toate acestea, unul dintre cei mai importanți pași, adesea trecut cu vederea sau subestimat, este verificarea („screening”-ul) viitorului angajat. Dar înainte de a explica importanța verificării înainte de angajare, este utilă definirea acestui concept. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Stresul profesional nu ar trebui să fie tratat altfel decât alte riscuri de la locul de muncă

Dan Năstase în Resurse umane
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
30 Martie 2023 | 1 | 2685 | Timp de citire: 4 min.

Chiar dacă uneori este dificil de stabilit cu certitudine sursa stresului sau dacă aceasta se află preponderent la locul de muncă sau în afara acestuia, cert e că există o preocupare tot mai intensă la nivel internațional în privința conștientizării factorilor de stres de la locul de muncă și a severității consecințelor stresului profesional. Din nou, angajatorului îi revine prima mutare: așa cum evaluează alte riscuri profesionale, trebuie să o facă și în privința stresului profesional.  Citește articolul

ACCES PREMIUM

Deplasările telesalariaților - câteva aspecte pe care angajatorul să le aibă în vedere

Simona Voiculescu în Resurse umane
Redactor-șef, avocatnet.ro
29 Martie 2023 | 0 | 1964 | Timp de citire: 3 min.

Telesalariatul poate avea dreptul să lucreze de unde dorește - libertate deplină sau ușor restrânsă de prestare a activității sale, dacă părțile, totuși, au prevăzut ceva în actul de telemuncă. Ca orice alt salariat, inclusiv telesalariatul ar putea să se deplaseze în interes de serviciu. Doar că în cazul telesalariaților, ar trebui tratate cu prudență, în special din cauza consecințelor fiscale, un anumit tip de deplasări. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Cele mai importante cinci aspecte privind organigrama și corespondența sa cu contractul individual de muncă

Dan Năstase în Resurse umane
Consilier juridic specializat în relații de muncă,
28 Martie 2023 | 0 | 2949 | Timp de citire: 4 min.

Organigrama sau stabilirea structurii interne este, adesea, ignorată sau tratată cu mai puțină importanță decât ar fi necesar. Dar există cel puțin cinci motive solide pentru care e esențială stabilirea ei cât mai corectă și completă, precum și corespondența sa cu realitatea din companie, cu ceea ce se regăsește înscris în fiecare contract de muncă și cu ceea ce regăsim în Clasificarea Ocupațiilor din România. Citește articolul

ACCES PREMIUM

Regândirea recompensării angajaților: cum să atragi și să păstrezi talentele pe o piață cu resurse limitate

PwC România în Resurse umane
27 Martie 2023 | 0 | 2886 | Timp de citire: 4 min.

Companiile trebuie să-și regândească strategia de recompensare a angajaților, având în vedere că în ultimii zece ani echilibrul între viața profesională și cea personală, precum și formarea și dezvoltarea carierei, și-au triplat importanța în preferințele angajaților, în timp ce recompensa financiară a scăzut cu 24%, reiese din analizele realizate de PwC pe piața muncii la nivel global. În aceeași perioadă, importanța beneficiilor medicale, de wellness, asigurare de viață sau beneficii pentru îngrijirea copiilor și-au dublat importanța. Citește articolul