Ordinul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor(CSA) nr. 21/2008 pentru punerea in aplicare a Normelor privind utilizarea formularului Constatare amiabila de accident a fost publicat in Monitorul Oficial, Partea I, nr. 876 din 24.12.2008.
Potrivit Hotararii Consiliului Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor din data de 16 decembrie 2008, prin care s-au adoptat Normele privind utilizarea formularului Constatare amiabila de accident,
in temeiul prevederilor art. 4 alin. (26) si (27) din Legea nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare si supravegherea asigurarilor, cu modificarile si completarile ulterioare, in conformitate cu dispozitiile art. 8 din Legea nr. 136/1995 privind asigurarile si reasigurarile in Romania, cu modificarile si completarile ulterioare,
presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor emite urmatorul ordin:
Art. 1. - (1) Incepand cu data de 1 iulie 2009 se pun in aplicare Normele privind utilizarea formularului Constatare amiabila de accident.
(2) Normele privind utilizarea formularului Constatare amiabila de accident sunt prevazute in anexa care face parte integranta din prezentul ordin.
Art. 2. - Asiguratorii autorizati vor lua toate masurile necesare pentru aplicarea prevederilor normelor prevazute la art. 1 si raspund de instruirea corespunzatoare a personalului propriu si a intermediarilor privind solutionarea daunelor in conditii adecvate, cu respectarea prevederilor legale in materie.
Art. 3. - Directiile de specialitate din cadrul Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor vor asigura ducerea la indeplinire a prevederilor prezentului ordin.
Presedintele Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor,
Angela Toncescu
Bucuresti, 18 decembrie 2008.
Nr. 21.
ANEXA
NORME
privind utilizarea formularului Constatare amiabila de accident
CAPITOLUL I
Prevederi introductive
Art. 1. - In conformitate cu prevederile art. 8 din Legea nr. 136/1995 privind asigurarile si reasigurarile in Romania, cu modificarile si completarile ulterioare, pentru evenimentele in care au fost implicate doua vehicule din care au rezultat numai prejudicii materiale, avizarea societatilor din domeniul asigurarilor se poate face si in baza formularului Constatare amiabila de accident.
Art. 2. - Conditiile de utilizare a formularului Constatare amiabila de accident sunt reglementate de prevederile Legii nr. 136/1995, cu modificarile si completarile ulterioare, si de prezentele norme.
CAPITOLUL II
Domeniul de aplicare
Art. 3. - Prevederile prezentelor norme se aplica pentru toate accidentele rutiere survenite pe teritoriul Romaniei, in urma carora au rezultat numai pagube materiale si in care au fost implicate doua vehicule.
Art. 4. - Formularul Constatare amiabila de accident poate fi utilizat indiferent de locul producerii accidentului: pe drumuri publice, pe drumuri care nu sunt deschise circulatiei publice, in incinte si in orice alte locuri.
Art. 5. - Completarea si semnarea formularului Constatare amiabila de accident nu reprezinta o recunoastere a raspunderii conducatorilor auto, ci un cumul de elemente si fapte care vor contribui la solutionarea dosarelor de dauna.
Art. 6. - Formularul Constatare amiabila de accident poate fi utilizat in relatia cu societatile din domeniul asigurarilor fara a mai fi necesara intocmirea de documente de constatare de catre politie, numai daca este completat si semnat de catre ambii conducatori de vehicule implicati in accident. In situatia in care unul dintre vehicule este stationat/parcat, formularul poate fi completat si de catre proprietarul/utilizatorul acestuia.
Art. 7. - Solutionarea dosarelor de dauna pe baza formularului Constatare amiabila de accident se face cu respectarea prevederilor Normelor privind asigurarea obligatorie de raspundere civila pentru prejudicii produse prin accidente de vehicule, in vigoare la data producerii evenimentului.
Art. 8. - Societatile de asigurare vor stabili dreptul la despagubiri, cu respectarea prevederilor legale in vigoare, in baza unui protocol incheiat de toate societatile autorizate sa practice asigurari de vehicule.
CAPITOLUL III
Forma, dimensiunile si continutul formularului
Constatare amiabila de accident
Art. 9. - Formularul Constatare amiabila de accident contine doua pagini autocopiative, ambele avand aceeasi valoare juridica, conform modelului prevazut in anexa nr. 1, si instructiuni de utilizare a formularului, conform modelului prevazut in anexa nr. 2.
Art. 10. - Formularul Constatare amiabila de accident contine informatii privind data si locul producerii accidentului, datele de identificare ale conducatorilor auto implicati, ale proprietarilor vehiculelor implicate, datele vehiculelor implicate si ale propriilor societati de asigurare RCA, precum si informatii privind circumstantele producerii accidentului.
Art. 11. - Societatile de asigurari autorizate sa incheie asigurari pentru vehicule au obligatia de a tipari si de a distribui asiguratilor formularul Constatare amiabila de accident.
