avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 729 soluții astăzi
Forum Activitate cosmingugu

Activitate cosmingugu

Buna seara tuturor,

este de interes si pentru mine chestiunea platilor in natura a contractelor de arenda, de aceea vreau sa aduc in discutie cateva aspecte care nu au fost luate in seama.
Cred ca suntem cu totii de acord ca indiferent de cultura infiintata, arenda este un element de cost al viitoarei recolte. Ca atare cum putem stabili pretul de cost al unei culturi inainte de inregistrarea in evidenta contabila a cheltuielii cu arenda? Cel putin eu asta inteleg din cele scrise de dvs. mai sus.

De aceea cred că, în momentul înregistrarii contractului de arenda, acesta trebuie evidentiat pe de o parte ca si obligatie de plata catre arendator (cont 462), pe de alta parte ca si o cheltuiala in avans. Avand in vedere ca la baza, contractul de arenda este un contract de inchiriere al unui bun agricol, in baza caruia noi arendasii exploatam acel bun pentru o perioada de timp, consider ca intreaga cheltuiala trebuie repartizata pe intreaga perioada a contractului, transferand luna de luna, o cota din cheltuielile in avans in contul de cheltuieli (cont 612).

De cand este momentul platii hotarator in recunoasterea unei cheltuieli? Daca ma hotarasc sa nu ii mai platesc arenda.... nu mai inregistrez in contabilitate cheltuiala?

Altfel intreband, factura de la telefon sau orice alt serviciu care va vine in minte daca nu o platesc, nu ar trebui sa o inregistrez in contabilitate? Sau sa o consider ca fiind nedeductibila la calculul impozitului pe profit?

Totusi pentru a nu avea probleme cu cei de la fisc, vis-a-vis de modul de stabilire al profitului, dar si pentru a furniza investitorilor informatii exacte cu privire la costul productiei, valoarea cheltuielii o inregistram si pe venituri (331 = 711). Astfel, repartizam luna de luna costul cu arenda culturilor infiintate.

Daca am proceda in maniera prezentata de dvs., si plata arendei s-ar efectua la 3-4 luni sau mai mult de la recoltare, cum s-ar mai putea repartiza cheltuiala cu arenda culturii respective?

Revenind, in conditiile in care avem arenda exprimata in bunuri, consider ca ne sunt de folos preturile medii stabilite de consiliile judetene si afisate pe site-ul ANAF.
Pentru exemplificare:

- suprafata: 1,20 ha
- arenda: 500 kg grau
- pretul mediu pentru un kg grau = 0.65 lei.

Inregistrari in contabilitate:

471 = 462.Arendator 390 lei (1.20 ha x 500 kg x 0.65 lei)

In fiecare luna 612 = 471 32.5 lei (390/12). Observatie, in conditiile in care recolta se recolteaza in mai putin de 12 luni, se ajusteaza sumele.

Simultan se inregistreaza 331 = 711 32.5 lei

La momentul platii, stabilim impozitul ce se impune a fi retinut si virat la stat.

600 kg x 0.75 (deducerea forfetara) x 0.16 = 72 kg.

Astfel ca in realitate ii acordam arendatorului doar cantitatea de 528 kg grau.
Din moment ce aceasta cantitate i-o acordam, si pentru receptia acesteia semneaza nu vad de ce as emite factura pe 600 kg. Asadar vom emite factura pe 528 kg.

In contabilitate vom avea:

4111 = % 343.2 facturarea graului predat
701 276.77
4427 66.43

462 = 4111 343.2 compensarea cu factura
462 = 446 46.8 evidentierea imp. retinut


Am citit mai multe pareri pe diverse grupuri de discutii cu privire la acest subiect. Unii sunt de parere ca ar trebui sa facturam intreaga cantitate, apoi sa inregistram o incasare de la arendator a sumei care reprezinta impozitul pe venit. Domnilor, doamnelor, s-a intamplat vreodata in realitate sa vina vreun arendator cu bani sa spuna, EU VREAU GRAUL TOT, UITE BANII DE IMPOZIT..... nu cred.......atunci de ce sa inventez lucruri???
Contabilitatea trebuie sa reflecte strict operatiunile derulate....avem noi de a face cu numerar? NU...atunci nu inventam operatiuni.....

Altii sunt de parere ca, trebuie sa facturam intreaga cantitate si sa platim TVA statului, iar pentru a regla scriptic cantitatea care inca se gaseste in gestiunea noastra sa inregistram ACHIZITII nepurtatoare de TVA de la arendatori. Se intampla in realitate aceasta operatiune? NU....atunci de ce sa inventez lucruri????


In conditiile in care as plati arenda in bani, suma retinuta cu titlu de impozit mai este purtatoare de TVA??? NU... atunci de ce as colecta TVA pentru o cantitate de bunuri pe care NU o livrez......
Altii spun, ca TVA aferent acestei particele nu ar trebui sa fie recunoscut ca si cheltuiala deductibila...DE CE???? intreaga cheltuiala cu arenda este realizata in scopul obtinerii de venituri impozabile...... DE CE nu ar trebui sa o includ in calculul impozitului pe profit???

Sper ca prin cele de mai sus v-am trezit atat interesul si veti participa activ la dezbaterea acestei spete.