avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 511 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Dreptul muncii - contract de ... organe consultative si de control in probleme de munca
Discuție deschisă în Dreptul muncii - contract de muncă, demisie, salariu şi altele

organe consultative si de control in probleme de munca

Care sunt aceste organe si ce atributii au ele ar fi bine de stiut de catre noi toti.
Presupun ca daca am fi bine informati in aceasta privinta, cat si in privintza procedurilor pe care ele tb. sa le respecte nu am mai tremura mereu la auzul denumirii lor.
Cel mai recent răspuns: fibflorin , utilizator 11:54, 16 Iunie 2009
Organe de control :
- Inspectoratul Teritorial de Munca
- Inspectia Muncii (Legea nr.108/1999 republicata in Monitorul Oficial, Partea I nr. 740 din 10/10/2002)
- Ministerul Muncii, Familiei si Egalitatii de Sanse (H.G.nr. 381/2007 privind organizarea şi funcţionarea Ministerului Muncii, Familiei şi Egalităţii de ªanse, publicata in M.Of. nr. 287 din 02/05/2007)

Inspecţia Muncii are în subordine inspectorate teritoriale de muncă, unităţi cu personalitate juridică, care se organizează în fiecare judeţ şi în municipiul Bucureşti.
Inspecţia Muncii are următoarele atribuţii:
a) în domeniul stabilirii relaţiilor de muncă controlează:
- încadrarea în muncă şi încetarea activităţii persoanelor care desfăşoară orice activitate în temeiul unui contract individual de muncă sau al unei convenţii civile de prestări de servicii;
- stabilirea şi respectarea duratei timpului de lucru;
- stabilirea şi acordarea drepturilor salariale, precum şi a celorlalte drepturi decurgând din munca prestată;
- accesul fără nici o discriminare pe piaţa muncii al tuturor persoanelor apte de muncă, respectarea normelor specifice privind condiţiile de muncă ale tinerilor, femeilor, precum şi ale unor categorii de persoane defavorizate;
- respectarea celorlalte prevederi cuprinse în legislaţia muncii şi a clauzelor contractelor colective de muncă;
b) în domeniul securităţii şi al sănătăţii în muncă:
- acordă asistenţă tehnică persoanelor juridice la elaborarea programelor de prevenire a riscurilor profesionale şi controlează realizarea acestora;
- efectuează sau solicită măsurători şi determinări, examinează probe de produse şi de materiale în unităţi şi în afara acestora, pentru clarificarea unor situaţii de pericol;
- dispune sistarea activităţii sau scoaterea din funcţiune a echipamentelor tehnice, în cazul în care constată o stare de pericol iminent de accidentare sau de îmbolnăvire profesională, şi sesizează, după caz, organele de urmărire penală;
- acordă angajatorilor, persoane juridice şi fizice, autorizaţia de funcţionare din punct de vedere al securităţii în muncă;
- retrage autorizaţia de funcţionare din punct de vedere al securităţii în muncă, dacă constată că prin modificarea condiţiilor care au stat la baza emiterii acesteia nu se respectă prevederile legislaţiei în vigoare;
- cercetează accidentele de muncă conform prevederilor Normelor metodologice privind comunicarea, cercetarea, înregistrarea, raportarea şi evidenţa accidentelor de muncă;
- coordonează activitatea de instruire şi informare a angajaţilor în domeniul securităţii, sănătăţii şi al relaţiilor de muncă şi urmăreşte activitatea de formare a specialiştilor în domeniu;
- controlează aplicarea dispoziţiilor legale referitoare la certificarea produselor, maşinilor, utilajelor şi a echipamentelor de protecţie din punct de vedere al securităţii în muncă, la intrarea acestora pe teritoriul naţional, prin inspectorii de muncă sau prin organisme acreditate de Ministerul Muncii şi Solidarităţii Sociale;
- controlează respectarea îndeplinirii cerinţelor legale referitoare la sănătatea în muncă şi la înlăturarea riscurilor de îmbolnăviri profesionale.

Ministerul Apărării Naţionale, Ministerul de Interne şi Ministerul Justiţiei - Direcţia Generală a Penitenciarelor, Serviciul Român de Informaţii, Serviciul de Informaţii Externe, Serviciul de Telecomunicaţii Speciale şi Serviciul de Protecţie şi Pază organizează activităţile de inspecţie a muncii prin serviciile proprii de specialitate, care au competenţă exclusivă numai pentru structurile respective.