Art. 12. - Este interzis ca pe formular sau pe coperta acestuia sa se inscriptioneze denumirea ori sigla asiguratorului.
CAPITOLUL IV
Dispozitii finale
Art. 13. - Depunerea formularului Constatare amiabila de accident de catre oricare dintre cele doua parti implicate reprezinta avizare de dauna si obliga asiguratorul sa deschida dosarul de dauna si sa efectueze constatarea pagubelor. Se interzice asiguratorului/societatii din domeniul asigurarilor indrumarea partilor pentru protocolarea accidentului de catre politia rutiera.
Art. 14. - Asiguratorii/Societatile din domeniul asigurarilor care au fost avizati/avizate despre producerea unui eveniment in baza formularului Constatare amiabila de accident sunt obligati sa elibereze persoanelor solicitante documentul de introducere in reparatie prevazut in Normele privind procedura de intocmire si eliberare a documentului de introducere in reparatie a vehiculelor, puse in aplicare prin Ordinul presedintelui Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor nr. 12/2008.
Art. 15. - Societatile de asigurare, autorizate sa practice clasa 10 de asigurari, au obligatia ca in termen de 60 de zile de la data publicarii in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, a prezentelor norme sa incheie un protocol avand ca obiect modul de stabilire a dreptului la despagubire pentru proprietarii/utilizatorii vehiculelor implicate in accident, pe care il vor prezenta Comisiei de Supraveghere a Asigurarilor.
Art. 16. - Nerespectarea prevederilor prezentelor norme de catre societatile de asigurare se sanctioneaza in conditiile si potrivit prevederilor Legii nr. 32/2000 privind activitatea de asigurare si supravegherea asigurarilor, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si ale Legii nr. 136/1995, cu modificarile si completarile ulterioare.
Art. 17. - Anexele 1 si 2*) fac parte integranta din prezentele norme.
___________
*) Anexele nr. 1 si 2 sunt reproduse in facsimil.
_____________
Nota Avocatnet.ro:
-Anexele normelor vi le prezentam ca fisier atasat.
Comentarii articol (2)
Dar tot cu scapari, uitari sau ignorari Ia sa vedem :
Sa zicem ca intr-un fel sau altul vehicolul(lele) avariat(e) trebuie sa ajunga cumva la un atelier ca dor n-o sa ramana in spatiul public.
Ordinul uita sa stabileasca obbligatia ca orice atelier sa fie obligat sa i-a in custodie pe un timp limitat (5-7 zile) o masina avariata ce ii este adusa respectiv pana la venirea expertilor agreati ai societatii(lor) de asigurare care sa stabileasca veridicitatea declaratiilor din constatul amiabil si sa stabileasca suma(devizul intocmit pe preturile medii de piata) pentru reparatia auto daca e cazul . Avantajul atelierului este ca el este in prima linie pentru reparatie iar in strainatate , daca suma despagubirii e mai mica decat valoarea venala a auto avariat (val de piata la data rrespectiva cf. Nomenclatoarelor Argus ) el poate sa ofere o alta masina la mana a doua cu garantie pe care o are in depozit.)
Asiguratul trebuie sa comunice asiguratorului constatul si adresa atelierului unde se afla masina pentru expertizare.
Urmarea dupa expertiza si contactul intre cele douai asiguratori este ca asiguratul primeste prin posta verdictul este vinovat, nevinovat sau imparte vina cu cealalalta parte.
Asiguratul nu are nu trebuie sa fie obligat sa ia legatura cu asigurarea celuilalt. Aceasta intra in serviciile implicite ale asiguratorului sau si trebuie sa fie in contract in virtutea legii. Dupa un astfel de accident cetateanul caqre mai are si alte obligatii (familie , serviciu etc) trbuie sa stie ca asigurarea lucreaza penrtru el si ca nu trebuie el sa alerge pe la toate usile. In fzapt accidentele trebuie rezolvate pana la despagubiri de catre asigurator si nu asiguratul sa alerge !! Astaz e o regula de minima conduita civilizata in comertul asigurarilor.
Daca sunt despagubiri de incasat asqiguratorul le primeste de la siguratorul celuilalt apoi le vireaza sau le depune in contul clientului dsau vatamat.
Vad ca nu se vorbeste inca nimic de sistemul bonus malus care face mai multa politie in grija si respectul fata de coparticipantii la trafic decat politia insasi Asteptam dlor asiguratori sa va mai desteptati putin. Anul asta pentru asigurare ma voi adresa la cel putin 5 societati si le voi studia la sange conditiile si serviciile . Sfatuiesc pe toti sa faca la fel. E timpul sa scoatem de pe piata pe toti asiguratorii de carton care nu te despagubesc, sau cu multa intarziere sau care pur si simplu te pun pe tine sza le faci treaba lor. Trezeste-te Romane din somnul cel de moarte ca barbarii de pungasi au invadat al nost pamant