Ar fi de clarificat in primul rand daca este vorba de o asociatie, sau o fundatie. Ati mentionat "fundatie" dar o fundatie nu are "membri" si deci nu poate fi cineva "exclus" din randurile ei, cel mult din functia in cadrul consiliului director sau altui organ. Calitatatea de fondator este una de fapt, dobandita ireversibil prin faptul ca esti semnatar al actului constitutiv, si nu se poate pierde in vreun fel. A nu se confunda calitatea de fondator al unei fundatii cu calitatea de membru al unei asociatii (la asociatii fondatorii devin implicit si membri, ba unele asociatii isi si creeaza o categorie distincta de membri, si anuime "membri fondatori" si care de regula au drepturi mai mari ca cei inscrisi ulterior in asociatie, ca o rasplata pentru faptul ca ei au avut ideea sau / si au facut efortul initial... insa pot pierde calitatea de "membru fondator" prin demisie sau excludere sau retrogradare in alta categorie, ceea ce nu le modifica situatia de "fondator", desi e usor de facut confuzii din cauza terminologiei. O alta sursa de confuzii este faptul ca, din cauze pe care nu le comentez, exista un numar semnificativ de organizatii non-profit denumite fundatii si inregistrate ca fundatii, desi au conform statutului lor membri, cotizatii, Adunare Generala etc. si deci ar trebui calificate juridic ca fiind asociatii, nu fundatii.. Revenind la subiectul excluderii, aceasta este o sanctiune pe care o poate aplica organul statutar abilitat, cu procedura si pentru motivele prevazute in Statut. Legilslatia nu a reglementat subiectul, nici macar supletiv, ci a lasat fiecare organizatie in parte sa isi autoreglementeze aceste aspecte. Daca nu a facut-o, de exemplu daca nu si-a prevazut in statut excluderea ca sanctiune aplicabila membrilor / ca modalitate de pierdere a calitatii de membru, s-ar putea totusi considera ca ea exista implicit, problematica fiind insa determinarea unor amanunte procedurale. In opinia mea daca nu s-a dat in mod expres, prin Statut, aplicarea sanctiunii de excludere in atributiile Consiliului DIrector sau altui organ, ar trebui considerat ca revine implict Adunarii Generale, din mai multe motive (ca prin definitie este organul suprem al asociatiei, ca lista membrilor trebuie sa fie parte din Statut si Actul Constitutiv si o modificare a listei ar fi implicit si o modificare de acte constitutive, si modificarea acestora e atributul Adunarii Generale, legea prevazand ca exceptie doar modificare sediului, desi logic trebuia sa prevada si modificarea listei membrilor..., si un al treilea argument ar fi ca este sanctiunea de maxima gravitate si logic e sa o aplice organul suprem, mai ales ca altfel Consiliul Director ar putea tutela indirect Adunarea Generala daca prin excluderi abuzive ar putea inlatura din Adunarea Generala persoane care s-ar teme ca ar avea pozitii care nu convin membrilor Consiliului Director). Cat despre motivele de excludere, fiind o sanctiune, ar trebui sa fie pentru incalcari grave sau repetate ale legislatiei in vigoare sau ale Statutului si altor acte interne ale asociatiei, ca sa se justifice aplicarea sanctiunii de maxima gravitate, si nu a uneia mai blande, ex. avertisment, blam, suspendare... in tot cazul trebuie sa fie o motivatie temeinica, obiectiva, nu doar de genul ca nu ne mai place de el... in caz contrar sunt sanse mari ca hotararea de excludere sa fie contestata cu succes in instanta, ba sa mai si fie buna de plata unor daune asociatia si / sau membrii organului care au adoptat acea decizie, ei raspunzand personal si solidar atat fata de asociatie cat si fata de terti.... Iar dupa excludere, daca vreti sa fie totul "beton" dpdv juridic, faceti imediat si modificarea respectiva in Actul Constitutiv si Statut, in sensul eliminarii acelei persoane din lista membrilor asociatiei, care (conform OG 26 / 2000 asa cum pare a fi majoritar interpretata de instantele judecatoresti) face parte din aceste acte (si deci nu doar lista de fondatori, cum este o alta interpretare, pare-se insa minoritara). Acea modificare de Statut si Act Constitutiv decurge ca orice alta modificare, de ex. modificarea componentei organelor de conducere si control, ce implica inrunire a Adunarii Generale, adoptarea actelor aditionale si / sau formei actualizate a Actului Constitutiv si Statutului, atestarea avocatiala a procesulul-verbal al sedintei AG (sau a extrasului din acel PV) si a actului aditional sau a formelor actualizate din Statut si Act Constitutiv in numarul necesar de exemplare, depunerea lor la judecatorie ca anexa la cererea facuta pe modelul prevazut de OMJ 954 / 2000, taxa de timbru de 19 lei etc. si veti obtine incheierea judecatoreasca prin care se incuviinteaza modificarea actelor constitutive si se dinpune inscrierea modificarilor in Registrul Asociatiilor si Fundatiilor... Seamana mult cu procedura de dobandire a personalitatii juridice.... De subliniat ca, daca Statutul nu prevede altfel, incetarea calitatii de membru, prin excludere, opereaza de la data adoptarii deciziei de excludere si nu depinde de comunicarea catre cel exclus, daca a lipsit la acea sedinta, de eventuala introducere a unei contestatii in justitie.... Iar operarea modificarii liste de membri in Registrul Asociatiillor si FUndatiilor are numai rol de publicitate, de a face excluderea opozabila fata de terti, daca acel fost membru in mod abuziv s-ar prevala de faptul ca in actele de la instanta figureaza inca membru.... av.Radu Mititean