Documente ce pot fi solicitate de inspectorii de muncă în timpul controalelor (Securitate şi Sănătate în Muncă)

Cap. A Documente uzuale ce pot fi solicitate de inspectorii de muncă în timpul controalelor

1. Certificatul de înmatriculare la Registrul Comerţului cu anexele aferente;
2. Autorizaţia de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii ;
3. Decizii interne pentru:
- personalul cu atribuţii in domeniul SSM;
- componenta serviciului de SSM
- conducătorii locurilor de muncă
- personalul cu responsabilităţi conform NSSM ( ex, manipulare depozitare recipiente cu oxigen; deservire instalaţii aer comprimat) etc.;
4. Documentele Comitetului de Securitate şi Sănătate în Muncă (CSSM):
- decizia de înfiinţare;
- raportul anual al conducătorului unităţii în CSSM cu privire la situaţia securităţii şi sănătăţii în muncă;
- raportul medicului care asigură supravegherea stării de sănătate a salariaţilor;
- planul anual de măsuri în domeniul SSM şi fondul de cheltuieli necesar;
- programul de activitate al serviciului de SSM;
5. Evaluarea riscurile de accidentare şi îmbolnăvire profesională la locurile de muncă;
6. Dosarul medical individual – La cererea Inspectoratului Teritorial de Munca şi Direcţiei de Sănătate Publică medicul de medicină a muncii trebuie să furnizeze copii ale dosarului medical. );
7. Fişa de aptitudini ;
8. Înscrierea în fişa de instructaj „Apt pentru lucru la înălţime” ;
9. Foaia de parcurs;
10. Raport de şedinţa siguranţa circulaţiei;
11. Nota de comanda reparaţii;
12. Programe de instruire, testare pe meserii sau activităţi;
13. Masuri tehnico-organizatorice de prevenire alarmare, intervenţie, evacuare şi prim ajutor;
14 Tematici de instruire;
15. Diploma de absolvire a cursurilor de protecţia muncii;
16. Verificarea testelor utilizate pentru evaluarea cunoştinţelor în procesul de instruire;
17. Fisele individuale de instructaj de protecţia muncii;
18. Procese verbale care sa ateste modul de efectuare a instructajului periodic;
19. Foaie de prezenta;
20 Normativul intern de acordare a echipamentelor individuale de protecţie (EIP) şi de lucru (EIL), corespunzător riscurilor activităţii;
21. Certificate de conformitate pentru EIP si EIL;
22. Fişe de magazie pentru dotarea cu EIP;
23. Documentele care să ateste că ET utilizate în cadrul unităţii sunt certificate de organismele competente, potrivit legii;
24. Registre de supraveghere a parametrilor tehnologici ai instalaţiilor în funcţiune;
25. Contractul colectiv de muncă întocmit la nivelul unităţii (clauzele referitoare la protecţia muncii, la timpul de muncă, regimul pauzelor, munca în schimburi şi intensitatea acesteia);
26. Regulamentul de Organizare şi Funcţionare şi Regulamentul Intern;
27. Măsuri tehnice şi/sau organizatorice luate pentru protecţia împotriva electrocutării prin atingere directă şi indirectă;
28. Buletine de verificări PRAM (STAS 12604/5/1990);
29. Determinările de noxe, în cazul unităţilor cu tehnologii care degajă noxe chimice (în vederea stabilirii măsurilor specifice de protecţie a muncii);
30. Determinarea limitelor de zgomot la locurile de muncă ( dacă sunt sub cele maxim admise pentru protecţia neuropsihică şi psihosenzorială a executanţilor);
31. Reguli proprii pentru aplicarea normelor de protecţia muncii corespunzător condiţiilor în care se desfăşoară activitatea la locurile de muncă;
32. Autorizarea din punct de vedere al protecţiei muncii pentru salariaţii care exercită meserii ce trebuie autorizate;
33. Evidenţa locurilor de muncă cu condiţii deosebite: vătămătoare, grele şi periculoase;
34. Certificate medicale cu diagnostic “accident” ;
35. Implementare noilor prescripţii minime pentru semnalizarea de securitate şi/sau sănătate în muncă ;
36. Documentul privind protecţia la explozie şi evaluarea riscurilor de explozie;
37. Buletine de verificare metrologica a AMC–urilor din dotare;
38. Verificările ISCIR;
39. Fişa postului;
40. Permisul de lucru cu foc ;
41. Permis gass free, în situaţiile de lucrări în spaţii închise unde există pericol de explozie;
42. Documentul privind protecţia la explozie;
43. Autorizaţie de lucru în zone Ex (conform prescripţiilor din standardele de securitate specifice);
44. Proiect de zonare Ex şi clasificarea ariilor periculoase (conform prescripţiilor din standardele de securitate specifice);
45. Plan tehnic de exploatare;
46. Registrul de evidenţă a elementelor pentru legare a sarcinilor, după caz;
47. Registrul cu orele de funcţionare a echipamentelor tehnice (ET) (ex. compresoare);
48. Programul de revizii şi reparaţii a ET din dotare;
49. Plan de evacuare în caz de urgenta;
50. Registre de evidenţă a accidentaţilor in munca ;
51. Registre de evidenţă a accidentelor uşoare ;
52. Registre de evidenţă a incidentelor periculoase;
53. Registre de evidenţă a îmbolnăvirilor profesionale;
54. Raportare semestrială a accidentelor de munca ;
55. Registrul de serviciu la bordul navelor;
56. Registrul pentru substanţe toxice;
57. Registrul de evidenţă a materialelor explozive ;
58. Formular comandă şi îndeplinirea comenzii pentru utilizarea materialelor explozive ;
59. Cartea tehnică a utilajului ;
60. Instrucţiuni de lucru ;
61. Proces verbal de punere în funcţiune a schelei;
62. Convenţiile de lucru ;
63. Proiectele de execuţie a construcţiilor, ET;
64. Măsurile preventive şi metodele de lucru stabilite de angajator;
65. Proces verbal de control propriu din punct de vedere al protecţiei muncii;
66. Materiale necesare informării şi educării angajaţilor;
67. Fişele tehnice de securitate pentru substanţe toxice;
68. Contractele de lucrări;
69. Modul de acordare a materialelor igienico sanitare;
70. Fişa de expunere la riscuri profesionale;
71. Evidenţe nominale ale angajaţilor cu handicap şi a celor cu vârsta sub 18 ani;
72. Dosare de cercetare a accidentelor cu ITM;
73. Registrul unic de control;

