avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 629 soluții astăzi
Forum Discuţii contabile şi ... Contabilitate - partida dublă şi ... monografie contabila plata arenda in bani si natura cu ...
Discuție deschisă în Contabilitate - partida dublă şi obligaţii fiscale declarative pentru societăţile comerciale

monografie contabila plata arenda in bani si natura cu retinerea impozit la sursa

buna seara , rog un exemplu de inregistrare contabila a operatiunilor ce deriva din plata arendei- in special in natura- cu stabilirea si retinerea impozitului de catre arendas ,la sursa-. multumesc.
Cel mai recent răspuns: Kolea41 , utilizator 22:21, 21 Decembrie 2012
Puteti afla informatii de la adresa [ link extern ]
Multumesc d-l George, dar nu inteleg inregistarea 531 - 411 = 36 lei impozit deoarece practic arendatorul nu aduce cei 36 lei pentru achitarea impozitului si i se retine din cantitatea de grau adica pentru 36 lei se cuvin 55 kg.grau( 36 : 0,65= 55 ). si in final in loc de 500 kg. primeste 445 kg. Se poate sa inregistrez in 531 cantitatea de grau ?
Cred ca e mai corect sa se inregistreze in ct.345 la 411 aceste kg aferente impozitului deoarece initial se face 711 - 345 cu 500 kg si acum se face intrarea din nou in magazie cu cele 55 kg... care in final se pot vinde si se face din nou 711 - 345 .
Se zvoneste,, ca cei de la finante ar sustine si faptul ca suma 58,06 -tva aferent din factura de arenda,, ar fi o cheltuiala nedeductibila,,, ? stiti ceva mai sigur ? si cum se inregistreaza ? multumesc
Buna seara D-l George, cred ca nu prea a fost timp disponibil in aceasta perioada,,dar astept parerea dvs.- si bine-nteles a celor interesati de discutie- despre acest aspect.
Cat priveste suma ce reprezinta tva din factura de arenda ca fiscul o considera nedeductibila va pot spune ca am citit un act de control din care a rezultat ca agentul economic a trecut eronat pe cheltuieli aceasta suma in anul 2011 si ca urmare i s-a recalculat impozitul pe profit ,desigur cu majorari si penalizari.In 2011 nu se calcula impozitul pe arenda.
Exemplu :pentru 800 kg.grau la ha arenda se face calcularea la pretul de cost realizat sa zicem 0,93 lei/kg. si rezulta 800 x 0.93 = 744 lei si impozitul va fi calculat la pretul de 0,65 lei/kg,conform comunicarii ANAF.pt.2012.
Deci 800x 0,65 = 520: 520x25%deduc=130: 520 minus 130 = 390: 390x 16%= 62
Pentru 62 lei corespund 95 kg.grau( 62:0,65=95) Final din 800 kg minus 95 kg impozit =705 kg efectiv dat arendatorului..
factura va fi cu inregistrarea
461 la 701 = 744 si 711 la 345 = 744 ( 800 x 0,93 )
461 la 4427 = 178.56 total ct.461 = 922,56
urmeaza inregistarea cheltuielii cu arenda 612 la 462 = 922,56
impozitului 462 la 446 = 62
inchidere ct 462 462 la 461 = 860.56
461 345 la 461 = 62 ( pt 95 kg grau )
problema care o impun cei de la control este ca inregistrarea pe cheltuieli sa se faca fara tva adica 612 la 462 = 744 drept chelt.deductibila si 6589 la 462 = 178.56 nededuct.
Adica este normal sa platim impozit pentru TVA colectat din factura de arenda ? Pana in anul acesta nu se punea aceasta problema, acum vor bani mai multi...si tva si impozit la el.?
Si desigur, urmeaza operatiunile de mai sus.
Astept parerea celor interesati si mai bine informati. multumesc
Buna seara tuturor,

este de interes si pentru mine chestiunea platilor in natura a contractelor de arenda, de aceea vreau sa aduc in discutie cateva aspecte care nu au fost luate in seama.
Cred ca suntem cu totii de acord ca indiferent de cultura infiintata, arenda este un element de cost al viitoarei recolte. Ca atare cum putem stabili pretul de cost al unei culturi inainte de inregistrarea in evidenta contabila a cheltuielii cu arenda? Cel putin eu asta inteleg din cele scrise de dvs. mai sus.

De aceea cred că, în momentul înregistrarii contractului de arenda, acesta trebuie evidentiat pe de o parte ca si obligatie de plata catre arendator (cont 462), pe de alta parte ca si o cheltuiala in avans. Avand in vedere ca la baza, contractul de arenda este un contract de inchiriere al unui bun agricol, in baza caruia noi arendasii exploatam acel bun pentru o perioada de timp, consider ca intreaga cheltuiala trebuie repartizata pe intreaga perioada a contractului, transferand luna de luna, o cota din cheltuielile in avans in contul de cheltuieli (cont 612).

