avocatnet.ro explicăm legislația
Caută (ex. salariu minim) 541 soluții astăzi
Forum Discuţii juridice Dreptul muncii - contract de ... Refuz ITM prelungire cu 12 luni a Contractului ...
Discuție deschisă în Dreptul muncii - contract de muncă, demisie, salariu şi altele

Refuz ITM prelungire cu 12 luni a Contractului colectiv de munca incheiat pe 24 de luni

Buna seara,
Avem in vigoare un Contract colectiv de munca la nivel de unitate care s-a incheiat in 2012, pe o perioada de 24 luni si care va expira curand. Am fost de acord cu Sindicatul sa prelungim valabilitatea CCM cu inca 12 luni, asa cum prevede Art. 141 alin. (2) din Legea dialogului social nr. 62/2011, dar ITM-ul ne-a comunicat faptul ca nu este posibil si va refuza inregistrarea Actului aditional de prelungire, pe motiv ca un CCM poate fi incheiat pentru maxim 24 luni. Iar cum contractul nostru colectiv a fost incheiat de la inceput pe 24 luni, NU mai poate fi prelungit prin Act aditional pentru inca 12 luni, adica sa aiba o valabilitate totala de 3 ani. Solicitam pe aceasta cale p.d.v. al unor persoane avizate si va rugam sa ne spuneti daca ITM-ul procedeaza corect si legal in aceasta situatie, intrucat pentru noi Art. 141 din Legea dialogului social nr. 62/2011 pare destul de clar, in sensul ca poate fi prelungit cu 12 luni un CCM incheiat pe 24 luni si nu intelegem refuzul ITM.

Art. 141 alin. (1) şi (2) din Legea dialogului social nr. 62/2011, republicată, cu modificările şi completările ulterioare stipulează:
„(1) Contractul colectiv de muncă se încheie pe o perioadă determinată, care nu poate fi mai mică de 12 luni şi mai mare de 24 de luni.
(2) Părţile pot hotărî prelungirea aplicării contractului colectiv de muncă, în condiţiile stabilite de prezenta lege, o singură dată, cu cel mult 12 luni."


Multumim!
Cel mai recent răspuns: laraband , utilizator 15:26, 28 Aprilie 2014
Potrivit dispozitiilor Legii speciale nr. 62/2011 se poate incheia un nou contract colectiv de munca la nivel de unitate cu o durata ce nu poate fi mai mica de 12 luni si mai mare de 24 luni, iar prelungirea ccm la nivel de unitate se poate face o singura data, cu cel mult 12 luni.

Prin urmare, la expirarea perioadei de 24 de luni , ccm poate fi prelungit o singura data cu cel mult 12 luni.
Buna ziua,

Spuneti-mi va rog, care este procedura prelungirii CCM?

Aceeasi procedura ca si la intocmirea acestuia sau doar convocator, sedinta si proces verbal cu acordul pentru prelungirea acestuia cu 12 luni? Ce alte acte se mai depun la ITM?

Multumesc.
Procedura este aceeasi ca si pentru incheierea ccm-ului.

Contractele colective de muncă şi actele adiţionale la acestea incheiate la nivel de unitate se înregistrează prin grija părţilor la inspectoratul teritorial de muncă.

