Iulian Manea a scris:
Salariul complet reprezinta totalitatea cheltuielilor cu factorul munca pe care le face o firma.
Participantii la actul productiv sunt firma, salariatul si statul.
Buna ziua,
Subiectul deschis pe forum este nu "
interesant" ci el este "
fundamental".
Dupa opinia mea, subiectul (aspectul economic este real si este corect descris de uzeri, el fiind de fapt familiar tuturor managerilor si contabililor de SC) trebuie abordat pe doua planuri distincte:
A - primul nivel
-
constientizarea Salariatilor de faptul ca Angajatorul "cheltuieste", pentru a
produce produsul/serviciul pe care "vrea sa-l vanda" (daca poate !), la
capitolul "cheltuieli cu munca vie" o suma de bani pe care o imparte (in
proportie de cca. 55/45) intre Salariat si Stat;
-
constientizarea Salariatilor de faptul ca Statul a "incasat" o suma de bani
care in fapt le apartine in totalitate lor; Pentru aceste sume "prelevate din
buzunarul lor" Statul este tinut dator sa le furnizeze, la timp si continuu, servicii
sociale oportune, necesare si de buna calitate.
-
constientizarea Statului de faptul ca el a "incasat" o suma de bani
care in fapt le apartine in totalitate Salariatilor; Statul trebuie sa "raspunda" nu
numai politic dar si administrativ si legal pentru modul cum administreaza
aceste sume prelevate de la cetateni.
B. - al doilea nivel
Pornind de de notiunile de "Stat" si de "contract social" (
Contractul social - Omul s-a nascut liber, dar pretutindeni este in lanturi - Jean Jacques Rousseau) se poate deschide o discutie/intrebare de genul:
- Ce tip de Stat dorim ? (adica ce tip de stat ar fi mai bun, dar de aici se poate continua cu intrebarea - mai bun, dar pentru cine ? dar pentru cati ? )
Tipul de stat in discutie ar fi:
-
un tip de stat social (nu "socialist" dar nici foarte departe), care i-si formeaza Bugetul de Stat preluand, sub forma de venituri fiscale (impozite directe, indirecte, contributii sociale), cca.40-60% din PIB din care finanteaza/administreaza o gama larga de servicii sociale asa zis "gratuite", destinate cvasi-totalitatii cetatenilor, stat care are cheltuieli mari cu un aparatul administrativ birocratic stufos;
-
un tip de stat minimalist - neinterventional, liberal (in sens economic, nu politic), care lasa "in seama" cetatenilor problemele si costurile multora dintre serviciile sociale (uneori chiar si pensiile, frecvent asigurarile sociale, somajul, etc.) care nu mai sut "gratuite" ci "cumparate" la pretul pietii, are cheltuieli relativ moderate cu un sistem administrativ simplificat si care preia cca. 25 - 35% din PIB sub forma de venituri fiscale.
Nota bene:
In Romania, in anii 2004 - 2006, Statul preleva:
venituri fiscale - cca. 27,5% din PIB; impozite directe - cca. 5,7 din PIB; Contributii sociale - cca. 10% din PIB; Impozite indirecte - cca.12,5% din PIB.
Pentru o analiza mai aprofundata, vezi:
[ link extern ]
[ link extern ]
Cu stima,