NOTÃ: Distinct de documentele uzuale solicitate de inspectorii de muncă în timpul controalelor, pentru domeniile specifice (minier, forestier, agricol, al extracţiei petroliere, al chimiei şi petrochimiei, al producerii şi distribuţiei energiei electrice, al activităţii cu explozivi şi alte activităţi specifice) se cer documente proprii acestor sectoare de activitate, a căror prezentare formează obiectul unor reglementări separate.
Documentele solicitate angajatorilor de către inspectorii de muncă în cadrul acţiunilor de control
B) In domeniul relaţiilor de muncă

1. Registrul unic de control
2. Actele constitutive ale angajatorului:
- Contract de societate ;
- Statutul societăţii ;
- Certificatul de înmatriculare la Registrul comerţului ;
- Hotărârea judecătorească de înfiinţare ;
- Codul fiscal ;
- Autorizaţia de funcţionare ;
- Acte adiţionale de modificare, completare ;
- Procura notarială de împuternicire pentru reprezentantul angajatorului ;
- Autorizaţia de funcţionare din punct de vedere al protecţiei muncii;
- Numărul salariaţilor si structura de personal, aprobata (Organigrama)
3. Registrul general de evidenţă a salariaţilor
- documentele de plată salariilor semnate de salariaţi;
- actele ce atestă plăţile către bugetul asigurărilor sociale de stat, de sănătate, de constituire a fondului pentru plata ajutorului de şomaj, comisionul datorat I.T.M. conform Legii nr. 130/1999-republicata;
- balanţa de verificare contabila pentru verificarea fondului de salarii;
- dovada depunerii la I.T.M. a actelor ce atesta modificarea contractelor de munca conform Legii nr. 130/1999- republicata;
- foaia colectivă de prezenţă a salariaţilor;
- documente justificative privind acordarea concediilor de odihnă, concediilor medicale, concedii pentru îngrijirea copilului, concediilor fără plată, concedii de studii, acordarea orelor suplimentare;
- pentru dovedirea existenţei unui raport juridic de muncă: facturi fiscale, avize de însoţire a mărfii, monetare etc;
- registrul de procese verbale de predare-primire in cazul societăţilor de pază;
- normative de plata in acord in cazul societăţilor care practica acest tip de salarizare;