Dosarul intocmit in vederea inregistrarii va cuprinde :
a) cerere de inregistrare ce va contine in mod obligatoriu urmatoarele elemente:
• numar de iesire din unitate;
• sediul unitatii;
• cod fiscal;
• nr. telefon, nr. Fax;
• obiectul de activitate si ramura, natura capitalului social (de stat, mixt sau privat);
• nr. total de salariati beneficiari ai contractului colectiv de munca, durata contractului cu mentiunea ca acesta se va aplica de la data inregistrarii acestuia la inspectoratul teritorial de munca sau de la o data ulterioara;
• mentiunea ca la nivelul unitatii nu exista sindicat reprezentativ,
• mentiunea ca a incetat contractului colectiv de munca incheiat anterior (in situatia in care a fost inchieta un astfel de contract) sau precizarea ca nu a mai fost incheiat un contract colectiv de munca la nivelul societatii.
b) contractul colectiv de muncă/actul aditional, în original, redactat în atâtea exemplare câte părţi semnatare sunt, plus unul pentru depozitar (inspectoratul teritorial de munca), semnate de către părţi;
c) dovada convocării părţilor îndreptăţite să participe la negociere;
d) împuternicirile scrise pentru reprezentanţii desemnaţi în vederea negocierii şi semnării contractului colectiv de muncă;
e) dovezile de reprezentativitate ale părţilor.
f) procesele-verbale ale negocierii, redactate în atâtea exemplare câte părţi semnatare sunt, plus unul pentru depozitar (inspectoratul teritorial de munca), conţinând poziţia părţilor.
Conform art. 134 din Legea nr.62/2011, părţile contractului colectiv de muncă incheiat la nivel de unitate sunt angajatorii şi angajaţii, reprezentaţi la negocieri după cum urmează:
- din partea angajatorilor, de către organul de conducere al acesteia, stabilit prin lege, statut ori regulament de funcţionare, după caz;
- din partea angajaţilor de către sindicatul legal constituit şi reprezentativ potrivit prezentei legi sau de către reprezentanţii angajaţilor, după caz;

În unităţile în care nu există sindicate reprezentative negocierea contractului colectiv de muncă se face după cum urmează:
a) dacă există un sindicat constituit la nivel de unitate, afiliat la o federaţie sindicală reprezentativă în sectorul de activitate din care face parte unitatea, negocierea se face de către reprezentanţii federaţiei sindicale, la solicitarea şi în baza mandatului sindicatului, împreună cu reprezentanţii aleşi ai angajaţilor;
b) dacă există un sindicat neafiliat la o federaţie sindicală reprezentativă în sectorul de activitate din care face parte unitatea sau nu există nici un sindicat, negocierea se face numai de către reprezentanţii angajaţilor.

Contractele colective de muncă, încheiate la orice nivel, nu pot fi semnate decât de reprezentaţii mandataţi în acest sens ai părţilor care au negociat.
Pana la urma cei de la ITM nu au gasit un argument logic pentru care sa ne refuze Actul aditional de prelungire cu 1 an a CCM in vigoare, asa ca am reusit sa-l inregistram. Ca documentatie, a fost destul de simplu:

Am trimis la ITM o adresa de inaintare cu urmatoarele documente:
1. Actul adițional de prelungire a CCM in vigoare – 1 original (pt.ei, ca depozitari; au spus ca este suficient exemplarul lor si nu au nevoie si de exemplarul nostru si al Sindicatului);
2. Procesul verbal al ședinței de negociere intre angajator si Sindicat, cu privire la prelungirea CCM – 1 original;
3. Adresa angajatorului privind invitarea la negociere a Sindicatului și componența echipei de negociere din partea angajatorului – 1 copie;
4. Adresa Sindicatului privind componența echipei de negociere din partea acestuia – 1 copie;
5. Împuternicirea angajatorului privind persoana care semnează Actul adițional la CCM – în original;
6. Împuternicirea Sindicatului privind persoana care semnează Actul adițional la CCM – în original;
7. Sentința civilă privind reprezentativitatea Sindicatului la nivelul angajatorului – în copie.

Am depus adresa cu aceste documente anexate si in 2 zile am primit dovada de inregistrare de la ITM.

~ final discuție ~

Alte discuții în legătură

Ccm la nivel de unitate sanitara aida33 aida33 Negocierea si incheierea CCm la nivel de unitate se face doar dupa stabilirea bugetului de venituri si cheltuieli pe anul in curs ? Fiind in ultimile luni ale ... (vezi toată discuția)
Ccm - act aditional silvia99 silvia99 am un contract colectiv de munca inregistrat la ITM IN 2011, pt un srl cu 25 angajati. cateva modificari au fost aduse acestui ccm (denumirea societatii, ... (vezi toată discuția)
Procedura inregistrare ccm bvr bvr Buna ziua! Puteti, va rog, sa-mi spuneti care este procedura de inregistrare a contractului colectiv de munca? Mentionez ca s-a semnat la nivelul unei ... (vezi toată discuția)