Am si eu o nelamurire ref. la modificarile intervenite nul trecut la lg. 554/2001i. Reprezint o asociatie care, pana acum, a atacat de multe ori in instanta acte administrative considerate nelegale invocand interesul public. Conform noilor modificari, respectiv art. 8, al.1 ind 1 ar reiesi ca o pesoana juridica de drept privat nu mai poate invoca interesul public decat subsidiar.
art.8 "(1^1) Persoanele fizice si persoanele juridice de drept privat pot formula capete de cerere prin care invoca apararea unui interes legitim public numai in subsidiar, in masura in care vatamarea interesului legitim public decurge logic din incalcarea dreptului subiectiv sau a interesului legitim privat".
Cu alte cuvinte, asociatia mea nu mai poate cere anularea unui act administrativ decat daca ar sprijini o persoana fizica sau ar invoca mai intai incalcarea unui drept sau interes privat. Nu mi se pare normal, ca atat timp cat scopul asociatiei este acela de a urmari legalitatea actelor adoptate de autoritatile pb. locale, sa nu mai poata actiona si in instanta.
Ce parere aveti?
Eu am inteles articolul in sensul ca nu se poate invoca incalcarea unui interes legitim public, in general, fara a exista o situatie concreta prin care sa se vatame interesele persoanelor fizice, sau a persoanelor juridice de drept privat. Adica interesul public, general, trebuie sa se sprijine pe un interes particular, pe o situatie data, concreta.
Asta inseamna ca trebuie sa existe o vatamare a drepturilor unor persoane pentru a se putea actiona in instanta, adica un interes special al asociatiei pe care o reprezentati, nu doar interesul general de a apara legalitatea si de a urmari actele adoptate de autoritatile publice locale.
NU mi se pare prea corect, pentru ca se poate ca nu toata lumea sa atace in instanta un act nelegal, sau neconstitutional al autoritatilor locale, fapt ce poate da nastere unor abuzuri din partea acestor autoritati.
acţiunile întemeiate pe încălcarea unui interes legitim public pot avea ca obiect numai anularea actului sau obligarea autorităţii pârâte să emită un act sau un alt înscris, respectiv să efectueze o anumită operaţiune administrativă, sub sancţiunea penalităţilor de întârziere sau a amenzii, prevăzute la art. 24 alin. (2) din Legea nr.554/2004.