De cand este momentul platii hotarator in recunoasterea unei cheltuieli? Daca ma hotarasc sa nu ii mai platesc arenda.... nu mai inregistrez in contabilitate cheltuiala?

Altfel intreband, factura de la telefon sau orice alt serviciu care va vine in minte daca nu o platesc, nu ar trebui sa o inregistrez in contabilitate? Sau sa o consider ca fiind nedeductibila la calculul impozitului pe profit?

Totusi pentru a nu avea probleme cu cei de la fisc, vis-a-vis de modul de stabilire al profitului, dar si pentru a furniza investitorilor informatii exacte cu privire la costul productiei, valoarea cheltuielii o inregistram si pe venituri (331 = 711). Astfel, repartizam luna de luna costul cu arenda culturilor infiintate.

Daca am proceda in maniera prezentata de dvs., si plata arendei s-ar efectua la 3-4 luni sau mai mult de la recoltare, cum s-ar mai putea repartiza cheltuiala cu arenda culturii respective?

Revenind, in conditiile in care avem arenda exprimata in bunuri, consider ca ne sunt de folos preturile medii stabilite de consiliile judetene si afisate pe site-ul ANAF.
Pentru exemplificare:

- suprafata: 1,20 ha
- arenda: 500 kg grau
- pretul mediu pentru un kg grau = 0.65 lei.

Inregistrari in contabilitate:

471 = 462.Arendator 390 lei (1.20 ha x 500 kg x 0.65 lei)

In fiecare luna 612 = 471 32.5 lei (390/12). Observatie, in conditiile in care recolta se recolteaza in mai putin de 12 luni, se ajusteaza sumele.

Simultan se inregistreaza 331 = 711 32.5 lei

La momentul platii, stabilim impozitul ce se impune a fi retinut si virat la stat.

600 kg x 0.75 (deducerea forfetara) x 0.16 = 72 kg.

Astfel ca in realitate ii acordam arendatorului doar cantitatea de 528 kg grau.
Din moment ce aceasta cantitate i-o acordam, si pentru receptia acesteia semneaza nu vad de ce as emite factura pe 600 kg. Asadar vom emite factura pe 528 kg.

In contabilitate vom avea:

4111 = % 343.2 facturarea graului predat
701 276.77
4427 66.43

462 = 4111 343.2 compensarea cu factura
462 = 446 46.8 evidentierea imp. retinut


Am citit mai multe pareri pe diverse grupuri de discutii cu privire la acest subiect. Unii sunt de parere ca ar trebui sa facturam intreaga cantitate, apoi sa inregistram o incasare de la arendator a sumei care reprezinta impozitul pe venit. Domnilor, doamnelor, s-a intamplat vreodata in realitate sa vina vreun arendator cu bani sa spuna, EU VREAU GRAUL TOT, UITE BANII DE IMPOZIT..... nu cred.......atunci de ce sa inventez lucruri???
Contabilitatea trebuie sa reflecte strict operatiunile derulate....avem noi de a face cu numerar? NU...atunci nu inventam operatiuni.....

Altii sunt de parere ca, trebuie sa facturam intreaga cantitate si sa platim TVA statului, iar pentru a regla scriptic cantitatea care inca se gaseste in gestiunea noastra sa inregistram ACHIZITII nepurtatoare de TVA de la arendatori. Se intampla in realitate aceasta operatiune? NU....atunci de ce sa inventez lucruri????


In conditiile in care as plati arenda in bani, suma retinuta cu titlu de impozit mai este purtatoare de TVA??? NU... atunci de ce as colecta TVA pentru o cantitate de bunuri pe care NU o livrez......
Altii spun, ca TVA aferent acestei particele nu ar trebui sa fie recunoscut ca si cheltuiala deductibila...DE CE???? intreaga cheltuiala cu arenda este realizata in scopul obtinerii de venituri impozabile...... DE CE nu ar trebui sa o includ in calculul impozitului pe profit???

