Creștem împreună! Datorită vouă, comunitatea avocatnet.ro a înregistrat 12,8 milioane de vizite în primele 7 luni din 2025.
Avocatul care detine expertiza nu are nicio obligatie fata de dvs sa va dea acest act, ci doar celui care l-a angajat (daca ar proceda altfel ar fi pasibil de sanctiuni profesionale si ar incalca confidentialitatea contractuala). Dvs aveti drepturi doar in raport de Asociatie, aceasta avand obligatii legale fata de dvs (cum este si cea de a va da acces la actele solicitate).
*** Românii care trăiesc la comun sunt nemultumiti de faptul că cei alesi să conducă destinele Asociatiei de Proprietari nu tin cont de problemele reale de la bloc.
Te-ai întrebat vreodată ce rol are presedintele Asociatiei de Proprietari din blocul în care locuiesti, ce reguli trebuie să respecte si ce obligatii are ?
De multe ori persoana aleasă de proprietari să le reprezinte interesele nu prea stie ce atributii are si nu cunoaste ceea ce trebuie să facă pentru aplicarea si respectarea legii.
RADU OPAINA declară că presedintele Asociatiei are obligatia să găsească o solutie la toate cererile si reclamatiile proprietarilor în termen de 7 zile.
* CELE MAI IMPORTANTE ATRIBUTII ALE UNUI PRESEDINTE SUNT:
- Presedintele este ales dintre proprietarii membri ai Asociatiei si are obligatia să respecte interesele legitime ale tuturor locatarilor, să nu discrimineze ori să favorizeze pe cineva si să nu-si vadă doar propriile interese.
- E prima persoană care trebuie să respecte legea, statutul si regulile Asociatiei de Proprietari. Tot el trebuie să urmărească punerea în aplicare a hotărârilor din cadrul Asociatiei.
- E obligat să primească orice contestatie, reclamatie sau sesizare din partea oricărui proprietar, să o dea spre rezolvare si să o urmărească până la definitivare.
- În termen de 7 zile solutionează sau dă spre rezolvare celor răspunzători toate cererile sau contestatiile scrise primite de la proprietari.
- Semnalează institutiile statului abilitate pentru verificare, control sau anchetă atunci când constată abuzuri, ilegalităti, furt sau înselăciune.
- Dacă nu ia măsuri în caz de furt, înselăciune sau abuz în serviciu, la cererea proprietarilor adresată instantei, plăteste si el parte din pagubă.
- Este subordonat Comitetului Executiv si Adunării Generale a Proprietarilor.
- Reprezintă asociatia în relatiile acesteia cu tertii sau deleagă o persoană în acest scop (semnare contracte, actiuni restantieri, sedinte publice, etc.).
- Urmăreste ducerea la îndeplinire a Hotărârilor Adunării Generale si a deciziilor Comitetului Executiv.
- Emite, dacă este cazul, dispozitii scrise către personalul angajat al Asociatiei pentru activitatea din Asociatia de Proprietari.
- Propune Comitetului Executiv măsuri ce privesc persoanele angajate care nu-si respectă atributiile.
- Presedintele e seful administratorului si reprezentantul legal al proprietarilor, dar nu-l poate demite pe administrator, atributie care e a Comitetului Executiv. Ca sef al personalului, controlează si coordonează angajatii.
- Poate lua decizii numai împreună cu jumătate plus unu dintre membrii Comitetului Executiv. Poate propune însă o hotărâre si, dacă va fi considerată bună, va putea fi aplicată.
* PONT DE LA RADU OPAINA: Pentru a avea un presedinte bun si eficient, proprietarii, la începutul activitătii acestuia, trebuie să îi acorde o PERIOADÃ DE PROBÃ. Dacă nu corespunde, atunci trebuie de urgentă schimbat în mod legal si democratic, întrucât timpul pierdut înseamnă în primul rând pierdere de bani.
CE FACI CÂND DESCOPERI NEREGULI LA BLOC: [ link extern ]
Orice membru al unei Asociatii de Proprietari se poate sesiza atunci când are suspiciuni asupra unui anumit aspect privind activitatea din cadrul blocului, ne spune Radu Opaina, presedintele Federatiei Asociatiilor de Proprietari din România. Pentru solutionare, sesizările trebuie să respecte următoarea procedură:
1. În primul rând trebuie să te adresezi presedintelui Asociatiei de Proprietari care, prin natura functiei sale, reprezintă interesele tuturor membrilor Asociatiei de Proprietari, în aceeasi măsură, fără discriminare si fără favoritisme, având obligatia să dea curs oricărui tip de sesizare. Este obligatoriu ca orice sesizare să se facă în scris si sub semnătură de primire, pentru a exista un document care să ateste răspunderea persoanei căreia i-a fost înmânat, în cazul în care aceasta nu actionează.
2. Sesizările de tipul contestatiilor asupra modului de calcul al întretinerii se depun în termen de 10 zile de la data afisării listei de plată, presedintele având obligatia să răspundă în termen de 7 zile. Pentru celelalte tipuri de sesizări ori reclamatii, termenul de răspuns e de maximum 30 de zile.
3. Presedintele preia sesizarea si o dă spre solutionare celui care e angajat de asociatie pentru activitatea reclamată: administrator, contabil, cenzor. Răspunsul trebuie să fie profesionist, adică simplu, clar, scurt si la obiect, cu argumente bazate pe legi, reguli si decizii din domeniul asociatiilor de proprietari, astfel încât proprietarul să fie lămurit.
4. Dacă nu actionează, presedintele se face vinovat cel putin de neglijentă în serviciu.
5. Dacă proprietarul nu e multumit de răspuns, se poate adresa unei institutii sau organizatii de specialitate, care activează în domeniul Asociatiilor de Proprietari si pe care o consideră competentă în scopul aflării solutiei legale. De asemenea, în conditiile Legii nr. 230/2007, cap. VII, se poate adresa primăriei de sector sau din localitate, la Serviciul de Relatii cu Asociatiile de Proprietari, ai căror functionari au obligatia de a oferi îndrumare, de a sprijini si de a actiona pentru solutionarea oricărei sesizări primite din partea proprietarilor, inclusiv aplicându-le amenzi celor găsiti vinovati.
6. Dacă o Hotărâre a Adunării Generale a Proprietarilor este contrară legii sau statutului Asociatiei de Proprietari, în special acele hotărâri care produc prejudicii materiale, iar presedintele si Comitetul Executiv nu iau măsuri imediate pentru anularea ori modificarea acestora, orice proprietar poate ataca respectiva hotărâre în justitie, în scopul anulării sale.
Amenzi de până la 3.000 de lei
=====================
Dacă nu-si îndeplineste atributiile, presedintele asociatiei răspunde personal în fata legii si a proprietarilor pentru daunele si prejudiciile cauzate. \"Neîndeplinirea atributiilor presedintelui se sanctionează cu amendă de la 500 la 3.000 lei\", afirmă Mereută.
Atributiile presedintelui pot fi îndeplinite de vicepresedinte
----------------------------------------------------------
Atunci când presedintele se află în imposibilitatea de a-si exercita atributiile, acestea vor fi îndeplinite de un vicepresedinte. Acesta din urmă este numit de presedintele asociatiei dintre membrii Comitetului Executiv, urmând ca, în termen de 90 de zile de la data când s-a constatat indisponibilitatea, să fie convocată o Adunare Generală pentru alegerea unui nou presedinte.
LEGEA nr. 230/2007 privind înfiintarea, organizarea si functionarea Asociatiilor de Proprietari (actualizată 2014): [ link extern ]