Dosarele de personal ale salariaţilor, care ar trebui sa cuprindă:
- dovada realizării obligaţiei de informare prevăzută la art.17 din Codul Muncii; cerere de angajare; curriculum vitae; acte stare civilă; acte de studii şi calificare; fisa de aptitudini, contractul individual de muncă care va cuprinde salariul şi elementele constitutive ale acestuia potrivit legii, actele adiţionale şi celelalte acte referitoare la executarea, modificarea, suspendarea şi încetarea contractelor individuale de muncă; actele de identitate; avizul medical; actele de studii; fişa postului; acte adiţionale la contractele individuale de muncă; acte privind cercetarea şi aplicarea sancţiunilor disciplinare; permisul de muncă (în cazul salariaţilor cetăţeni străini; certificatul de cazier judiciar (unde este cazul);
4. Aprobarea de păstrare şi completare a carnetelor de muncă
Carnetele de muncă (în cazul angajatorilor care le păstrează şi completează)
5. Contractul colectiv de muncă (unde este cazul)
6. Regulamentul intern
7. Pentru angajatorii care au ca obiect principal de activitate - selecţia şi plasarea forţei de muncă
- actul constitutiv, din care să reiasă obiectul de activitate, potrivit art. 5 din Legea nr. 156/2000, modificata si completata ;
- contracte care conţin oferte ferme de locuri de muncă, încheiate cu persoane juridice, persoane fizice şi organizaţii patronale din străinătate;
- acte doveditoare din care să rezulte condiţiile şi modul în care se va desfăşura activitatea de mediere: spaţiul, dotările şi echipamentele utilizate, numărul, structura şi calificarea personalului care prestează serviciile de mediere, posibilitatea accesului la ofertele de locuri de muncă ale angajatorilor din străinătate, stabilirea de relaţii cu parteneri de mediere străini; organizarea unei bănci de date cu privire la ofertele şi solicitările de locuri de muncă, precum şi informaţii referitoare la condiţiile de ocupare a acestora şi la calificările şi aptitudinile solicitanţilor aflaţi în evidenţă;
- dovada înregistrării la inspectoratul teritorial de muncă;
- documente ale cetăţenilor români trimişi să lucreze în străinătate:
a) actul de identitate;
b) paşaportul, paginile cu fotografia şi cu viza;
c) carnetul de muncă, din care să rezulte că i-a încetat activitatea în ţară, în condiţiile legii;
d) actele de calificare;
e) certificatul de sănătate;
f) contractul de mediere;
g) contractul individual de muncă, în limba română;
h) certificatul de cazier judiciar;
i) dovada emisă de structura specializată din cadrul Ministerului de Interne, din care să rezulte că solicitantul nu are interdicţia legală de a părăsi localitatea ori alte limitări ale exercitării dreptului la libera circulaţie în afara graniţelor ţării;

- alte documente necesare efectuării controlului în domeniul relaţiilor de muncă.
Va rog sa ma ajutati cu un model de Proces verbal de punere în funcţiune a schelei.
Ce ar trebuii sa cuprinda? Numarul de elmente de schela, persoana care receptioneaza schela?
#-oX-(
V a rog


O zi buna
:((

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Dosar cu salariatii manolacheflorentina manolacheflorentina va rog sa-mi spuneti si mie ce cer cei de la itm cand vin in control sa ai la dosarul de personal? ati auzit de : \"lista de difuzare\"? va rog sa ma ... (vezi toată discuția)
I.p.s.s.m dumitru23 dumitru23 Buna ziua! de curand am primit de curand sarcina de ma ocupa de protectia muncii in cadrul firmei noastre,desigur consiliata de o firma specializata.Domna ... (vezi toată discuția)
Documente ssm nicoj nicoj Buna ziua, va rog frumos sa ma ajutati cu urmatoarele documente cu care trebuie sa ma prezint in urma unui control de la itm ( pentru salon coafura): lista ... (vezi toată discuția)