Sper ca prin cele de mai sus v-am trezit atat interesul si veti participa activ la dezbaterea acestei spete.

buna seara cosmingugu, chestiunea cheltuielii cu arenda se reflecta in anul fiscal,(calendaristic)Deci pentru 2012 cheltuiala cu arenda s-a inregistrat-(sau cel putin trebuia sa se inregistreze)in fiecare luna,incepand cu ianuarie ,pana la recoltare ca si celelalte cheltuieli -salarii,amortizare,ingrasaminte.etc.Inregistrarea arendei in contabilitate se face pe sitautia contractelor primita de la ad-tor. Si daca nu o primesti din timp nu ai cum s-o inregistrezi in fiecare luna si atunci o inregistrezi cand s-a facut plata,in bani sau natura.
Asa e la noi ,in practica de zi de zi nu sunt toate la timpul lor...de aceea momentul platii este
hotarator in recunoasterea cheltuielilor. Daca din motive de calamitati nu se poate plati toata arenda ,sau pur si simplu nu vine omul sa o ridice atunci tot pe baza unei situatii precise se
inregistreaza diferenta de cheltuiala..pentru anul 2012 si ramane in cont 462 sold de plata.
Metoda de inregistrare ca avans eu nu am folosit-o 471 la 462 dar asta nu inseamna ca dvs. ati procedat gresit. In final tot aia va fi suma pe total an fie ca e repartizata pe 7 luni fie ca e repartizata pe 11-12 luni. Asa cum ati spus si dvs.la culturile care se recolteaza in mai putin de 12 luni sumele se ajusteaza..
Pentru anul 2013. Pentru culturile care se infiinteaza din toamna grau,orz,rapita ,eu nu am facut 471 la 462 si am inregistrat doar 331 la 711 cu cheltuielile de infiintare,,,pe fiecare
cultura. Din ianuarie voi inregistra cheltulala cu arenda conform listei primite de la ad-tor.
Daca nu o primesc am sa inregistrez estimativ la valoarea din 2012 si apoi reglez...
Exemplu. la 100 ha x 5000 lei/ha(estimat ) = 500.000 lei.
100 ha = 50 ha grau x5000 lei= 250.000 impartit la 7 luni(pana la recoltare)= 35.714 lei/luna
= 30 ha fl.so x5000lei = 150.000 impartit la 8 luni " " = 18.750 "
= 20 ha poru x5000 lei = 100.000 impartit la 9 luni = 11.111 '
sau 10 luni = 10.000 "
si atunci la recoltare avem total pret cost realizat pe total si pe kg. pret care il vom folosi la
factura de arenda in natura si la cheltuiala cu arenda.
Cheltuiala cu arenda se inregistreaza pe cheltuieli fara tva, pe considerentul ca si celelalte
cheltuieli ,ingrasaminte,pesticide, motorina, se inregistreaza fara tva.
Daca e sa luam in consideratiune operatiunea prin care arendatorul trebuie sa faca factura catre arendas pentru valoarea arendei ,el ca persoana fizica o va face fara tva....
Dar neavand facturier, pe baza contractului si a pretului stabilit, se face inregistrarea pe cheltuieli . deci dupa mine ar fi cu toata valoarea. Dar cei de la fisc au alte viziuni ..si zic ca
la 612 trecem doar valoarea contului 701 ce revine din nota contabila 461 la 701 cand facem factura cu plata in natura sa ne scadem din gestiune..ca sa nu avem profit sau pierdere din aceasta operatine.612 = 701.
Daca facem factura pe cantitatea efectiv data (fara impozit ) ne inregistram cu o cheltuiala mai mica si deci cu influienta la impozit pe profit. Plus un alt venit la graul vandut ce a ramas din impozit..
Eu zic ca factura trebuie emisa pe toata cantitatea si cheltuiala va fi pe toata cantitatea, -chiar
daca e fara tva.-.iar cantitatea de grau ramasa ca impozit se reinregistreaza la 345 cu 711.
La final graul ramas ca impozit se poate vinde si se face din nou 711 la 345.. 411 la 701...
La plata in bani a arendei nu se percepe tva pe considerentul ca banii provin din fenomene economice care deja au fost taxate(sau nu - cu taxarea inversa )
Nu stiu daca am redat pe intelesul celor interesati de aceasta tema,de aceea asteptam
pareri si solutii noi.... succes si cu spor in anul nou 2013...LA MULTI ANI.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Plata arendei cabrancea76 cabrancea76 Cum se inregistreaza in contabilitate in partida simpla, plata arendei in bani? multumesc. (vezi toată discuția)
Monografie/documente societate cu activitate agricultura freenicos freenicos Va rog daca ma puteti ajuta cu o monografie specifica activitatilor agricole.Nu inregistrarile contabile ma omoara (ca sunt logice)cat documentele ... (vezi toată discuția)
Inregistrare arenda ramona chisalita ramona chisalita Buna ziua. Am o nelamurire legata de inregistrarea arendei: la momentul la care se faca plata arendei in natura (613=461), se mai intocmeste nota contabila ... (vezi toată discuția)